2015-05-03, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveknox
Det enda du kan vara säker på är att du är totalt hjärntvättad av nasa. Tragiskt.
Att blint repetera saker som att det inte går några direktflyg från Nya Zeeland till Sydamerika borde väl snarare gå under defintionen av hjärntvättad. Eftersom det är så otroligt lätt att kolla upp, och dessutom inte stämmer. Hur är det med källkritiken?
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Naturligtvis missades själva poängen och hyllmetrar med dåligt underbyggt och irrelevant svammel följde.
Och när folk efterfrågar bevis på varför jorden skulle vara platt svamlar du vidare om gravitation och mänskligt medvetande. Sluta undvika sakfrågan.
Citera
2015-05-03, 22:32
Medlem
Hur förklarar du att närmsta vägen mellan två punkter på jorden är utefter en storcirkel?

Varför passerar SK903 Island, Grönland och norra Kanada på resan mellan Arlanda och New York?
http://sv.flightaware.com/live/flight/SAS903

Och hur förklarar du den märkliga rutten mellan SYDNEY och Santiago?
http://sv.flightaware.com/live/flight/QFA27

En skärm i det här fallet visar en 2-dimensionell bild av jorden, som ju har sfärisk form, alltså 3 dimensioner... sträckan som visas är närmsta vägen!
Citera
2015-05-03, 23:46
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldWass

En skärm i det här fallet visar en 2-dimensionell bild av jorden, som ju har sfärisk form, alltså 3 dimensioner... sträckan som visas är närmsta vägen!

Frågan var ställd till Iloveknox som tror på en platt jord.
Jag vill att Iloveknox, som påstår sig kunna förklara det mesta, ska ge en förklaring till hur en plattjord och storcirkelnavigering fungerar tillsammans.

Jag behöver ingen förklaring till att en storcirkel är den kortaste vägen på en sfärisk yta, men tack för omtanken.
Citera
2015-05-03, 23:53
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Frågan var ställd till Iloveknox som tror på en platt jord.
Jag vill att Iloveknox, som påstår sig kunna förklara det mesta, ska ge en förklaring till hur en plattjord och storcirkelnavigering fungerar tillsammans.

Jag behöver ingen förklaring till att en storcirkel är den kortaste vägen på en sfärisk yta, men tack för omtanken.
Jag skulle tro att du behöver förklara vad en storcirkel är innan du får svar på det.
Citera
2015-05-04, 00:05
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Jag skulle tro att du behöver förklara vad en storcirkel är innan du får svar på det.

Jag tror inte jag får ett begripligt svar hur väl jag än förklarar vad en storcirkel är. Om jag (mot förmodan) får ett svar så är det troligen att alla flygbolag är med i konspirationen...

Citat:
Storcirkel, skapas när man försöker dra den kortaste vägen mellan två orter på en jordglob. Termen storcirkel kommer av att det är den största cirkel som går att rita på en sfär. En storcirkel har alltid sin origo i sfärens origo, och storcirklar är "räta linjer" på sfären i icke-euklidisk geometri.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Storcirkel
Citera
2015-05-04, 00:25
Moderator
Citat:
Jag tror inte jag får ett begripligt svar hur väl jag än förklarar vad en storcirkel är. Om jag (mot förmodan) får ett svar så är det troligen att alla flygbolag är med i konspirationen...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Storcirkel
Näe, antagligen får du inget vettigt svar. Det är ont om sådana.
Jag har en alldeles egen teori, om jag får leka "djävulens advokat" för en stund.
Flygbolagen flyger som de gör för att de på fullt allvar tror det är den närmsta vägen. De tror det eftersom de felaktigt utgår ifrån att jorden är ett klot när de lägger bestämmer rutterna. Ett misstag helt enkelt.
Det finns sämre idéer än så som framförts i tråden.
Citera
2015-05-05, 00:17
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Vi har inga problem alls med att förklara fler än tre dimensioner, även om det är bortom vår fantasi vad gäller att föreställa sig femton dimensioner rent bildmässigt, går det alldeles utmärkt att förklara matematiskt - om man förstår matematiken. Fysiker gör det dagligdags och det ligger till grund för många teorier och hypoteser rörande universum.
Matematik är bara något som sektmedlemmar eller de så kallade lärda hittat på för att man ska kunna utöva makt över den försvarslösa massan, folket. Matematiska påhitt i form av formler och liknande drar man också till med för att dölja det faktum att vetenskapen inte har någon riktig förklaring på hur saker egentligen förhåller sej.

Även jag har genomlidit timslånga predikningar i de aktuella ämnena i flera av skikten inom vårt korrupta utbildningsväsen, så jag vet vad det handlar om. Men nu har jag lämnat sekten och är en fri man. Mej lurar ni inte.

När sanningen uppdagas och det visar sej att "jorden ser ut som en boll"-teorin bara var en bluff, så kommer domen bli hård, sanna mina ord! Formelsamlingar kommer brännas på bål. Och gud kommer straffa de som vägrade erkänna att jorden är platt!
Citera
2015-05-05, 01:06
Medlem
Maymons avatar
Citat:
Matematik är bara något som sektmedlemmar eller de så kallade lärda hittat på för att man ska kunna utöva makt över den försvarslösa massan, folket. Matematiska påhitt i form av formler och liknande drar man också till med för att dölja det faktum att vetenskapen inte har någon riktig förklaring på hur saker egentligen förhåller sej.

Även jag har genomlidit timslånga predikningar i de aktuella ämnena i flera av skikten inom vårt korrupta utbildningsväsen, så jag vet vad det handlar om. Men nu har jag lämnat sekten och är en fri man. Mej lurar ni inte.

När sanningen uppdagas och det visar sej att "jorden ser ut som en boll"-teorin bara var en bluff, så kommer domen bli hård, sanna mina ord! Formelsamlingar kommer brännas på bål. Och gud kommer straffa de som vägrade erkänna att jorden är platt!

Okej, men du, nu får du faktiskt svara på frågan om vad det är för bevis du verkligen vill ha och från vem för att du ska bli övertygad om att jorden verkligen är rund.

Hur skall det presenteras för dig?
Vem skall presentera det/dem för dig?

Berätta även lite mer hur du tänker över det där med gravitationen, det lät spännande
Citera
2015-05-05, 07:39
Medlem
Citat:
Att man tack vare matematiken kan förutsäga solförmörkelser är alltså ett bevis på att vetenskapen är ovetande om hur det egentligen förhåller sig?
Citera
2015-05-05, 16:47
Bannlyst
Jorden är inte platt, den är rund, det vet alla. Men det är inte så konstigt om man tror den är platt för man har aldrig sätt jorden från vinkeln att den är rund.
Citera
2015-05-05, 17:35
Medlem
Citat:
Hur förklarar du att närmsta vägen mellan två punkter på jorden är utefter en storcirkel?

Varför passerar SK903 Island, Grönland och norra Kanada på resan mellan Arlanda och New York?
http://sv.flightaware.com/live/flight/SAS903

Och hur förklarar du den märkliga rutten mellan Sydney och Santiago?
http://sv.flightaware.com/live/flight/QFA27

Kanske för att kartorna inte stämmer över huvudtaget?
Citera
2015-05-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveknox
Kanske för att kartorna inte stämmer över huvudtaget?

Kartorna är en 2D-aproximering av en 3D-glob. Rita en figur på en apelsin. Skala apelsinen och placera skalet platt på bordet. Din figur blir förvrängd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in