Citat:
Ursprungligen postat av
Ferros
Micflikier känns spännande, jag ställer mig dock lite frågande till hur Osten har tänkt med centrarna. Jag får känslan av att det kommer att bli en forward till och sen en back, innan butiken är stängd, och att man således går in i säsongen med en centeruppställning som ser ut så här:
Lagace - Wallmark - Ekarv - Granström
När man lagt så mycket pengar på forwards så förstår jag inte varför man inte skaffat sig en riktigt duktig center, antingen som är riktigt bra offensivt och kan leda laget på det sättet, eller att man tar in en tvåvägscenter som man placerar mellan två offensivt duktiga forwards.
Nu står man där och måste chansa på att antingen Lagace kan ta steget från Allsvensk stjärna till stjärna i SHL över en sommar, eller att Wallmark ska ta flera steg i sin utveckling "under tvång", istället för att kunna stå lite i skymundan och få leda en andra eller tredjelina. Jag köper det inte riktigt, speciellt inte när både forwards och backar ser ut som något man skulle kunna nå långt med i ett eventuellt slutspel. Då känns det ogenomtänkt att inte säkra upp ett starkt kort som förstacenter.
Möjligtvis att man är såpass envis att man tänker att Harju ska spela center, men det vill jag verkligen inte. Han gör sig så otroligt mycket bättre ute på en kant där han inte behöver ta fullt lika mycket ansvar som man gör som center.
Skulle väldigt gärna se att Osten försöker att fiska fram något från AHL eller KHL under sommaren istället för att stressa fram en forward nu. Min gissning är ändå att Rajala presenteras, och att vi står där i början av säsongen med en centeruppställning som lika gärna hade kunnat spelat i Allsvenskan.
Anledningen är väl att det inte finns några tillräckligt bra renodlade centrar i den kostnadsram man har, flera andra SHL-lag (samt lag i andra ligor) söker liknande kvalitet.
Det viktigaste för Luleå är att hitta spelare som passar bra ihop samt att det ska finnas snabbhet och så pass mycket spelskicklighet att PP blir mycket bättre. Det får man om det nu blir Rajala som kompletterar.
Allsvensk kvalitet på Granström, Wallmark? Snarare mycket bra SHL-kvalitet, även Lagace har ju visat framfötterna och bör lyckas.