2015-05-04, 21:35
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
Jo det måste han ju verkligen ha missat eftersom han tror att kvinnor vill ha de jobb som de inte väljer och därför ska applådera hans förslag om att tvinga bort männen från de jobben och istället tvinga in dem i de jobb som männen inte väljer.
Det tror du att han tror?
Citera
2015-05-04, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Nä, absolut inte missat.

Du menar att feminister inte vill ha mansdominerade yrken?

Som polis, brandman, chefsposter, styrelserum, politiska uppdrag, piloter, officere, ordförande, företagsledare, regissörer och ledare av olika slag.

Fan vad jag missuppfattat...

Men varför vill då feminister kvotera in i styrelserum, chefsposter, brandman, officeren, mm?
För att man ser fördelarna med mångfald och en jämn könsfördelning?
Citera
2015-05-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det tror du att han tror?
Japp, det tror jag han tror. Han har nämligen inte fattat att kvotering inte innebär att tvinga in folk i yrken de inte vill ha utan att man först måste ha sökt jobbet för att kunna bli inkvoterad.

Ändå tycker han att feminister ska förorda 50%ig kvotering av kvinnor till mansdominerade jobb. Då måste han ju tro att kvinnor redan söker 50% av tjänsterna.
Senast redigerad av Limning 2015-05-04 kl. 21:47.
Citera
2015-05-04, 21:54
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Japp, det tror jag han tror.
Det tror inte jag att han tror.
Citat:
Han har nämligen inte fattat att kvotering inte innebär att tvinga in folk i yrken de inte vill ha utan att man först måste ha sökt jobbet för att kunna bli inkvoterad.
Det tror inte jag att han inte fattat.
Citat:
Ändå tycker han att feminister ska förorda 50%ig kvotering av kvinnor till mansdominerade jobb. Då måste han ju tro att kvinnor redan söker 50% av tjänsterna.
Jag tror att han säger sig tycka (till skillnad från att faktiskt tycka) att feminister ska Ta 50% av all samhällsbörda eller håll käft, precis som titeln säger.
Citera
2015-05-04, 21:56
Medlem
Men ok om vi säger så här då:

Om en kvinna eller man söker jobbet på en arbetsplats där just det könet är kraftigt underrepresenterat så ger man den personen jobbet om den är lämplig för uppgifter.

Blir herr Kent-Inger nöjd då eller är det inte tillräckligt stalinistiskt för Kent-Ingers smak?
Citera
2015-05-04, 21:59
Medlem
Citat:
Det tror inte jag att han tror.

Det tror inte jag att han inte fattat.

Jag tror att han säger sig tycka (till skillnad från att faktiskt tycka) att feminister ska Ta 50% av all samhällsbörda eller håll käft, precis som titeln säger.
Ja och då får ju männen ta hälften av de lågavlönade kvinnojobben istället.

Vad är det som hindrar män från att ta dessa jobb redan nu? Så får kvinnor söka de rörläggarjobb som blir över. Vill män inte detta?
Citera
2015-05-04, 22:04
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Om en kvinna eller man söker jobbet på en arbetsplats där just det könet är kraftigt underrepresenterat så ger man den personen jobbet om den är lämplig för uppgifter.
Jag har intervjuat över 100 personer senaste 5 åren eller så, inom IT-branchen.

Inte en enda kvinna.

Så vad du säger är att när jag ska rekrytera nästa gång och det finns en kvinnlig sökande så ska jag anställa henne. I alla fall om hon "kan data".

Alla manliga sökanden, oavsett kompetens, kan lika gärna skita i det om de får reda på att en kvinna har sökt?

Tycker du att man skall sänka kraven för uppgiften så att det passar något av könen så som tex räddningstjänsten gjort?
Citera
2015-05-04, 22:06
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ja och då får ju männen ta hälften av de lågavlönade kvinnojobben istället.

Vad är det som hindrar män från att ta dessa jobb redan nu? Så får kvinnor söka de rörläggarjobb som blir över. Vill män inte detta?
Ja, det är en bra fråga.

Så för att få in kvinnor i mansdominerade yrken bör vi alltså kvotera in män i kvinnodominerade yrken så att könen helt enkelt byter plats.

Varför propagerar inte feminister för det?

Vad som hindrar män är förstås att män inte kvoteras in nånstans medan kvinnor gör det.
Citera
2015-05-04, 22:06
Medlem
Citat:
Jag har intervjuat över 100 personer senaste 5 åren eller så, inom IT-branchen.

Inte en enda kvinna.

Så vad du säger är att när jag ska rekrytera nästa gång och det finns en kvinnlig sökande så ska jag anställa henne. I alla fall om hon "kan data".

Alla manliga sökanden, oavsett kompetens, kan lika gärna skita i det om de får reda på att en kvinna har sökt?

Tycker du att man skall sänka kraven för uppgiften så att det passar något av könen så som tex räddningstjänsten gjort?
Nej det är ju det jag säger att det blir svårt att kvotera in nån som inte ens vill ha jobbet.

Varför vill du inte ha henne om hon nu är lämplig för jobbet?
Citera
2015-05-04, 22:09
Bannlyst
Citat:
Jag antar (hoppas) att det är för att lyfta dubbelmoralen som argumenten används, inte att man faktiskt anser att man vill kvotera in folk.
Ja, men problemet är att de flesta som vill lyfta fram dubbelmoralen hos andra själv tillämpar dubbelmoral på sig själv.
Citera
2015-05-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ja, det är en bra fråga.

Så för att få in kvinnor i mansdominerade yrken bör vi alltså kvotera in män i kvinnodominerade yrken så att könen helt enkelt byter plats.

Varför propagerar inte feminister för det?

Vad som hindrar män är förstås att män inte kvoteras in nånstans medan kvinnor gör det.
Vi kvoterar redan in män i vården.
Citera
2015-05-04, 22:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nej det är ju det jag säger att det blir svårt att kvotera in nån som inte ens vill ha jobbet.

Varför vill du inte ha henne om hon nu är lämplig för jobbet?
Jag vill ha kvinnliga sökanden, och kvinnliga anställda.

Men vi tolkar väl "lämplig för jobbet" olika. Kompetensen skiljer sig extremt mycket mellan två personer och det går inte att avgöra hur kompetenta de är mha deras CV eftersom inkompetenta it-konsulter överskattar sin kompetens.

"Lämplig för jobbet" räcker inte för att anställa en tjej om jag har fem killar som är exceptionella att välja mellan.

Fast det har jag förstås sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in