2015-05-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bea67
jag fick en känsla av tv programmet att det är en till person innblandad,men den personen anser att han är oskyldig.
Hur beskriver du den personen enär den missade jag helt?
Citera
2015-05-05, 20:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
De skulle jag inte tro. Vad skulle ha varit poängen med det om man ändå inte avsåg att analysera spermaprovet?

Kanske att man avsåg analysera det någon gång i framtiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För det tredje, om polisen anser att fallet är polisiärt uppklarat och vet att den sannskyldige gärningsmannen inte kan dömas om han befinns skyldig, så finns det inga polisiära poängermed att göra en DNA-analys- utredningsåtgärder ska bara vidtas om man kan komma fram till en fällande dom genom dem.

Kan det inte vara polisiärt motiverat att ta DNA-prov för att utesluta en viss person?

Vore även intressant att ta del av din tolkning om möjligheterna att fälla OW för mordet – huruvida det är ens lagtekniskt möjligt alltså.
Senast redigerad av Troian 2015-05-05 kl. 20:32.
Citera
2015-05-05, 20:29
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Ingen av dessa faller in på 'vår' gärningsgrabb eftersom åtalet ogillades. Det är nog så att situationen är så pass unik att den inte är definierad i lagen. Det skulle vara mycket intressant att se vilket beslut om resning Högsta domnstolen skulle fatta i ett sånt här fall, om det över huvud taget någonsin skulle bli aktuellt.

Faller inte "åtalet ogillas" under "avvisas eller avskrives mål" då?
Senast redigerad av Troian 2015-05-05 kl. 20:32.
Citera
2015-05-05, 20:30
Medlem
Jag gör ett försök att reda ut detta med preskription i detta fall:

OW är född 780128. ML försvann 961123. OW fyllde 18 år 960128 och var fortfarande 18 år 961123.

BrB 29:7

7 § Har någon begått brott innan han eller hon fyllt tjugoett år, ska hans eller hennes ungdom beaktas särskilt vid straffmätningen. Rätten får då döma till lindrigare straff än vad som är föreskrivet för brottet.
För brott som någon har begått innan han eller hon fyllt tjugoett år får inte dömas till svårare straff än fängelse i tio år. Om fängelse på längre tid och på livstid är föreskrivet för brottet eller om det följer av 26 kap. 2 §, får dock dömas till fängelse i högst fjorton år. Lag (2009:396).

BrB 3:1

1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse
på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid. Lag (2014:274).

Om OW hade dömts för mord även i HR skulle han kunna dömas till maximalt 14 års fängelse (se BrB 29:7) eftersom OW inte hade fyllt tjugoett år.

BrB 35:1-2

1 § Påföljd må ej ådömas, med mindre den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet inom
1. två år, om å brottet ej kan följa svårare straff än fängelse i ett år,
2. fem år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i två år,
3. tio år, om svåraste straffet är högre men icke över fängelse i åtta år,
4. femton år, om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år,
5. tjugofem år, om fängelse på livstid kan följa å brottet.
Innefattar en handling flera brott, må utan hinder av vad nu sagts påföljd ådömas för alla brotten, så länge påföljd kan ådömas för något av dem.

2 § Bestämmelserna i detta kapitel om bortfallande av påföljd gäller inte för
1. mord eller dråp enligt 3 kap. 1 eller 2 §,
2. folkmord, brott mot mänskligheten eller grov krigsförbrytelse enligt 1, 2 eller 11 §lagen (2014:406) om straff för folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser,
3. terroristbrott enligt 3 § 1 eller 2 jämförd med 2 § lagen (2003:148) om straff för terroristbrott, eller
4. försök till dessa brott.
Har någon begått brott som avses i första stycket innan han eller hon fyllt tjugoett år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Lag (2014:407).

Påföljd (straff) må ej ådömas om inte den misstänkte (OW) häktats eller åtalats för brottet inom femton år (enligt 1 § p.4 eftersom det maximala straffet kunde bli 14 års fängelse – jmf BrB 29:7 ovan samt skrivningen i 1 § p.4 ”om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år”) från det att brottet begicks. 14 års fängelse är fängelse på viss tid över åtta år.

Enligt 2 § p.1 gäller inte reglerna om bortfallande av påföljd (straff) för t ex mord. Dock står följande i sista meningen ” har någon begått brott som avses i första stycket (2 § p. 1-4) innan han eller hon fyllt tjugoett år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel.”

Slutsats: OW kan inte dömas till någon påföljd för detta brott. För hans del är påföljden preskriberad 111122-111123 (lite osäker). En annan gärningsman kan däremot dömas till påföljd för detta brott om han/hon häktas eller åtalas senast 211122-211123 (lite osäker) och om han/hon var 21 år fyllda vid tiden för brottet.

Den som har en annan åsikt än mig i denna fråga får redogöra för sin ståndpunkt.

Edit: 961122--961123 var fel. Det ska vara 111122--111123.
Senast redigerad av Hiawhata 2015-05-05 kl. 20:37.
Citera
2015-05-05, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Vad bra att du kom in i tråden! Jo, men visst framgick det flera gånger i går att det faktiskt fanns spermier, alltså DNA. För 20 år sedan var väl ändå DNA i sin linda så att säga och utredningen mot den misstänkte ägde ju rum då.

Då baserades rättegången på indicier och TR ansåg att indiciekedjan höll. Så kom ju det fatala (enligt mig) misstaget i HR med bl a minnesexperten.

Även om DNA-tekniken var etablerad kändes den kanske inte helt självklar för Örnsköldsvikpolisen som faktiskt fick MGM fälld i TR och var nöjd med det. De kanske trodde att det skulle räcka även i HR, är inte det en möjlighet?

Troian skrev något intressant, när det var någon som klankade ner på oss advokatamatörer, inte ens en "vanlig" advokat vet hur lagen ska tillämpas här?!

Under hela detta fallet är det en, endast en person , som varit MGM och sannolikheten att det skulle vara någon annan bedömer väl trots allt de flesta som uteslutet.

Varför säger Örnsköldsvikpolisen att de är så rädda om sitt DNA? Har du någon förklaring?

Visst är jag fullt medveten om att det är rättsväsendet som ska bevisa skuld och inte MGM bevisa sin oskuld. Vi får dock inte glömma att det inte bara är DNA som utvecklats utan även internet, det går idag att kartlägga människor på ett sätt som var omöjligt när detta inträffade. Så för MGM och Malins föräldrars skull borde detta få ett slut.

Kanonbra att Malinfallet fortfarande är aktuellt. Har själv följt det med största intresse då Malin bodde inte så långt ifrån mig i Järved.
Min uppfattning är glasklar att GM är den som fälldes i tingsrätten!
Vill tillföra en omständighet i fallet: GM:s advokat Ulf Holst, som i dagens Örnsköldsviks Allehanda gör ett utspel om att TV4:s senaste belysning av fallet är katastrofalt, fick vittnen i hovrättsförhandlingen att ta tillbaka sina tidigare vittnesuppgifter pga Holst:s tuffa attityd i hovrättsförhandlingen!
Han erhöll dessutom genom "vinsten" i hovrätten en språngbräda i sitt fortsatta advokatyrke. Jag undra hur hans samvete (om han har ett) fungerar, han måste om någon veta att han sett till att en mördare går fri. En mördare med en sjukdomsbild som med all sannolikhet kan mörda igen...
Citera
2015-05-05, 20:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiawhata
Slutsats: OW kan inte dömas till någon påföljd för detta brott. För hans del är påföljden preskriberad 961122-961123 (lite osäker). En annan gärningsman kan däremot dömas till påföljd för detta brott om han/hon häktas eller åtalas senast 211122-211123 (lite osäker) och om han/hon var 21 år fyllda vid tiden för brottet.

Den som har en annan åsikt än mig i denna fråga får redogöra för sin ståndpunkt.

Du menar antagligen att för hans del är påföljden preskriberad 111122-111123.

Fetmarkerat: Mord begångna efter 19850630 preskriberas inte. Dråp begångna efter 19950630 preskriberas inte. Det är huvudregeln. Sedan kan åldern ställa till det... Så har i alla fall jag fattat det. (Palmemordet är ju som bekant inte preskriberat, trots att det gått mer än 25 år.)
Citera
2015-05-05, 20:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dripatologi
Orkar inte plocka fram lagboken igen, njuter VM-Hockey o aperitif😄... Tolkade lagen som typ korvspad, när jag tidigare ögnade igenom den o står fast vid min uppfattning, fann inget som omöjliggör lagföring vid eventuell resning i HD

Det som skulle omöjliggöra lagföring är väl om GM var under 21 år vid mordet, och att möjligheten till påföljd därmed försvann efter 15 år? Tycker inte att du helt kan bortse från detta, men eventuellt att det kan vara så att då mord inte preskriberas så gäller inte "under 21 år"-regeln. Men som sagt, du kan inte bara ignorera det.

Brottsbalken, 35. kap, 2 §, 1 st:

"Bestämmelserna i detta kapitel om bortfallande av påföljd gäller inte för
1. mord eller dråp enligt 3 kap. 1 eller 2 §"

35 kap, 2 §, 2 st:

"Har någon begått brott som avses i första stycket innan han eller hon fyllt tjugoett år, gäller dock bestämmelserna om bortfallande av påföljd i detta kapitel. Lag (2014:407)."

https://lagen.nu/1962:700
Citera
2015-05-05, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
För att klargöra: Den tidigare misstänkte kan inte dömas. Är GM någon annan, som 23 november 1996 var 21 år fyllda, så kan han dömas.

Tekniskt sett är det alltså inte brottet som är preskriberat, det kan fortsätta utredas i all evighet oavsett vilket. Om jag förstår det hela rätt.

Det borde ju rimligen innebära att man är skyldig att utreda att det är Olof som är mördaren för att vara säker på att det inte är någon annan. Att han sen inte kan dömas är ju en annan sak.
Citera
2015-05-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100x
Kanonbra att Malinfallet fortfarande är aktuellt. Har själv följt det med största intresse då Malin bodde inte så långt ifrån mig i Järved.
Min uppfattning är glasklar att GM är den som fälldes i tingsrätten!
Vill tillföra en omständighet i fallet: GM:s advokat Ulf Holst, som i dagens Örnsköldsviks Allehanda gör ett utspel om att TV4:s senaste belysning av fallet är katastrofalt, fick vittnen i hovrättsförhandlingen att ta tillbaka sina tidigare vittnesuppgifter pga Holst:s tuffa attityd i hovrättsförhandlingen!
Han erhöll dessutom genom "vinsten" i hovrätten en språngbräda i sitt fortsatta advokatyrke. Jag undra hur hans samvete (om han har ett) fungerar, han måste om någon veta att han sett till att en mördare går fri. En mördare med en sjukdomsbild som med all sannolikhet kan mörda igen...
Vilken underbar försvarare, han gör att för sin klient o lönen... Vad gör Tv 4 nu, är de HD?
Citera
2015-05-05, 20:47
Medlem
Citat:
Du menar antagligen att för hans del är påföljden preskriberad 111122-111123.

Fetmarkerat: Mord begångna efter 19850630 preskriberas inte. Dråp begångna efter 19950630 preskriberas inte. Det är huvudregeln. Sedan kan åldern ställa till det... Så har i alla fall jag fattat det. (Palmemordet är ju som bekant inte preskriberat, trots att det gått mer än 25 år.)

Som jag har förstått det utifrån lagtexten så kan OW inte dömas till någon påföljd för detta brott. Denna möjlighet rann ut 111122-111123.
Citera
2015-05-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100x

Ja, det känns ju inte helt osannolikt att Olof skulle kunna få för sig att sexualmörda en gång till.
Släpper man ut sina barn i Sveg?
Citera
2015-05-05, 21:04
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Faller inte "åtalet ogillas" under "avvisas eller avskrives mål" då?
Nej det är inte samma sak. Om åtalet ogillas har domstolen prövat målet i sak och det vinner laga kraft och s.k. Negativ rättskraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in