2015-05-06, 21:35
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Det har du fullkomligt korrekt i! är ju självklart en plain cap toe vs wholecut jag avsåg. Dock verkar min fundering gått hem trots begreppsförvirringen

Men tack för klargörandet

Du ha ingen övrig input i kärnfrågan f.ö kunde vara intressant att höra från "skokungen" själv

Svarta wholecuts och plain cap toe oxfords är väl i princip likvärdiga på både användbarhets och formalitetsskalan, även om det är vanligare med cap toes. Köp det du tycker är snyggast.
Citera
2015-05-06, 21:36
Medlem
AlisterGs avatar
Gick en bespoke-kurs hos Janne Melkersson tidigare i vintras som trist nog skadades när vi skulle dra ur lästen, på grund av att lästerna var felkonstruerade av lästfabriken. Provade om de skulle gå att ha ändå men gick inte, så de skorna fick slängas. Trist så klart, men nu har ersättningsparet blivit klart.
Första paret gjordes med Saint Crispin Babycalf som förvisso var väldigt vackert, men samtidigt ett riktigt känsligt läder och färgen blev efter burnishingen mer chestnut än den mellan-/mörkbruna som var tanken. Därför körde vi på mörkbrun Annonay Vegano burnishing calf denna gång. Och tycker faktiskt dessa blev ännu bättre!

http://imgur.com/a/sFsSG
Citera
2015-05-06, 21:50
Medlem
Failminens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Gick en bespoke-kurs hos Janne Melkersson tidigare i vintras som trist nog skadades när vi skulle dra ur lästen, på grund av att lästerna var felkonstruerade av lästfabriken. Provade om de skulle gå att ha ändå men gick inte, så de skorna fick slängas. Trist så klart, men nu har ersättningsparet blivit klart.
Första paret gjordes med Saint Crispin Babycalf som förvisso var väldigt vackert, men samtidigt ett riktigt känsligt läder och färgen blev efter burnishingen mer chestnut än den mellan-/mörkbruna som var tanken. Därför körde vi på mörkbrun Annonay Vegano burnishing calf denna gång. Och tycker faktiskt dessa blev ännu bättre!

Vilken panikkänsla som måste infunnit sig när de gick sönder.

Tur att de blev bra till slut, nästan lite magiska måste jag säga.
Citera
2015-05-06, 22:10
Medlem
Citat:

Har nog aldrig sett ett par så snygga mörkbruna Oxfords, helt outstanding!

De nya paret förutsätter jag att du fick utan att betala för ?
Citera
2015-05-07, 00:04
Medlem
Hej

Jag är ute på jakt efter ett par bruna derbys men tycker det är lite tamt på roliga alternativ så har någon ett par i kikarna så tipsa gärna, budget ligger på 5000 kr.

Jag har hittat ett par från Hugo Boss och från Bally:

http://www.asos.com/Hugo-Boss/Boss-Black-Broders-Toe-Cap-Shoes/Prod/pgeproduct.aspx?iid=5112148&cid=0
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/bally-lebikon-derby-cocoa-leather.html

Då skor från både Boss och Bally är dåligt representerade i tråden tänkte jag även höra om någon som har ett par från de kan ge sitt omdömme.
Senast redigerad av Tsawyer 2015-05-07 kl. 00:12.
Citera
2015-05-07, 00:05
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Failminen
Vilken panikkänsla som måste infunnit sig när de gick sönder.

Tur att de blev bra till slut, nästan lite magiska måste jag säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Overkiller
Har nog aldrig sett ett par så snygga mörkbruna Oxfords, helt outstanding!

De nya paret förutsätter jag att du fick utan att betala för ?

Tack så mycket! Ja kanske inte panik, men trist var det så klart. De nya fick jag utan kostnad ja, så på så sett mest trist för Janne som behövde göra nya.
Citera
2015-05-07, 00:12
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsawyer
Hej

Jag är ute på jakt efter ett par bruna derbys men tycker det är lite tamt på roliga alternativ så har någon ett par i kikarna så tipsa gärna, budget ligger på 5000 kr.

Jag har hittat ett par från Hugo Boss och från Bally:

http://www.asos.com/Hugo-Boss/Boss-Black-Broders-Toe-Cap-Shoes/Prod/pgeproduct.aspx?iid=5112148&cid=0
http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/bally-lebikon-derby-cocoa-leather.html

Då skor från både Boss och Bally är dåligt representerade i tråden tänkte jag även höra om någon som har ett par från dem kan ge sitt omdömme.

Båda de är durksydda och håller om än säkert en okej kvalitetsnivå, så knappast något som är värt de summorna de går på. Du kan få betydligt bättre skor för de pengarna. Kolla in de märken som är bra representerade i tråden istället, som Loake 1880, Crockett & Jones, Carmina, Yanko, Vass och så vidare. Finns massvis med bra skotillverkare som gör skor för under 5000 kronor, du kan garanterat hitta en modell du gillar. Framför allt Bally-skon är ju väldigt konventionell, liknande modeller hittar du lätt.
Citera
2015-05-07, 09:03
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Nu blandar ni nog ihop saker och ting. Oxford är ju bara benämningen på skor med sluten snörning. Alltså är wholecuts oxfords, precis som en Longwing brogue med massa mönster men med sluten snörning också är en oxford. Antar att ni pratar om en plain cap toe oxford vs wholecut. Plain cap toe oxford är en modell, oxford är en benämning på ovanläderskonstruktion, så att säga.

Njae, den där diskussionen om mängder och Venn-diagram har vi ju haft tidigare och problemet är att ingen har gjort en hållbar taxonomi över detta. Det är ju trots allt inte Carl von Linné som har satt sig ner och kategoriserat skor efter olika egenskaper. Som jag ser det är problemet att termen oxfords används för olika begrepp, dels som övergrupp men dels också som subkategori. Tar man där bort oxford från plain cap toe oxford får du en plain cap toe, men en sådan kan ju vara något annat än en oxford, till exempel plain cap toe derby och det visar lite hur ogenomtänkt klassificeringen är.
Citera
2015-05-07, 09:56
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:

Roligt att se fler bilder på mästerverken!

Jag minns att det stod att lästerna var felkonstruerade, men jag minns inte vad som gjorde dem felkonstruerade. Kan du utveckla? Man (jag) ser inga skador på de gamla bilderna, på vilket sätt yttrade de sig?
Citera
2015-05-07, 11:04
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Njae, den där diskussionen om mängder och Venn-diagram har vi ju haft tidigare och problemet är att ingen har gjort en hållbar taxonomi över detta. Det är ju trots allt inte Carl von Linné som har satt sig ner och kategoriserat skor efter olika egenskaper. Som jag ser det är problemet att termen oxfords används för olika begrepp, dels som övergrupp men dels också som subkategori. Tar man där bort oxford från plain cap toe oxford får du en plain cap toe, men en sådan kan ju vara något annat än en oxford, till exempel plain cap toe derby och det visar lite hur ogenomtänkt klassificeringen är.
det är ju britter som ligger bakom, kan inte blir annat än väldigt ogenomtänkt.
Citera
2015-05-07, 12:06
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
det är ju britter som ligger bakom, kan inte blir annat än väldigt ogenomtänkt.

Jo, för det hade ju givetvis blivit mycket bättre om fransmän (Richelieu) eller italienare stått för systematiseringen.

Nej, tänk om kvalitetsskotillverkningen hade sprungit från Tyskland. Då hade vi inte behövt ha denna återkommande diskussion.
Citera
2015-05-07, 12:09
Medlem
Pörrs avatar
Citat:

Oerhört vackra skor. Dock läser jag första meningen som att det var Janne som skadade sig, men så antar jag inte var fallet?

Att sulan är så "flammig" som den är antar jag är meningen, men vad är det ni har använt som gjort de där runda märkena (syns särskilt på högra skon på en av bilderna)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in