2015-05-12, 11:48
Medlem
Lt.Col.Kilgores avatar
Problemet är ju inte att Romson sade fel eller överdrev eller klantade sig denna gång. Utan att hon gjort det så många gånger att hon numer är genomskådad som det bedrägeri hon är. En gång är ingen gång, två gånger är två gånger för mycket som det heter.

Mediedrevet är ju en konsekvens av att ha haft höga hästar och en svansföring som inte stämmer med innehållet. Kejsarens ny kläder typ. Hon har svamlat osammanhängande om och om och om igen under lång tid. Det här som att bygga skyddsvallarna höge och högre till fördämningen brister. Då kommer allt man har misstänkt men försökt sopa under mattan fram.

Åsa är nog ingen idiot egentligen, men hon är som många MPare religöst övertygad att hon är så bra och god att hon kan göra som hon vill. Hon vill ju bara så väl. Det är lite münchausens syndrom över det hela, ren hybris. Hon är vårdslös med information, ljuger och svamlar när hon inte får till det i en diskussion. Hon är dessutom dåligt påläst i allmännhet, alltså ingen information som står i kontrast med vad hon vill. Det gör att det finns bara en typ av information tillgänglig...och det är det som passar hennes agenda.

Problemet med det är att ingen information passar ens agenda. Därför missar hon och hennes lärljungar all form av rimlighet i sina antaganden och framförallt allt som är pragmatiskt. Det blir ideologiska floskler även om verkligheten uppenbart ser annorlunda ut. Som om det står en röd bil och i pappret står det att den är blå. Men även om hon ser att den är röd, så säger hon at den är blå, för det har hon och de andra bestämt. Något i den riktningen. Hennes ego är i vägen för hennes hjärna...
Citera
2015-05-12, 12:06
Avslutad
Lustigt är att debattens övriga ämnen verkar helt oviktiga. Det viktigaste blev Romsons PK haveri. Det näst viktigaste var att Ebba var barnledig och att Jimmie skaffat sig en ny look liknande en reklamare från Söder.
Citera
2015-05-12, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wal1berg
Lustigt är att debattens övriga ämnen verkar helt oviktiga. Det viktigaste blev Romsons PK haveri. Det näst viktigaste var att Ebba var barnledig och att Jimmie skaffat sig en ny look liknande en reklamare från Söder.
Man kan också notera att ingen i panelen reagerade när Romson gjorde yttrandet, först när Silberstein påpekat i pausen efter att hon sett "twitterstormen" insåg man att något oerhört hänt.
Citera
2015-05-12, 12:20
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Man kan också notera att ingen i panelen reagerade när Romson gjorde yttrandet, först när Silberstein påpekat i pausen efter att hon sett "twitterstormen" insåg man att något oerhört hänt.

Svetsaren nickade instämmande och tänkte på sitt numera klassiska uttalande kring medelhavsflyktingar : https://www.youtube.com/watch?v=_AJsinNjrKA

Media kommer inte vara nådiga över dessa felsägningar, även om Svetsarens kan tillräknas som ren dumhet inför kameran. Helt klart kommer dessa fadäser ligga dem i fatet över lång tid.
Citera
2015-05-12, 15:05
Medlem
Bertil Torekull tar bladet från mun. Han verkar vara den enda miljöpartist som ser hur kostsamt detta är för partiet.

http://www.expressen.se/nyheter/fridolins-mentor-romson-maste-avga/

Sammantaget med de tidigare låga siffrorna för MP tror jag, och hoppas, att Romson i detta nu håller på att städa ur sitt rum på regeringskansliet. Det är det enda rätta för MP men det skadar sossarna. Jag hoppas hon kan fatta ETT vettigt beslut men hon kan lika väl sitta kvar imorrn :-(
Citera
2015-05-12, 15:22
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph
Bertil Torekull tar bladet från mun. Han verkar vara den enda miljöpartist som ser hur kostsamt detta är för partiet.

Sammantaget med de tidigare låga siffrorna för MP tror jag, och hoppas, att Romson i detta nu håller på att städa ur sitt rum på regeringskansliet. Det är det enda rätta för MP men det skadar sossarna. Jag hoppas hon kan fatta ETT vettigt beslut men hon kan lika väl sitta kvar imorrn :-(

Torekulls kommentar är intressant då han, precis som Garthon gjorde i måndags, medgett att det finns problem kopplat till invandringen:

(FB) Bertil Torekull (MP) vill stoppa invandringen och samtala med SD.

Amanda Björkman på DN touchar ämnet:

Citat:
Däremot finns en gräns för hur stort avstånd en vice statsminister kan ta från sin egen regerings politik utan att det blir ett trovärdighetsproblem. Och den är passerad.

http://www.dn.se/ledare/signerat/amanda-bjorkman-mp-driver-oppositionspolitik-i-regeringen/
Senast redigerad av SmokeOn 2015-05-12 kl. 15:30.
Citera
2015-05-12, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cybermorph

Torekull håller på att reta gallfeber på MPs styrelse, tror jag. För någon månad sedan var det ju förslaget om time out i invandringen för att integrera de som redan är här.
Citera
2015-05-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Torekulls kommentar är intressant då han, precis som Garthon gjorde i måndags, medgett att det finns problem kopplat till invandringen:

(FB) Bertil Torekull (MP) vill stoppa invandringen och samtala med SD.

Amanda Björkman på DN touchar ämnet:

http://www.dn.se/ledare/signerat/amanda-bjorkman-mp-driver-oppositionspolitik-i-regeringen/

Torekull är gammal chefredaktör på SvD...han vet säkert hur vindarna blåser...såväl i opinionen som i massmedia. Sannolikt får Romson det svårt nu. I synnerhet som många partikamrater ännu inte velat kommentera hennes fadäser i media.
Citera
2015-05-12, 15:36
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Problemet är ju inte att Romson sade fel eller överdrev eller klantade sig denna gång. Utan att hon gjort det så många gånger att hon numer är genomskådad som det bedrägeri hon är. En gång är ingen gång, två gånger är två gånger för mycket som det heter.

Mediedrevet är ju en konsekvens av att ha haft höga hästar och en svansföring som inte stämmer med innehållet. Kejsarens ny kläder typ. Hon har svamlat osammanhängande om och om och om igen under lång tid. Det här som att bygga skyddsvallarna höge och högre till fördämningen brister. Då kommer allt man har misstänkt men försökt sopa under mattan fram.

Åsa är nog ingen idiot egentligen, men hon är som många MPare religöst övertygad att hon är så bra och god att hon kan göra som hon vill. Hon vill ju bara så väl. Det är lite münchausens syndrom över det hela, ren hybris. Hon är vårdslös med information, ljuger och svamlar när hon inte får till det i en diskussion. Hon är dessutom dåligt påläst i allmännhet, alltså ingen information som står i kontrast med vad hon vill. Det gör att det finns bara en typ av information tillgänglig...och det är det som passar hennes agenda.

Problemet med det är att ingen information passar ens agenda. Därför missar hon och hennes lärljungar all form av rimlighet i sina antaganden och framförallt allt som är pragmatiskt. Det blir ideologiska floskler även om verkligheten uppenbart ser annorlunda ut. Som om det står en röd bil och i pappret står det att den är blå. Men även om hon ser att den är röd, så säger hon at den är blå, för det har hon och de andra bestämt. Något i den riktningen. Hennes ego är i vägen för hennes hjärna...

Delar din analys. En stor del av orsaken till detta tillstånd av verklighetsfrånkoppling tror jag ligger i medias behandling av partiet. I synnerhet Public Service. MP har fått lalla på utan verklighetscheck från journalisterna. En sådan haverist som Romsås skulle aldrig nå toppen i en organisation vars verksamhet utsatts för regelbunden granskning.

MP-vurmande mediefolk har helt klart gjort det partiet en björntjänst.
Citera
2015-05-12, 15:40
Medlem
raxmouses avatar
Åsa Romson tänkte att 70 års dagen efter krigets slut är nu och att det faktum att det dör hundratals människor varje dag som försöker ta sig över skulle ha något sammanhang.

Jag förstår hur hon tänkte men jag tycker jämförelsen i politiskt sammanhang är fel. Det är fortfarande människor som dör på barbariska sätt och det kommer ingen ifrån att blunda för.

Jag undrar mest vad Åsa och resten av muppverkstan i Riksdagen tänker göra. Moraliskt verkar dom vara överens. Har vi någon pensionerad finlandsfärja vi kan skänka till medelhavet så passagen går smärtfritt?

Jag menar, med SVT's urusla debatt och dessa inblandade så kan vi väl förvänta oss några fördjupade diskussioner om socioekonomiska problemen i ljuset av dom geopolitiska aspekterna tillhörande ekonomin någon gång år 2043?

Svängde jag med för svåra ord och verkade jag för intellektuell än vad jag är just nu med det jag just sa?

Politik och svensk media kommer alltid präglas av ovesäntligt skit på mikronivå.
Senast redigerad av raxmouse 2015-05-12 kl. 15:49.
Citera
2015-05-12, 15:56
Medlem
NoTruces avatar
Maria Ludvigsson på SvD är inte nådig:

Citat:
Vice statsminister Åsa Romson har nu säkrat sin plats i historieböckerna. Efter söndagens partiledardebatt (SVT 19/5) täcker hon området Självförhärligande ursäkter efter motbjudande utfall. Det var inte första gången som Romson tog sig rätten att vara omdömeslös och osmaklig med en trotsåldersk förklaring av typen ”Ja, alltså, om någon tog illa upp ber jag om ursäkt men jag är så engagerad och menar så väl och då blir det så ibland. Sån är jag, liksom.” Vi minns ”Vi är inte vita medelålders män, vi är människor” (Almedalen, 2014).

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/romson-i-en-historisk-insats_4556706.svd

Det är hårda ord, även från fuskhögerblaskan SvD. Inte för att jag inte njuter. Någon gång ska väl MSM göra lite nytta. Kanske leder denna (och andra kritiska skrivelser) till något större, som i sin tur leder till att Åsa Failson slutligen bjuder in till Rosenbad på avgångsfika. Man kan hoppas.
Citera
2015-05-12, 16:00
Medlem
Separatistens avatar
Nu rapporterar DI.se att Löfven går ut och än en gång ger sitt stöd.

”Det var ett uttalande som inte var lyckat. Hon har själv sagt att det här var dåligt och bett om ursäkt för det. Med det får det vara”, säger han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in