2015-05-06, 11:41
  #3769
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Generellt sa ar de inte sa glada over det. I ett val mellan dina tva mojligheter hade jag utan tvekan tagit SHB.
Tänker så också. Ska dock köra internutbildning hos Swedbank snart, och en intervju på SHB är ju ingen garanti för jobb heller så vill ha Swedbank som en bra backup.

Studentprogrammet löper över 3 år, så en sommar lär väl inte vara en big deal om jag hoppar på direkt när jag slutar sommarjobbet?
Citera
2015-05-10, 16:24
  #3770
Medlem
Lite input på några frågor en vän har, som är på slutet av sitt andra år.

Examen i ekonomi från ett av det stora lärosätena.
Utbytestermin i Hongkong.
Suttit i skolan ekonomiska förenings analytikerteam(förvaltar föreningens pengar).
Utöver det jobbat extra med enklare ekonomiska sysslor på ett företag.


Privat så har han grundläggande kunskaper i trading. Dock ett extremt intresse för aktier och fundamental analys, och ett bra "eget" trackrecord. Egentligen är det fondförvaltning som lockar han mest men tänkte söka allt oavsett. Hur ser chanserna ut för en sådan inför nästa års internships. Har även innan studierna jobbat extremt mycket, många 240h månader, något som kan vara värt att ta upp, eller bara löjligt?

Några tips och tankar på hur han ska maximera sin sista tid, eller bara övriga tips?
__________________
Senast redigerad av bauws 2015-05-10 kl. 16:28.
Citera
2015-05-10, 17:59
  #3771
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Tyckte min fråga passade i denna tråd. Känns som att mycket kunskap finns att hämta här.

Såhär ser mitt läge ut; ska sitta på Swedbank i sommar (back office, Lending Operations). Har dock fått ett annat erbjudande utöver det. SHB capital markets hörde av sig om intervju angående deras studentprogram som startar i sommar och löper över 3 år.
Har frågat HR om man kan hoppa på det senare, till hösten förslagsvis. Blir dock inte klokare av deras svar så därför vänder jag mig till er (missförstånd deluxe från en HR-kvinna).

Är det vanligt att företag är flexibla med att låta folk hoppa in senare på ett program/internship?
Tror det är smart att vara försiktig med att vara omständlig och efterfråga speciallösningar.
SHB låter nog mer intressant av de två, antar ni får rotera runt under de tre åren?
Citera
2015-05-10, 20:48
  #3772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Tror det är smart att vara försiktig med att vara omständlig och efterfråga speciallösningar.
SHB låter nog mer intressant av de två, antar ni får rotera runt under de tre åren?

Fast nu är det knappast jag som är omständlig. De är väldigt sena ute med kallelser och borde förstå att många redan har sommarjobb fixat. Har inte efterfrågat något särskilt utan bara specificerat hur min situation ser ut för dem.
Jag vill tro att de snarare ser mitt jobb på Swedbank som ett erkännande att denna grabb är ambitiös och något att ha.
Citera
2015-05-12, 21:26
  #3773
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vad för programmeringsskills kan underlätta livet när man kliver på som junior på markets? Känner mig rätt hemma på VBA och har pysslat lite med grundläggande python. Satt även lite med SQL för ett par somrar sedan (även om jag inte minns ett dugg för tillfället borde det gå hyfsat fort att komma in i det igen om jag skulle börja kolla på det igen). Är det en klok idé att lägga ner tid på att skaffa ordentliga kunskaper i python/sql som jag redan har någon form av grundförståelse för eller vore det vettigare att satsa på att lära sig grunderna i något annat, som är mer användbart?

Sen ska jag väl också hålla mig inom rimlighetens gränser, att jag skulle bli en fena på C++ på ett par månader är varken realistiskt eller kanske ens nödvändigt. Så är egentligen ute efter den optimala mixen av användbarhet/tid som krävs för att uppnå en värdig kunskapsnivå.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Undrar också detta. Kliver in med solida kunskaper i VBA, Java och Matlab, hoppas fan att det räcker. Dock kanske SQL kan vara intressant? Får dock gärna någon form av bekräftelse på det innan jag sätter tänderna i det.

Då det inte bara verkar vara jag som är nyfiken kanske vi kan försöka på nytt för att se om någon har en kommentar på inlägget ovan?
Citera
2015-05-12, 21:51
  #3774
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Då det inte bara verkar vara jag som är nyfiken kanske vi kan försöka på nytt för att se om någon har en kommentar på inlägget ovan?

VBA och SQL bör räcka långt. Är man inte strat/quant så är det inte sannolikt att man skulle få användning för Java/C++ eller liknande.
Citera
2015-05-13, 08:27
  #3775
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Carry far du ofta efter 2-3 pa fonden. Finns en del som ger ut carry fran start, men det ar som sagt ovanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av sacramento
Det var det jag menade. Jag tror att jag missuppfattade din första kommentar.

Trodde endast man fick carry som partner, så ser det väl åtminstone ut i de svenska PE-husen? Kanske annorlunda i UK.
Citera
2015-05-13, 11:11
  #3776
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Trodde endast man fick carry som partner, så ser det väl åtminstone ut i de svenska PE-husen? Kanske annorlunda i UK.

Nejda, det kan du fa redan som associate pa vissa fonder (bade jag och min flatmate har carry sen associate niva t.ex). Ganska saker pa att samma galler i Sverige, men inte 100.
Citera
2015-05-13, 11:59
  #3777
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercai
Nejda, det kan du fa redan som associate pa vissa fonder (bade jag och min flatmate har carry sen associate niva t.ex). Ganska saker pa att samma galler i Sverige, men inte 100.

Stort!

Hur många % och £ brukar det blir per år? Skattas som kapital eller lön?
Citera
2015-05-13, 13:39
  #3778
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Stort!

Hur många % och £ brukar det blir per år? Skattas som kapital eller lön?

% (eller snarare tiondels %) beror pa en mangd faktorer (fond-storlek, senioritet, antal anstallda etc.). Vad det blir i £ i slutandan beror givetvis pa fund performance. Som associate kan man nog rakna med c. £400-600k (vid close, i.e. 3-5 ar senare) pa bra performance pa de flesta fonder, men det beloppet gar upp och efter ar efterhand som du far fler %. Omojligt att saga en siffra.

Skattas generellt sett som kapital, men finns en mangd komplexiteter runtom det dar.
Citera
2015-06-21, 19:17
  #3779
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Fråga till er som söker och har sökt i UK - Är det vanligt att det frågas om referenser eller bryr de sig inte om sånt? Alla svar är intressanta, tack!
Citera
2015-06-21, 19:46
  #3780
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Fråga till er som söker och har sökt i UK - Är det vanligt att det frågas om referenser eller bryr de sig inte om sånt? Alla svar är intressanta, tack!

Bankerna kollar definitivt upp alla referenser noggrant på de personer som de så småningom ger erbjudanden till. Kanske lite mindre noggrant för internships, men inför att man börjar fulltime så kollas allt i detalj. För min del gick de till och med igenom alla referenser en gång till när jag efter några år bytte team inom samma bank. Vid det laget hade en av de organisationer jag haft deltidsjobb i som student upphört och övergått i en annan form med nytt namn, så jag fick gräva tag på rätt person som varit min chef så att de kunde verifiera att jag faktiskt en gång hade arbetat i den vid det laget obefintliga organisationen.

Så vitt jag minns var det dock mer eller mindre standard att man skulle uppge referenser för fem år bakåt, så du behöver således inte oroa dig över hur du skall beskriva eventuella sommarjobb du hade i högstadieåldern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in