2015-05-09, 21:03
Medlem
arereds avatar
Hej!

Jag har tänkt lite på hur det skulle vara att bo i en husvagn året runt. Först och främst vet jag att man behöver en husvagn och en bil, men sen vet jag inte så mycket mer, därför vänder jag mig till er Flashbackare med några frågor angående året runt camping.

Är det många campingplatser som erbjuder året runt boende ( med el, duschmöjligtheter, tvättmaskin osv ) till ett bra pris? Isåfall, kan ni nämna några av dessa campingplatser?

Hur mycket bör man lägga på en husvagn om man ska bo där året runt? Jag antar att max 120000 kronor för en begagnad polar bör fungera, vad säger ni? http://www.vinslovs-fritidscenter.se...nade-husvagnar

Hur lång sladd behöver jag för att koppla husvagnen för att få el, hur brukar det se ut på de flesta campingplatser med sånt?

Hur länge räcker en gasolflaska? ex: http://www.okq8.se/produkter/gasol/a...tflaska-pc-10/ denna. När gasolet i flaskan är slut, finns det någonstans man kan gå och få flaskan påfylld med gasol eller måste man köpa en ny flaska? Om det går att fylla på flaskan, hur mycket brukar det kosta på ett ungefär?

När det kommer till internetanslutning, är det enklast att bara ha ett modem i en laptop?

Vad är det bästa att göra för att undvika att det blir fukt- och mögelskador i husvagnen?

Har ni några tips för den som är intresserad av att campa året runt? isåfall kom med tips
Citera
2015-05-09, 21:08
Medlem
ByeByeBostons avatar
22.500:- såg jag som pris för året runt boende på en camping i stan där jag bor.
Citera
2015-05-09, 21:10
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
22.500:- såg jag som pris för året runt boende på en camping i stan där jag bor.

Vad ingår i priset?
Citera
2015-05-09, 21:11
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Vad ingår i priset?

Det stod inte
Citera
2015-05-09, 21:20
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Ett bra alternativ för den som vill vara utlandsskriven och undkomma med SINK-skatt,
men ändå ha en "fast" punkt i skattehelvetet Sverige.

Känner några som gjort detta och sparat multum, jfr marginalskatt 58.4% med 20%.
Ännu bättre för dom som tjänat sina miljoner och pensioner via utlandsanställningar,
t ex i Malaysia, dom kan nollskatta med denna lösning.

Man blir inte mantalsskriven i Sverige via att "bo" i husvagn, eller husbil.
Citera
2015-05-09, 21:31
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns trådar om detta här och på andra forum.

Gasol kan fyllas på av typ Gasolfyllarna.
Citera
2015-05-09, 22:07
Medlem
arereds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det finns trådar om detta här och på andra forum.

Gasol kan fyllas på av typ Gasolfyllarna.

Finns inte svar på de flesta frågor
Citera
2015-05-10, 12:33
Medlem
Flamsans avatar
Nu är det några år sedan men jag och min man bodde i husvagn i två år 2007-2009.

Vi bodde i en stor hobby 680 som var svärfars.

Så priserna är ju inte aktuella.

Men vi betalade månadshyra. Men där vi stod ingick elen och det gjorde den inte på dom andra campingarna vi tittade på.

Vi lagade oftast maten i campingens kök för att slippa matoset.
Och där fanns även tvättmaskin och torktumlare.
Nu bodde vi största delen av tiden på en liten camping som inte hade många gäster, de testade om de skulle ha året runt öppet och ta emot allmänheten. Så det var ju lugnt och skönt där.

Vi var skrivna på bägge ställena vi stod med husvagnen men på ena stället fick vi inte ta emot post så då hade vi postbox.

Vi trivdes bra med att bo i husvagn men när det stället vi stod på skulle lägga om priserna och inte tillåta åretrunt bestämde vi oss för att försöka få tag på annat boende.

Det vanligaste är att man betalar månadshyra plus elförbrukningen. Är det en "riktig" camping finns det kök och tvättmöjligheter och någonstans att duscha och att tömma campingtoan.
Det brukar stå en elstolpe där man parkerar husvagnen.

Var i Sverige har du tänkt att bo?
Googla camåingguiden.se så hittar du olika platser.
Citera
2015-05-10, 12:54
Medlem
Inaniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Nu är det några år sedan men jag och min man bodde i husvagn i två år 2007-2009.

Vi bodde i en stor hobby 680 som var svärfars.

Så priserna är ju inte aktuella.

Men vi betalade månadshyra. Men där vi stod ingick elen och det gjorde den inte på dom andra campingarna vi tittade på.

Vi lagade oftast maten i campingens kök för att slippa matoset.
Och där fanns även tvättmaskin och torktumlare.
Nu bodde vi största delen av tiden på en liten camping som inte hade många gäster, de testade om de skulle ha året runt öppet och ta emot allmänheten. Så det var ju lugnt och skönt där.

Vi var skrivna på bägge ställena vi stod med husvagnen men på ena stället fick vi inte ta emot post så då hade vi postbox.

Vi trivdes bra med att bo i husvagn men när det stället vi stod på skulle lägga om priserna och inte tillåta åretrunt bestämde vi oss för att försöka få tag på annat boende.

Det vanligaste är att man betalar månadshyra plus elförbrukningen. Är det en "riktig" camping finns det kök och tvättmöjligheter och någonstans att duscha och att tömma campingtoan.
Det brukar stå en elstolpe där man parkerar husvagnen.

Var i Sverige har du tänkt att bo?
Googla camåingguiden.se så hittar du olika platser.

Vad kostade det för er (även om det var några år sen)? Tänker att det måste ju kosta en del med tanke på att det lär gå åt en hel del el under vintern för att hålla värmen i vagnen, dom brukar väl inte direkt vara dom bäst isolerade...
Citera
2015-05-10, 13:18
Medlem
Monarscoots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Hej!

Jag har tänkt lite på hur det skulle vara att bo i en husvagn året runt. Först och främst vet jag att man behöver en husvagn och en bil, men sen vet jag inte så mycket mer, därför vänder jag mig till er Flashbackare med några frågor angående året runt camping.

Är det många campingplatser som erbjuder året runt boende ( med el, duschmöjligtheter, tvättmaskin osv ) till ett bra pris? Isåfall, kan ni nämna några av dessa campingplatser?

Hur mycket bör man lägga på en husvagn om man ska bo där året runt? Jag antar att max 120000 kronor för en begagnad polar bör fungera, vad säger ni? http://www.vinslovs-fritidscenter.se...nade-husvagnar

Hur lång sladd behöver jag för att koppla husvagnen för att få el, hur brukar det se ut på de flesta campingplatser med sånt?

Hur länge räcker en gasolflaska? ex: http://www.okq8.se/produkter/gasol/a...tflaska-pc-10/ denna. När gasolet i flaskan är slut, finns det någonstans man kan gå och få flaskan påfylld med gasol eller måste man köpa en ny flaska? Om det går att fylla på flaskan, hur mycket brukar det kosta på ett ungefär?

När det kommer till internetanslutning, är det enklast att bara ha ett modem i en laptop?

Vad är det bästa att göra för att undvika att det blir fukt- och mögelskador i husvagnen?

Har ni några tips för den som är intresserad av att campa året runt? isåfall kom med tips

Ja, det finns många campingplatser. Vilken del av sverige vill du bo i?

En husvagn anpassad för nordiska förhållanden med vattenburen värme skall du leta efter. Runt en hundring får du nog en vettig för.

15 meter elkabel klarar du dig på i de flesta fall men det problemet känns sällsynt lätt att lösa så jag kanske missförstod frågan.

Det beror lite på hur stor flaska du har men det normala är ca 10 kg och det kostar ca 4-500 kr att byta ut. Hur länge den räcker beror ju helt och hållet på hur mycket du gör av med. Värmer du husvagnen med el vilket är brukligt så är det elpriset hos campingen du skall lägga fokus på. Med lite matlagning på gasolspisen så räcker gasen länge, säkert nåt kvartal eller så. Jag använder väldigt lite gasol själv.

Mobilt bredband är enkelt och bra.

Att bo i husvagnen är ett bra sätt undvika fukt och mögel. Dels har du värme och dels kan du uppmärksamma ev problem när det regnar. Ta in den på fuktkontroll en gång om året.

Skulle jag bo året runt i en husvagn skulle jag köpa en stor vagn med ett stort stand-by tält som tål vintern. Jag skulle isolera golvet i tältet och ha riktiga köksmaskiner där. Jag skulle välja en plats med vatten och avlopp samt parabolanslutning. Skulle jag bo själv skulle jag försöka få campingvärden att pruta lite på avgiften mot att utföra lite enklare arbetsuppgifter på ledig tid.
Citera
2015-05-10, 23:04
Medlem
Pocketpussys avatar
Varför måste man ju fråga! Tror du inte du kommer vantrivas i ett sånt litet utrymme? Har som längst bott i husbil i närmare 2 veckor, på sommaren går det väl an, man kan alltid gå ut och ta sig därifrån. Men vintertid, njaaa. Kanske fungerar för dig dock..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in