2015-05-10, 16:59
Medlem
Custom_mades avatar
Går det att köpa bitcoins någonstans utan att registrera sig? Förstått att man kan göra överförningar kontant till olika sidor och personer, skulle behöva köpa lite bitcoins snabbt och har inget bankid osv.
Försöker vara så anonym som möjligt, någon som orkar ge en snabbguide hur jag kör anonymt, kör en wallet på desktopen och en i tor och tänkte skicka mellan, men vart kan man köpa snabbt, smidigt och utan registrering?
Citera
2015-05-10, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilknugen
vad kan man mina med tex en gammal neptune 3.5th/s
Den kan användas för att mina SHA256-coins. Hos Coinwarz finns en lista på 24 st. Vissa cryptovalutor kan merge-minas d.v.s. du får t.ex. Namecoin och Devcoin samtidigt som du minar Bitcoin, utan att det påverkar prestandan för Bitcoin-miningen.

Enligt Coinwarz ger 3500 GH/s som drar 1950 W och när elen kostar 0,08 USD/kWh ~= 0,037 BTC/dag ~= 70 SEK/dag. Detta varierar såklart beroende på Bitcoins svårighetsgrad och värde så räkna inte med att den kommer att dra in så mycket under låg tid framöver.

I vissa fall kan det vara mer värt att mina någon annat coin och sen sälja för Bitcoin eftersom det ger bättre betalt. Denna jämförelse ser du också hos Coinwarz.
Citera
2015-05-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wierdlock
På vilket sätt skulle det gynna mig som privatperson om Bitcoin-experimentet skulle "lyckas" och blir ett betalningsalternativ på >50% av alla ställen man handlar på?
Bitcoin är inte framtaget i syfte att främst gynna västerländska medborgare. Här har vi redan hyfsat acceptabla metoder att föra över värde till andra genom banköverföring, SEPA och Swish. Det Bitcoin kan erbjuda oss välbärgade är ett snabbare, säkrare och modernt sätt att föra över pengar på internet. Då och då händer det dock även i Sverige att storbankerna får störningar så att inga kontokort eller bankomater fungerar under några timmar. Privatpersoner kan också få sina konton spärrade av banken för att de misstänker att kortet är stulet, oftast när man är utomlands och är i stort behov av pengarna. Först då inser man att man är beroende av banken. Man har inte ens tillgång till sina egna pengar om inte banken godkänner uttag

När det gäller Bitcoin så kan ingen hindra eller förbjuda dig att skicka dina egna pengar, när och till vem du vill. Eftersom nätverket drivs av privatpersoner och frivilliga så kan det ske mycket billigare än de traditionella metoderna. Vi kan spara in på hela "antibedrägeri-industrin" som kostar enorma summor för att försöka hitta och spärra misstänkta konton. Räkna också med att vi kan spara in alla dessa miljarder som kontokortsföretagen tar i vinst för att agera en onödig mellanhand.
Det är också ett mycket säkrare sätt att handla på eftersom du inte behöver skicka med alla dina personliga uppgifter vid varje betalning. Apple har byggt upp en enorm databas med 500 miljoner privatpersoners kontokortsnummer och personliga uppgifter. Allt som behövs för att tömma deras konton. Tänk på vad det kostar att säkra upp denna databasen jämfört med en Bitcoin-handlare som bara behöver spara en enda privat nyckel om så önskas. Om en hackare kommer över handlarens databas så drabbar det inte dig som kund.

Det Bitcoin kan erbjuda övriga världen är mycket viktigare. En möjlighet för alla världens fattigaste människor som arbetar utomlands att skicka hem pengar till en mycket låg kostnad. De traditionella företagen tar ockerpriser från världens fattigaste för att föra över pengar. I vissa fall över 40%. Något som kan göras över Bitcoinnätverket för 0,0001 BTC eller 0 BTC i vissa fall.
I många länder är det förbjudet att handla med utlandet och en majoritet av befolkningen kan inte få bankkonto eller kontokort.
Det har visat sig att Bitcoin-användare oftast är mer generösa när de donerar pengar till välgörenhet och spenderar mer när de handlar online. Det finns mindre "friktion" när man bara behöver skanna en QR-kod för att skänka en gåva istället för att lämna ut alla sina uppgifter.
Om detta gynnar dig som privatperson får du själv fundera ut
Senast redigerad av TDKii 2015-05-10 kl. 20:17.
Citera
2015-05-10, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Förlåt om jag suger på att leta, men vad för plånbok är bäst för en nybörjare och vart ska man köpa bitcoins från, vill helst inte bli lurad... Ska handla från diverse nätshoppar och behöver veta basic typ.
Det beror på vilka summor det handlar om. Är det mindre summor så går det bra att använda en webb- eller mobilplånbok. Har du större mängder bör du använda en datorplånbok. Är du paranoid och mycket rädd för att förlora pengarna ska du använda en pappers- eller hårdvaruplånbok. Och glöm inte att göra en backup som du förvarar säkert!
Du hittar en lista på olika plånböcker på Välj Bitcoin-plånbok.
Citera
2015-05-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parnborr
En annan fråga. När börjar Skatteverket bry sig? När man säljer?
Nej, det är intresserade redan när du handlar. De har nyligen begärt ut hela BTCX:s kundregister med alla som handlat och sålt Bitcoin. De får troligen även alla kundernas Bitcoin-adresser så att de kan följa betalningarna i Blockkedjan.
Skatteverket vill massövervaka svenska bitcoin-användare
Beslut i Förvaltningsrätten riskerar att röja anonyma bidragsgivare till Piratpartiet
Citera
2015-05-10, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokal haschtomt
finns det någon samlingssida för siter som tar bitcoins? t.ex fiverr

Varför gör inte tradera det? Känns uppenbart men tänkte bara om någon konfronterat dem ang. det
Kolla in:
coinmap.org
bitcoin.it
spendbitcoins.com

Håller med att Tradera borde acceptera Bitcoin. Om du kontaktar dem med en fråga så får du gärna visa deras svar här.
Citera
2015-05-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Går det att köpa bitcoins någonstans utan att registrera sig? Förstått att man kan göra överförningar kontant till olika sidor och personer, skulle behöva köpa lite bitcoins snabbt och har inget bankid osv.
Försöker vara så anonym som möjligt, någon som orkar ge en snabbguide hur jag kör anonymt, kör en wallet på desktopen och en i tor och tänkte skicka mellan, men vart kan man köpa snabbt, smidigt och utan registrering?
Du kan hitta privatpersoner som säljer Bitcoin på localbitcoins.com eller Mycelium för Android.

Tor ger inte jättemycket mer anonymitet än att inte använda det. När du gör en transaktion skickas ditt meddelande ut på Bitcoin-nätverket till de noder du råkar vara ansluten till för tillfället. Dessa noder kan dock inte vara säkra på att just du äger adressen och transaktionen. Du kan lika gärna ha vidarebefordrat den från en annan användare liksom de själva gör när de ser en ny transaktion. I teorin kan någon med en stor mängd noder jämföra vilken nod som först upptäckte transaktionen och utesluta vissa noder som avsändare men i praktiken går det lite sådär. Blockchain.info har en mängd noder men ofta ser transaktioner ut att komma från havet
Visst, kör du Tor kan inte ens den första noden som tar emot din transaktion säkert veta vem du är men jag menar att det kan de ändå inte göra.
Vissa menar t.o.m. att det innebär en större risk: Bitcoin-Over-Tor Anonymity 'Can Be Busted for $2,500 a Month'

Här finns en Tor-guide om du ändå vill försöka dig på detta.
Citera
2015-05-12, 13:35
Medlem
Parnborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Nej, det är intresserade redan när du handlar. De har nyligen begärt ut hela BTCX:s kundregister med alla som handlat och sålt Bitcoin. De får troligen även alla kundernas Bitcoin-adresser så att de kan följa betalningarna i Blockkedjan.
Beslut i Förvaltningsrätten riskerar att röja anonyma bidragsgivare till Piratpartiet
Men det är endast vid en vinst man behöver rapportera något?
Citera
2015-05-12, 14:55
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii

Vad ska överföringarna i blockkedjan bevisa? Det enda dom kan bevisa är vart FIAT gått in och coins gått ut. Dom skulle kunna se den första transaktionen tillhörande en kund hos btcx men sen är det ganska dött race att "bevisa" något.
Citera
2015-05-13, 01:23
Medlem
Kommer detta att påverka kursen på BTC eller får det andra konsekvenser?

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/bitcoin-till-stockholmsborsen_4527992.svd
Citera
2015-05-13, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackedd
Kommer detta att påverka kursen på BTC eller får det andra konsekvenser?

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/bitcoin-till-stockholmsborsen_4527992.svd

Ja, det kan det saklart. At bagge hall. Dom som vet hur BTC-kursen andras haller det nog for sig sjalva.
Citera
2015-05-14, 18:36
Medlem
Jixie.nr14s avatar
Har ett litet problem angående min bit wallet.

Är helt grön på de här med bitcoins, men trots min dysleksi och läs svårigheter har jag spenderat ett ex antal timmar på att läsa runt och försöka förstå det hela. tror jag fått en hyfsad förståelse hur de går till..

Jag är dock lite osäker på det här med bit wallet. vet inte riktigt hur man skapar en sådan. använder bitcoin core atm.

jag har gått in på fliken ''Ta emot'' och skapat en ''etikett''. men om det är o skapa en bit wallet så kan man ha hur många plånböcker som helst? lr har jag missat något? :O

jätte tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in