2015-05-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Min befintliga slutledningsförmåga säger mig att det enligt dig också skulle vara okej att skriva "Vi söker inte mörka personer" i en platsannons, vilket jag tycker är vansinne. Du ser uppenbarligen färger, jag ser människor.
Du menar att jag ska läsa på om riktad marknadsföring till personer med olika hårfärg..?

Om du tar en titt på valfri reklamfilm så kommer du snabbt se att det sällan är enbart svarta, enbart rödhåriga, enbart blonda osv. Orsaken är att folk ser annorlunda ut och att det blir balanserat med en mix av t.ex. olika hårfärg.

Att du skulle se människor och inte hårfärger betvivlar jag starkt, då du ställt dig i klungan med de andra kränkta som skrivit i den här tråden, just för att det efterfrågas något annat än blonda personer.
Citera
2015-05-10, 14:17
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Var har du sett det? Jag har inte läst den länkade artikeln/efterlysningen, så det kanske framgår där. Jag har då inte sett i några andra sammanhang att det skulle vara bannlyst att säga "inte för mörkt hår".

Är alla ni som skriver här blonda, eller vari ligger kränkningen?

Själv är jag blond och jag känner mig inte på något vis utpekad. Troligtvis är det som någon skrev att de redan har ett antal blonda barn till reklamfilmen, och nu behöver några som inte har blont hår för att det ska bli en bra mix.
Jag är själv inte blond, utan brunhårig. Men den ängsliga dubbelmoral som jag beskrev ovan finns i PK-samhället.
Citera
2015-05-10, 14:19
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Trillade av en slump in på Stagepool, såg en annons där det sökes statister mellan 4-6 år till en IKEA-reklam. Följande går att läsa i annonsen:

Citat:
IKEA-reklamfilm
Inspelning är 26 eller 27 maj i Skåne.
Obs! Du måste bor i Skåne län för att kunna söka detta!
Ett barn, 4-6 år. Gärna med erfarenhet och ej för blont utseende.

Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Ikea verkar inte gilla svenskar.
"Söker statister av Asiatisk, Mellanöstern och Latinamerikansk etnicitet."
Vill se den annons där dom skriver. "Gärna inte invandrare"

Det kan ju vara så enkelt att filmerna inte är ämnade att visas i Sverige? De kanske är till för den asiatiska och sydeuropeiska marknaden, och statisterna i dessa skall därför se ut att komma från den världsdel som filmen ska visas i?
Citera
2015-05-10, 14:21
Medlem
Citat:
Om du tar en titt på valfri reklamfilm så kommer du snabbt se att det sällan är enbart svarta, enbart rödhåriga, enbart blonda osv. Orsaken är att folk ser annorlunda ut och att det blir balanserat med en mix av t.ex. olika hårfärg.

Att du skulle se människor och inte hårfärger betvivlar jag starkt, då du ställt dig i klungan med de andra kränkta som skrivit i den här tråden, just för att det efterfrågas något annat än blonda personer.
Va? Du ska nog inte blanda ihop mig med andra i den här tråden. Precisera var jag gett uttryck för att vara kränkt, snälla. Jag är förmodligen den största motståndaren till jag-är-kränktmentalitet du kommer stöta på här.
Citera
2015-05-10, 14:24
Medlem
KonungHonungs avatar
Det är väl ett skolboksexempel på diskriminering och eventuellt rasism, eller omvänd rasism som det lustigt nog kallas i fall som detta.

Man sållar aktivt ut människor med vissa former av genetiska förutsättningar och yttre attribut. Man gör skillnad på folk och folk, och piskar således upp ett vi mot dem-tänkande.
Senast redigerad av KonungHonung 2015-05-10 kl. 14:41.
Citera
2015-05-10, 14:26
Medlem
jomensures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Det vill säga, i detta fall så stör man sig inte på att IKEA söker mindre blonda barn. Utan på den exktrema dubbelmoral och inkonsekvens som råder, när PK anser detta vara helt ok, samtidigt som de hade gått i taket om IKEA hade sökt mindre svarta barn.
Det är just det jag syftar på.

Det blir någon typ av dubbel-dubbelmoral.

Man utövar själv dubbelmoral när man tar upp sådana här saker, vänder på det, och ställer sig frågan om "nog hade allt PK uppmärksammat det här" - när man själv uppmärksammat det i detta nu, och "nu är det tyst annars hade de bråkat" - när man själv agerar likadant i detta nu.
Citera
2015-05-10, 14:29
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Ja, det börjar bli hög tid att bojkotta IKEA. Borde kanske ha gjort det sedan länge, men av någon outgrundlig anledning så har jag alltid trott att Ingvar Kamprad har sunda värderingar. Nu är det tydligt att han arbetar för att skapa svenskhat och stödja globalismen. Skönt att slippa följa med till IKEA igen, nu när jag har fått ideologiska skäl för att vägra

Bojkotta Ikea du, jag tror inte dom bryr sig så mycket om dom förlorar kunder som inte klarar av att se barn med andra hårfärger än blond.
Citera
2015-05-10, 14:33
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
De gör en reklamfilm. I reklamfilmen finns ett antal människor. Människor ser olika ut. Istället för att skapa en reklamfilm med enbart blonda, vill de ha en med olika hårfärg. På så vis återspeglar det samhället bra mycket mer än en reklamfilmn där enbart blonda människor poserar.

Icke-blonda/svarta måste få "känna igen sig" och vara representerade i reklamen för att de ska vilja konsumera överhuvudtaget, men blonda/vita behöver inte alls dessa incitament utan kan bli representerade av vad som helst, asiater, negrer och araber?

Mångfalden går bara åt ett håll, mot de vita.
Citera
2015-05-10, 14:39
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Bojkotta Ikea du, jag tror inte dom bryr sig så mycket om dom förlorar kunder som inte klarar av att se barn med andra hårfärger än blond.
Nu verkar det ju snarare vara vissa som inte klarar av att se blonda barn, eftersom man aktivt väljer att sålla bort dessa?
Senast redigerad av KonungHonung 2015-05-10 kl. 14:41.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Icke-blonda/svarta måste få "känna igen sig" och vara representerade i reklamen för att de ska vilja konsumera överhuvudtaget, men blonda/vita behöver inte alls dessa incitament utan kan bli representerade av vad som helst, asiater, negrer och araber?

Mångfalden går bara åt ett håll, mot de vita.

Har du redan sett reklamfilmen?

Det har inte jag. Men jag skulle vara mycket förvånad om det inte fanns en blond person representerad också. Det har inte framgått någonstans att de inte redan har blonda personer till reklamfilmen. Så hetsa inte upp dig i onödan. Du kommer inte behöva se en IKEA-reklamfilm med enbart somaliska barn.
Citera
Medlem
Blont utseende måste väl enbart gälla hårfärg?. För vi säger väl inte att svenskar med
mörkt hår har blont utseende?
Citera
2015-05-10, 14:44
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Det kan ju vara så enkelt att filmerna inte är ämnade att visas i Sverige? De kanske är till för den asiatiska och sydeuropeiska marknaden, och statisterna i dessa skall därför se ut att komma från den världsdel som filmen ska visas i?

Då borde väl filmerna rimligtvis produceras i de länderna istället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in