Uppdatering från föregående inlägg:
Jag skrev alltså till MIG och ville ha lite svar på frågor.
Utdrag ur mitt mail:
Jag har sett att ni ändrat väntetiden. Vad menas med handläggningstid? Är det sen ansökan är inkommen som registrerad eller vad betyder det rent ut sagt?
Vår ansökan är registrerad som inkommen 24/1/2015.
När kan vi då förväntas få svar från er?
Vilka ansökningar behandlar ni nu? Jag menar vilken månad är ni inne nu på som handläggs? Är det fortfarande ansökningar som är inkomna under 2014?
Jag undrar oxå om min man kan resa med mig i sommar till Sverige? Vad jag har förstått så får han inte vistas i Sverige när beslutet blir fattat.
Men i med att vi inte ännu ens har blivit kallade på intervju så kan väl ett beslut inte bli fattat? Stämmer det?
MIG:s Svar:
Tyvärr rådet det hög arbetsbelastning på Migrationsverket och uppskattade väntetider finner ni på vår hemsida:
https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Handlaggningstid.html
Dock är det omöjligt att ge exakta väntetider när det gäller handläggning. I vissa fall kan en ansökan ta längre tid än vad vi angett på vår hemsida. Det kan bero på att Migrationsverket behöver mer information för att fatta beslut. I sådana fall kommer handläggaren som har hand om ärendet ta kontakt med den som har ansökt eller med den anhörige i Sverige.
I regel tar det ett par månader från det att ansökan registrerats tills det att den sökande får en uppmaning från Migrationsverket om att boka tid för intervju på ambassaden. Väntetiden för intervju påverkas av rådande arbetsbelastning på ambassaden.
I regel ska den sökande inte vara i Sverige när han eller hon har en pågående ansökan om uppehållstillstånd. Ansökan riskerar att avslås om den sökande är i Sverige när beslutet tas. Detta är i enlighet med Utlänningslagen Kap 5, § 18, första stycket,
”[…] en utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om upphållstillstånd får inte bifallas efter inresan.”
Vi förstår att väntetiden kan innebära frustration för er, men vi ber om ert tålamod.
Vänligen invänta vidare information från Migrationsverket gällande ert ärende.
Tyvärr så verkar det bara vara ett standard förutom att under ansökningstiden ska inte den sökande vistas i Sverige.