2009-02-16, 21:32
Moderator
Humbugs avatar
För väldigt många år sedan, vid ett besök på spökprästgården i Borgvattnet fick jag möjlighet att prova på att söka efter så kallade Currykryss med så kallade "Vinkelpekare", två böjda, pinnar av vanligtvis metall, men andra material sägs också gå bra.

Currylinjer skall var de diagonala linjer av jordstrålning som sägs gå med 4 meters mellanrum i ett rutmönster runt jordklotet. De skall vara cirka en halv meter breda och där dessa linjer möts bildas det man kallar för "Currykryss".
Det sägs att långvarig vistelse på dessa linjer, och än värre kryss, tar energi från vår kropp och kan orsaka allt ifrån sjukdomar till sömnproblem.
Tron på dessa linjer är gammal och det var inte helt ovanligt att man förr i tiden placerade sina hus så att dess väggar placerades i linjerna så att rummen skulle vara fria från dem.

Detta är ingen vetenskap, och ingen har någonsin kunnat bevisa dess existens, men konstigt nog går de att mäta, även för den som fullständigt saknar tro. Jag gjorde det själv, som ovan nämnts och trots att jag var mycket skeptisk så fungerade det varje gång med exakt samma resultat. Metoden jag använde var att gå med två stycken böjda järnpinnar, vinkelpekare, i var hand. När jag komm till ett currykryss började pinnarna röra sig, antingen till höger, vänster eller mot varandra. Jag påverkade dem inte då blindtest med olika användare gav exakt samma resultat på exakt samma ställe.
Du kan själv prova detta hemma ikväll. En beskrivning av hur man enkelt tillverkar dessa pinnar finner du här: http://www.bostream.nu/currylinjer/test.htm
Lämna gärna en rapport och teori här i tråden!

Så, vad tror ni? Existerar currylinjerna? Om inte: Vad händer egentligen med vinkelpekarna? Kan man förklara dess beteende vetenskapligt?

Mer läsning:
http://www.currylinjer.com/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hartmannlinjer
Senast redigerad av Humbug 2009-02-16 kl. 21:34.
Citera
2009-02-16, 22:25
Medlem
kamikaze_kids avatar
Om pinnarna är utav metall så är väl magnetism en enkel förklaring, kanske för enkel?
Citera
2009-02-16, 23:37
Medlem
Matthew_Hopkinss avatar
Vetenskapligt brukar man väl i frösta hand förklara detta med ideomotoriska effekter. När det sker på en turistanläggning, eller där någon på något sätt försöker tjäna sitt levebröd, är det heller inte orimligt att upplevelsen är riggad. Om lekledaren på spökprästgården verkligen hade ett perfekt "currykryss", som fungerade i blindtest med vilka pinnar som helst, kunde han som bekant ha använt det till att bli dollarmiljonär över en natt istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Humbug

...men konstigt nog går de att mäta, även för den som fullständigt saknar tro...

"uppleva" är kanske ett bättre ord än "mäta" i det här sammanhanget.
Citera
2009-02-17, 07:21
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikaze_kid
Om pinnarna är utav metall så är väl magnetism en enkel förklaring, kanske för enkel?

Japp, det går likabra med trä, eller plastpinnar

Citat:
Ursprungligen postat av Matthew_Hopkins
Vetenskapligt brukar man väl i frösta hand förklara detta med ideomotoriska effekter. När det sker på en turistanläggning, eller där någon på något sätt försöker tjäna sitt levebröd, är det heller inte orimligt att upplevelsen är riggad. Om lekledaren på spökprästgården verkligen hade ett perfekt "currykryss", som fungerade i blindtest med vilka pinnar som helst, kunde han som bekant ha använt det till att bli dollarmiljonär över en natt istället.

Visst skulle man kunna tänkas förklara det med ideomotoriska effekter, men då pinnarna ger utslag på exakt samma ställe oavsett vem som håller i dom så kan man genast förkasta den förklaringen.

Riggning är heller ingen förklaring då du lätt kan testa detta hemma i din lägenhet, eller ute på gården. Currykryssen finns överallt, prova där hemma så ser du!
Citera
2009-02-17, 08:37
Medlem
TEOs avatar
Det är bluff och båg alltsammans. Ta två testpersoner. Skicka in dessa i en tom lokal en och en och be dem leta upp alla currykryss de kan hitta. En viktig sak är att de inte känner till lokalen samt att man inte kan se ut. Detta för att de inte skall veta var norr är så att de kan orientera sig med hjälp av detta. Är det någon här som ställer upp på detta? Jag finns i NV skåne i fall någon är intresserad. PM:a i så fall.

Jag har personlig erfarenhet av dessa övningar så jag är inte nybörjare på området i fall någon undrar.
Citera
2009-02-17, 11:37
Medlem
PabloPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Så, vad tror ni? Existerar currylinjerna? Om inte: Vad händer egentligen med vinkelpekarna? Kan man förklara dess beteende vetenskapligt?

1991 publicerade professor i invärtesmedicin Otto Bergsmann en rapport från Österrike. De hade låtit två personer enskilt mäta "jordstrålning" i några laboratorium. Exakt samstämmiga resultat hade inte uppnåtts men likheten var slående. Förutom Curry- och Hartmannfält, så detekterades bland annat underjordiska vattenflöden. 985 försökspersoner genomgick 23 olika biologiska mätningar i och utanför belastat område. 12 av dessa biologiska parametrar var tydligt till mycket tydligt förändrade efter 15 minuters belastning. Dessa var till exempel hjärtfrekvensreaktion, 3 immunglobuliner, kalcium, zink och blodsänka.

Slutsaten är att något händer i dessa fält och att det behövs ordentliga mätinstrument så många kan mäta eftersom fel lätt kan göras då människan är mätinstrument i nuläget. (Rapportens titel "Risikofaktor Standort", Facultas förlag i Wien, ISBN 3-85076-276-9.

Det finns en teori att "jordstrålningen" har mycket svag elektromagnetisk natur och känsliga människor reagerar via nervsystemet i underarmarna vid handlederna. Signalen går upp till hjärnan vilken sänder tillbaka information till underarmarnas muskler att vrida handlederna. Det behövs mycket små rörelser för att få pekare att röra på sig. Håller man för hårt händer ingenting.
Citera
2009-02-17, 11:44
Medlem
najass avatar
För lite billig humor så ta ett gäng "currykryssare" och låt de gå och hitta sina kryss i ett hus eller på ett fält, en i taget och utan att de fått se varandras kryssande.

Stå sedan och skratta när de alla pekar ut massor av currykryss på helt olika ställen helt slumpvis.

Det har jag gjort några gånger med diverse vidskepliga jag har i bekantskapskretsen.

Som efterätt i humormiddagen får man sedan alla kryssarnas efterrationaliseringar och förklaringar till varför det blev så här konstigt.

Humor är, som vanligt, bäst när den är ofrivillig
Citera
2009-02-18, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najas
För lite billig humor så ta ett gäng "currykryssare" och låt de gå och hitta sina kryss i ett hus eller på ett fält, en i taget och utan att de fått se varandras kryssande.

Gjordes det inte i någon dokumentär i tv3?
Senast redigerad av TheRealFace 2009-02-18 kl. 09:55.
Citera
2009-02-18, 10:44
Medlem
PabloPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas

Stå sedan och skratta när de alla pekar ut massor av currykryss på helt olika ställen helt slumpvis.

Det har jag gjort några gånger med diverse vidskepliga jag har i bekantskapskretsen.

Som efterätt i humormiddagen får man sedan alla kryssarnas efterrationaliseringar och förklaringar till varför det blev så här konstigt.

Humor är, som vanligt, bäst när den är ofrivillig

Lade du upp försöken vetenskapligt? Annars är dina försök inte att ta fasta på.
Citera
2009-02-18, 14:39
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PabloP
Lade du upp försöken vetenskapligt? Annars är dina försök inte att ta fasta på.

Du missförstod mig. Jag var inte ute efter att vetenskapligt publicera resultaten eller ens använda dem i någon seriös debatt, men visst, jag är disputerad och forskare (dock inte i detta "ämne") så visst lade jag upp försöken vetenskapligt - inga som helst problem på den fronten alltså.

Dock var syftet att slippa höra på tjafsande bekanta som ihärdigt hävdade sina fenomenala förmågor samt hur viktiga diverse "kryss" var på faktorer som nattsömn, kyrkopositioner, hundars bajsande och jag vet inte vad.

Plus att det som sagt var stor, om än ofrivillig, humor i hela spektaktlet.
Citera
2009-02-19, 21:07
Medlem
utforskarens avatar
I filmen "Hur långt är det till närmaste björn?" får man se att man kan mäta andra saker oxo med vinkelhakarna. Till exempel hur långt de är till närmast ebjörn, närmaste älg, vad det blir för mat till midag och andra saker och det slår oftast in rätt. Man kan ladda hem den här:
http://isohunt.com/torrent_details/49154125/hur+l%C3%A5ngt+n%C3%A4rmaste?tab=summary
Citera
2009-02-19, 22:59
Medlem
labbe3001s avatar
Citat:
1991 publicerade professor i invärtesmedicin Otto Bergsmann en rapport från Österrike. De hade låtit två personer enskilt mäta "jordstrålning" i några laboratorium. Exakt samstämmiga resultat hade inte uppnåtts men likheten var slående. Förutom Curry- och Hartmannfält, så detekterades bland annat underjordiska vattenflöden. 985 försökspersoner genomgick 23 olika biologiska mätningar i och utanför belastat område. 12 av dessa biologiska parametrar var tydligt till mycket tydligt förändrade efter 15 minuters belastning. Dessa var till exempel hjärtfrekvensreaktion, 3 immunglobuliner, kalcium, zink och blodsänka.

Att man kan hitta vattenflöden har "debunkats" o det grövsta av James Randi i ett dubbelblindtest, som dessutom är dokumenterat.
Det finns fö. flera dubbelblindtest som visar att chansen att hitta vatten med några pinnar i näven inte är större en slumpen.

Citat:
Slutsaten är att något händer i dessa fält och att det behövs ordentliga mätinstrument så många kan mäta eftersom fel lätt kan göras då människan är mätinstrument i nuläget. (Rapportens titel "Risikofaktor Standort", Facultas förlag i Wien, ISBN 3-85076-276-9.
Jo vi är ju så jävla känsliga och "in tune with nature"
Menar du på fullt allvar att en människa är bättre på att "känna" elektromagnetiska fält än den utrustning som vi har tillgång till idag?!

Citat:
Det finns en teori att "jordstrålningen" har mycket svag elektromagnetisk natur och känsliga människor reagerar via nervsystemet i underarmarna vid handlederna. Signalen går upp till hjärnan vilken sänder tillbaka information till underarmarnas muskler att vrida handlederna. Det behövs mycket små rörelser för att få pekare att röra på sig. Håller man för hårt händer ingenting.
En teori, det låter seriöst. ...tas solen inverkan med i denna "teori"?
Eller kraftledningar för den delen
Stackars människor som ofrivillgt går o vrider på handlederna dygnet runt. Borde det inte vara mer logiskt att dom pekar med fötterna? ...lite närmare källan s.å.s.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in