2015-05-11, 12:47
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
Är också inne på detta, tror inte de var en så avancerad eller stor konspiration. Några någon inom und/säk hade troligtvis förlorat kamrater i någon operation utomlands och ansåg att detta var Palmes fel. (Se DF inlägg på helagotland ) Kan också tänka mig att personer knutna till ubåtsvapnet tvingats lämna folk i sticket för att inte röja sig. Dessa trauman plus de rådande hatet och misstankarna mot Palme va det som fick någon att gå ner på Sveavägen. Bara hatet och misstankarna räcker inte för att motivera en stabil person att utföra en sådan grej tror jag

Mordet var väl inte så avancerat egentligen. Mördaren hade sitt vapen och sin övertygelse och sin kyla och sitt eget personliga hat och sin chans. Där chansens geografiska plats inte kunde förutses i förväg. Eftersom paret Palme hade sin egen vilja att gå vart de ville. Även fast det fanns en chans att intellektuellt förutse promenadvägen så var det väl snarare så promenadvägen styrde mördaren och mordplatsens geografi.

Och där tillfället styrde handlingen. Eftersom man själva saknade förmågan att låta handlingen styra tillfället.

Och där en taxiresa hem hade skrinlagt hela förloppet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-11 kl. 13:10.
Citera
2015-05-11, 14:43
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om man som jag tror att mordet på Olof Palme var ett moment i ett större sammanhang, så passar inte resonemang om local heroes från Stay Behind som på eget initiativ grep tillfället i flykten. Möjligen skulle det resonemanget passa som ett inre lager i en konstruerad deniability.

Sverige och världen har förändrats i grunden de senaste 50 åren. På sjuttiotalet kallades 1900-talet för arbetarrörelsens århundrade, men något decennium in på 2000-talet återstod bara ruinerna av den rörelsen. Och detsamma gäller internationellt, helt samordnat med att det amerikanska imperiet börjat framträda som global dominant. Libertarianismen började spridas ut i världen från USA redan på sextiotalet och Sverige var ett av de västländer där motståndet var som hårdast.

Olof Palme var motståndsrörelsens ledare och efter mordet fanns inte längre något motstånd.

Förändringar av samhället sker strikt planenligt. Stadsplanen styr bebyggelsen i städerna och man kan räkna med att även förvandlingen från folkhemmets Sverige till "marknadens" Sverige har haft en löpande plan med åtskilliga förvaltare. Som en extra hemlig del av denna hemliga plan tror jag att MOP ingick. Konsekvenserna av ett mord analyserades in i minsta detalj parallellt med att mordet detaljplanerades av experter.

Jag skulle vilja påstå att mordet var av typen signature crime:
http://iesho.blogspot.se/2015/02/21-murder-of-swedish-prime-minister.html
http://iesho.blogspot.se/2015/03/24-naringslivet-och-hogerextremismen.html
med syftet att uttrycksfullt förinta det sista motståndet.

Tänkvärt. Tycker personligen att inrikespolitisk diskurs hamnat i skymundan i debatten. Då en hel del förändringar de facto skedde.

Blir väl tjatig nu, men som jag tidigare skrivit uttalade sig en representant för Verkstadsföreningen den 20:e mars 1986 ordagrant citerat:

"Mordet på Olof Palme förändrade helt spelplanen"

Det gällande deras tidigare motstånd mot centrala förhandlingar som upphörde i och med mordet. Verkstads var medlem av SAF.

Menar inte att Palme mördades för att få igång centralförhandlingar, dock är det en av flera indikationer på att betydande inrikespolitik förändrades. Ett annat klimat uppstod, vilket ledde till att alla i dagens läge tycker i stort sätt lika om allt och allting...

I mångt och mycket omdanade mordet nationen, vilket väl kan beskrivas som ett mord utfört för att bana vägen för ett paragdimskifte. Med facit i hand är det här inte otänkbart scenario. Möjligen var Eva Rausings, till synes, desperata e-postande en ledtråd i rätt riktning...
Citera
2015-05-11, 14:53
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Tänkvärt. Tycker personligen att inrikespolitisk diskurs hamnat i skymundan i debatten. Då en hel del förändringar de facto skedde.

Blir väl tjatig nu, men som jag tidigare skrivit uttalade sig en representant för Verkstadsföreningen den 20:e mars 1986 ordagrant citerat:

"Mordet på Olof Palme förändrade helt spelplanen"

Det gällande deras tidigare motstånd mot centrala förhandlingar som upphörde i och med mordet. Verkstads var medlem av SAF.

Menar inte att Palme mördades för att få igång centralförhandlingar, dock är det en av flera indikationer på att betydande inrikespolitik förändrades. Ett annat klimat uppstod, vilket ledde till att alla i dagens läge tycker i stort sätt lika om allt och allting...

I mångt och mycket omdanade mordet nationen, vilket väl kan beskrivas som ett mord utfört för att bana vägen för ett paragdimskifte. Med facit i hand är det här inte otänkbart scenario. Möjligen var Eva Rausings, till synes, desperata e-postande en ledtråd i rätt riktning...

Om inte annat så anger Wall själv Evas mail som en orsak till att fila på en ny bok.

Vem vet vad han kan komma fram till.

Spännande!

http://www.gunnarwall.se/aktuellt.html
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-05-11 kl. 15:10.
Citera
2015-05-11, 15:11
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Om inte annat så anger Wall själv Evas mail som en orsak till att fila på en ny bok.

Vem vet vad han kan komma fram till.

Spännande!

http://www.gunnarwall.se/aktuellt.html

Eva Rausing var ju även i direktkontakt med PU, om jag uppfattat saken rätt. Personen hon utpekade som anstiftare var heller inget nytt namn i utredningen.

Skall bli intressant att läsa boken och få ta del av konversationen i sin helhet. En fråga som inställer sig är varför Wall höll inne med uppgifterna tills Eva Rausing avled? Först efter att den brittiska polisen sökt genom hennes dator och vidarebefodrat uppgifterna uttalade sig Wall och PU.

Det är någonting som inte stämmer...
Citera
2015-05-11, 17:30
Medlem
ejdars avatar
Citat:
Det kan ha varit någon som gick ner på Sveavägen, som du skriver, men i så fall någon som visste att OP skulle "levereras" till platsen vid en viss tid.

Ja det är här som "Barbro" kommer in. Kanske hade mordgruppen tillgång till det som "Barbro" rapporterade utan att "Barbro" själv viste om detta. B befann sig på stan och rapporterade glatt allt av intresse de såg.

När de plötslig rapporterade om OP gick signalen

Ett sätt att försöka lista ut vilka som ingick i gruppen skulle vara att försöka hitta de utlösande traumat dvs där denna grupp förlorat folk. De måste ju vara en händelse som satt spår.

Min gissning är att det rör sig om en agent-utsättning / hämtning via ubåt vid den baltiska kusten, en operation som av någon anledning gått fel. Man har då skickat en förfrågan till Stockholm om vad man skall göra. Försöka rädda med risk att röja sig eller att lämna. Ordern från regeringen (Palme) har då blivit att lämna.

När sedan Palme släppte ut ryska ubåtar från Hårsfjärden kokade det över.
Senast redigerad av ejdar 2015-05-11 kl. 17:40.
Citera
2015-05-11, 18:25
Medlem
Citat:
Det kan ha varit någon som gick ner på Sveavägen, som du skriver, men i så fall någon som visste att OP skulle "levereras" till platsen vid en viss tid.

När du skriver levererar, ska jag tolka det dom att du menar att Lisbeth palme är leverantören? Jag får inte det att gå ihop med dina tididigare inlägg.
Citera
2015-05-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejdar
När sedan Palme släppte ut ryska ubåtar från Hårsfjärden kokade det över.

Fast det var väl inte Palme som stod bakom det. Har för mig att Bror Steffensson var den som gav order om eldförbud.
Senast redigerad av MPaska 2015-05-11 kl. 18:56.
Citera
2015-05-11, 18:58
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Fast det var väl inte Palme som stod bakom det. Har för mig att Bror Steffensson var den som gav order om eldupphör.

Stämmer bra Bror Steffensson bröt befälskedjan och beordrade det eldförbud som skulle gjorts av milobefälhavaren Bengt Lehander. BL ville bränna av minorna som har en helt annan verkansgrad än sjunkbomber.
Senast redigerad av mvagrippa 2015-05-11 kl. 19:17.
Citera
2015-05-11, 19:43
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
När du skriver levererar, ska jag tolka det dom att du menar att Lisbeth palme är leverantören? Jag får inte det att gå ihop med dina tididigare inlägg.
Nej, jag är övertygad om att det var andra som levererade och som levererade båda makarna.

Herr andersaanderssona skrev att platsen för mordet inte kunde förutses "eftersom paret Palme hade sin egen vilja att gå vart de ville". Ja vi har en fri vilja, men vår makt är desto mer begränsad. Jag vet att människor kan påverkas och att det finns experter på området. Omisstänksamma människor som agerar "nervöst" är förmodligen fullt möjliga att styras runt av dem som har erfarenhet.

Männen som inringade paret Palme vid Adolf Fredriks kyrka tycks mig ha påverkat LP, kanske utan att hon var medveten om det, att gå över på andra sidan. Jag tror att de uppträdde på ett sådant sätt att hon ville undvika dem. LP har själv antytt att hon tyckte det var mindre angenämt att vistas bland folk tillsammans med OP, som ofta blev igenkänd.

Faktiskt så tror jag inte bara att de blev styrda från Grand till Dekorima, utan att de också styrdes att gå på bio just denna kväll. I mitt scenario har familjen Palme en situation under sjuttio och åttiotalet som något liknade situationen i filmen Truman story.

Psykologiskt vill vi kanske inte erkänna att sådant är möjligt, men det är det. Den engelske magikern Derren Brown har gjort underhållning av denna sin förmåga:
https://www.youtube.com/watch?v=BjueOXCy3OM
Senast redigerad av iesho 2015-05-11 kl. 19:46.
Citera
2015-05-11, 19:59
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Stämmer bra Bror Steffensson bröt befälskedjan och beordrade det eldförbud som skulle gjorts av milobefälhavaren Bengt Lehander. BL ville bränna av minorna som har en helt annan verkansgrad än sjunkbomber.
Min personliga bedömning av det där är att om det hade legat på OP så hade de där minorna hållits aktiverade. Såvitt jag läst mig till hade OP ingen annan uppfattning än t ex Fälldin när denne var statsminister.

Det enda som störde OP var att han inte fick styra över den politiska skadehanteringen utan att t ex u-båtskommissionen med Sven Andersson i spetsen rundade honom. SA informerade ju t o m Fälldin före sin egen statsminister! Här finns en del gammalt groll mellan OP och SA som går tillbaka till Wennerströmaffären när Erlander togs på sängen av reportrar under sin semester. SA hade inte informerat Erlander och det gillade inte OP som kunde vara rejält långsint. Han skall ha skällt ut SA efter noter för att denne bakband regeringen genom att peka ut Sovjet och läcka uppgifterna.
Citera
2015-05-11, 20:11
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Nej, jag är övertygad om att det var andra som levererade och som levererade båda makarna.

Herr andersaanderssona skrev att platsen för mordet inte kunde förutses "eftersom paret Palme hade sin egen vilja att gå vart de ville". Ja vi har en fri vilja, men vår makt är desto mer begränsad. Jag vet att människor kan påverkas och att det finns experter på området. Omisstänksamma människor som agerar "nervöst" är förmodligen fullt möjliga att styras runt av dem som har erfarenhet.

Männen som inringade paret Palme vid Adolf Fredriks kyrka tycks mig ha påverkat LP, kanske utan att hon var medveten om det, att gå över på andra sidan. Jag tror att de uppträdde på ett sådant sätt att hon ville undvika dem. LP har själv antytt att hon tyckte det var mindre angenämt att vistas bland folk tillsammans med OP, som ofta blev igenkänd.

Faktiskt så tror jag inte bara att de blev styrda från Grand till Dekorima, utan att de också styrdes att gå på bio just denna kväll. I mitt scenario har familjen Palme en situation under sjuttio och åttiotalet som något liknade situationen i filmen Truman story.

Psykologiskt vill vi kanske inte erkänna att sådant är möjligt, men det är det. Den engelske magikern Derren Brown har gjort underhållning av denna sin förmåga:

Hur långt iförväg var det känt att OP hade en fri helg. Det behöver iofs inte vara så att man fått reda på att LOP skulle på bio. Om man visste att OP var ledig kanske man intensifierade spaningen mot OP och slog till då han visade sig gå på bio?
Citera
2015-05-11, 20:43
Medlem
Citat:

Ok tack, då hänger det mer logiskt ihop.
Personligen kan jag köpa den delen att dom indirekt skulle blivit motade över till andra sidan. Har aldrig riktigt trott på det att dom bytte sida för att kolla i Saris skyltfönster.
Dock har jag svårt att tro att någon utomstående skulle kunna styra dom att gå på bio ett visst datum och till en viss biograf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in