Citat:
Ursprungligen postat av
HoggezOrkester
Folk får tro vad dom vill.. Men för mig funkar detta med Currylinjer..
Första gången jag kom i kontakt med det var tidigt 90-tal..
Jag hade då precis flyttat mitt kontor och i samband med detta så köpte jag också ny dator. Tyvärr så fick jag från dag ett, stora problem med att det hettade och brände i ansiktet och jag fick också röda utslag.
Jag köpte då en s.k. lågstrålande bildskärm för dyyyyra pengar, men inget hjälpte..
Men så fick jag höras om Currykryss och testade.. Och det visade sig att jag satt precis i ett sådant kryss. Flyttade således på skrivbordet ca två meter och allt blev bra..
Jag glömde, hur som helst, bort detta ämne under många år, och redan när vi köpte vårt nuvarande hus så har jag sovit dåligt, och ytterst sällan känt mig frisk.. Varje morgon var en kamp.
Jag visste tidigt att något måste vara fel, och har haft experter hemma som undersökt allt från eventuella mögelangrepp till ventilationsproblem, men inget har hjälp..
Men igår så återkom detta med Currylinjer i min tankesfär, och jag åkte genast hem och testade.. Och mycket riktigt. Precis där jag sover var ett kryss!!
Jag flyttade sängen undan dessa linjer och kryss, och vaknade redan 06:01.. Pigg som en mört och utvilad som ett litet barn.. Det var tio år sedan sist.
Är det inte lite märkligt att det inte finns gamla råd liknande: "Om du sover dåligt på natten,flytta din sovplats en meter så sover du bättre".
Varför krävs en detektor av fenomenet för att lösa det?
Människan borde sedan urminnes tider instinktivt ha vetat att en liten förflyttning av sovplats löser problemet med dålig nattsömn.
Dessutom,om datorn inte var den utlösande faktorn.Varför uppstår inte problemet med röda utslag och hettande hud när man befinner sig på ett currykors i frånvaro av dator?
Jag skulle sätta en spänn på att fenomenet är psykosomatiskt betingat,genom att problemen enbart uppstår för någon som är förtrogen med currylinjer.
EDIT: I fråga om hudproblemen framför datorskärm så är fenomenet med irriterad hud välkänt åtminstone när det gäller CRT-skärmar.Hur lågstrålande dessa än är så drivs dammpartiklar och annat skit mot huden av katodstrålen och orsakar finnar och torrhet.