Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20737300.ab
Vad är detta? Har Kiev börjat införa dödsskvadroner i stil av Latinamerikanska juntor?
Precis som det står i artikeln du länkat finns tre (3) teorier. Det enda som känns tydligt är att den inte handlar om en anomali.
Förmodligen är sanningen en mix av alla tre alternativen. En del är verkliga självmord då man visste att alla ens tillgångar skulle beslagtas (då de var sprungna från brottslighet) och potentiellt långa fängelsestraff väntar. Andra blev skjutna av högerextrema nationalistgrupper eller förvirrade individer (knappast organiserat, men allvarligt och det måste utredas på djupet). Sedan tror jag lejonparten avrättades för att de satt inne med känslig information.
Men det är så klart inte regeringen som beordrat detta. De har allt att förlora och är beroende av goda relationer till väst. Förra veckan var EU:s donationskonferens, denna vecka energiforumet för EU-Ukraina. Ukraina kämpar hårt för att ta sig loss från den post-sovjetiska tvångströjan. "Dödsskvadroner" vore så klart en återvändsgränd som skulle kosta Ukraina miljarder dollar och frusna EU-relationer.
Inte heller tror jag det är den politiska sfären till Yanukovych som ligger bakom det. De blev marginaliserade efter maidan och lever på flykt eller i undanskymd skam. Men så klart är denna falang betydligt troligare än regeringen.
Utan de jag antar är skyldiga är, som vanligt, oligarkerna. Speciellt de som hade mycket skit i sina affärer under Yanukovych - hej akhmetov! Hej firtash! - och nu desperat försöker styra upp sin image och anpassa sig mot västligt orienterade affärsstandarder. De har mest att förlora, de har oftast koppling till Semion och hans nätverk (världens mäktigaste maffia), och de lär ha kamaz-laster med mutor, bluffbolag, utsugningsscheman, fejkade upphandlingar och fientliga företagsövertaganden som de vill dölja.
Poroshenko själv, undrar den proryska intelligentian? Nej, knappast, han kontrollerar statsapparaten och skulle knappast behöva ta till så drastiska metoder,