Citat:
Det är lite smått intressant det där med Bitcoins värde. Blockchainen är en virtuell offentlig redovisningsbok som vem som helst kan bygga olika apps ovanpå. Men vilka appar som kommer lyckas än är oklart, bara att vänta och se. Skulle vilja se vilka användningar som kan dra nytta av ett sådant system. Sedan är frågan vart detta lämnar BTCs värde, men någon slags 'token' måste ändå användas för att göra transaktioner på blockchainen, och miners krävs för att säkra nätverket.
Bland t.ex banker som är intresserade av BTC snackas det väldigt lite om valutan i sig, men snarare om blockchainen, som är en offentlig redovisningsbok, och nätverket som gör att du kan skicka pengar fram och tillbaka med minimala transaktionsavgifter, över vilka gränser du vill, till vem du vill, vilken dag du vill. Det är inte så konstigt att förstå varför banker kikar på detta. Inte för att köpa BTC själva utan för att se om de kan använda teknologin på något sätt till deras egna system. Dock glömmer de ofta att BTC eller någon annan slags valuta behövs.
Citat:
Kul anekdot. Jag tror nog folk hade samma mindset gällande att betala med kontokort de första 5 åren som de introducerades. För då handlade det om sedlar i transaktioner. Sedan gick vi från kontanter till att använda våra kontokort, bedrägerier och rån minskade. Men med kontokorten är fortfarande bedrägerier stora. Det är en tävling som pågår mellan många större företag att plocka fram bättre betalningssystem.
Iallafall, en av mina första resonemang när jag kikade på BTC för ett tag sedan var:
Kommer folk att använda mer eller mindre sedlar i framtiden?
Givetvis så går argumentet går djupare än så, men när det gäller innovation inom banksektorn har det inte hänt speciellt mycket på väldigt länge.
Folk blir mera teknologiska, och det handlar hela tiden om att göra underlätta saker med hjälp av teknik, t.ex gissar jag i framtiden att nästa steg blir att kontokort används mindre i affärer och t.ex en wallet via sin telefon används mer. När det gäller att göra saker lättare så är det synonymt med fortare, men oftast ju snabbare något är desto osäkrare blir det. Kryptografi har ett övertag över många andra system gällande dess säkerhet, och ett starkt decentraliserat nätverk likaså då en av de större säkerhetsproblemen i andra system är mänskliga faktorn, ett enda single point failure
. För mig är det bara en tidsfråga innan vi kan göra det snabbare och även simplare att förstå kryptovalutor men ändå behålla samma säkerhet. För 'vanliga' betalningssystem är det tvärtom.
Jag tycker att det är bättre att bygga säkerhet -----> simpelt och snabbt än vice versa.
Citat:
Så frågan ligger väl i vad syftet med att byta pengar mot bc är, är det för att handla på nätet, då kan jag förstå det, om det bidrar till ex anonymitet, men att göra det i tron om att man byter upp sig, genom att köpa något som inte ens kan tas ut i en bankomat, som en okänd människa påstår sig vara en digital valuta, och andra följer det, säger mig att alla märkliga saker får sina anhängare, men likt Jehovas så är ni varken mottagliga för andra glasögon eller annat. Bc är som Buddha, folk tror de finns.
Så frågan ligger väl i vad syftet med att byta pengar mot bc är, är det för att handla på nätet, då kan jag förstå det, om det bidrar till ex anonymitet, men att göra det i tron om att man byter upp sig, genom att köpa något som inte ens kan tas ut i en bankomat, som en okänd människa påstår sig vara en digital valuta, och andra följer det, säger mig att alla märkliga saker får sina anhängare, men likt Jehovas så är ni varken mottagliga för andra glasögon eller annat. Bc är som Buddha, folk tror de finns.
Det är lätt att klanka ner på kryptovalutor (säger det, för det kan komma något annat än BTC) i ett sådant tidigt skede av ett helt nytt kapitel om ekonomi, vare sig det misslyckas eller inte så är det intressant. Men det kommer ta tid för att få företag att acceptera valutan och för kunden att se fördelarna i att använda den.
Jag tänker lite som så, när teknologin mognat mer och säkerheten blivit bulletproof och idiotproof. Inga överdrivna fluktueringar. Och mycket mycket enklare att använda men fortfarande behålla samma nivå av kryptografi. Samt klara riktlinjer ifrån regeringar var de står.
Då kan den börja fungera som en valuta för att företag skulle tjäna mycket på att acceptera detta över kortbedrägerier och höga transaktionsavgifter.
Och varför skulle jag som privatperson då använda en bank för att utföra mina transaktioner? När jag kan vara min egna bank? Min egna bank har öppet varje dag i veckan, jag har full kontroll över mina egna pengar, och jag betalar knappt några transaktionsavgifter. Sen slipper jag lita på att banken där jag har mina pengar inte har leverage 1:10 på sina tillgångar på subprime lån så vid eventuell ekonomisk kollaps får långt ifrån alla ut sina pengar.
Senast redigerad av MM1555 2015-04-13 kl. 23:59.
Senast redigerad av MM1555 2015-04-13 kl. 23:59.