2015-04-14, 14:47
Medlem
Pattsons avatar
Håller med flera andra här. Peka's gratänger är riktigt goda. Köper oftast rotfruktsgratängen. Några drag med pepparkvarnen, på med en god ost och in i ugnen. Perfekt när man är lat och hungrig. Måste faktiskt säga att den slår flera hemmagjorda gratänger jag har ätit.
Citera
2015-04-15, 00:01
Medlem
Bbobis avatar
Coops var bra. Smakade inte tillsatser. Skulle nästan säga att den var lika bra som den min mamma brukade göra. Men det tänker jag inte pga min respekt för henne. . Men näst till likvärdig. Bättre än jag hade vågat hoppas på.

Hade den i ugnen 25min med lagom mängd av deras gratängost och avslutade med att köra på grillfunktionen några minuter.

Tycker den var precis lagom krämig. Jag vill inte att det ska rinna på tallriken.

Ett smakprov:
http://i.imgur.com/SszKlVk.jpg
Senast redigerad av Bbobi 2015-04-15 kl. 00:15.
Citera
2015-04-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Om man inte bryr sig vad den innehåller så är köpegratäng inte det värsta man kan äta. Men laga egen är typ så lätt att jag inte hajar varför man äter gummi och skit istället för äkta vara?

Peka. Potatis, 40% sås (vatten, SKUMMJÖLK, rapsolja, GRÄDDE, ÄGGULA, salt, socker, ostpulver, modifierad majsstärkelse, aromer,
stabiliseringsmedel: guarkärnmjöl och dinatriumdifosfat, dextros, kryddor, vitlökspulver, lökpulver).

Nu är detta inget jag köper men jag skulle verkligen att du förklarade vad som är problemet med denna innehållsförteckning, ser varken gummi eller skit utan en ganska bra gratäng för att vara halvfabrikat.

----------------

Citat:
Ursprungligen postat av Cerwin
Ica Selection´s är riktigt bra. Innehåller bara mandelpotatis, grädde, västerbottenost och kryddor, producerad i Sverige.

Peka´s är faktiskt också ganska god men är man lite känslig mot tillsatser ska man kanske undvika den.

Potatis, 40% sås (vatten, SKUMMJÖLK, rapsolja, GRÄDDE, ÄGGULA, salt, socker, ostpulver, modifierad majsstärkelse, aromer,
stabiliseringsmedel: guarkärnmjöl och dinatriumdifosfat, dextros, kryddor, vitlökspulver, lökpulver).

Vilka tillsatser skulle folk vara överkänsliga i mot här? det som ser mest udda ut är dinatriumdifosfat (E450) men det finns i så många produkter att man borde hört talas om ifall någon var känslig mot det.

-------------

Nu är frågan varför jag valde att citera dessa två nötter, jo detta är nog den bästa innehållsförteckning jag någonsin sett i ett halvfabrikat så man ska absolut inte vara orolig att äta detta.

Aldrig köpt Peka's gratäng men efter folk i denna tråden var så vänligt att skriva ut innehållsförteckning ska jag börja köpa denna produkten.
Citera
2015-04-15, 11:23
Medlem
Bajsfacistens avatar
Potatisgratängen man bara värmer är helfabrikat.

Mjöl, havregryn, bönor t.ex är halvfabrikat.
Citera
2015-04-15, 20:38
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Nu är detta inget jag köper men jag skulle verkligen att du förklarade vad som är problemet med denna innehållsförteckning, ser varken gummi eller skit utan en ganska bra gratäng för att vara halvfabrikat.

----------------

Vilka tillsatser skulle folk vara överkänsliga i mot här? det som ser mest udda ut är dinatriumdifosfat (E450) men det finns i så många produkter att man borde hört talas om ifall någon var känslig mot det.

-------------

Nu är frågan varför jag valde att citera dessa två nötter, jo detta är nog den bästa innehållsförteckning jag någonsin sett i ett halvfabrikat så man ska absolut inte vara orolig att äta detta.

Aldrig köpt Peka's gratäng men efter folk i denna tråden var så vänligt att skriva ut innehållsförteckning ska jag börja köpa denna produkten.

Kanske skulle skrivit "tillsatser" så hade det varit tydligare.

Ica: Mandelpotatis, grädde, västerbottenost och kryddor. Inget annat.

Peka: Potatis, 40% sås (vatten, SKUMMJÖLK, rapsolja, GRÄDDE, ÄGGULA, salt, socker, ostpulver, modifierad majsstärkelse, aromer,

Ser du ingen skillnad i dessa innehållsförteckningar då kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Skrev att båda funkar bra, men numera är det så många som är känsliga och anti mot "tillsatser" i alla dess slag så då kan det ju vara bra att informera om detta.
Citera
2015-04-16, 21:16
Moderator
rotadents avatar
Jag har testat den där Peka's och den är helt okej som redan har påpekats i tråden. Jag tycker egentligen inte att potatisgratäng är så kul att jag behöver äta det oftare än jag orkar göra det från grunden. Men ibland kan det vara trevligt till exempelvis grillat utan att man orkar lägga någon tid på det direkt.
Citera
2015-04-16, 21:25
Medlem
Bertil85s avatar
Peka´s är helt okej. Lite mainstream bara.
Citera
2015-05-08, 02:37
Medlem
flummares avatar
ICAs vanliga (inte selection) är också väldigt bra men man får tillsätta osten själv.
Innehåll: Potatis, grädde, vitlök, salt.

https://static.mathem.se/shared/imag...s-800g-ica.jpg
Citera
2015-10-23, 13:42
Medlem
Pekas är nog den bästa på marknaden just nu.
Citera
2015-11-05, 21:38
Medlem
Jag röstar för ICA Selection, riktigt god och smakar hemlagat.
Citera
2015-11-18, 23:39
Medlem
Teleslingas avatar
Jag tycker att potatisgratäng av halvfabrikatstyp ofta har en tendens att smaka kemiskt och konstgjort. En riktig potatisgratäng smakar, trots eller tack vare sina få ingredienser, så mycket godare. men visst kanske det kan vara praktiskt om man har bråttom.

Förresten, finns det rå, färdigskivad potatis att köpa? Det skulle ju vara kanon om det fanns i t ex vacuumförpackningar.
Citera
2015-11-19, 01:06
Medlem
Tänkte just tipsa om outinens potatis, utan att veta att det är dom som gör ICA selection. Vad kan gå fel med mandelpotatis och Västerbottensost?
Enligt mig slår den Peka med hästlängder, även om peka rotfruktsgratäng är mitt andrahandsval.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in