Nu kanske det är för att jag har läst juridik, men jag ser alltid på ett avtal som någonting man har när det otänkbara händer.
Vi säger att det otänkbara händer och man vill skiljas. Är det rimligt att ens partner tar med sig en halv förmögenhet som ens föräldrar har tjänat? Eller så ser iaf jag på arv, det är ju inte mina pengar trots innehav, det är mina föräldrars eller förföräldrars pengar som de har jobbat hårt för.
Så ja, jag skulle alltid inkludera en sådan klausul för att skydda respektive familjs tillgångar, sen så blir det ju givetvis i praktiken så att man delar på allting ändå.
Avtalet, eller iaf i mina ögon,
är bara där ifall man vill skiljas.
Det måste ju styra inte hur man gör i praktiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dittling
Delad ekonomi?
Är ni gifta, eller inte ?
Så klart att man har gemensam ekonomi.
Allting måste ju inte vara gemensamt. Säg t.ex. att jag ärver min familjs verksamhet som min partner inte har något intresse av. Ett företag som mina förföräldrar byggde upp för ett sekel sedan. Ändå ska hon ha halva den när vi skiljer oss?
Som sagt, äktenskapsförord och samboavtal är ju bara till för vad som händer när man skiljer sig, om man nu gör det. Man måste sätta känslorna åt sidan en liten stund vid författandet av detsamma.