Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-08, 17:19
  #1
Medlem
MrMuff1ns avatar
Halloj

Jag har köpt en ny basförstärkare som har några år på nacken Den har ingen ingång för att koppla en ljudkälla till den för att jamma till sina favvo låtar genom hörlurar.

Så undrade en billig lösning. Behövs mixerbord tror ni?

Vill ju såklart höra det äkta bas ljudet jag får utav min förstärkare. På baksidan har jag ett Direct out utag samt ett bal left och ett bal right utag. Vore guld om någon skulle komma på en bra lösning!

Mvh Drumblast!
__________________
Senast redigerad av MrMuff1n 2015-05-08 kl. 17:49.
Citera
2015-05-08, 17:32
  #2
Avstängd
Morality.Crippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Halloj

Jag har köpt en ny förstärkare som har några år på nacken Den har ingen ingång för att koppla en ljudkälla till den för att jamma till sina favvo låtar genom hörlurar.


Om förstärkaren inte har några ingångar så är det inte någon förstärkare du har köpt över huvud taget, utan en mediaspelare (antar att du har en inbyggd cd/dvd-spelare i den alt en USB-port).

Är det typ "Karaokefunktion" du avser?


Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Så undrade en billig lösning. Behövs mixerbord tror ni?
Vill ju såklart höra det äkta bas ljudet jag får utav min förstärkare. På baksidan har jag ett Direct out utag samt ett bal left och ett bal right utag. Vore guld om någon skulle komma på en bra lösning!

Mvh Drumblast!


Börja med att berätta vad det är du har först. Ge oss märke och modellnummer så vi vet vad det är vi har att jobba med.
Citera
2015-05-08, 17:47
  #3
Medlem
MrMuff1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Om förstärkaren inte har några ingångar så är det inte någon förstärkare du har köpt över huvud taget, utan en mediaspelare (antar att du har en inbyggd cd/dvd-spelare i den alt en USB-port).

Är det typ "Karaokefunktion" du avser?





Börja med att berätta vad det är du har först. Ge oss märke och modellnummer så vi vet vad det är vi har att jobba med.

Ursäkta glömde skriva det, det är en basförstärkare, kopplar in basen och hörlurarna i förstärkaren med vanlig sterio kabel

Förstärkaren är en gammal Gallien Krueger som är 25 år gammal. Har ingen manual och kan inte hitta info om den som jag kan länka tyvärr, men är ju en vanlig basförstärkare.
__________________
Senast redigerad av MrMuff1n 2015-05-08 kl. 17:49.
Citera
2015-05-08, 17:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Ursäkta glömde skriva det, det är en basförstärkare, kopplar in basen och hörlurarna i förstärkaren med vanlig sterio kabel

Förstärkaren är en gammal Gallien Krueger som är 25 år gammal. Har ingen manual och kan inte hitta info om den som jag kan länka tyvärr, men är ju en vanlig basförstärkare.


Du kan köpa en förgreningskontakt, en hane till två honor teleplugg. Då kan du köra din MP3, även om du bara har en volymkontroll på stärkaren. Inte optimalt, men det funkar.
Citera
2015-05-08, 22:04
  #5
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Ursäkta glömde skriva det, det är en basförstärkare, kopplar in basen och hörlurarna i förstärkaren med vanlig sterio kabel

Förstärkaren är en gammal Gallien Krueger som är 25 år gammal. Har ingen manual och kan inte hitta info om den som jag kan länka tyvärr, men är ju en vanlig basförstärkare.

Denna borde fungera om du har en direct out http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...-zmx-52-p24075

Men det underlättar om du kollar modellbeteckningen, står antingen på fronten eller där bak på förstärkaren.
Citera
2015-05-08, 22:40
  #6
Avstängd
Morality.Crippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Ursäkta glömde skriva det, det är en basförstärkare, kopplar in basen och hörlurarna i förstärkaren med vanlig sterio kabel

Förstärkaren är en gammal Gallien Krueger som är 25 år gammal. Har ingen manual och kan inte hitta info om den som jag kan länka tyvärr, men är ju en vanlig basförstärkare.


Jag börjar känna mig gammal. Jag förstår fortfarande inte vad det är du egentligen försöker göra... Förstärkaren du pratar om borde dock ha ingångar. Om inte, hur fan kan den då fungera som en förstärkare ö.h.t?
Citera
2015-05-08, 23:14
  #7
Medlem
MrMuff1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Jag börjar känna mig gammal. Jag förstår fortfarande inte vad det är du egentligen försöker göra... Förstärkaren du pratar om borde dock ha ingångar. Om inte, hur fan kan den då fungera som en förstärkare ö.h.t?

Asså tänk dig att jag kopplar in min bas i ett utag på min basförstärkare. Då går ljudet från min bas till förstärkaren som då ger ut ljudet till högtalaren på min förstärkare. Men när den är inkopplad så finns det nog inte fler ingångar för ljud(det är då jag syftar på mp3 och CD).

Så här är det problemet är....

Kan jag koppla från direct out så bas signalen går till en mixer. I mixern kan jag lägga till cd och mp3 ljud, och kopplar in mina hörlurar där?

Eller på något annat vis.

Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Denna borde fungera om du har en direct out http://www.kjell.com/sortiment/ljud-...-zmx-52-p24075

Men det underlättar om du kollar modellbeteckningen, står antingen på fronten eller där bak på förstärkaren.

Ja det tror jag med!
__________________
Senast redigerad av MrMuff1n 2015-05-08 kl. 23:16.
Citera
2015-05-09, 00:08
  #8
Avstängd
Morality.Crippless avatar
Det här svaret blir lite tempus-blandat, men jag numrerar mina svar så du kan följa vad jag säger.



Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Asså tänk dig att jag kopplar in min bas i ett utag på min basförstärkare. Då går ljudet från min bas till förstärkaren som då ger ut ljudet till högtalaren på min förstärkare. Men när den är inkopplad så finns det nog inte fler ingångar för ljud(det är då jag syftar på mp3 och CD).


2. Ah.


Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Kan jag koppla från direct out så bas signalen går till en mixer. I mixern kan jag lägga till cd och mp3 ljud, och kopplar in mina hörlurar där?

1. Ja, det kan du, men .. Du får inte förstärkarens effekter på det tillagda ljudet. Det tillagda ljudet får mixerns effektinställningar, och du måste fortfarande skicka mixerns signal någonstans (till en högtalarenhet) för att över huvud taget få de båda ljudkällorna att ljuda tillsammans.

I mina öron låter det som en jävla röra såväl ljudmässigt som kabelmässigt.


3. Turligt nog så liknar ditt problem ett problem jag själv hade för ett par år sedan, där jag hade flera apparater som behövde dela på samma input.
Innan jag hittade en applikation som faktiskt hade den funktionen så hann jag dra slutsatsen att det enda andra sättet man kunde lösa problemet på, var att klippa isär kablarna och manuellt löda ihop den kontaktlösning jag behövde för ändamålet.


Vad jag kunde utläsa från TS, så är det att du vill ha din goa förstärkareffekt på såväl insignal som "jam"-signal och därefter få ut det blandade ljudet ur lämplig högtalare.
För att åstadkomma det så måste du köra både din bas samt din mp3/cd-spelare genom mixerrn och sedan in i basförstärkaren.



Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Ja det tror jag med!


Det tror inte Jag. För det finns inte en chans i Hyssna att den mixern kan hantera din bas utan att mangla ljudet först.
Citera
2015-05-12, 18:19
  #9
Medlem
MrMuff1ns avatar
Citat:
inte Jag. För det finns inte en chans i Hyssna att den mixern kan hantera din bas utan att mangla ljudet först.


Tack för alla bra svar ! Hjälper!

Vad man bör man då kolla på när man köper en mixer som kan hantera signalen och inte ge ifrån sig för mycket brus?

Analogt inspelningsbord? http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_q502_usb.htm

Eller usb ljudinterface? http://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_usb.htm

Ursäkta min lathet men om någon vet en utgångspunkt vad man bör leta efter så kan jag fixa resten själv
__________________
Senast redigerad av MrMuff1n 2015-05-12 kl. 18:27.
Citera
2015-05-12, 18:42
  #10
Avstängd
Morality.Crippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Tack för alla bra svar ! Hjälper!

Vad man bör man då kolla på när man köper en mixer som kan hantera signalen och inte ge ifrån sig för mycket brus?


Det beror litegrann på dina krav.
Själv har jag graderat dina krav utifrån kvalitén på din förstärkare, vilket i mina öron är som skillnaden mellan en vinylsplare och en cd-spelare.

en digital mixer kan hantera det mesta, men den klipper samtidigt av ljudet litegrann så att det blir mer "stumt", och en bas är ju beroende av långa vågor och stort svaj för att låta bra, vilket digitala mixers (för överkomliga priser) kan ha lite svårt för.


Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Analogt inspelningsbord? http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_q502_usb.htm

Det är vad JAG skulle använda i alla fall. Behringer's grejer klarar dessutom det mesta. Jag har använt mig av det märket i minst 20 års tid och är 'hyfsat' nöjd med resultatet. Dock verkar deras bord ha en förmåga att samla på sig damm på helt fel ställen (inuti sina potentiometrar) så var noga med rengöringen av det, och ha det alltid övertäckt när du inte använder det.


Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Eller usb ljudinterface? http://www.thomann.de/se/presonus_audiobox_usb.htm


Den apparaten kommer du inte ha någon nytta av.. Den jobbar mot programvara i en dator. Dessutom har den inte de utgångar du behöver.
Citera
2015-05-14, 18:26
  #11
Medlem
MrMuff1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Det beror litegrann på dina krav.
Själv har jag graderat dina krav utifrån kvalitén på din förstärkare, vilket i mina öron är som skillnaden mellan en vinylsplare och en cd-spelare.

en digital mixer kan hantera det mesta, men den klipper samtidigt av ljudet litegrann så att det blir mer "stumt", och en bas är ju beroende av långa vågor och stort svaj för att låta bra, vilket digitala mixers (för överkomliga priser) kan ha lite svårt för.

Ja då behöver jag nog en analog mixer isåfall, eller brukar även en analog mixer klippa om man kopplar in en aktiv bas? Det är inte en DI-box man kan behöva?
__________________
Senast redigerad av MrMuff1n 2015-05-14 kl. 18:34.
Citera
2015-05-14, 18:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Ja då behöver jag nog en analog mixer isåfall, eller brukar även en analog mixer klippa om man kopplar in en aktiv bas? Det är inte en DI-box man kan behöva?


För bövelen karl..du behöver en enkel förgreningsadapter för 15 spänn!

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_1850_yadapter.htm

Självklart ska du inte behöva en mixer.....det är vansinne.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback