2015-05-05, 11:46
  #8845
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Lucas, du ser allt från den ukrainska sidan. Du ska veta att svenska myndigheter har bra information och också får rapporter om vad den ukrainska armén gör. Kiev är så sur på OSCE för dess rapporter att armén har börjat söka efter ryska OSCE-representanter. Alla måste visa leg och det är skandal.

Underskatta inte OSCE och underskatta inte den information Sverige har om läget i Ukraina. Sverige har duktiga analytiker och bra information, bättre än vad du och jag har. Proffsen vet mer. Upptrappningen i Donbass kan de studera i nästan realtid.
Visst är det så att väst har koll på Ukrainakrisens olika kombattanter och därmed lätt ser vem och vilka som begår dom grövsta människorättsbrotten. Där leder ju rebellsidan stort i grövre krigsbrott över den Ukrainska armen vilket ju framkommer i all media om man läser annat än den ryska förstås.
Senast var det Krim och dess "förvaltning"som avhandlades av OSCE. Digra brott från första dagen Krim ockuperades av ryssen. Man behöver inte vara proffs för att inse hur klimatet förvärrats i dom ockuperade delarna av Ukraina, bara att se hur Krimborna och befolkningen i öster idag hukar under diktaturens vidriga nuna förkroppsligad av lille Putin.
2015-05-05, 11:48
  #8846
Medlem
Dubbeltrasts avatar
Citat:
Mitt inlägg handlade inte primärt om Odessa händelsen, men du bröt ut det och förvrängde det. Du hänvisar till artikel skriven dagar efter händelsen. Men senare vet man mer.

http://en.wikipedia.org/wiki/2_May_2014_Odessa_clashes

A TSN correspondent reported that of those who died in the fire, fifteen were Russian citizens, and five were from Transnistria.[44] Odessa City Council deputy Dmitry Spivak also said that some of the rioters were from Transnistria.
TSN reportaget gjordes redan andra maj 2014 i stundens hetta s a s. Kolla fotnot 44 på wikipedia.
Ditt argument om senare vet man mer blir lite märkligt.
2015-05-05, 12:34
  #8847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeltrast
TSN reportaget gjordes redan andra maj 2014 i stundens hetta s a s. Kolla fotnot 44 på wikipedia.
Ditt argument om senare vet man mer blir lite märkligt.
Ja det är ett märkligt argument! Jag citerade en artikel från KyivPost den 7 maj 2014 i min original post. De skrev om dödsorsaken hos de som dog vid händelsen:
"eight of them died after jumping from the upper floors of the tall, stately five-story building as they tried to escape from the fire, while 32 died of smoke inhalation"
https://www.kyivpost.com/content/ukraine/odessa-who-is-to-blame-for-46-odessa-deaths-346817.html?flavour=mobile

Så ingen av dem dog genom "att de satte eld på sig själva", enligt KyivPost.

Edit: Dessutom skrev nämnda tidning "Despite rumors that there were Russian citizens among the dead, all the identified victims turned out to be from Odessa"
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-05 kl. 12:46.
2015-05-05, 13:08
  #8848
Medlem
KarlXllls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
... det internationella systemet kännetecknas av anarki. Det finns ingen myndighet (polis) som ser till att "domstolens" utslag verkställs, det är upp till enskilda stater att stå för verkställigheten.
Precis, och det är det som Ryssland utnyttjar när man stjäl Yukos o Krim utan tanke på att betala de juridiskt rättmätiga ägarna.
Som du vet är rättskipningen i Ryssland underställd den politiska makten, vilket gör att den enskilde aldrig kan få rätt i Ryssland, om det finns den minsta anknytning till staten.
Men den tyske affärmannen vars krav erkänts i skiljedomar och som driver utmätning av rysk egendom i Europa har vunnit flera 'små segrar', en i Sverige. Vi får se om Ukraina så småningom, efter vunnen dom, på samma sätt kommer att jaga rysk egendom utan Ryssland.
2015-05-05, 14:07
  #8849
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Ja det är ett märkligt argument! Jag citerade en artikel från KyivPost den 7 maj 2014 i min original post. De skrev om dödsorsaken hos de som dog vid händelsen:
"eight of them died after jumping from the upper floors of the tall, stately five-story building as they tried to escape from the fire, while 32 died of smoke inhalation"
https://www.kyivpost.com/content/ukraine/odessa-who-is-to-blame-for-46-odessa-deaths-346817.html?flavour=mobile

Så ingen av dem dog genom "att de satte eld på sig själva", enligt KyivPost.

Dessutom skrev nämnda tidning "Despite rumors that there were Russian citizens among the dead, all the identified victims turned out to be from Odessa"

Man kan bo i Odessa och ändå ha annat medborgarskap, merparten var av rysk/transnistrisk etnicitet... en del dit transporterade.

Proryssarna initialt var den aggressivare parten, och sen flydde till sin "bas" kastandes Molotov-coctails inifrån. Samtidigt vet man att det fanns lager explosiv vätska inne i byggnaden.

1) Det är knappast en mordbrand, när man själv är mycket aggresiv part av skeendet. Andra hjälpte visst folk att fly branden. Men inuti en byggnad kvävs folk snabbt av rök. Så i praktiken "satte de själv eld på byggnaden".

2) Läget och opinionen i landet var väldigt antirysk, och det är så typiskt rysk FSB att planera detta (lager av exposiv vätska) exakt som man samtidigt totalt bortförklarade morden på Maidan, något som finns på video!!! Liknande har FSB gjort i Tjetjenien. Man försöker destabilisera och påverka opinionen i det tänkta Novorossia området.. Hela tiden mini demonstrationer med titushkis i videoklipp som används för propaganda.

Du kommenterade aldrig detta: On 23 February 2014 the Party of Regions condemned and disassociated itself from Victor Yanukovych for corruption, "criminal orders", his escape, and "cowardice".[23] Since then more than 120 MPs have left the party's parliamentary faction.[20][24] Apropå påstådda hot mot Regionpartister, en hel del av dem var med och försvarade demokratin MOT Yanukovych.

http://en.wikipedia.org/wiki/Party_of_Regions
__________________
Senast redigerad av birgerkungen 2015-05-05 kl. 14:17.
2015-05-05, 14:12
  #8850
Medlem
bernad_laws avatar
Mycket intressant artikel från Foreign Policy:

Citat:
The Russian-occupied Donbass enclave in eastern Ukraine is on the verge of economic and social collapse. That grave fact casts the Russo-Ukrainian war in a different light. Normally, wars are fought over prize territory: winners gain it, losers lose it.

In this case, the implosion of the Donbass means that whoever controls the enclave is, in fact, the loser. As the man who owns the enclave and is likely to do so for the foreseeable future, Vladimir Putin is thus the loser. And both Russia and Ukraine know it.
http://foreignpolicy.com/2015/05/04/out-of-kievs-hands/

Så länge Ukraina vägrar acceptera "republikerna" som del av Ukraina kommer Ryssland sitta med Svarte Petter; det är Moskva som måste stå för fiolerna.
2015-05-05, 14:22
  #8851
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Mycket intressant artikel från Foreign Policy:


http://foreignpolicy.com/2015/05/04/out-of-kievs-hands/

Så länge Ukraina vägrar acceptera "republikerna" som del av Ukraina kommer Ryssland sitta med Svarte Petter; det är Moskva som måste stå för fiolerna.


Det är min analys av det hela också. Varken Ukraina eller Ryssland vill ha Donbass för då får de betala för återuppbyggnad mm. Achmetov däremot vill ha en självstyrande autonomi inom Ukraina, för då kan han fortsätta att balansera, men låta Ukraina få betala och vara ansvariga.
__________________
Senast redigerad av birgerkungen 2015-05-05 kl. 14:26.
2015-05-05, 14:25
  #8852
Medlem
OttorWaefres avatar
"Folkrepubliken LuhansK" har nu utfärdat sina första "pass". Som synes hade de kunnat tillverkas i en vanlig fotobutik, inga vattenmärken, hologram eller liknande... tydligen har Moskva inte viljat bistå med expertis och tryckutrustning, antar att man prioriterar liktransporter högre..

https://twitter.com/loogunda/status/595518339239280640
__________________
Senast redigerad av OttorWaefre 2015-05-05 kl. 14:28.
2015-05-05, 15:17
  #8853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Mycket intressant artikel från Foreign Policy:

"In this case, the implosion of the Donbass means that whoever controls the enclave is, in fact, the loser. As the man who owns the enclave and is likely to do so for the foreseeable future, Vladimir Putin is thus the loser. And both Russia and Ukraine know it."

http://foreignpolicy.com/2015/05/04/out-of-kievs-hands/

Så länge Ukraina vägrar acceptera "republikerna" som del av Ukraina kommer Ryssland sitta med Svarte Petter; det är Moskva som måste stå för fiolerna.
Vad bra att du verkar instämma i det. Då är det kanske god tid för Kiev att lämna Donbass mark och låta invånarna i dessa regioner bestämma sitt eget öde. Ingen vill väl ha Svarte Petter bland sina egna kort, eller? Vi bör samstämmigt kräva att Kiev lämnar Donbass - instämmer du i det kravet? Kommer du från och med nu stå upp för Danbass rätt till självbestämmande?

Edit jag har inte hunnit läsa hela artikeln ännu men förutsätter att författaren till denna eminenta artikel förespråkar att Kiev genast lämnar Donbass åt sitt eget öde.
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-05 kl. 15:47.
2015-05-05, 15:46
  #8854
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Vad bra att du verkar instämma i det. Då är det kanske god tid för Kiev att lämna Donbass mark och låta invånarna i dessa regioner bestämma sitt eget öde. Ingen vill väl ha Svarte Petter bland sina egna kort, eller? Vi bör samstämmigt kräva att Kiev lämnar Donbass - instämmer du i det kravet? Kommer du från och med nu stå upp för Danbass rätt till självbestämmande?

Så länge detta "självbestämmande" handlar om de nu ockuperade områdena, och att dessa skall sluta räknas som en del av Ukraina, ja. Det är inte tal om att ge upp mer mark, och det är inte tal om en ukrainsk federation där Ryssland får sätta någon som helst dagordning.
2015-05-05, 16:00
  #8855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Man kan bo i Odessa och ändå ha annat medborgarskap, merparten var av rysk/transnistrisk etnicitet... en del dit transporterade.

Visst kan man bryta mot lagen och ha dubbla medborgarskap men det finns inga uppgifter att någon av de döda hade det. Om du hävdar att någan av de döda hade dubbla medborgarskapd behöver du en trovärdig källa för att verifiera det påståendet?
"Ukrainian law currently does not recognise dual citizenship" Constitution of Ukraine: Article 4.

Citat:
Proryssarna initialt var den aggressivare parten, och sen flydde till sin "bas" kastandes Molotov-coctails inifrån. Samtidigt vet man att det fanns lager explosiv vätska inne i byggnaden.

Man har rapporterat att det kastades Molotov-coctails av dem om fanns i byggnaden, bl.a. från taket av byggnaden, mot "Unity" anhängarna" Men de befann sig väl utanför själva byggnaden mestadels - trovärdig källa på att de inne i byggnaden kastade brandbomber på sig själva tack?
Jag har inte tidigare sätt uppgiften att det "fanns lager explosiv vätska inne i byggnaden" - trovärdig källa tack?

Citat:
1) Det är knappast en mordbrand, när man själv är mycket aggresiv part av skeendet. Andra hjälpte visst folk att fly branden. Men inuti en byggnad kvävs folk snabbt av rök. Så i praktiken "satte de själv eld på byggnaden".

Vad klassificeras branden av Ukrainska myndigheter som - trovärdig källa tack?
Du skrev "Så i praktiken "satte de själv eld på byggnaden"" - trovärdig källa tack att man anser det i praktiken?

Citat:
2) Läget och opinionen i landet var väldigt antirysk, och det är så typiskt rysk FSB att planera detta (lager av exposiv vätska) exakt som man samtidigt totalt bortförklarade morden på Maidan, något som finns på video!!! Liknande har FSB gjort i Tjetjenien. Man försöker destabilisera och påverka opinionen i det tänkta Novorossia området.. Hela tiden mini demonstrationer med titushkis i videoklipp som används för propaganda.

Trovärdig källa som stödjer ditt påstående tack?

Citat:
Du kommenterade aldrig detta: On 23 February 2014 the Party of Regions condemned and disassociated itself from Victor Yanukovych for corruption, "criminal orders", his escape, and "cowardice".[23] Since then more than 120 MPs have left the party's parliamentary faction.[20][24] Apropå påstådda hot mot Regionpartister, en hel del av dem var med och försvarade demokratin MOT Yanukovych.
http://en.wikipedia.org/wiki/Party_of_Regions

Du är över hela spelplanen verkar det som, ingen kommentar


Jag ställde tre frågor i min tidigare post som du inte har besvarat:

"Så de som dog i/vid fackföreningshuset "satte eld på sig själva", eller?

Vad angavs officiellt för dödsorsak för de som dog vid händelsen?

Var kom de ifrån, Odessa eller?"

Jag väntar fortfarande på svar med - trovärdig källa tack?

Edit: Akta dig för "wikin" om Odessa massakern den är skit och källorna den baseras sig på är sämre än skit! (kolla fotnoterna så ser du det)
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-05 kl. 16:42.
2015-05-05, 16:24
  #8856
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Så länge detta "självbestämmande" handlar om de nu ockuperade områdena, och att dessa skall sluta räknas som en del av Ukraina, ja. Det är inte tal om att ge upp mer mark, och det är inte tal om en ukrainsk federation där Ryssland får sätta någon som helst dagordning.
Så områdena är plötsligt inget Svarte Petter kort- det var en snabb u-sväng som du gjorde.

Du använde följande citat från artikeln - minns du?
"In this case, the implosion of the Donbass means that whoever controls the enclave is, in fact, the loser. As the man who owns the enclave and is likely to do so for the foreseeable future, Vladimir Putin is thus the loser. And both Russia and Ukraine know it."

Släpp Donbass lösa så fär en Putin och Ryssland en fet smäll och kanske går ner för räkning, eller?
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-05 kl. 16:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in