2015-05-11, 00:20
Medlem
Cerises avatar
Nu behöver jag hjälp, hur gör jag för att få en ton att glida över till en annan rätt snabbt. Jag vill inte att det ska höras att tonen övergår till den andra. Det är tydligen inte samma sak som bending utan snarare sliding. Det ska vara exakt ett steg, eller två halvtoner om man ska vara pedantisk.
Senast redigerad av Cerise 2015-05-11 kl. 00:23.
Citera
2015-05-11, 06:06
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Nu behöver jag hjälp, hur gör jag för att få en ton att glida över till en annan rätt snabbt. Jag vill inte att det ska höras att tonen övergår till den andra. Det är tydligen inte samma sak som bending utan snarare sliding. Det ska vara exakt ett steg, eller två halvtoner om man ska vara pedantisk.

Portamento fixas i syntpluggen du använder. Den ska vara inställd på monofonisk sedan får du labba med värdena så det passar.
Citera
2015-05-13, 19:27
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjellkritisk
Portamento fixas i syntpluggen du använder. Den ska vara inställd på monofonisk sedan får du labba med värdena så det passar.

Finns inte i EX24:an Har hittat en tillfällig lösning genom att justera ADSR, förstör ljudet tycker jag. Om det finns en annan (enkel) väg att gå testar jag den gärna.
Senast redigerad av Cerise 2015-05-13 kl. 19:30.
Citera
2015-05-13, 22:38
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Finns inte i EX24:an Har hittat en tillfällig lösning genom att justera ADSR, förstör ljudet tycker jag. Om det finns en annan (enkel) väg att gå testar jag den gärna.

Det finns, kallas glide(portamento) i EX24 sedan kan du ställa in legato eller mono och labba dig fram med inställningen på glide tills det funkar.
Citera
2015-05-14, 22:11
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Det finns, kallas glide(portamento) i EX24 sedan kan du ställa in legato eller mono och labba dig fram med inställningen på glide tills det funkar.

Just det den där ratten hade jag glömt, fast den påverkar också ljudet oerhört mycket. Fick göra någon sorts kombo för att få det att låta hyfsat bra. Tack för hjälpen
Citera
2015-05-15, 01:30
Medlem
526s avatar
Gå det inte att använda pitch-hjulet för att steglöst glida ett tonsteg? Eller har jag missuppfattat det hela?
Citera
2015-05-15, 02:34
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Gå det inte att använda pitch-hjulet för att steglöst glida ett tonsteg? Eller har jag missuppfattat det hela?

Du har massuppfittat det hela^^

Jo men ljudet förändras helt och hållet, så man får justera ännu mer. Beror på vilket ljud man använder i och för sig så det varierar.
Citera
2015-05-17, 15:57
Medlem
dppetts avatar
Med risk för jättesvårt att förstå men försöker.

Har samplat en kör vilken innehåller även en trumma. Har ändrat tempot från 107,4 till 110 men när jag ska lägga in egna trummor och lägger in dem på varje bar så glider takten iväg...Alltså det hamnar i otakt även fast trumman är på varje jämn "bar" man får lägga trummorna lite före eller efter varje slag. Varför blir det så?

Kanske denna bild kan förklara vad jag menar http://www56.zippyshare.com/v/UkHyZBk2/file.html
Hur får jag det så att takten hamnar rätt? Hoppas någon fattar...
Citera
2015-05-17, 21:44
Medlem
dppetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dppett
Med risk för jättesvårt att förstå men försöker.

Har samplat en kör vilken innehåller även en trumma. Har ändrat tempot från 107,4 till 110 men när jag ska lägga in egna trummor och lägger in dem på varje bar så glider takten iväg...Alltså det hamnar i otakt även fast trumman är på varje jämn "bar" man får lägga trummorna lite före eller efter varje slag. Varför blir det så?

Kanske denna bild kan förklara vad jag menar http://www56.zippyshare.com/v/UkHyZBk2/file.html
Hur får jag det så att takten hamnar rätt? Hoppas någon fattar...

Jag vill kunna klippa ut samplingar från och göra så att det passar mitt tempo när jag vill lägga in trummor och sådär. När jag ändrar tempo i timemachine blir det helt konstigt. Ibland bli bara en del av audiofilen ändrad i tempo och sedan slår den över till normalt tempo igen! Hur fan gör jag blir tokig.
Citera
2015-05-24, 21:41
Medlem
Cerises avatar
På tal om tempo, jag har hittat en väldigt bra tempofunktion i huvudmenyn men problemet är att när man justerar tempot så förändras tempot för alla barer och inte bara för den delen som man har markerat. Kan man göra så att tempot ändras utan att resten av låten också ändrar tempo, vill undvika att timestretcha audio det tycker jag är jobbigt. Det ska vara midi.
Citera
2015-05-24, 22:18
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
På tal om tempo, jag har hittat en väldigt bra tempofunktion i huvudmenyn men problemet är att när man justerar tempot så förändras tempot för alla barer och inte bara för den delen som man har markerat. Kan man göra så att tempot ändras utan att resten av låten också ändrar tempo, vill undvika att timestretcha audio det tycker jag är jobbigt. Det ska vara midi.

Det finns ett tempospår där du kan ställa tempot i olika delar av låten.
Citera
2015-05-24, 22:29
Medlem
Cerises avatar
Citat:
Det finns ett tempospår där du kan ställa tempot i olika delar av låten.

Huuuur? Jag markerar en bar, går in i options och väljer tempo operations och ändrar, då följer allt annat med. Jag vill bara ändra tempot för ett särskilt spår, hittar inget på google, det står bara om audio tempo. Dessutom vill jag inte ändra hela spårets tempo, utan jag vill att det ska börja i vanlig takt och sedan sjunka i tempo. Funktionen är väldigt bra förutom att den inte verkar gå att applicera på bara ett spår, kan du visa mig hur man gör?

Hittade tempospårfunktionen också men hela låten ändras ju, det vill jag inte.

Försökte med SMPTE men det stod någonting om multiple regions och jag fattade inte hur man skulle justera tillbaka.
Senast redigerad av Cerise 2015-05-24 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in