Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-14, 18:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Det beror litegrann på dina krav.
Själv har jag graderat dina krav utifrån kvalitén på din förstärkare, vilket i mina öron är som skillnaden mellan en vinylsplare och en cd-spelare.

en digital mixer kan hantera det mesta, men den klipper samtidigt av ljudet litegrann så att det blir mer "stumt", och en bas är ju beroende av långa vågor och stort svaj för att låta bra, vilket digitala mixers (för överkomliga priser) kan ha lite svårt för.




Det är vad JAG skulle använda i alla fall. Behringer's grejer klarar dessutom det mesta. Jag har använt mig av det märket i minst 20 års tid och är 'hyfsat' nöjd med resultatet. Dock verkar deras bord ha en förmåga att samla på sig damm på helt fel ställen (inuti sina potentiometrar) så var noga med rengöringen av det, och ha det alltid övertäckt när du inte använder det.





Den apparaten kommer du inte ha någon nytta av.. Den jobbar mot programvara i en dator. Dessutom har den inte de utgångar du behöver.


Men för tusan...titta vad han frågar efter i startinlägget! VArför lösa det så ohyggligt dyrt och omständligt?
Citera
2015-05-14, 19:12
  #14
Medlem
MrMuff1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
För bövelen karl..du behöver en enkel förgreningsadapter för 15 spänn!

http://www.thomann.de/se/the_sssnake_1850_yadapter.htm

Självklart ska du inte behöva en mixer.....det är vansinne.

Jo det är ju ett annat alternativ, känns ju helt klart värt att testa om man tänker på prislappen. Läste att signalen inte blir den bästa genom en sådan men dom kanske hade en dålig förgreningsadapter...

Vill ha en mixer av fler skäl, så kommer skaffa en när man har pengar, men om man får ut ett hyfsat rent ljud ur den där så är det något jag föredrar vid nuläget. Ska nog dra en beställning...

Någon som har erfarenhet av en förgreningsadapter?
__________________
Senast redigerad av MrMuff1n 2015-05-14 kl. 19:23.
Citera
2015-05-14, 21:53
  #15
Avstängd
Morality.Crippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Men för tusan...titta vad han frågar efter i startinlägget! VArför lösa det så ohyggligt dyrt och omständligt?


För att jag är en old-school analog synth-kille som kan noll om ny(are) teknik?

Jag delar med mig av vad jag kan, men om det finns folk här som kan mer, så vore det nice om de öppnar käften och spiller denna kunskap.
Citera
2015-05-14, 21:57
  #16
Avstängd
Morality.Crippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Någon som har erfarenhet av en förgreningsadapter?


Oh ja, de är ett ständigt inslag i min vardag (nödlösning i brist på adekvat utrustning).
Förgreningsadaptrar funkar utmärkt som mixer-ersättare så länge maskinen du ansluter har en egen justering för uteffekten samt uteffekt nog att duga för den ingång man sätter den i (samt att du saknar krav för stereo-återgivning).
Citera
2015-05-14, 22:02
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Halloj

Jag har köpt en ny basförstärkare som har några år på nacken Den har ingen ingång för att koppla en ljudkälla till den för att jamma till sina favvo låtar genom hörlurar.

Så undrade en billig lösning. Behövs mixerbord tror ni?

Vill ju såklart höra det äkta bas ljudet jag får utav min förstärkare. På baksidan har jag ett Direct out utag samt ett bal left och ett bal right utag. Vore guld om någon skulle komma på en bra lösning!

Mvh Drumblast!
tog mig 2sek goggla fram din modell goggla och du får svar
Citera
2015-05-15, 21:22
  #18
Medlem
MrMuff1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Oh ja, de är ett ständigt inslag i min vardag (nödlösning i brist på adekvat utrustning).
Förgreningsadaptrar funkar utmärkt som mixer-ersättare så länge maskinen du ansluter har en egen justering för uteffekten samt uteffekt nog att duga för den ingång man sätter den i (samt att du saknar krav för stereo-återgivning).

Okej, jo precis vad stubben på musikaffären sa. Jag bad han beställa hem en! Han sa även att om man kör med mixer så blir det bättre(av anledningarna jag beskrev med våglängder på bas är höga).

Den jag tänkte köpa var mer som en sladd som delade sig som ett Y. Kan höra av mig sen vad jag tyckte om ljudet.
Citera
2015-05-15, 23:36
  #19
Avstängd
Morality.Crippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siammike
tog mig 2sek goggla fram din modell goggla och du får svar


Ditt svar är meningslöst så länge du inte listar exakt vilka sökord du använde och i vilken ordningsföljd.


Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Okej, jo precis vad stubben på musikaffären sa.

Bra, då fick du tag på en gammal studioräv med bra kunskaper snarare än en ung pad-fjant som inte ens vet vad en DIN-kontakt är.


Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Jag bad han beställa hem en! Han sa även att om man kör med mixer så blir det bättre(av anledningarna jag beskrev med våglängder på bas är höga).


Jo, en bra mixer är ju alltid bäst, särskilt om man skall ansluta många olika maskiner där alla har en egen ljudbild.
Till en början duger dock kabelvarianten alldeles utmärkt. Det är när man börjar ställa lite högre krav på hur de olika ljuden låter, som man kan börja tänka på lite dyrare lösningar.


Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Den jag tänkte köpa var mer som en sladd som delade sig som ett Y.

En sk. "squid".
Var försiktig när du kopplar in och drar ut den dock, då de har en tendens att utveckla glappkontakt om man sliter i kabeln snarare än att hålla om själva kontakten med tummen och pekfingret när man drar ut den.


Citat:
Ursprungligen postat av MrMuff1n
Kan höra av mig sen vad jag tyckte om ljudet.

Gärna det. Jag är nyfiken.
Citera
2015-06-01, 17:18
  #20
Medlem
MrMuff1ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Gärna det. Jag är nyfiken.
Nu fick han hem en squid kabel, och ja tog hem och prövade.

http://voxman.net/wp-content/uploads...ereocable2.jpg

En sådan här fast all är 6.3 mm

Jag satte den enskilda 6.3 mm steriokabeln direkt i input på förstärkaren(som är 3,5 mm på bilden) och de andra två i bas och mobil(musikkälla).

Signalen kommer fram med TIP men inte RING(testade både bas och mobil vart samma sak). Börjar fundera... Kan det betyda att min input endast kan ta mono-signal?

Fast jag kan ha kopplat fel nu när jag tänker efter. Ska nog koppla TIP till hörlursingången och sedan ring till mobil, och sterio till hörlurar. Men då måste jag köpa en hona 6,3 hona 3,5.

Jag återkommer när jag testat...
__________________
Senast redigerad av MrMuff1n 2015-06-01 kl. 17:42.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback