2015-05-06, 15:09
  #469
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
- Men just att man säger att kvinnor saknar drivkraft osv. är det som håller dem tillbaka

Nä, som sagt räcker de flesta inte till i sådana yrken. Att tro att man trots oddsen ändå räcker till innebär att man har självförtroende - vilket ju är just det som behövs i yrken där man behöver drivkraft, ledarförmåga och kreativitet.
Med andra ord är det fritt fram för kvinnor med självförtroende att välja sådana yrken. Vilket är så som det borde vara.

Självförtroendet byggs inte enbart upp som resultat av egna prestationer inom en visst yrkesområde. Det beror också på om man tror att man kommer lyckas trots alla trakasserier och nedlåtande beteende bland majoriteten av ens kollegor som dessutom är av annat kön och ser ner på ens kön.

Exempel, ett fotbollslag som har självförtroendet vad gäller sin förmåga att spela skicklig fotboll, påverkas de positivt eller negativt om alla i stadion buar vad de än gör? Ändra det sedan till att alla är fans och hejar på laget oavsett vad som händer i matchen? Du menar att sådant inte påverkar självförtroendet?
Citera
2015-05-06, 15:18
  #470
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Betongarbetare och elektriker som exempel har minst 95% män i sina yrken.

Naturligtvis väljer du enbart ut de exempel som passar dig. Vad sägs om ekonomiyrken? Vad sägs om forskaryrken? Vad sägs om läraryrken? Varför måste det bli 50-50? Jag har inga problem med att det blir 30-70.

Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Det där med manlig styrka passar att ta fram under vissa trängda förhållanden. Dagens män har oxå insett att muskelstyrka inte är avgörande i stridigheter längre, därför används alltmer sofistikerade vapen. Med de vapnen skulle vi kunna få en avsevärt större maktförskjutning till männens fördel, om vi velat.
Nej, vi ser inte en nämnvärd förskjutning till manliga yrken.
Vad vi däremot ser och hör är...

...högljudda rop och krav till de manliga toppositionerna, chef, politiker och styrelserum!

Jag syftar på hur maktstrukturen har utvecklats som tradition och norm.
Citera
2015-05-06, 15:33
  #471
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Självförtroendet byggs inte enbart upp som resultat av egna prestationer inom en visst yrkesområde. Det beror också på om man tror att man kommer lyckas trots alla trakasserier och nedlåtande beteende bland majoriteten av ens kollegor som dessutom är av annat kön och ser ner på ens kön.

Exempel, ett fotbollslag som har självförtroendet vad gäller sin förmåga att spela skicklig fotboll, påverkas de positivt eller negativt om alla i stadion buar vad de än gör? Ändra det sedan till att alla är fans och hejar på laget oavsett vad som händer i matchen? Du menar att sådant inte påverkar självförtroendet?
Varför identifierar du dig (i yrkeslivet) med ditt kön?

Ditt exempel är helt perfekt. Det lag som alla buar åt men som ändå gör bra ifrån sig är ju det lag med starkast självförtroende. Om man översätter det till personer så är det den personen, den som tror på sig själv trots alla motgångar, som ska ha en ledarroll, eller ett jobb där kreativitet behövs.
Citera
2015-05-06, 15:41
  #472
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Varför identifierar du dig (i yrkeslivet) med ditt kön?

Om jag ska vara ärlig identifierar jag mig mer med individer som är lika mig i personlighet, värderingsgrund, energinivå, ambition, åsikter... Det är både kvinnor och män i den skaran.

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Ditt exempel är helt perfekt. Det lag som alla buar åt men som ändå gör bra ifrån sig är ju det lag med starkast självförtroende. Om man översätter det till personer så är det den personen, den som tror på sig själv trots alla motgångar, som ska ha en ledarroll, eller ett jobb där kreativitet behövs.

Sant, men det betyder också att det krävs mycket högre självförtroende hos kvinnor som ska lyckas på männens planhalva vilket också förklarar varför färre kvinnor finns i mansdominerande yrken och färre män i kvinnodominerande yrken. De flesta är inga övermänniskor med enormt självförtroende vilket gör det svårare att lyckas där folk ser ner på en istället för att uppmuntra en.
Citera
2015-05-06, 16:10
  #473
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Naturligtvis väljer du enbart ut de exempel som passar dig. Vad sägs om ekonomiyrken? Vad sägs om forskaryrken? Vad sägs om läraryrken? Varför måste det bli 50-50? Jag har inga problem med att det blir 30-70.



Jag syftar på hur maktstrukturen har utvecklats som tradition och norm.

Passar mig!?
Det är alltså bara de bekväma, sitta på röven, arbetena som passar när feminister stormar in på manliga arbetsplatser.
Hur skulle det vara med betongarbetare, elektriker, skogshuggare, lastbilschafför, snickare, rörläggare, målare, ställningsbyggare, asfalterade, vägbyggare, järnvägsbyggare, gruvarbetare, snöröjare, sophämtare, isolerare, plåtslagare, sanerare, slaktare och verkstadsarbetare. Du vet, de där yrkena vi Svenska Vita Äckliga Män arbetar i.
Där har du yrken som enligt feminismen är i skriande behov av kvinnor.
För det kan väl aldrig vara så att feminismen inte når ut i de yrken som har flest män anställda. Det kan väl aldrig vara feminismens agenda att männen ska sköta dessa arbetsuppgifter så kan kvinnor kvotera in sig som chefer och styrelsemedlemmar.

NÄ!, menar feminismen allvar med sitt jämlikhetstjat så ta och besätt dessa manliga yrken till 50%. Det är dax att visa att det inte skiljer mer mellan män och kvinnor, än det vi har mellan benen.

För du menar väl inte att kvinnor inte klarar av dessa yrke!?
Citera
2015-05-06, 16:31
  #474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Passar mig!?
Det är alltså bara de bekväma, sitta på röven, arbetena som passar när feminister stormar in på manliga arbetsplatser.
Hur skulle det vara med betongarbetare, elektriker, skogshuggare, lastbilschafför, snickare, rörläggare, målare, ställningsbyggare, asfalterade, vägbyggare, järnvägsbyggare, gruvarbetare, snöröjare, sophämtare, isolerare, plåtslagare, sanerare, slaktare och verkstadsarbetare. Du vet, de där yrkena vi Svenska Vita Äckliga Män arbetar i.
Där har du yrken som enligt feminismen är i skriande behov av kvinnor.
För det kan väl aldrig vara så att feminismen inte når ut i de yrken som har flest män anställda. Det kan väl aldrig vara feminismens agenda att männen ska sköta dessa arbetsuppgifter så kan kvinnor kvotera in sig som chefer och styrelsemedlemmar.

NÄ!, menar feminismen allvar med sitt jämlikhetstjat så ta och besätt dessa manliga yrken till 50%. Det är dax att visa att det inte skiljer mer mellan män och kvinnor, än det vi har mellan benen.

För du menar väl inte att kvinnor inte klarar av dessa yrke!?
Ska feminister införa anställningsstopp av män då inom dessa yrken?
Citera
2015-05-06, 16:58
  #475
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Ska feminister införa anställningsstopp av män då inom dessa yrken?

Oj, vad jobbigt det blev nu!
Feminister brukar ju sprudla av idéer för att ta del av manliga områden.

Anställningsstopp för män? Använd de metoder som är brukligt i feministkretsar.
Tjat, gnat, kvotering.

Eller, varför inte göra som med den enorma lusten till styrelserum och politik.

Dra igång media och gråt ut om hur orättvist det är att inte fler kvinnor än blabla är anställda inom elektriker, snickare, verkstadsarbetare mm.

Inget offer är för stort mot jämlikhetens lyckorike!
Citera
2015-05-06, 16:58
  #476
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Sant, men det betyder också att det krävs mycket högre självförtroende hos kvinnor som ska lyckas på männens planhalva vilket också förklarar varför färre kvinnor finns i mansdominerande yrken och färre män i kvinnodominerande yrken. De flesta är inga övermänniskor med enormt självförtroende vilket gör det svårare att lyckas där folk ser ner på en istället för att uppmuntra en.
Nej, det ena förklarar inte det andra. En betydligt viktigare anledning är naturligtvis individens eget intresse och kapacitet.
Citera
2015-05-06, 17:01
  #477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Oj, vad jobbigt det blev nu!
Feminister brukar ju sprudla av idéer för att ta del av manliga områden.

Anställningsstopp för män? Använd de metoder som är brukligt i feministkretsar.
Tjat, gnat, kvotering.

Eller, varför inte göra som med den enorma lusten till styrelserum och politik.

Dra igång media och gråt ut om hur orättvist det är att inte fler kvinnor än blabla är anställda inom elektriker, snickare, verkstadsarbetare mm.

Inget offer är för stort mot jämlikhetens lyckorike!
Ja, men då bestämmer vi att kvinnliga sökanden får förtur till alla yrken som du räknar upp. Blir det bra så?
Citera
2015-05-06, 20:17
  #478
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jupp! Det kräver en ENORM drivkraft att få ärva ett företag av sin far/ släkt. bara sprutar ur mäns skallar.
Och sanslöst med innovativförmåga att vara den i barnaskaran som fått möjlighet utbilda sig.
För att inte tala om all denna fantastiska kreativitet som män får då någon annan tar hand om hans tvätt, matlagning, disk och barnskötsel och barnuppfostran.

Jajamensan

Uppenbarligen krävde det för stor insats för att du skulle se att jag skrev om nystartade företag och att dessa domineras totalt av män. Klarade du inte ens av att se det tillhör du definitivt inte de som skulle klara av att skapa något själv. Därmed stärker du påståendet om att kvinnor generellt sett saknar drivkraften som krävs för att lyckas.
Citera
2015-05-06, 20:58
  #479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Uppenbarligen krävde det för stor insats för att du skulle se att jag skrev om nystartade företag och att dessa domineras totalt av män. Klarade du inte ens av att se det tillhör du definitivt inte de som skulle klara av att skapa något själv. Därmed stärker du påståendet om att kvinnor generellt sett saknar drivkraften som krävs för att lyckas.

Jag driver företag kära du, tom ett rätt kreativt sådant.

har du koll på när kvinnor först fick lov till att starta företag i eget namn?
Det går nämligen inte starta företag om man inte får lov skriva på kontrakt, köpa fastigheter etc. utan en mans "tillstånd" eller kråka på pappren.
Kolla upp det.
Kolla sen upp när de fick arvsrätt samt möjlighet till högre studier. Sen kan du raskt slopa alla
företag som startats av män innan, eftersom det liksom inte går att jämföra rättvist om förutsättningarna är så diamentralt olika eller hur?
Sen får du ta i beaktande att de kivnnor som startade företag och så även idag förresten ofta kallt måste räkna med att avsäga sig barn, eftersom hon inte kan räkna lika mycket på att där finns någon annan som kommer hoppa in och automatiskt ta hennes del av barn och hem, återstår alltså kvinnor som inte vill ha barn och gruppen män kvar på företagsskapar marknaden.
jämnvikt tycker du?
Citera
2015-05-06, 21:07
  #480
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jag driver företag kära du, tom ett rätt kreativt sådant.

har du koll på när kvinnor först fick lov till att starta företag i eget namn?
Det går nämligen inte starta företag om man inte får lov skriva på kontrakt, köpa fastigheter etc. utan en mans "tillstånd" eller kråka på pappren.
Kolla upp det.
Kolla sen upp när de fick arvsrätt samt möjlighet till högre studier. Sen kan du raskt slopa alla
företag som startats av män innan, eftersom det liksom inte går att jämföra rättvist om förutsättningarna är så diamentralt olika eller hur?
Sen får du ta i beaktande att de kivnnor som startade företag och så även idag förresten ofta kallt måste räkna med att avsäga sig barn, eftersom hon inte kan räkna lika mycket på att där finns någon annan som kommer hoppa in och automatiskt ta hennes del av barn och hem, återstår alltså kvinnor som inte vill ha barn och gruppen män kvar på företagsskapar marknaden.
jämnvikt tycker du?

Du pekar på ett genuint problem, som motverkar mycken jämställdhet och det är den i det närmaste omöjligheten för både män och kvinnor i vår tid att köpa hemhjälp. Här krockar klassjämlikhet med könsjämlikhet, och jag vågar påstå att kvinnor i karriären, som företagare eller på annat sätt, mest hindras av att tjänstefolk är så förbålt dyrt nu för tiden. Det motverkar också svenskarnas möjligheter att skaffa flera barn. Jag och min fru hade kunnat tänka oss att skaffa både ett och två till, om vi kunnat anställa hemhjälp. Men till och med för två tämligen högt utbildade som arbetar heltid så är detta ogörligt.

Törs jag antyda att det var bättre förr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in