2015-05-07, 12:04
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Kvinnor som startar företag, ALLA som startar företag behöver avlastning på hemmafronten.
Att lägga 100% på nystartat företag och samtidigt lägga 100% på kotte går inte. Ingen människa har 200% tid.
Att män historiskt och så även i nutid har möjlighet satsa stort på företag, projekt, forskning what ever extremt tidskrävande beror på att han oftast hade/ har en fruga som servar åt honom.
Kvinnor har idag inte samma "automatiska" frugor som fixar hennes bit.

Så frågan varför är det så så många fler män som startar företag….har sin förklaring här och det går att se på nuffrorna i statistiken över hur mycket män som grupp tar ut föräldraledighet kontra kvinnor som grupp, hur mycket vab, deltid etc. Detta speglar företagandet.

Kort och gott kvinnor har ställt upp för begåvade män genom tiderna, män ställer inte upp för sina begåvade donnor idag.

Uvens och USA ex. lösning på detta är tjänstefolk, och jepp detta går också se i statistiken då USA har fler företagande kvinnor än vad Sverige har.
Så har även Japan men där är lösningen för dessa kvinnor barnlöshet och rätt ofta också singelliv.

Så svar till TS är att kvinnor tar ut 50% av samhällsbördan, vi tar t.o.m de sämst betalda bitarna.
Hela samhället vilar på att kvinnor tar deltid och gör allt det där absolut nödvändiga för nästa generation samhälle ska bli till. Problemet är män som inte tar sin bit av detta så kvinnor får tid över till att starta företag.

Men detta klarar inte svendomen-i-banan att svara på. Lite över hans huvud tydligen.
Om kvinnan i fråga absolut måste starta företag precis under sitt barns första levnadsår så får hon väl skippa det där med att lägga 100% på "kotte", precis som pappan får.

Du säger att fler män startar företag, och att detta beror på föräldraledighet. Har du någon statistik över huvud taget som stöder detta?
Citera
2015-05-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Om kvinnan i fråga absolut måste starta företag precis under sitt barns första levnadsår så får hon väl skippa det där med att lägga 100% på "kotte", precis som pappan får.

Du säger att fler män startar företag, och att detta beror på föräldraledighet. Har du någon statistik över huvud taget som stöder detta?

I see, du är förespråkare för lösningen stoppa-kottar-i-frysfacket-på hold under tiden man jobbar.

Ja det är ju en finfin lösning, lösningen förr i världen var sprit på trasa som man stoppade i munnen på spädbarn så de skulle hålla käften.

Statistiken är just nufforna kring detta, och behöver du verkligen dem?

Forskare sitter sen på sina små kammare och klurar på varför nufforna ser ut som de gör, och här har du en av dem på handelshögskolan i Stockholm.
I denna artikel kan du säkert också finna andra studier och googla vidare.

http://www.va.se/nyheter/2013/12/05/varfor-ar-sa-manga-kvinnor-foretagare/

Hennes input är ju dock skojig….varför finns det så många kvinnliga företagare då villkoren för dessa är så kassa?
Citera
2015-05-07, 12:29
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Ja ytterligare en bra ide, inför yrkesförbud för halva den manliga befolkningen!

Det tar sig, Kent-Inger!

Som sagt, jag ställer upp på allt,
för att ha nöjet att se när ett lag kvinnor i egen regi bygger något.
Citera
2015-05-07, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Gammalt är bäst.

Vi har en betydande ungdomsarbetslöshet i Sverige. Samtidigt har barnfamiljer det besvärligt att få livspusslet att gå ihop, och som Du säger så riskerar det att drabba kvinnor mest. En kort utbildning i hushållsgöromål, och sedan kan man söka anställning i familjer, och med RUT-avdrag och kanske andra lösningar, givetvis en tämligen låg lön, så kunde unga människor, främst unga kvinnor av pålitlighetsskäl, få jobb i familjer som behöver hjölp med barnpassning, städning, matlagning osv. Hel- eller deltid beroende på omständigheterna. 2-3-årskontrakt, så att det inte blir en livstidssyssla. En väg in i yrkeslivet, helt enkelt.

Av lätt insedda skäl, så tror jag vi skall avstå från uppgiften damsugning, emedan detta kan få helt onödiga konsekvenser.

Uvar är bäst…

Och lite fula i näbben på äldre dar ser jag

Så unga pigor alltså? Tror du antalet unga kvinnor i denna ålder räcker för att täcka behovet?
Dessutom så går de flesta unga kvinnor idag på högskola och pluggar för fulla muggar, är unga killar som har de största problemen med arbetslöshet och kassa betyg.
Så? är nog dessa vi ska mota in i hushållsslaveri.
Citera
2015-05-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Som sagt, jag ställer upp på allt,
för att ha nöjet att se när ett lag kvinnor i egen regi bygger något.
Ja, så får kvinnor utforma samhället på sina villkor. Det kanske inte blir exakt som du vill ha det men det är du ju fullt nöjd med.

Och så utestänger vi män från utbildning, de ska inte behöva bry sina små hjärnor med att tänka! De kan börja sköta hemmet och serva kvinnor istället som 5-åringar så att kvinnorna kan ägna sig åt att bygga samhället!
Citera
2015-05-07, 12:48
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ja, så får kvinnor utforma samhället på sina villkor. Det kanske inte blir exakt som du vill ha det men det är du ju fullt nöjd med.

Och så utestänger vi män från utbildning, de ska inte behöva bry sina små hjärnor med att tänka! De kan börja sköta hemmet och serva kvinnor istället som 5-åringar så att kvinnorna kan ägna sig åt att bygga samhället!

Vilket samhälle? Kommer väl se ut som detta samhälle då http://www.aftonbladet.se/kultur/article16738416.ab
Citera
2015-05-07, 12:50
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Uvar är bäst…

Så klart!

Citat:
Och lite fula i näbben på äldre dar ser jag

Det var inte jag som började, och Du har sagt att Du tål det.

Citat:
Så unga pigor alltså? Tror du antalet unga kvinnor i denna ålder räcker för att täcka behovet?
Dessutom så går de flesta unga kvinnor idag på högskola och pluggar för fulla muggar, är unga killar som har de största problemen med arbetslöshet och kassa betyg.
Så? är nog dessa vi ska mota in i hushållsslaveri.

Nja, de flesta unga kvinnor ur en årskull läser inte på högskola, även om det nog pendlar mellan 40-50% numera. För en del av dessa, skulle det kunna vara en bisyssla att vara deltidspiga, för andra en heltidssysselsättning.

Statistiken tyder på att särskilt bland unga människor, så är kvinnor avsevärt pålitligare än män. Just pålitlighet skattas i regel högt när man skall släppa in någon i ens hem, så här får jag medge att kvinnor har en konkurrensfördel. Unga män, som saknar anställning bör istället uppmuntras till att lära sig ett hederligt yrke. Det är bitvis svårt att få fatt på hantverkare som plåtslagare, smeder etc. Här kommer ofta istället unga mäns förmågor mer till sin rätt, även om jag just inte vill hindra en välbyggd tjej från att bli plåtis eller smed.

Som Du ser, så finns lösningen genom en modern tillämpning av äldre tiders lärdomar. Det är konservatism när den är som bäst!
Citera
2015-05-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Kvinnor som startar företag, ALLA som startar företag behöver avlastning på hemmafronten.
Att lägga 100% på nystartat företag och samtidigt lägga 100% på kotte går inte. Ingen människa har 200% tid.
Ja, en klassiker när feminister inte kan gömma sig bakom annat.
Den enorma arbetsbördan i hemmet.
Trots de manliga uppfinningarna dammsugare, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, spis och ugn är arbetet av kolossala mått.
Vilka kvinnliga uppfinningar har kvinnor själva bidragit med? Möjligen de, man med humor kan läsa om i, Allers.
Vem fan har påstått att någon har 200% tid, snyftsnyft.

Att män historiskt och så även i nutid har möjlighet satsa stort på företag, projekt, forskning what ever extremt tidskrävande beror på att han oftast hade/ har en fruga som servar åt honom.
Kvinnor har idag inte samma "automatiska" frugor som fixar hennes bit.
Det förklarar alltså männens totala dominans världen över och i alla tider, att skapa, starta företag, dra igång projekt, forskning. Att en fru, förr skötte hemmet.
Även nu när män nästa tar hälften av denna lilla uppgift även nu menar du att kvinnor är så hämmade av att sköta hem att fortfarande ingen kvinna har tid att skapa, starta företag, dra igång projekt, forskning eller ens att bygga en altan!?
Om vi tar de stora uppgifterna i att sköta ett hem per vecka:
dammsuga, 2 ggr á 1tim
annan städning 7 ggr á 30 min
tvätta, 3 ggr á 15 min 45min.
stryka, 3 ggr á 30 min 1,5 tim
laga riktig middag, 3 ggr á 1 tim
laga halvfabrikat middag 4 ggr á 30 min
hämta barn 5 ggr á 30 min
totalt max 10 timmar, som mannen i princip gör hälften av. Så låt oss sluta överdriva betydelsen av sköta hem och serva man.

Så frågan varför är det så så många fler män som startar företag….har sin förklaring här och det går att se på nuffrorna i statistiken över hur mycket män som grupp tar ut föräldraledighet kontra kvinnor som grupp, hur mycket vab, deltid etc. Detta speglar företagandet.
Det första som slår mig, är du allvarlig!? Kan man verkligen resonera så här!?
Du menar att kvinnor inte haft tid? inte någonstans i världen, inte under någon tidsepok?
Så om män tagit, för att överdriva, ut all föräldraledighet hade det kvinnliga företagande tagit fart? och skapat, inte bara klädbutiker, parfymerier, skoaffärer, smyckesbutiker, sminkbutiker och bloggande, Utan företag som tillverkar bilar, båtar, lyktstolpar, diskmaskiner, datorer, gruvbolag, lantbruk, byggt hus och hem, dragit rör och avlopp?

Kort och gott kvinnor har ställt upp för begåvade män genom tiderna, män ställer inte upp för sina begåvade donnor idag.
jaså verkligen? vem har byggt huset du bor i? tillverkat sängen du sover i? tillverkat din toa-stol, dragit fram rören till den? rensar den om du sätter en på tvären? fixat så du slipper sitta i mörkret?tillverkat kylskåpet du plockar fram frukostmjölken ur som bonden producerat?
och på fritiden,vem tar tag i jobbet som innebär att bli skitig? vem lagar saken som går sönder? vem byter till vinterdäck? vem bär tyngst? vem bygger,renoverar hus altan staket infart.
Ställt upp!? ja även där leder män skyhögt.

Uvens och USA ex. lösning på detta är tjänstefolk, och jepp detta går också se i statistiken då USA har fler företagande kvinnor än vad Sverige har.
Så har även Japan men där är lösningen för dessa kvinnor barnlöshet och rätt ofta också singelliv.

Så svar till TS är att kvinnor tar ut 50% av samhällsbördan, vi tar t.o.m de sämst betalda bitarna.
Hela samhället vilar på att kvinnor tar deltid och gör allt det där absolut nödvändiga för nästa generation samhälle ska bli till. Problemet är män som inte tar sin bit av detta så kvinnor får tid över till att starta företag.
Nä, kvinnor tar inte 50% av samhällsbördan, inte ens i närheten.
Du menar alltså att hela samhället vilar alltså på deltidsarbetande undersköterskor, sjuksköterskor, barnpassare, småskolefröknar, klädbutiker, bloggerskor och annat ej producerande?
Självklart är det viktigt i samhället, men samhället vilar ta mig fan inte på det, långt ifrån.

Men detta klarar inte svendomen-i-banan att svara på. Lite över hans huvud tydligen.

Lika lön för lika arbete är jag och flertalet svenskar för.

Men feminismens agenda är murken, samhällsförstörande och könsrollsfientlig!

Hinner inte svara på allt detta, och misstänker att jag redan svarat i andra inlägg på det mesta.

För din kunskap: diskmaskinen uppfanns av en kvinna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Josephine_Cochrane
som ja, startade ett mycket framgångsrikt företag som idag är Kitchen-Aid.
Citera
2015-05-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Vilket samhälle? Kommer väl se ut som detta samhälle då http://www.aftonbladet.se/kultur/article16738416.ab
Samhällen av den västafrikanska typen vare sig de styrs av kvinnor eller män är inte så vanliga hos oss så det tvivlar jag på!
Senast redigerad av Limning 2015-05-07 kl. 13:01.
Citera
2015-05-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det var inte jag som började, och Du har sagt att Du tål det.

Ja jag tål, och tack för skrattet.

Citat:
Nja, de flesta unga kvinnor ur en årskull läser inte på högskola, även om det nog pendlar mellan 40-50% numera. För en del av dessa, skulle det kunna vara en bisyssla att vara deltidspiga, för andra en heltidssysselsättning.

Statistiken tyder på att särskilt bland unga människor, så är kvinnor avsevärt pålitligare än män. Just pålitlighet skattas i regel högt när man skall släppa in någon i ens hem, så här får jag medge att kvinnor har en konkurrensfördel. Unga män, som saknar anställning bör istället uppmuntras till att lära sig ett hederligt yrke. Det är bitvis svårt att få fatt på hantverkare som plåtslagare, smeder etc. Här kommer ofta istället unga mäns förmågor mer till sin rätt, även om jag just inte vill hindra en välbyggd tjej från att bli plåtis eller smed.

Som Du ser, så finns lösningen genom en modern tillämpning av äldre tiders lärdomar. Det är konservatism när den är som bäst!
hmm? Nu ska jag bråka med uven igen, du har sagt att Du tål det.

Ok, så en hantverkare som är ung man går alltså släppa in i sitt hem men inte en ung kille som dammsuger?
Brukar inte hantverkare förresten ha med sig en grovdamsugare? Får de lov till detta uven?
Avsevärt mer "pålitligt" suga upp slipdamm än dammråttor?

Är en rätt liten andel unga killar som är strulmuppar, den absolut största majoriteten är fullt pålitliga sötnosar precis som tjejerna och klarar pyssla med lite av varje.
Så visst jag är med på noterna på ditt förslag, MEN! lönerna måste vara skäliga, de ska ha pensionspoäng arbetsgivarersättning samt alla andra sociala förmåner som resten av arbetsmarknaden och det är här problemen sätter in.
Vill verkligen skattebetalare sponsra rika människor till städhjälp?
För ingen ensamstående asstressad sjuksyrra kommer ju någonsin ha råd med att ha en manlig piga i sitt hem.
Citera
2015-05-07, 13:00
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Samhällen av den västafrikanska typen vare sig de styrs av kvinnor eller män är inte så vanliga hos oss så det tvivlar jag på!

Lär ju bli något liknande när ni feminister alias kvinnor tar över samhället och ska forma det efter er
Citera
2015-05-07, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Lär ju bli något liknande när ni feminister alias kvinnor tar över samhället och ska forma det efter er

Men visst, då kan vi återgå till det gamla jordbrukarsamhället så män kan stiga upp fem på morgonen för att mjölka korna och bära in ved och vatten och sen gå på åkrarna med barnet på ryggen som kvinnor gjorde i gamla tider, medan enbart män fick möjlighet att utbilda sig och uppfinna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in