2015-05-09, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Inte bara här utan i största allmänhet. Drar du ut det över tillräcklig lång tidsperiod så är en ohyggligt stor del av alla investerare (småsparare som stora fondbolag) sämre än index.

Om du ska vara en av dom där 1%'en som lyckas klå index år in och år ut så krävs en otrolig mängd tid, tur, skicklighet och en jäkla massa kunskap.
Jag har inte mycket tid så jag måste ha helt otrolig skicklighet och kunskap!! Tack för komplimagen!!
Citera
2015-05-09, 04:01
Medlem
Citat:
Inte bara här utan i största allmänhet. Drar du ut det över tillräcklig lång tidsperiod så är en ohyggligt stor del av alla investerare (småsparare som stora fondbolag) sämre än index.

Om du ska vara en av dom där 1%'en som lyckas klå index år in och år ut så krävs en otrolig mängd tid, tur, skicklighet och en jäkla massa kunskap.
Är man sämre än NASDAQ composite har man inte tjänat en cent på 15 år. Stackars mina svältande barn om jag var så dålig!!
Citera
2015-05-09, 06:07
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:

"håller med eller va man ska säga, men finns vell några få aktier man kan äga? Typ castellum,hm och någonvart storbankerna?
Citera
2015-05-09, 08:33
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alap
Är man sämre än NASDAQ composite har man inte tjänat en cent på 15 år. Stackars mina svältande barn om jag var så dålig!!

*facepalm*
toppen på itbubblan...
Att du lyckas slå index under ett kort, eller inte godtyckligt valt intervall betyder inget tyvärr.
Citera
2015-05-09, 10:05
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RagGAnoF
"håller med eller va man ska säga, men finns vell några få aktier man kan äga? Typ castellum,hm och någonvart storbankerna?

Rensat i min portfölj och har endast Investor just nu. Fonderanske bank global index 70%,SPP aktiefond sverige 20 och Asien 10%. Slipper stirra på marknaden i luren jämnt..
Kan tänka mig ett par stora bolag till senare.
Har jag turen att komma upp i 10% årligen så landar jag över 5.5mille om 20 år.
Citera
2015-05-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Key.
Den statistiken var inte "stark" den var mediocre men eftersom de som styr börsen är horungar så passade de på att utnyttja tillfället och ta ut stoppar på sälj sidan dvs. en helt ologisk rörelse egentligen.

"Marknaden" tror nu att FED tog den statistiken som en signal för att vänta med att höja räntan det är hela "argumentet" för den här skit uppgången och att börsen var "nervös" innan denna jobbdata vilket bara är skitsnack.

De sänkta börsen för att få ut köpare och få in säljare innan och de köper upp börsen nu för att få ut säljare och få in nya köpare.

Rense - Repeat, hoppas din skumpa och ostron smakar bra för det här kommer nog hålla i fram tills tillräckligt många hamnat på köpsidan igen.

Ok, gott folk. Då är det dags för två feta beslut idag som kan påverka Stockholmsbörsen, Greklands inbetalning och den svenska inflationsstatistiken.

Håll tummarna för ett fortsatt skumpakalas. Ifall börsen gått upp i veckan så kör jag ostronrace till helgen! Skål
Citera
2015-05-11, 15:13
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:

Sannolikheten är ju faktiskt över 1% att man slår index samtliga år enbart på slump/chans sex år i rad.

Sen blir det svårare
Citera
2015-05-11, 15:16
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Felaktigt.
Den som har haft pengarna på NASDAQ composite de senaste 15 åren har visst gjort pengar även fast det är en väldigt ooptimal/dålig tidsperiod.
Citera
2015-05-11, 15:19
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Rensat i min portfölj och har endast Investor just nu. Fonderanske bank global index 70%,SPP aktiefond sverige 20 och Asien 10%. Slipper stirra på marknaden i luren jämnt..
Kan tänka mig ett par stora bolag till senare.
Har jag turen att komma upp i 10% årligen så landar jag över 5.5mille om 20 år.
Knappt 820 000 är ju inte illa pinkat det heller
Citera
2015-05-11, 15:52
Medlem
Tammers avatar
"Raset" alla oroade sig för kom visst av sig...
Upp 11% i år är ett fantastiskt resultat, och än har inte halva året gått. Upp nästan 60% på tre år, bättre vinstmaskin är Börsen finns inte. Utom möjligen bostadsmarknaden i Stockholm då.
Citera
2015-05-11, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Felaktigt.
Den som har haft pengarna på NASDAQ composite de senaste 15 åren har visst gjort pengar även fast det är en väldigt ooptimal/dålig tidsperiod.
Hur menar du nu? Jag och såklart en massa andra människor har tjänat massor på Nasdaq de senast 15 åren. Men den som suttit på en indexfond under samma tid har inte tjänat något förutom eventuell utdelning.

Edit: Nasdaq ligger på 4,999 nu mot 5,048 2000-03-10
Senast redigerad av alap 2015-05-11 kl. 16:36.
Citera
2015-05-11, 16:40
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Hur menar du nu? Jag och såklart en massa andra människor har tjänat massor på Nasdaq de senast 15 åren. Men den som suttit på en indexfond under samma tid har inte tjänat något förutom eventuell utdelning.

Edit: Nasdaq ligger på 4,999 nu mot 5,048 2000-03-10

Du menar alla dessa människor som gick all in 2000-03-10 och aldrig hade köpt tidigare och aldrig köpte efteråt, alla dessa människor har bara tjänat på utdelningarna som återinvesteras i indexfonden?

Ja, det är lite synd om dessa människor, det kan man hålla med om. Jävla otur, kan man säga.

Alla andra har det dock gått rätt bra för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in