2015-05-05, 09:22
Medlem
TheLastDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Det där har ju diskuterats tidigare, men jo, det är det ju (om man tittar på de avgörande elementen). Däremot brukar man göra skillnad mellan dem, eftersom modellerna ändå skiljer sig åt så pass mycket.

Ok, tack!
Citera
2015-05-05, 10:45
Medlem
Vingummis avatar
Ska på en tillställning nästa vecka som kräver frack och därför måste även ett par skor till denna inhandlas. Tanken på att köpa ett par skitfula lackskor skrämmer mig lite dock, och har därför beslutat att jag ska köpa ett par svarta cap-toes eller wholecuts från skolyx istället.

http://www.skolyx.se/sv/skor/94-cap-toe-oxford-svart.html
http://www.skolyx.se/sv/skor/100-wholecut-svart.html

Vilka tycker ni passar bäst? Och hur är egentligen deras storlekar?
Citera
2015-05-05, 11:30
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingummi
Ska på en tillställning nästa vecka som kräver frack och därför måste även ett par skor till denna inhandlas. Tanken på att köpa ett par skitfula lackskor skrämmer mig lite dock, och har därför beslutat att jag ska köpa ett par svarta cap-toes eller wholecuts från skolyx istället.

Jag var i din sits för ett tag sedan och bestämde mig för cap-toes, helt enkelt för att de känns mer användbara än wholecuts.
Citera
2015-05-05, 11:33
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ungefär så, ja. Visst är det egentligen fel att inte ha oxfords till vissa klädkoder (mestadels mörk kostym) men ingen lär bry sig om du dyker upp med ett par wholecuts.
Ok tack!

En liten fundering generellt hur mycket mer informella blir skor med medaljong, tex ovan nämnda svarta wholecut med tåmedaljong till mörk kostym, börjar man tassa farligt nära gränsen till "ok" då
Citera
2015-05-05, 12:02
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ok tack!

En liten fundering generellt hur mycket mer informella blir skor med medaljong, tex ovan nämnda svarta wholecut med tåmedaljong till mörk kostym, börjar man tassa farligt nära gränsen till "ok" då
Till mörk kostym tycker jag allt att man kommer undan. Smoking är väl mer tveksamt. Om man bär kostym till vardags och dessutom finner sig på smoking-event någon gång då och då är det väl värt med ett par cap toes. Bär man mörk kostym lite då och då och dessutom använder smoking emellanåt är det väl värt med cap toes.

Tänkte man inte bära smoking kan man komma undan med lite utsmyckning men jag tycker nog att det är klokt att satsa på plain cap toe ändå. Man kan alltid köpa fler skor.
Citera
2015-05-05, 12:38
Medlem
Vingummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
Jag var i din sits för ett tag sedan och bestämde mig för cap-toes, helt enkelt för att de känns mer användbara än wholecuts.
Jag är nog beredd att hålla med faktiskt! Tack.
Citera
2015-05-05, 13:15
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi

Citat:
Jag är nog beredd att hålla med faktiskt! Tack.

Det ena utesluter som bekant inte det andra när det gäller skor.
Citera
2015-05-05, 16:58
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:

Till frack? Inga. Använd ett par lackskor, låna om du inte har några egna.
Citera
2015-05-05, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Där ber jag nog att få hålla med, smoking tycker jag inte kräver lackskor utan där kan du ha Oxford/wholecut om du har en sjujävla spit-shine men till frack/högtidsdräkt tycker jag man ska ha "rätt" skor.
Citera
2015-05-05, 20:03
Medlem
Vingummis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Okej, fast nu var jag inte intresserad av ett par lackskor.

Men varför då om jag får fråga? För att etiketten säger att lackskor ska bäras till frack? Det är ju verkligen ingen större utseendemässig skillnad på ett par välputsade svarta Oxfords och ett par lackskor? Förutom att lackskorna oftast är på limmad sula, av derbymodell och ser för jävliga ut. Så att säga att man måste bära lackskor till frack är lite som att säga att man måste ha svarta skor efter 18:00. Ganska gammalmodigt med andra ord.
Citera
2015-05-06, 07:42
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Behöver ett par svarta skor då jag insett att det är ganska bra att ha även om jag föredrar bruna. Men ibland är det ju kul att kunna variera och vid formella behov vill man kunna vara rätt.

Frågan är dock, är man helt tokig om man skulle köpa ett par wholecut istället för ett par Oxford??

Citat:
Det där har ju diskuterats tidigare, men jo, det är det ju (om man tittar på de avgörande elementen). Däremot brukar man göra skillnad mellan dem, eftersom modellerna ändå skiljer sig åt så pass mycket.

Nu blandar ni nog ihop saker och ting. Oxford är ju bara benämningen på skor med sluten snörning. Alltså är wholecuts oxfords, precis som en Longwing brogue med massa mönster men med sluten snörning också är en oxford. Antar att ni pratar om en plain cap toe oxford vs wholecut. Plain cap toe oxford är en modell, oxford är en benämning på ovanläderskonstruktion, så att säga.
Citera
2015-05-06, 08:24
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Nu blandar ni nog ihop saker och ting. Oxford är ju bara benämningen på skor med sluten snörning. Alltså är wholecuts oxfords, precis som en Longwing brogue med massa mönster men med sluten snörning också är en oxford. Antar att ni pratar om en plain cap toe oxford vs wholecut. Plain cap toe oxford är en modell, oxford är en benämning på ovanläderskonstruktion, så att säga.
Det har du fullkomligt korrekt i! är ju självklart en plain cap toe vs wholecut jag avsåg. Dock verkar min fundering gått hem trots begreppsförvirringen

Men tack för klargörandet

Du ha ingen övrig input i kärnfrågan f.ö kunde vara intressant att höra från "skokungen" själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in