Citat:
Ursprungligen postat av
zoombo
Att vissa enheter som ofta måste servas verkar vara startpunkten när man bygger en bil är väl känt.
Ta fläktmotorn på Volvo 240. Ska man byta den på rätt sätt så måste man riva större delen av instrumenteringen. Räkna med minst en dag för detta - om man har flyt (men det finns genvägar genom att såga upp luckor om man inte är så noga).
Jupp, inte roligt. Jag var med när en riktigt duktig och snabb Volvo-mek bytte min fläktmotor på en gammal 240. Det tog honom över 2 timmar och åtskilligt med svärande - för mig som lekman såg det ut som om han fick plocka isär hela kupén för att få ut skiten. Hade jag varit tvungen att göra det själv hade jag nog bara skrotat bilen och köpt en ny istället.
En dum konstruktion som jag själv drabbats av är handbromsen på Volvo V40. Vajern går till en liten, oskyddad arm som drar åt den vanliga bakbromsen. Denna lilla arm sitter mitt i all skit som sprutar upp från hjulen, och rostar givetvis fast på nolltid, varpå handbromsen i bästa fall slutar fungera. I värsta fall låser sig dessutom den vanliga bromsen. Enda sättet att fixa detta är att byta båda bromsoken!
En annan favorit är sidorutor utan ramar. Perfekt om man vill slå huvudet med full kraft i en smal glaskant som man aldrig ser!
Volvo 340:s drivaxel, med gummibussningar i båda ändar, är en annan favorit. Har sett många sådana bussningar ge upp, och då kan man gasa hur mycket man vill, hjulen snurrar ändå inte. Däremot uppstår en ljuvlig doft av bränt gummi och i förlängningen ett imponerande rökmoln.