Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-09, 16:52
  #1
Medlem
flaouapaouas avatar
Jag och en vän har under de senaste veckorna sporadiskt besökt en skogsglänta som är belägen på toppen av ett mindre berg, med utsikt över en stad samt havet som inte ligger många hundra meter därifrån. En helt fantastisk utkiksplats med andra ord!

När vi har varit där har vi tagit med oss diverse verktyg och bestämt oss för att försöka improvisera ihop ett så schysst vindskydd som möjligt av vad som finns att tillgå i skogen runt omkring. Det vi hittills har lyckats med är någon slags halvcirkel-formad kåta som vi sedan stärkte upp med några enstaka brädor vi hittade och resten är granris och grenar i stort sett.

Bild #1
Bild #2



Det är dessvärre lite mer estetiskt tilltalande än vad det är funktionellt i nuläget. Man sitter relativt skyddad inne i vindskyddet, och vi hade tänkt bygga ut det med ytterligare en "grundpelare" i hopp om att det blir mer av en sluten atmosfär där inne, men att få brasan någorlunda vindskyddad så det inte blåser runt rök överallt har vi inte alls lyckats med.

Vi har ganska mycket sten att tillgå, något som inte syns på bilderna, och har försökt att bygga cirka 4 dm höga väggar runtom eldstaden och även tätat med funktig mossa – men det verkar nästan vara omöjligt att försöka få brasan lite isolerad så att röken kan stiga lodrät och sedan blåsa iväg när den når högre upp.

Finns det några knep att tillgå för att få till ett bättre vindskydd och en lugnare eldstad?
Citera
2015-05-09, 17:25
  #2
Medlem
LeonVances avatar
Hade varit coolt om ni byggt en "kamin" med stenar och murbruk. Och skaffar något rör som kan användas som skorsten.

Nu när jag tänker på det är det nog något jag ska göra själv, alltid roligt med projekt i skogen!
__________________
Senast redigerad av LeonVance 2015-05-09 kl. 17:31.
Citera
2015-05-09, 19:09
  #3
Medlem
Ni är i princip halvvägs till en kåta. Jag skulle bygga en sådan. En kamin eller motsvarande med rökavledning är också något som kan läggas till projektet.

I bakgrunden ser man att allt omgärdas av buskage, vilket torde dämpa vinden rejält. Bygg ingång från det hållet.
Citera
2015-05-09, 20:20
  #4
Moderator
Unitys avatar
Vilken vacker utsikt. Vore synd att bygga bort den.

Vinden kommer nog huvudsakligen från havet så det blir svårt att få elden i lä utan att bygga in er i en kåta.

Jag skulle flytta elden lite närmare vindskyddet, bygga en låg reflektor bakom den och leva med röken.
Citera
2015-05-09, 21:08
  #5
Medlem
flaouapaouas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Ni är i princip halvvägs till en kåta. Jag skulle bygga en sådan. En kamin eller motsvarande med rökavledning är också något som kan läggas till projektet.

I bakgrunden ser man att allt omgärdas av buskage, vilket torde dämpa vinden rejält. Bygg ingång från det hållet.

Hade varit grymt med någon slags kamin med tillhörande rökavledning, men det låter för avancerat. Har funderat på att smärtsamt nog bygga bort lite av utsikten för att undvika havsvindarna. Tror du det gör någon skillnad om man bygger vidare med ytterligare en grundpelare, men fortfarande har öppningen emot havet, och tätar den väggen så det blir mer av ett slutet utrymme än vad det är just nu? Vinden kommer fortfarande komma emot oss men jag tänker att det kanske blir samma effekt som när man har luva på sig när det blåser utomhus.


Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Vilken vacker utsikt. Vore synd att bygga bort den.

Vinden kommer nog huvudsakligen från havet så det blir svårt att få elden i lä utan att bygga in er i en kåta.

Jag skulle flytta elden lite närmare vindskyddet, bygga en låg reflektor bakom den och leva med röken.

Ja, verkligen synd att bygga bort utsikten! Senast vi var där byggde vi en rejäl stenreflektor bakom och vid sidan av elden, samt flyttade eldstaden lite mindre än 1 meter närmre vindskyddet. Det blev bra med värme men man fick rök i ögonen lite väl ofta.
Citera
2015-05-09, 21:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaouapaoua
Hade varit grymt med någon slags kamin med tillhörande rökavledning, men det låter för avancerat. Har funderat på att smärtsamt nog bygga bort lite av utsikten för att undvika havsvindarna. Tror du det gör någon skillnad om man bygger vidare med ytterligare en grundpelare, men fortfarande har öppningen emot havet, och tätar den väggen så det blir mer av ett slutet utrymme än vad det är just nu? Vinden kommer fortfarande komma emot oss men jag tänker att det kanske blir samma effekt som när man har luva på sig när det blåser utomhus.




Ja, verkligen synd att bygga bort utsikten! Senast vi var där byggde vi en rejäl stenreflektor bakom och vid sidan av elden, samt flyttade eldstaden lite mindre än 1 meter närmre vindskyddet. Det blev bra med värme men man fick rök i ögonen lite väl ofta.

Kan du inte vrida hela konkarongen så öppningen är antingen helt åt andra hållet eller till hälften åt det. Ingen utsikt då förvisso, men då kan du bygga en bänk eller liknande istället framför eldstaden.
Citera
2015-05-10, 00:43
  #7
Medlem
Harrfenas avatar
Tack för fina bilder, ser jag rätt eller fel, är det granris på den vänstra sidan
och tallris på den högra...? Genialt och esteiskt i så fall.

Det här med eld och rök har våra förfäder bråkat med i många hundra år.
Inte lätt att komma undan. Det är inget större jobb att göra eld inne i "kojan"
Ett brett rör med en anlutning nertill, som en omvänd tratt... Gick det att förstå??

Behåll utsikten och låt kojan vara som den är, det är ju det som är behållningen, som
jag ser det iaf.

Edit:
För att ytterligare vindskydda, så kan ni i kanterna till öppningen göra en liten
"inflik" på ca 45 grader, så försluter man kojan lite, räcker med en meter typ.
__________________
Senast redigerad av Harrfena 2015-05-10 kl. 00:55.
Citera
2015-05-11, 03:02
  #8
Medlem
flaouapaouas avatar
Var ute en heldag med min vän i dag och fick gjort oerhört mycket. Vi valde att bygga bort en bit av utsikten till förmån för ett gediget vindskydd och en rejäl eldstad – vilket vi även uppnådde med råge. Här är några bilder på hur det blev:

Helheten
Eldstaden
Panoramabild inifrån vindskyddet med brasan tänd
Utsikten utanför vindskyddet
Vindskyddet sett från sidan



Tog denna gången med en spade så att man kunde gräva i det tunna lagret av jord som är ovanpå berggrunden. Där vi valde att ha eldstaden var det lyckligtvis en yta på uppskattningsvis 1 m² där vi grävde bort jorden och en fullkomligt plan bergsyta uppenbarade sig drygt en decimeter ner. Det blev en kanonbra eldplats. Där bänken är belägen, under den nybyggda väggen, får vi inte heller någon rök på oss eller i ögonen längre.


Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Kan du inte vrida hela konkarongen så öppningen är antingen helt åt andra hållet eller till hälften åt det. Ingen utsikt då förvisso, men då kan du bygga en bänk eller liknande istället framför eldstaden.

Nej, att vrida hela alltet hade tyvärr inte gått. Men det tursamt blev det bra som det är nu!


Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Tack för fina bilder, ser jag rätt eller fel, är det granris på den vänstra sidan och tallris på den högra...? Genialt och esteiskt i så fall.


Varför vore det genialt om jag får fråga? Är mestadels granris men även från lite diverse olika barrträd & barrbuskar.
Citera
2015-05-11, 19:25
  #9
Medlem
Harrfenas avatar
Varför vore det genialt om jag får fråga? Är mestadels granris men även från lite diverse olika barrträd & barrbuskar.[/quote]


Ahh, det var mer som ett skämt.
Ni har ju fått till det riktigt bra där ju, ser trevligt ut.
Citera
2015-05-12, 17:55
  #10
Medlem
Det där ser ut och vara en riktig pärla. Ni har allt. Utsikt, skydd, eldstad, höjd.

Hur är det med vattentillgången då?

Ett regelbundet underhåll av vindskyddet och kanske lite förstärkningar med ståltråd, samt att slå ner bärande pinnar en bit ner i marken - så håller det där i flera år framöver.
Citera
2015-05-12, 22:57
  #11
Medlem
Gubbkepsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaouapaoua
Där vi valde att ha eldstaden var det lyckligtvis en yta på uppskattningsvis 1 m² där vi grävde bort jorden och en fullkomligt plan bergsyta uppenbarade sig drygt en decimeter ner. Det blev en kanonbra eldplats. Där bänken är belägen, under den nybyggda väggen, får vi inte heller någon rök på oss eller i ögonen längre.

Förstår jag dig rätt om ni eldar direkt på berget?

Det är vett och etikett 1A att inte elda direkt på berget, värmen får det att spricka. Lägg rejält med sand under brasan istället.
Citera
2015-05-13, 05:06
  #12
Medlem
448s avatar
Dom har grävt fram lite skrovligt berg , det är ingen vindslipad granitklippa i Bohuslän som kungen är beskyddare över,FN registrerat som världens 87 underverk m.m....

När dom är klara så skyfflar dom igen hålet o klippan kommer i dagen om 25000 år.

Orka
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback