• 1
  • 2
2015-05-07, 02:48
Medlem
Någon som har erfarenhet av att köra längre tid med motorolja i stället för kedjeolja för smörjning av kedja/svärd på motorsågen?

Jag har massa 10-40 semi-syntet och ren mineral motorolja jag inte har användning för, tänkte man kanske kunde köra upp den i motorsågen?

Ännu mer åsa-nisse; låta gammla oljebyten från bilen stå ett tag så skiten sjunker till botten och sedan suga upp översta 80% och köra i sågen. Synpunkter?
Citera
2015-05-07, 06:46
Medlem
Du låter lite snål. Smålänning?
Antar att du kan köra temporärt med motorolja till kedjan, men den har ju inte samma "klister" som kedjeolja har o hänger inte kvar på kedjan på samma sätt. Gammal motorolja ska bara dumpas på återvinningen. Full av tungmetaller o sot.
Citera
2015-05-07, 07:06
Bannlyst
klart det går att köra vanlig olja i sågen , men blir kladdigt och slabbigt och så lär du få fylla på oftare i sågen för att det tar slut fortare , använd motorolja lämnas på återvinningen endast
Citera
2015-05-07, 08:50
Medlem
BNCs avatar
Motoroljan är ju inte alls så klistrig, så den kommer ju inte att stanna kvar på kedjan på alls samma sätt, så det är ju inte optimalt. Sen så lär moder natur inte bli helt lycklig av att du går och skvätter motorolja i naturen, samt att det du sågar riskerar bli något ofräscht vid snitten.
Citera
2015-05-07, 09:32
Medlem
altesvedens avatar
Själv använder jag rapsolja till smörjning av kedja och svärd till min motorsåg. Billigt och mycket miljövänligt. Motorolja är helt ok, men gammal spillolja avråder jag i från Pga att denna kan orsaka stopp i oljepump och orsaka skador på naturen.
Citera
2015-05-07, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av altesveden
Själv använder jag rapsolja till smörjning av kedja och svärd till min motorsåg. Billigt och mycket miljövänligt. Motorolja är helt ok, men gammal spillolja avråder jag i från Pga att denna kan orsaka stopp i oljepump och orsaka skador på naturen.

Rapsolja var ju ett jäkla bra tips, tack för det.

Har du någon erfarenhet av vad som händer om man låter sågen /svärdet stå 8-9 månader med rapsolja i sig?

Är det en oljepump även i äldre ca 20 år gammla husqvarnor också?
Citera
2015-05-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Motoroljan är ju inte alls så klistrig, så den kommer ju inte att stanna kvar på kedjan på alls samma sätt, så det är ju inte optimalt. Sen så lär moder natur inte bli helt lycklig av att du går och skvätter motorolja i naturen, samt att det du sågar riskerar bli något ofräscht vid snitten.

Så länge miljöpartietministern kör båten på fuldiesel och målar botten på den med förbjuden färg tänker inte jag ligga vaken på nätterna av mitt miljösamvete.

Jag lever dessutom väldigt skonsamt mot miljön totalt sett. Sen hamnar ju större delen av oljan i stocken som sedan eldas upp så det blir ju i alla fall inte mycket "skvättande" på platsen.

Att oljan inte har samma vidhäftning förstår jag också, det var därför jag startade tråden, för att få svar på vad det leder till i praktiken
Citera
2015-05-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av racedog
klart det går att köra vanlig olja i sågen , men blir kladdigt och slabbigt och så lär du få fylla på oftare i sågen för att det tar slut fortare , använd motorolja lämnas på återvinningen endast

Misstänkte det men var lite nyfiken på om oljeförbrukningen blev flera gånger eller bara marginellt högre.
Citera
2015-05-07, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonenline
Du låter lite snål. Smålänning?
Antar att du kan köra temporärt med motorolja till kedjan, men den har ju inte samma "klister" som kedjeolja har o hänger inte kvar på kedjan på samma sätt. Gammal motorolja ska bara dumpas på återvinningen. Full av tungmetaller o sot.

Man kan bo i Rotebro och vara ekonomiskt sinnad också

Men om man låter oljan stå ett bra tag sjunker väl det mesta till botten och sen kan man suga upp dom övre 70-80 procenten och få hyfsat ren olja!?
Citera
2015-05-07, 10:38
Medlem
Vad tror ni om smörjningen då? Blir den fullgod på rapsolja och motorolja?

Bara för att kedjeoljan har högre vidhäftning betyder det väl inte med automatik att den smörjer bättre?

Eller är det för hög fart på prylarna så att övrig olja inte kan hänga kvar och göra tillräcklig nytta även om man får tillföra dubbel mängd?
Citera
2015-05-07, 11:56
Medlem
INTPs avatar
I en diskussion någon annanstans (glömt var) sades det att biologiskt nedbrytbar sågkedjeolja är rapsolja, med liten tillsats av annat. Folk som använt "biooljan" eller vanlig rapsolja hade inga problem så länge sågen användes regelbundet, men bägge kunde härskna och ställa till rätt mycket problem när sågen låg oanvänd längre tid.
Citera
2015-05-07, 16:30
Medlem
FB-Wannabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Någon som har erfarenhet av att köra längre tid med motorolja i stället för kedjeolja för smörjning av kedja/svärd på motorsågen?

Jag har massa 10-40 semi-syntet och ren mineral motorolja jag inte har användning för, tänkte man kanske kunde köra upp den i motorsågen?

Ännu mer åsa-nisse; låta gammla oljebyten från bilen stå ett tag så skiten sjunker till botten och sedan suga upp översta 80% och köra i sågen. Synpunkter?

Yepp!

Sågar en hel del i skogen och för ett antal år sedan använde jag spillolja från familjens bilar.
Mest för att bli av med den. Har även mixat spillolja och vegetabilisk olja, där
best före datum gått ut. (blandar sig inte riktigt bra)!

Snacket om att spillolja inte är bra för pumpen kan du ignorera!

Däremot, som många nämnt, ur miljösynpunkt är det kanske inte så bra.

Men kanske största orsaken att inte använda spillolja är med tanke på din egen hälsa.

När du står och sågar och kedjan snurrar med typ 20m/s så uppstår en oljedimma runt
sågen, som du andas in och då känns det kanske tryggare med veg.olja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in