Citat:
Ursprungligen postat av
andersaanderssona
Än idag är det ingen som förutom Morelius påstått sig sett mördaren före mordet och ett ytterst litet fåtal efteråt. Vilket fått mig tidigare att spekulera om att det är ett proffs på att inte synas. Och vilka är proffs på det tro. Man kan kalla dem för spanare eller skuggare eller iakttagare. Endast ordboken sätter gränserna. Men samtidigt måste han varit vapenkunnig i viss mening.
Det där är inte riktigt sant. Vi har (åtminstone) ytterligare tre vittnen, utöver Morelius, som ser GM innan första skottet brinner av. Dock noterar Morelius GM långt tidigare än vad de andra gör, men det är viktigt att ha i åtanke att Morelius inte är ensamt vittne när det gäller händelserna före första skottet.
Det där med att inte synas är också intressant. Att ingen lyckades se GM:s ansikte, varken före eller efter skotten, är antingen en oerhört lycklig slump för GM eller ett tecken på professionalitet.
Själv är jag kluven tack vare just Morelius. Han lägger trots allt märke till GM i ett relativt tidigt skede och genom att titta på GM en kort stund får han för sig att något ska hända, exempelvis en knarkaffär, vilket Morelius också hinner nämna för sina kamrater i baksätet, strax före första skottet.
Det ger en indikation på att GM är rastlös och ängslig inför sitt stundande uppdrag. Det kan vara hans första mord och ett oroligt agerande är då fullt rimligt. Han är på så sätt inte professionell. Eller så är det bara Morelius som har en synnerligen god iakttagelseförmåga samt god förmåga att läsa av människors allmänna tillstånd genom kroppssignaler.
Morelius vittnesmål är ett av de mest centrala vittnesmålen vid mordplatsen men tyvärr också ett av de mest problematiska vittnesmålen (inte minst på grund av att han hinner se så mycket av GM och händelserna före första skottet). Jag har svårt att förhålla mig till mycket av det han säger faktiskt.