2015-05-08, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Matriarkat har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas, mer än i pseudovetenskapen, genus"vetenskap"

Det är och förbli en orealistisk feministisk dröm!

Din andra fråga är för mig obegriplig.
Tyvärr, teorierna om matriarkatet härstammar från den arkeologisk disciplinen, inte inom genusvetenskapen.

Du klagade på att kvinnorna inte byggde själva utan att män också deltog i arbetet. Hur skulle mursmäckorna ha byggt själva om männen också ville delta?
Citera
2015-05-08, 09:49
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Ja, och hade ingen driftig kvinna sett till att männen kunde få tillagad mat och lite kläder på kroppen så kunde ni ha ränt runt där på savannen nakna och jagat era antiloper och grymtat till varandra. Faktiskt av betydligt större värde än om vi kvinnor har en persondator eller tvättmaskin eller inte eller inte.

Å, så faller vi tillbaka på myten hur ni kvinnor servar oss män. Sanning under lång förhistorisk tid men sannerligen inte idag!

När kvinnorna såg till att männen fick tillagad mat, vad var det dem stoppade i gryta?
Sitta passivt och röra i en gryta utan innehåll blir varken ni eller vi feta av.
Citera
2015-05-08, 09:57
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Tyvärr, teorierna om matriarkatet härstammar från den arkeologisk disciplinen, inte inom genusvetenskapen.

Du klagade på att kvinnorna inte byggde själva utan att män också deltog i arbetet. Hur skulle mursmäckorna ha byggt själva om männen också ville delta?

Tyvärr, den teorin tar inte riktiga forskare i med tång.

Har du tänkt färdigt här?
Du menar, att du omöjligt kan tänka dig en situation där hälften män och hälften kvinnor bär fram murbruk och murar.
Har du tappat feminismens grundtanke, jämlikhet!
Citera
2015-05-08, 09:59
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Jag syftade på dubbelmoralen hos vissa feminister, "toppositioner ska kvinnor in i, men de jävligare ska de inte in i".

Sant.
Citera
2015-05-08, 10:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Det stämmer inte. Normen är inte sådan.
Jo. Det finns mycket fler icke-ledare än ledare, och mycket fler människor som inte har kreativa sysslor än sådana som har det.
Citera
2015-05-08, 10:21
Medlem
Citat:
Tyvärr, den teorin tar inte riktiga forskare i med tång.

Har du tänkt färdigt här?
Du menar, att du omöjligt kan tänka dig en situation där hälften män och hälften kvinnor bär fram murbruk och murar.
Har du tappat feminismens grundtanke, jämlikhet!
Nej, det finns inga genusvetenskapliga teorier om matriarkat. Det är arkeologer som hat presenterat dessa. Genusvetenskap handlar om något annat än att genom arkeologiska undersökningar komma fram till hur de forntida samhällena har sett ut.

Vad är det som är ojämlikt med att kvinnor bär fram murbruk i 60-kilos ok runt halsen på vingliga och farliga ställningar tre våningar upp för dålig lön till män som står och murar?
Citera
2015-05-08, 10:21
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Och dessutom måste du förstå Kent-Inger att skillnaden mellan att kunna odla och att inte kunna odla alls är avgörande. Hur man odlar är inte alls lika betydelsefullt.

Likaså skillnaden mellan att kunna ha kläder och kunna tillaga mat eller inte. Om tillagning sker i mikrovågsugn eller över öppen eld har inte alls lika stor betydelse som mellan att inte kunna laga den alls utan tugga köttet rått.

Under förutsättning att det var en kvinnlig upptäckt, det skulle isf vara en av ytterligt få!
Men ok, låt oss leka den tanken.
Tror du inte det blivit lite jobbigt att med tummen trycka ner frö i en oplöjd åker?
Särskillt om du ska ge mat åt 7 miljarder människor.
Många brutna tummar blir det!

Och många brutna bennålar på vägen att klä 7 miljarder.
(Tänk lite på kvinnors livsuppgift, shoppa)
Stoppar du in, inget i en mikrovågsugn får du ut inget.
Stoppar du i, inget i en gryta över elden får du ut inget.

Jag förstår du är desperat, men sanningen är att kvinnor inte bidragit mycket för mänsklighetens utveckling. Men missförstå mig inte, jag vill absolut ha kvinnor i min närhet, ni kompletterar män alldeles ypperligt. Det är först när ni ger er in på område ni inte behärskar som ni blir oliderliga, Feminister!

Därför är det jävligt stötande att höra dagens bortskämda kvinnor skanderade om, Vita Äckliga Svenska Män, gubbslem mm mm.
Citera
2015-05-08, 10:23
Medlem
Citat:
Å, så faller vi tillbaka på myten hur ni kvinnor servar oss män. Sanning under lång förhistorisk tid men sannerligen inte idag!

När kvinnorna såg till att männen fick tillagad mat, vad var det dem stoppade i gryta?
Sitta passivt och röra i en gryta utan innehåll blir varken ni eller vi feta av.
Vadå myten om hur kvinnor servar män?

Jag pratar om den som uppfann kokkonsten och sömnaden och att dessa uppfinningar var 10 000 gånger mer betydelsefulla för mänsklighetens utveckling än en persondator.

Liksom naturligtvis konsten att odla.
Senast redigerad av Limning 2015-05-08 kl. 10:25.
Citera
2015-05-08, 10:28
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Nej, det finns inga genusvetenskapliga teorier om matriarkat. Det är arkeologer som hat presenterat dessa. Genusvetenskap handlar om något annat än att genom arkeologiska undersökningar komma fram till hur de forntida samhällena har sett ut.

Vad är det som är ojämlikt med att kvinnor bär fram murbruk i 60-kilos ok runt halsen på vingliga och farliga ställningar tre våningar upp för dålig lön till män som står och murar?

Nej, det är inga trovärdiga arkeologer som presenterat några sanningar om att matriarkat någonsin existerat.

Runt halsen, oooh!
Hur djupt skar det in?

Men ok, du anser det jämlikt!?
Citera
2015-05-08, 10:33
Medlem
Citat:
Vadå myten om hur kvinnor servar män?

Jag pratar om den som uppfann kokkonsten och sömnaden och att dessa uppfinningar var 10 000 gånger mer betydelsefulla för mänsklighetens utveckling än en persondator.

Liksom naturligtvis konsten att odla.
Nu vet jag ju inte vad du har läst för arkeologisk forskning men detta är nåt som många arkeologer är överens om. Skillnaden är möjligen att matrilinjära samhällen aldrig förtryckt män.

Jag tror att mursmäckorna förmodligen var för lågbetalda i förhållande till murarna och det tunga och farliga arbete de utförde för att det skulle ses som jämställt.

Och vad anser du?
Senast redigerad av Limning 2015-05-08 kl. 10:49.
Citera
2015-05-08, 10:39
Medlem
Citat:
Ja, och hade ingen driftig kvinna sett till att männen kunde få tillagad mat och lite kläder på kroppen så kunde ni ha ränt runt där på savannen nakna och jagat era antiloper och grymtat till varandra. Faktiskt av betydligt större värde än om vi kvinnor har en persondator eller tvättmaskin eller inte eller inte.
Persondator och tvättmaskin råkar inte vara det enda eller viktigaste jag nämnde, men intellektuellt ohederlig och manipulativ som du är så förstår jag att du väljer att fokusera på det. Det är ju bekvämare att avfärda än t ex antibiotika och min beskrivning av livet vid armodets yttersta gräns som varit en verklighet i 10 000 år innan vi gudomliga män räddade mänskligheten från det lidandet, som de superhjältar och gudar vi är. Tydligen var det inte något som imponerande på den otacksamma prinsessan.

Citat:
Ja, och hade ingen driftig kvinna sett till att männen kunde få tillagad mat och lite kläder på kroppen
Visst, bakom varje framgångsrik man står det alltid minst en kvinna och suger blod. Hon kan ju inte producera lika fantastiska saker själv. Med tanke på allt hon får tillbaka är väl det minsta man kan begära att hon i alla fall bidrar lite och tar hand om de simpla saker hon trots allt någorlunda klarar av, som matlagning, sömnad, bärplockande, bajstorkande, medan vi överlägset kompetenta och alltid beundrandsvärt generösa och självuppoffrande män tar hand om de svåra, obekväma och farliga sysslorna. Allt för att kvinnan ska ha det bättre. Det är tur för kvinnor att vi män är så storsinta och fantastiska trots att vi inte får något tillbaka.

Eftersom du inte vill låtsas om min motargumentation så drar jag slutsatsen att du medger att din bevisföring för att H. sapiens-honor skulle varit mer uppfinningsrika under stenåldern är patetiskt svag?
Citera
2015-05-08, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banestyrelsen
Persondator och tvättmaskin råkar inte vara det enda eller viktigaste jag nämnde, men intellektuellt ohederlig och manipulativ som du är så förstår jag att du väljer att fokusera på det. Det är ju bekvämare att avfärda än t ex antibiotika och min beskrivning av livet vid armodets yttersta gräns som varit en verklighet i 10 000 år innan vi gudomliga män räddade mänskligheten från det lidandet, som de superhjältar och gudar vi är. Tydligen var det inte något som imponerande på den otacksamma prinsessan.

Visst, bakom varje framgångsrik man står det alltid minst en kvinna och suger blod. Hon kan ju inte producera lika fantastiska saker själv. Med tanke på allt hon får tillbaka är väl det minsta man kan begära att hon i alla fall bidrar lite och tar hand om de simpla saker hon trots allt någorlunda klarar av, som matlagning, sömnad, bärplockande, bajstorkande, medan vi överlägset kompetenta och alltid beundrandsvärt generösa och självuppoffrande män tar hand om de svåra, obekväma och farliga sysslorna. Allt för att kvinnan ska ha det bättre. Det är tur för kvinnor att vi män är så storsinta och fantastiska trots att vi inte får något tillbaka.

Eftersom du inte vill låtsas om min motargumentation så drar jag slutsatsen att du medger att din bevisföring för att H. sapiens-honor skulle varit mer uppfinningsrika under stenåldern är patetiskt svag?
Du kanske borde kunna förstå att antibiotika eller inte inte alls har samma betydelse som kläder eller inte, eller tillagning av mat eller att äta köttet rått eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in