2015-05-04, 22:13
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Vi kvoterar redan in män i vården.
Det är olagligt att kvotera.
Citera
2015-05-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag vill ha kvinnliga sökanden, och kvinnliga anställda.

Men vi tolkar väl "lämplig för jobbet" olika. Kompetensen skiljer sig extremt mycket mellan två personer och det går inte att avgöra hur kompetenta de är mha deras CV eftersom inkompetenta it-konsulter överskattar sin kompetens.

"Lämplig för jobbet" räcker inte för att anställa en tjej om jag har fem killar som är exceptionella att välja mellan.

Fast det har jag förstås sällan.
Så om du har tre personer att välja på som alla är lämpliga för tjänsten: en som kan bidra till mångfalden, en som kan bidra med sin långa erfarenhet och en som kan bidra med sitt goda humör?
Citera
2015-05-04, 22:20
Medlem
Citat:
Det är olagligt att kvotera.
Verkligen inte. Man får själv välja vem man vill anställa. Däremot får man inte könsdiskriminera men det är något helt annat.
Citera
2015-05-04, 22:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Så om du har tre personer att välja på som alla är lämpliga för tjänsten: en som kan bidra till mångfalden, en som kan bidra med sin långa erfarenhet och en som kan bidra med sitt goda humör?
Det var en snäv fråga, och den går inte att svara på utan mer information. Är de första två sura jävlar eller?

Låt mig förtydliga: Om 100 killar och 1 tjej sökte en tjänst skulle tjejen ha en enorm fördel och jag skulle bortse mycket hos killarna för att hitta anledning att anställa henne.

Men jag skulle inte bortse från 100 killar om tjejen bara var "lämplig för jobbet". Alla 100 kan vara lämpliga för jobbet och jag har inte råd att inte välja de bästa.

(Med "jag" menar jag företaget, det är inte jag som anställer, jag är bara en knegare).
Citera
2015-05-04, 22:28
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Men ok om vi säger så här då:

Om en kvinna eller man söker jobbet på en arbetsplats där just det könet är kraftigt underrepresenterat så ger man den personen jobbet om den är lämplig för uppgifter.

Blir herr Kent-Inger nöjd då eller är det inte tillräckligt stalinistiskt för Kent-Ingers smak?

Lite udda att bli kallad stalinist.

Eh, det är just det ja, tror att betongarbetare har en kvot på 99% män. Betydligt större underrepresenteration än styrelserum.
Ändå diskuteras kvotering till styrelserum väldigt ofta men kvotering till betongarbetare har jag aldrig hört i en diskussion.

Är det inte lite konstigt?
Citera
2015-05-04, 22:28
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Verkligen inte. Man får själv välja vem man vill anställa. Däremot får man inte könsdiskriminera men det är något helt annat.
Nej, något helt annat skulle jag inte påstå att det är, och domstolarna håller med mig.

Tex: http://www.lag-avtal.se/nyheter/article50398.ece
Citera
2015-05-04, 22:31
Medlem
Citat:
Det var en snäv fråga, och den går inte att svara på utan mer information. Är de första två sura jävlar eller?

Låt mig förtydliga: Om 100 killar och 1 tjej sökte en tjänst skulle tjejen ha en enorm fördel och jag skulle bortse mycket hos killarna för att hitta anledning att anställa henne.

Men jag skulle inte bortse från 100 killar om tjejen bara var "lämplig för jobbet". Alla 100 kan vara lämpliga för jobbet och jag har inte råd att inte välja de bästa.

(Med "jag" menar jag företaget, det är inte jag som anställer, jag är bara en knegare).
Ja det är klart att alla hundra kan vara lämpliga för jobbet men du intervjuar knappast alla hundra för det eller hur? Du väljer helt enkelt nån som du tror är lämplig för jobbet, och som du tror har något särskilt att bidra med. Mångfald, till exempel.
Citera
2015-05-04, 22:33
Medlem
Citat:
Nej, något helt annat skulle jag inte påstå att det är, och domstolarna håller med mig.

Tex: http://www.lag-avtal.se/nyheter/article50398.ece
Det där gäller för högskoleplatser och har inget att göra med att man får anställa vem man vill.
Citera
2015-05-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Lite udda att bli kallad stalinist.

Eh, det är just det ja, tror att betongarbetare har en kvot på 99% män. Betydligt större underrepresenteration än styrelserum.
Ändå diskuteras kvotering till styrelserum väldigt ofta men kvotering till betongarbetare har jag aldrig hört i en diskussion.

Är det inte lite konstigt?
Jag tror inte feminister skulle ha nåt emot om betongfirman ger förtur till en lämplig sökande av kvinnligt kön.
Citera
2015-05-04, 22:43
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Jag tror inte feminister skulle ha nåt emot om betongfirman ger förtur till en lämplig sökande av kvinnligt kön.

Inte jag heller, men i jämlikhetens namn borde det vara samma högljudda krav och driv från feminister. Media borde ge samma kritiska nyhetsrapportering och politiker borde slå knut på sig själva i frustration, för att det går så långsamt att få in kvinnor i betongbranchen.

Rapporteringen för att få in eller kvotera in kvinnor i flashiga styrelserum och inflytelserika chefsjobb ligger på en helt annan nivå. Där sparas det inte på krutet i att beskriva hur enormt ojämlikt samhälle vi har. Media och politiker slås om att få hjälpa och stötta de stackars feministerna i deras enorma kamp för jämlikhet. Ofta får sig svenska män en skopa ovett här av olika digniteter.

För det kan väl inte vara så att det bara är roligt att vara jämlik så länge kvinnor vinner på det?
Senast redigerad av Kent-Inger 2015-05-04 kl. 23:37.
Citera
2015-05-04, 22:45
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ja det är klart att alla hundra kan vara lämpliga för jobbet men du intervjuar knappast alla hundra för det eller hur? Du väljer helt enkelt nån som du tror är lämplig för jobbet, och som du tror har något särskilt att bidra med. Mångfald, till exempel.
Ja, men det beror väl, som jag sa, på hur vi tolkar "lämplig för jobbet".

Du skrev "Varför vill du inte ha henne om hon nu är lämplig för jobbet?"

Jag har besvarat detta. Jodå, jag vill ha henne. Men "lämplig för jobbet" är enligt min tolkning, lägstanivån på vilka man kan tänka sig att anställa.

Som jag redan sagt så skulle jag acceptera brister hos personen just för att öka mångfalden, men inte hur stora brister som helst.

Men sen kanske det inte spelar så stor roll i andra brancher. Skillnaden mellan en medioker och en duktig javascript-utvecklare är tex milsvid.
Citat:
Det där gäller för högskoleplatser och har inget att göra med att man får anställa vem man vill.
Ja, men inte ens vården får vika ett visst antal platser till en viss grupp, aka kvotering.

Ge gärna en källa på att vården kvoterar in män.
Citera
2015-05-05, 00:42
Medlem
TheBurdens avatar
Feminister vill inte att kvinnor ska ta något eget ansvar, utan de vill att samhället ska behandla kvinnor som förståndshandikappade förvuxna barn som inte klarar av det minsta lilla på egen hand.

Riktiga kvinnor avvisar feminismen och tar helt avstånd från begreppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in