2015-05-05, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Har det kommit ut vad det var som hände med Carlgren? Sne'steg vid målfirande eller något allvarligare?

Han sträckte sig när han kastade ut bollen.
Citera
2015-05-05, 09:01
Medlem
Liksom mot Malmö så tycker jag det var tydligt idag varför Gnaget kommer att ligga i toppen samtidigt som vi på vår höjd kommer hamna i övre mitten. Man har verkligen en helt annan tyngd offensivt med klasspelare som Goitom, Bangura och Bahoui (Som förvisso gjorde en dålig match). När vi dessutom saknar vår enda klasspelare så blir det ännu mer påtagligt.

I övrigt håller vi ganska jämna steg med Gnaget vilket första halvlek visade på. Skönt iallafall att ha de 3 kanske svåraste bortamatcherna avklarade redan.
Citera
2015-05-05, 09:50
Medlem
svulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiddlywank
Liksom mot Malmö så tycker jag det var tydligt idag varför Gnaget kommer att ligga i toppen samtidigt som vi på vår höjd kommer hamna i övre mitten. Man har verkligen en helt annan tyngd offensivt med klasspelare som Goitom, Bangura och Bahoui (Som förvisso gjorde en dålig match). När vi dessutom saknar vår enda klasspelare så blir det ännu mer påtagligt.

I övrigt håller vi ganska jämna steg med Gnaget vilket första halvlek visade på. Skönt iallafall att ha de 3 kanske svåraste bortamatcherna avklarade redan.

AIK gör generellt ingen bra match. Men precis som du säger så har vi, likt övriga (förmodade) topplag det där lilla extra. Vi har ju i någon mån stort sparkapital i en helt osynlig Bahoui. Nu har han haft ganska grava skadeproblem under försäsongen och säsongsinledningen, men han har verkligen inte varit bra, trots att han relativt speltiden har varit ruskigt effektiv. Det är stundom som att spela med 10 man på planen när han är helt under isen. Men sen så blixtrar han ju till 5 sekunder per match, och då är det mål.

Ofori är fantastiskt bra. Nisse dominerade sin kant och vår backlinje gör det väl generellt bra, trots att Bajen inte skapar någonting överhuvudtaget, undantaget Pablos skott i slutet. I övrigt är det väl inga monsterinsatser ifrån någon. Klart Goitom gör det riktigt bra med tanke på att han inte är 100 på grund av ryggproblemen. Även Bangura pigg. I allmänhet går spelet för trögt. Nu fick vi ju trots allt ganska bra utväxling, men då framförallt genom individuella prestationer.

Etuhu lär väl bli ett Teteh-fall och vara skadad hela säsongen för att AIK sedan river kontraktet. Trist, då han trots allt är en kompetent herre som är nyttig när han väl kan spela fotboll. Så som det är nu så bör vi skeppa iväg Bahoui medan vi kan få betalt. Hans ojämnhet ligger tyvärr honom i fatet. När han spelar ut sitt register är han bäst i serien. När han inte gör det så är han sämre än en medelmåtta. Ofori lär vi slåss med näbbar och klor för att få behålla.

Vår akilleshäl är som jag har nämnt tidigare en backlinje som totalt saknar fötter för att driva upp spelet. Vi ger varenda match bort mängder med inkast som inte behöver bli inkast. Samtidigt ger vi bort bollen och erbjuds i princip aldrig kontra.
Citera
2015-05-05, 09:57
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Nån skrev att Torsteinbö, Rennie och co bör visa mer - vad har hänt med Rennie? Noll minuter för honom så här långt i Allsvenskan... Inte ens med i truppen senaste matcherna innan derbyt. Skadad? Allmänt för dålig?

Tror Nanne anser att Rennie inte håller för AS, dessutom har det pratats om att han varit rätt loj på träning o U21 efter petningen. Synd för han är nog den enda spelare vi har som kan vända en matchbild som inhoppare på egen hand med sin teknik och irrationella spelstil.

Annars är vårt stora problem i år att ingen inhoppare kommit in och levererat spelmässigt än (bortsett från när Besara fick hoppa in) Pablo, Fuhre, Solli och Thorsteinbö har inte presterat, där har Nanne en del att jobba med.

Tror vi ser Haglund från start nästa vecka, kanske petar Batan och flyttar ut Birkir till vänstern.
Citera
2015-05-05, 12:13
Medlem
bagarn29s avatar
Olof Persson berättade dessutom om resten av U-21 startelvan.

Så här kommer den att se ut:

Zlatan Azinovic – Andreas Vindheim, Franz Brorsson, Mattias Andersson, Pa Konate – Simon Kroon, Erik Andersson, Erdal Rakip, Tobias Sana – Teddy Bergqvist, Mattias Svanberg.

Mest anmärkningsvärt förutom Simon Kroons comeback efter skadeuppehållet är att MFF kommer till spel med två anfallare som båda är födda 1999!

Mattias Svanberg är f.ö son till gamle Rödhöken Bosse Svanberg. Bara 16 år och spelar i U21 är inte dåligt.
Citera
2015-05-05, 13:07
Medlem
ZlatanManias avatar
Nog för att man kan suga på derbykaramellen ett tag men jag blickar framåt just nu och vi har inte vunnit matchen efter ett derby sen 2002/2003 (minns bara hur bedrövligt det såg ut mot just Norrköping förra året efter derbykrossen mot DIF) och det lär ha varit 50-60 år sen vi vann 2 raka bortamatcher mot Göteborg och efter det väntar bortaderby mot DIF så det finns anledning å va pessimistisk.
Citera
2015-05-05, 15:11
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Nog för att man kan suga på derbykaramellen ett tag men jag blickar framåt just nu och vi har inte vunnit matchen efter ett derby sen 2002/2003 (minns bara hur bedrövligt det såg ut mot just Norrköping förra året efter derbykrossen mot DIF) och det lär ha varit 50-60 år sen vi vann 2 raka bortamatcher mot Göteborg och efter det väntar bortaderby mot DIF så det finns anledning å va pessimistisk.

Vi har haft jävligt lätta matcher på pappret de senaste och ÅFF samt HBK innan derbyt är även dom på pappret lätta (betyder inte så mycket för oss då vi kan torska mot allt och alla, alla dagar i veckan). Jag hade hellre haft Malmö och Elfsborg eller Göteborg innan man mötte er så man inte går in och tror det ska bli liknande match som de vi har haft de senaste gångerna. Tror ni har stor fördel att möta "bra" lag.
Citera
2015-05-05, 15:23
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Frågan är om Sören kände på sig att du ville bänka honom

Hygglig match igår, för lite utdelning på det spelövertag blåvitt ändå hade. Falkenberg hade väl två skott utifrån, typ.

Straffen är bedrövligt dömd Lätt att få straff om det bara är att söka upp ett ben att springa in i sen störtdyka.

Hehe det är alltid så att om man dissar en gubbe på förhand så gör han en kanonmatch, jag är glad för det dock. Han är bra i grunden men har varit i dålig form och det var viktiga mål!

Matchen var ingen höjdare, men vi tar tre poäng, under råttan hade denna slutat 0-0...
Citera
2015-05-05, 15:28
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Hehe det är alltid så att om man dissar en gubbe på förhand så gör han en kanonmatch, jag är glad för det dock. Han är bra i grunden men har varit i dålig form och det var viktiga mål!

Matchen var ingen höjdare, men vi tar tre poäng, under råttan hade denna slutat 0-0...

Jinxade matchen två gånger igår.

Minuten innan Rieks gör 1-0 säger jag till min polare.

"Är det möjligt att Rieks och Ankersen går poänglösa hela säsongen?"

- Svar på tal, Rieks 1-0

Minuten innan Falkenberg får straff säger jag till min polare.

"Det känns inte ens farligt bakåt och det känns fruktansvärt tryggt defensivt."

- Svar på tal, straff FFF.

Ska aldrig mer uttala mig om saker jag "känner" eller "funderar" på under matchen.

Siffrorna var ju dock i underkant och borde/kunde stått 2-0 redan i paus. FFF har inte en möjlighet och gör mål på en feldömd straff. Men grämer mig över 2-1 i resultraden, ser inte bra ut. Men det är väl egentligen skitsamma.
Citera
2015-05-05, 17:07
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Siffrorna var ju dock i underkant och borde/kunde stått 2-0 redan i paus. FFF har inte en möjlighet och gör mål på en feldömd straff. Men grämer mig över 2-1 i resultraden, ser inte bra ut. Men det är väl egentligen skitsamma.
Jag ser det i grunden som problematiskt att det inte stod 2-0 redan i paus. Visst, svårt att få hål på hemåtbackande lag kan ju alla ha då o då men vår avsaknad av spets är symptomatisk och den stora skillnaden mellan oss och det ljusblå laget.
Citera
2015-05-05, 17:10
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Jag ser det i grunden som problematiskt att det inte stod 2-0 redan i paus. Visst, svårt att få hål på hemåtbackande lag kan ju alla ha då o då men vår avsaknad av spets är symptomatisk och den stora skillnaden mellan oss och det ljusblå laget.

Tycker samtidigt det är orättvist att jämföra oss med MFF redan nu egentligen. MFF som projekt är ju inne på sitt typ 4:e år där spelidén varit tydlig, samt 2:a året med samma tränare.

Vi har brutit upp allting. Är samma problem kvar om 1 år är jag mer orolig, tycker det känns som mycket går åt rätt håll match för match nu och jag förväntar mig inte SM-guld i år.

Men i sak håller jag ju med dig. Men svårt att veta när man ska börja känna sig kritisk till spelet. Många spelare som är nya, en spelare som inte spelat fotboll på 1 år samt en helt ny tränare.
Citera
2015-05-05, 17:25
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Tycker samtidigt det är orättvist att jämföra oss med MFF redan nu egentligen. MFF som projekt är ju inne på sitt typ 4:e år där spelidén varit tydlig, samt 2:a året med samma tränare.

Vi har brutit upp allting. Är samma problem kvar om 1 år är jag mer orolig, tycker det känns som mycket går åt rätt håll match för match nu och jag förväntar mig inte SM-guld i år.

Men i sak håller jag ju med dig. Men svårt att veta när man ska börja känna sig kritisk till spelet. Många spelare som är nya, en spelare som inte spelat fotboll på 1 år samt en helt ny tränare.
Till saken hör väl också att jag för varje år tenderar att se mitt eget lag med alltför kritiska ögon och uppvärdera andra lag. Slutar väl som en utav de där åtskilliga gnällgubbarna vi har på runtom på sittplats. Tillför noll och klagar och gnäller på precis allt med spelet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in