• 1
  • 2
2015-05-07, 13:38
Medlem
Hej,

har en fråga till alla "hälsoexpterer" som jag länge undrat över.

Är det "hälsosammare" att äta snabbmat eller ingenting?

ex. om du har en proppfylld dag och verkligen inte hinner göra mat, men du kan svänga in och hämta en hamburgare på Mc Donalds. Är det hälsosammare att låta bli att äta hela dagen eller äta den där onyttiga hamburgaren?

ex. 2. om man kommer hem kl. 11 på dagen från skolan, och vet att sambon kommer först kl 20 och då först blir det matdags. Är det hälsosammare att äta en mikro pizza eller en påse färdig pasta, eller att inte äta alls före maten kl. 20? Eller borde man bara slänga i sig en liten yoghurt?

Och finns det några hälsosamma färdiga maträtter? Typ tomatsoppa på burk eller nåt?
Ge gärna en massa hälsosamma vardags och finrätts mater om ni har tid!
Citera
2015-05-07, 13:43
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Varför kan du inte laga mat själv? Är det bara enstaka tillfällen spelar det knappt någon roll om du äter en Big Mac eller svälter dig.
Citera
2015-05-07, 13:44
Medlem
Hur svårt är det att göra matlådor egentligen? Måste din sambo vara med för att laga mat får du faktiskt ta att lära dig laga mat själv.
Citera
2015-05-07, 13:49
Medlem
partyboels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coach-castle
Hur svårt är det att göra matlådor egentligen? Måste din sambo vara med för att laga mat får du faktiskt ta att lära dig laga mat själv.

Kan du inte besvara hans fråga istället?

Det är bättre att äta den där hamburgaren.
Citera
2015-05-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coach-castle

Vaaah, när sade jag nånsin att han är den som lagar mat? Han har inte rört stekpannan sen vi blev tillsammans kan jag berätta för dig.

Nu menade jag inte att jag inte orkar göra mat hela tiden? Det där med vad som är hälsosammare är bara en fråga som jag undrat på för att jag säkert har för mycket tid att fundera på onödiga saker. Varför måste man bli så allvarlig genast? Jiises.
Citera
2015-05-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Varför kan du inte laga mat själv? Är det bara enstaka tillfällen spelar det knappt någon roll om du äter en Big Mac eller svälter dig.

Gör nog min mat själv, tycker om att göra mat men hatar att städa undan efter mig Vilket är orsaken till att jag inte orkar göra mat 2 gånger per dag (altså om jag kommer hem mycket tidigare än sambon, skulle ju bara vara elakt att lämna han utan mat på kvällen!)

Men nej, altså.. Jag äter min hamburgare om jag vill äta min hamburgare. Undrade bara vad som anses vara bättre
Citera
2015-05-07, 14:07
Medlem
Äter ju hellre. Du lär ju inte dö av den, o en då o då lär inte ta på hälsan.
Citera
2015-05-07, 14:12
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jyvaskyla
Gör nog min mat själv, tycker om att göra mat men hatar att städa undan efter mig Vilket är orsaken till att jag inte orkar göra mat 2 gånger per dag (altså om jag kommer hem mycket tidigare än sambon, skulle ju bara vara elakt att lämna han utan mat på kvällen!)

Men nej, altså.. Jag äter min hamburgare om jag vill äta min hamburgare. Undrade bara vad som anses vara bättre

Det beror på många faktorer och finns egentligen inget riktigt svar. Vissa kör på periodisk fasta och mår hur bra som helst. Behöver du verkligen mat är det väl bättre att äta något än nada. Ingenting är direkt onyttigt i lagom mängd men om du menar att du ska käka snabbmat varje dag har du nog gått över gränsen.
Citera
2015-05-07, 14:36
Medlem
AquaRegias avatar
De flesta kan äta snabbmat varje dag och leva i många många år, medan de flesta skulle dö inom några månader ifall de åt ingenting varje dag.
Citera
2015-05-07, 14:48
Medlem
Iloveludas avatar
Finns ju bättre alternativ än pizza och hamburgare med cola och pommes. Hamburgare är inte dåligt om du kastar det vita brödet, Väljer minimorötter istället samt skippa läsken och du har en ganska så okej måltid. Sen är ju Findus och Dafgårds färdigrätter typ fiskgratäng mm betydligt bättre än micro pizza Som mest består av vitt bröd med minimalt med fyllning.
Kort sagt finns det riktigt dålig och betydligt bättre snabbmat.
Citera
2015-05-07, 15:05
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jyvaskyla

Om du gör maten kan han städa köket.....case closed
Citera
2015-05-07, 20:34
Medlem
Bbobis avatar
Förstår inte vad du menar.

Vad är ohälsosamt med att äta en burgare på donken? Har du redan käkat mer än vad du gör av med så är det en sak. Men varför skulle proteinet och energin i en cheeseburgare vara dålig om du har ett behov av den?

Du ska ju inte käka 1kg smör blandat med råttgift.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in