2015-05-05, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodo
Får nominera Clio (och andra modeller med samma typ) och deras nycklar. Det går ju inte att få av locket för att byta batteri till fjärrkontrollen.
Det ska väl bara gå att dra loss det men det sitter verkligen fast
Jag behöver ju inte byta just nu men någon gång tar batterierna slut och då går bilen inte att låsa

Det där känner jag igen, jag lyckades inte heller dom första gångerna, så jag åkte helt enkelt till Volvo och lät dom byta batteriet.....gratis. Fast jag fick ju betala för själva batteriet förstås.
Citera
2015-05-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a32lansen
bilarna på 50-talet var nog rätt och slätt dödsfällor hursomhelst; inga bälten, mycket reglage som stack ut (oftast i metall) och stolar som gärna kollapsade när baksätespassagerarna kom flygandes...

min personliga favorit är rattstången som effektivt harpunerade föraren. ett bra komplement till guiljotinen

Lustigt var också att när man började med bilbälten ansåg en del att den bilen måste vara farlig, annars hade man inte behövt bältena
Citera
2015-05-05, 22:41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyttefnax
Bilarna byggdes inte för att krockas på den tiden, då konstruerades dom för att vara snygga praktiska och/eller snabba. Säkerhet var det ingen som tänkte på innan präktiga svenskar förstörde det roliga med bälten som dom marknadsförde med säkerhetspropaganda.
"Präktiga svenskar" låter som att det vore något negativt vilket förstärks av att du säger att man förstörde det roliga. Själv tycker jag det är roligt att leva. Senast när Sverige hade lika få dödade i trafiken som nu var 1944 då det fanns färre än 50 000 bilar i hela landet, nu finns det 4,7 miljoner bilar som var och en rullar längre per år än sina förfäder på 40-talet. Risken att dödas per personkilometer har reducerats ned till mindre än en hundradedel och ändå kör vi fortare nu än då. Den "präktigheten" tycker jag inte man kan se som något negativt.

Hela förbättringen ligger inte i bilkonstruktionerna men en stor del.
Citera
2015-05-05, 22:55
Medlem
pyttefnaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
"Präktiga svenskar" låter som att det vore något negativt vilket förstärks av att du säger att man förstörde det roliga. Själv tycker jag det är roligt att leva. Senast när Sverige hade lika få dödade i trafiken som nu var 1944 då det fanns färre än 50 000 bilar i hela landet, nu finns det 4,7 miljoner bilar som var och en rullar längre per år än sina förfäder på 40-talet. Risken att dödas per personkilometer har reducerats ned till mindre än en hundradedel och ändå kör vi fortare nu än då. Den "präktigheten" tycker jag inte man kan se som något negativt.

Hela förbättringen ligger inte i bilkonstruktionerna men en stor del.
Hur man tolkar 'präktig' är upp till var och en, men faktum är att präktighet sällan är synonymt med nöje. Det finns en stor del av befolkningen som har bilar som rent nöje, och då är sällan säkerheten högprioriterad(förutom racing såklart där bl a säkerhet utvecklas).

Jag har åkt mc i ca 35 år, t o m 50-talsbilar utan bälte känns säkra i jämförelse, vad än all olycksstatistik påstår.
Citera
2015-05-06, 10:42
Medlem
Vet inte om det är jätteudda, men min gamla 740 gick som en påse skit och tvärdog vid 4000 när 2 (orginal) vacumslanglar satt ikopplade, ryckte man ur dom gick det utan problem. Min kompis fick inte igång sin bil nu i veckan, ryckte samma slangar, det gick direkt =)
Citera
2015-05-06, 20:09
Medlem
Running_mans avatar
Renault 4 "Laban"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Renault_4

...Har väl en växelspak som går över motorn och rakt igenom instrumentpanelen för att lådan sitter framtill? Rätta mig om jag har fel. Kvinnor brukade hänga handväskan i spaken men annars hade den väl inga fördelar, alla delar var bara i vägen när man skulle meka med resten av motor/drivlina.

Några amerikanska och franska bilar(kommer inte ihåg märke/modell) kräver att man lyfter upp bilen i 4-pelarlyft och monterar bort framhjul innan man kan byta glödlampa fram(genom en liten lucka i hjulhuset) till hel/halvljus -servicevänligt, jättebra om man får problem längst med vägen mitt i natten ute i ingenstans. Idiotiskt...

Citat:
Ursprungligen postat av UrbanT
Vet inte om det är jätteudda, men min gamla 740 gick som en påse skit och tvärdog vid 4000 när 2 (orginal) vacumslanglar satt ikopplade, ryckte man ur dom gick det utan problem. Min kompis fick inte igång sin bil nu i veckan, ryckte samma slangar, det gick direkt =)
Bilen är slutkörd och/eller misskött -inget konstruktionsfel!
Citera
2015-05-07, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Renault 4 "Laban"
http://sv.wikipedia.org/wiki/Renault_4

...Har väl en växelspak som går över motorn och rakt igenom instrumentpanelen för att lådan sitter framtill? Rätta mig om jag har fel. Kvinnor brukade hänga handväskan i spaken men annars hade den väl inga fördelar, alla delar var bara i vägen när man skulle meka med resten av motor/drivlina.

Några amerikanska och franska bilar(kommer inte ihåg märke/modell) kräver att man lyfter upp bilen i 4-pelarlyft och monterar bort framhjul innan man kan byta glödlampa fram(genom en liten lucka i hjulhuset) till hel/halvljus -servicevänligt, jättebra om man får problem längst med vägen mitt i natten ute i ingenstans. Idiotiskt...

Bilen är slutkörd och/eller misskött -inget konstruktionsfel!

Nejnej, menade inte på kontruktionsfel kanske bara något som blir täppt lätt? varken hans eller min var/är slut. För övrigt är det b230e vi snackar om, dum konstruktion
Citera
2015-05-07, 08:16
Medlem
Quintos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Renault 4 "Laban"
[url

Några amerikanska och franska bilar(kommer inte ihåg märke/modell) kräver att man lyfter upp bilen i 4-pelarlyft och monterar bort framhjul innan man kan byta glödlampa fram(genom en liten lucka i hjulhuset) till hel/halvljus -servicevänligt, jättebra om man får problem längst med vägen mitt i natten ute i ingenstans.

Har en bmw e91 som också har en liten lucka i hjulhuset som man tar bort då man byter lampor, gjorde det för nån vecka sen. Går göra med hjulet på plats, har man stora fälgar får man ratta in hjulet.

Så låter sjukt att man måste lyfta hela bilen. Måste båda framhjulen bort för att byta på ena sidan? Det går alltså inte använda domkraft och bara skruva bort ett hjul? Det går inte bara vinkla in hjulet som på bmw? Hur ofta går alla lampor fram sönder mitt i natten? Hur många har ens extra lampor liggandes i bilen?
Citera
2015-05-07, 13:04
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Att vissa enheter som ofta måste servas verkar vara startpunkten när man bygger en bil är väl känt.
Ta fläktmotorn på Volvo 240. Ska man byta den på rätt sätt så måste man riva större delen av instrumenteringen. Räkna med minst en dag för detta - om man har flyt (men det finns genvägar genom att såga upp luckor om man inte är så noga).

Jupp, inte roligt. Jag var med när en riktigt duktig och snabb Volvo-mek bytte min fläktmotor på en gammal 240. Det tog honom över 2 timmar och åtskilligt med svärande - för mig som lekman såg det ut som om han fick plocka isär hela kupén för att få ut skiten. Hade jag varit tvungen att göra det själv hade jag nog bara skrotat bilen och köpt en ny istället.

En dum konstruktion som jag själv drabbats av är handbromsen på Volvo V40. Vajern går till en liten, oskyddad arm som drar åt den vanliga bakbromsen. Denna lilla arm sitter mitt i all skit som sprutar upp från hjulen, och rostar givetvis fast på nolltid, varpå handbromsen i bästa fall slutar fungera. I värsta fall låser sig dessutom den vanliga bromsen. Enda sättet att fixa detta är att byta båda bromsoken!

En annan favorit är sidorutor utan ramar. Perfekt om man vill slå huvudet med full kraft i en smal glaskant som man aldrig ser!

Volvo 340:s drivaxel, med gummibussningar i båda ändar, är en annan favorit. Har sett många sådana bussningar ge upp, och då kan man gasa hur mycket man vill, hjulen snurrar ändå inte. Däremot uppstår en ljuvlig doft av bränt gummi och i förlängningen ett imponerande rökmoln.
Senast redigerad av Rickenbacker69 2015-05-07 kl. 13:08.
Citera
2015-05-07, 13:20
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinto
Hur många har ens extra lampor liggandes i bilen?

På en gammal bil kunde man ju byta en H4 på några minuter, jag tror inte någon byter någon lampa på en modern bil mitt i natten, möjligen svänger man in till en GDS-hall om man hittar en öppen.
Citera
2015-05-07, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
På en gammal bil kunde man ju byta en H4 på några minuter, jag tror inte någon byter någon lampa på en modern bil mitt i natten, möjligen svänger man in till en GDS-hall om man hittar en öppen.
På min Volvo S40 från 2006 tar det max en minut att byta hel/halvljuslampa pag deras smarta lösning att bara lätta en sprint och dra ut hjulhuset.
Citera
2015-05-07, 17:26
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
På min Volvo S40 från 2006 tar det max en minut att byta hel/halvljuslampa pag deras smarta lösning att bara lätta en sprint och dra ut hjulhuset.
På min Accord -99 kan hel- och halvljuslamportna bytas lätt från motorrummet, medan man måste skruva ur flera plastpluggar och dra bort plastskyddet i hjulhuset för att byta blinkers. Turligt nog går blinkers sällan sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in