2015-05-05, 12:04
  #2269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i.093
Menar du:
1, ni precis ansökt och fick reda på hur köerna är i verkligheten?

2, ni fick intervju-mail men inga lediga tider förrän om 6 månader?

Om 1, jo jag vet. Det är helt oacceptabelt.
Om 2, fy sjutton. Men kontakta aktivt ambassaden och se om ni inte kan få en tid inklämd/någon annan har avbokat! Måste finnas nått tillgängligt om ni är på!

Ansökan: 4/12 2014

Ny ambassad p.g.a visumproblem till anvisade ambassader.
Nytt besked om intervjutid - 6 månaders väntetid.

Han befinner sig i farliga Libyen. Elektriciteten har typ tagit slut där han är nu också. Vi kan inte ens chatta längre knappt. Jag orkar inte.

Tack för uppmuntran- jag ska tjata på dom.
Citera
2015-05-05, 12:39
  #2270
Medlem
Uppdatering från föregående inlägg:

Jag skrev alltså till MIG och ville ha lite svar på frågor.


Utdrag ur mitt mail:
Jag har sett att ni ändrat väntetiden. Vad menas med handläggningstid? Är det sen ansökan är inkommen som registrerad eller vad betyder det rent ut sagt?
Vår ansökan är registrerad som inkommen 24/1/2015.
När kan vi då förväntas få svar från er?
Vilka ansökningar behandlar ni nu? Jag menar vilken månad är ni inne nu på som handläggs? Är det fortfarande ansökningar som är inkomna under 2014?

Jag undrar oxå om min man kan resa med mig i sommar till Sverige? Vad jag har förstått så får han inte vistas i Sverige när beslutet blir fattat.
Men i med att vi inte ännu ens har blivit kallade på intervju så kan väl ett beslut inte bli fattat? Stämmer det?


MIG:s Svar:

Tyvärr rådet det hög arbetsbelastning på Migrationsverket och uppskattade väntetider finner ni på vår hemsida: https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html

Dock är det omöjligt att ge exakta väntetider när det gäller handläggning. I vissa fall kan en ansökan ta längre tid än vad vi angett på vår hemsida. Det kan bero på att Migrationsverket behöver mer information för att fatta beslut. I sådana fall kommer handläggaren som har hand om ärendet ta kontakt med den som har ansökt eller med den anhörige i Sverige.

I regel tar det ett par månader från det att ansökan registrerats tills det att den sökande får en uppmaning från Migrationsverket om att boka tid för intervju på ambassaden. Väntetiden för intervju påverkas av rådande arbetsbelastning på ambassaden.

I regel ska den sökande inte vara i Sverige när han eller hon har en pågående ansökan om uppehållstillstånd. Ansökan riskerar att avslås om den sökande är i Sverige när beslutet tas. Detta är i enlighet med Utlänningslagen Kap 5, § 18, första stycket,
”[…] en utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om upphållstillstånd får inte bifallas efter inresan.”


Vi förstår att väntetiden kan innebära frustration för er, men vi ber om ert tålamod.
Vänligen invänta vidare information från Migrationsverket gällande ert ärende.

Tyvärr så verkar det bara vara ett standard förutom att under ansökningstiden ska inte den sökande vistas i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Ka-nj-a 2015-05-05 kl. 12:43.
Citera
2015-05-05, 13:02
  #2271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ka-nj-a
I regel tar det ett par månader från det att ansökan registrerats tills det att den sökande får en uppmaning från Migrationsverket om att boka tid för intervju på ambassaden. Väntetiden för intervju påverkas av rådande arbetsbelastning på ambassaden.

Bullshit. Komplett nonsens. Min partners land är extremt hårda och snabba vad det gäller byråkrati. Som land har de har i princip 0 anledning att flytta till Sverige om inte pga jobb/kärlek. Hon fick intervjutid inom 1 vecka efter mailet, enda anledningen att det inte gick att planera intervjutid snabbare var för att de inte avsatt mer än en dag i veckan till det! (för det inte behövs!) De gjorde allting på 1 dag, sammanställde och skickade tillbaka allting till Sverige inom nån timme efter intervjun.

Och nu försöker de komma och dra en "ambassaden är långsamma så det är därför det tog 6 månader att skicka ett mail till er"? F.U. Seriöst. Om hennes land hade haft hand om ärendet hade hela ansökan varit avklarad inom någon vecka.
__________________
Senast redigerad av i.093 2015-05-05 kl. 13:10.
Citera
2015-05-05, 21:11
  #2272
Medlem
Hej!

Jag hoppas jag kan få snabb hjälp ifrån er

Jag sitter med min fästmö och väntar på intervju kallelse ifrån migrationsverket (Vilket bör hända inom 2 månader)

Saken är att vi väntar inte på migrationsverket beslut i hennes hemland utan i mitt hemland i Serbien då situationen i hennes hemland har förvärrats och är riskfyllt att åka tillbaka dit.

Finns det något i Svenska lagen som säger och pekar på att man kan göra intervju i andra ambassader så länge det är svensk ambassad? Eller måste vi riskera att ta oss till Ukraina för att göra intervjun för att sedan flyga iväg igen? (Vilket kan bli svårt då jag förövrigt inte har visum där längre )

TL ; DR
Kan man göra intervju på någon annan svensk ambassad, Lag paragraph?
__________________
Senast redigerad av Alekssss 2015-05-05 kl. 21:19.
Citera
2015-05-05, 22:09
  #2273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alekssss
Hej!

Jag hoppas jag kan få snabb hjälp ifrån er

Jag sitter med min fästmö och väntar på intervju kallelse ifrån migrationsverket (Vilket bör hända inom 2 månader)

Saken är att vi väntar inte på migrationsverket beslut i hennes hemland utan i mitt hemland i Serbien då situationen i hennes hemland har förvärrats och är riskfyllt att åka tillbaka dit.

Finns det något i Svenska lagen som säger och pekar på att man kan göra intervju i andra ambassader så länge det är svensk ambassad? Eller måste vi riskera att ta oss till Ukraina för att göra intervjun för att sedan flyga iväg igen? (Vilket kan bli svårt då jag förövrigt inte har visum där längre )

TL ; DR
Kan man göra intervju på någon annan svensk ambassad, Lag paragraph?


hej,

jag har just precis varit inne i denna sväng- vi fick inget visum till dom ambassader vi blev hänvisade tillav Migrationsverket. Och ingen annan ambassad ville hjälpa oss med intervju. Och ingen, förutom högt uppsatt chef på MIG informerade oss om att alla ambassader kan göra undantag ifall dom vill.

Detta tycks inte ambassaderna känna till.

Skriv ett fint mail till intressanta ambassader, berätta om er situation, berätta att det finns en undantagsregel.
Citera
2015-05-06, 08:17
  #2274
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra30
hej,

jag har just precis varit inne i denna sväng- vi fick inget visum till dom ambassader vi blev hänvisade tillav Migrationsverket. Och ingen annan ambassad ville hjälpa oss med intervju. Och ingen, förutom högt uppsatt chef på MIG informerade oss om att alla ambassader kan göra undantag ifall dom vill.

Detta tycks inte ambassaderna känna till.

Skriv ett fint mail till intressanta ambassader, berätta om er situation, berätta att det finns en undantagsregel.
Jag pratade med MIG i går också. Angående om "väntetider" från intervjun och handläggare utses.
Hon nämnde att ambassaderna och MIG är 2 olika myndigheter. Men de jobbar tillsammans, så det kan dyka upp problem. Som typ ambassader inte känner till visa saker.

Men jag vet också om det blir problem med någon ambassad, så kan man ringa UD. Det gjorde jag, det var effektivt. Personen jag pratade som var ansvarig för de länderna där vår ambassad ligger. Han nämnde de kan inte vägra någon intervju, om de inte finns någon speciella skäl för det. Som i ditt fall, att vederbörande inte får visum, men då ska de fixa en annan ambassad som kan hjälpa en.
Citera
2015-05-06, 09:46
  #2275
Medlem
Hej. Jag behöver lite hjälp här.
min kille som har uppehållstillstånd i spainen(medborgare i ukraina) ansöker om att bo sambo med mig. Han var här 6 månader innan han åkte tillbaka till spainen och ansökte. Nu fick vi höra att han bara fick vara här 3 månader i taget och att till intervjun behöver vi bevis på de gånger han kommit och gått från sverige.

Hur fan gör vi nu? Vi kan ju inte göra fejkade boardinkort På att han lämnat sverige efter 3 månadeR? Och stämmer det att han måste vara i spainen 3 månader innan han kunde åka tillbaka till sverige igen? Fattar ingenting. Trodde verkligen han kunde vara här 6 månader. Jag har ju själv varit i andra eu länder mer än 6 månader och det var ok.

Vad händer om de får reda på att han var här i 6 månader??
Citera
2015-05-06, 12:28
  #2276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Hej. Jag behöver lite hjälp här.
min kille som har uppehållstillstånd i spainen(medborgare i ukraina) ansöker om att bo sambo med mig. Han var här 6 månader innan han åkte tillbaka till spainen och ansökte. Nu fick vi höra att han bara fick vara här 3 månader i taget och att till intervjun behöver vi bevis på de gånger han kommit och gått från sverige.

Hur fan gör vi nu? Vi kan ju inte göra fejkade boardinkort På att han lämnat sverige efter 3 månadeR? Och stämmer det att han måste vara i spainen 3 månader innan han kunde åka tillbaka till sverige igen? Fattar ingenting. Trodde verkligen han kunde vara här 6 månader. Jag har ju själv varit i andra eu länder mer än 6 månader och det var ok.

Vad händer om de får reda på att han var här i 6 månader??

Du kan inte "tro" saker och ting utan behöver ta reda på fakta innan. Att du har varit i andra länder inom EU över 6 månader är inte relevant för du kommer inte ansöka om UT där.

Kontakta MIG och ställ frågan generellt, dvs. vad skulle hända om min sambo har varit här i sex månader istället för tre månader.
Citera
2015-05-06, 12:36
  #2277
Medlem
Hej alla

Vem ansökade elektronisk ansökan slutet av december eller börja januari?

Eller vet ni vilket ansökningar datum fick intervjumail sist eller den här veckan ?

Tack
Citera
2015-05-06, 18:36
  #2278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Du kan inte "tro" saker och ting utan behöver ta reda på fakta innan. Att du har varit i andra länder inom EU över 6 månader är inte relevant för du kommer inte ansöka om UT där.

Kontakta MIG och ställ frågan generellt, dvs. vad skulle hända om min sambo har varit här i sex månader istället för tre månader.

Nej men när han frågade i spanien sa de att han kunde vara borta i 6 månader. Men vi visste inte att det inte fick vara 6 månader i samma land. Får kontakta mig o fråga
Citera
2015-05-06, 22:13
  #2279
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av million88
Nej men när han frågade i spanien sa de att han kunde vara borta i 6 månader. Men vi visste inte att det inte fick vara 6 månader i samma land. Får kontakta mig o fråga

Hur ska man bevisa att man åkt något inom EU när det finns 1000 möjligheter att resa? Han kan ha åkt med en lastbil, liftat, cyklat eller något annat som inte kan dokumenteras. Varenda fråga du ställer kan dokumenteras och användas emot er senare.

Varför påstår du att Ukraina är farligt? Kommer han från Donbass? Är han egentligen ryss och bara spelar ukrainsk? Migrationsverket utvisar till alla områden i Ukraina inklusive östra. De vet inte ett skit om det området förutom vad CIA har matat dem med. Däremot de som är från andra områden behöver inte vara oroliga om de inte är ryssar.
Citera
2015-05-06, 22:32
  #2280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Hur ska man bevisa att man åkt något inom EU när det finns 1000 möjligheter att resa? Han kan ha åkt med en lastbil, liftat, cyklat eller något annat som inte kan dokumenteras. Varenda fråga du ställer kan dokumenteras och användas emot er senare.

Varför påstår du att Ukraina är farligt? Kommer han från Donbass? Är han egentligen ryss och bara spelar ukrainsk? Migrationsverket utvisar till alla områden i Ukraina inklusive östra. De vet inte ett skit om det området förutom vad CIA har matat dem med. Däremot de som är från andra områden behöver inte vara oroliga om de inte är ryssar.

De sa att de måste ha bevis på att han tagit sig in och ut ur landet mellan spaniem o sverige, samma med mig om jag hälsat på honom i spanien. Räcker inte med att säga, utan han måste visa biljetter o liknande Så de har bevis
Funderade på att säga att han åkt bil, men det lär de väl inte tro på?

Va? Har jag påstått att ukraina är farligt????varför hittar du på saker? ??
Jag skrev bara att han är medborgare i ukraina men bor i spainen. 10 år dessutom och har uppehållstillstånd där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in