2015-04-30, 17:16
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser--Soze
Varenda ICA och affär som saluför skor har skosnören.
de har skosnören ja. men vill du ha en annan färg än svart och längd på 70cm så går du bet.

var inne på ett köpcentrum här i min stad. klackbaren, ica, coop, nilssons, skopunkten eller scorett hade i stort sett ingenting utöver det jag nämnde ovan. totalt värdelöst utbud.
Citera
2015-05-03, 22:21
Medlem
Vergangenheits avatar
Behöver ett par nya mockaloafers inför sommaren, men grubblar en smula över vilka jag ska slå till på.

Kan någon bekräfta eller dementera att det är exakt samma kvalitet på skorna som länkas nedan? Par nummer ett är vanliga C&J benchgrade. Par nummer två är vad jag förstår tillverkade av C&J för Shipton & Heneage. De är på olika läster (341 respektive 72), där den sistnämnda tycks något rundare i tån, vilket jag tycker är snyggare på denna sko. En annan avgörande skillnad är att Shipton & Heneages variant är betydligt billigare. Så om kvaliteten är densamma känns detta som det förnuftiga valet.

http://www.bodileys.com/shoes/loafers/sydney-226.html

http://www.shipton.com/wilton-tobacco-suede-calf.html
Citera
2015-05-03, 22:26
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
jag har handlat här en gång, funkade fint.
http://www.feetunique.se/
Tack för tipset!

Blev ett köp...
Citera
2015-05-03, 22:28
Medlem
mastejags avatar
Behöver ett par svarta skor då jag insett att det är ganska bra att ha även om jag föredrar bruna. Men ibland är det ju kul att kunna variera och vid formella behov vill man kunna vara rätt.

Frågan är dock, är man helt tokig om man skulle köpa ett par wholecut istället för ett par Oxford??
Citera
2015-05-04, 07:55
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Behöver ett par svarta skor då jag insett att det är ganska bra att ha även om jag föredrar bruna. Men ibland är det ju kul att kunna variera och vid formella behov vill man kunna vara rätt.

Frågan är dock, är man helt tokig om man skulle köpa ett par wholecut istället för ett par Oxford??

Nej.
Citera
2015-05-04, 08:17
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Nej.

skönt att höra, gissar att enligt tradition så är väl en oxford med "korrekt" och formell men att man då i dagens samhälle inte skulle göra bort sig även vid formellare sammanhang med en wholecut.

Det är ju inte direkt nobelfesten jag ska besöka heller i regel..
Citera
2015-05-04, 08:35
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag

skönt att höra, gissar att enligt tradition så är väl en oxford med "korrekt" och formell men att man då i dagens samhälle inte skulle göra bort sig även vid formellare sammanhang med en wholecut.

Det är ju inte direkt nobelfesten jag ska besöka heller i regel..

Ungefär så, ja. Visst är det egentligen fel att inte ha oxfords till vissa klädkoder (mestadels mörk kostym) men ingen lär bry sig om du dyker upp med ett par wholecuts.
Citera
2015-05-04, 09:09
Medlem
TheLastDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ungefär så, ja. Visst är det egentligen fel att inte ha oxfords till vissa klädkoder (mestadels mörk kostym) men ingen lär bry sig om du dyker upp med ett par wholecuts.

Är inte en wholecut en oxfordsko?
Citera
2015-05-04, 09:21
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLastDon
Är inte en wholecut en oxfordsko?

Det där har ju diskuterats tidigare, men jo, det är det ju (om man tittar på de avgörande elementen). Däremot brukar man göra skillnad mellan dem, eftersom modellerna ändå skiljer sig åt så pass mycket.
Citera
2015-05-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dustof
Grymt! Hur upplever du deras loafer? :-)

Nu har det inte riktigt varit väder för att använde dem de senaste veckorna men mitt första intryck är gott. Lite rymligare i storlekarna än Yanko, inget att klaga på i kvalitet och finish. Känns som ett bra köp helt enkelt.
Citera
2015-05-04, 23:22
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vergangenheit
Behöver ett par nya mockaloafers inför sommaren, men grubblar en smula över vilka jag ska slå till på.

Kan någon bekräfta eller dementera att det är exakt samma kvalitet på skorna som länkas nedan? Par nummer ett är vanliga C&J benchgrade. Par nummer två är vad jag förstår tillverkade av C&J för Shipton & Heneage. De är på olika läster (341 respektive 72), där den sistnämnda tycks något rundare i tån, vilket jag tycker är snyggare på denna sko. En annan avgörande skillnad är att Shipton & Heneages variant är betydligt billigare. Så om kvaliteten är densamma känns detta som det förnuftiga valet.

http://www.bodileys.com/shoes/loafers/sydney-226.html

http://www.shipton.com/wilton-tobacco-suede-calf.html
Jag har ett par C&J Cavendish som är tillverkade för S&H och jämförde med en kamrats Cavendish som är under C&J:s egen flagg. De är, så vitt jag kan avgöra, på alla sätt identiska.
Citera
2015-05-04, 23:38
Medlem
Vergangenheits avatar
Tack för det svaret, Herr Gurka. Just vad jag hoppats på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in