2015-05-04, 12:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Lustigt att många män som skriver här på Fb tar upp just Sex and the City, en mossig amerikansk serie som skildrar några rika amerikanskor vars verklighet är så långt borta från svensk vardag man kan tänka - och så drar ni paralleller med den serien och unga tjejer i Sverige och kvinnofrigörelse, herregud ...
Sex and the City sågs för några år sedan som en oerhört cool och fräsch feministisk serie och den var omåttligt populär bland både unga tjejer och vuxna kvinnor. Ungefär som serien Girls idag.
Citera
2015-05-04, 13:03
Medlem
Mooons avatar
Av vilka då? Killarna här på Fb?

Citat:
Ursprungligen postat av flashdownssyndrom
Sex and the City sågs för några år sedan som en oerhört cool och fräsch feministisk serie och den var omåttligt populär bland både unga tjejer och vuxna kvinnor. Ungefär som serien Girls idag.
Citera
2015-05-04, 13:04
Bannlyst
Citat:
Av vilka då? Killarna här på Fb?
Nej, av unga tjejer och kvinnor, läs vad jag skriver.
Citera
2015-05-04, 13:14
Medlem
Mooons avatar
Fjortisar kanske. Serien utgår från amerikansk moral och dubbelmoral och då kanske det är cool med att tjejer är självförsörjande och har ett aktivt sexliv men från svenska mått mätt är det ju att slå in öppna dörrar.

Att se den som en sitcom bland alla andra amerikanska sitcoms a la Vänner, ja men inte som någon slags ögonöppnare.

Citat:
Nej, av unga tjejer och kvinnor, läs vad jag skriver.
Citera
2015-05-04, 13:14
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Själv vet jag bara killar som inte kan laga mat och inte bryr sig om att försöka lära sig, och vill att tjejerna ska göra det. De är lata. Samma med städning. De vill tjejerna ska göra allt och kommer med ursäkten att de inte kan.
Men tjejerna är ofta bra på att laga mat.
Sen ska de ha sin jävla livsstil "att inte göra något" som går ut på att de har tjejer som slavar och gör allt arbete åt dem medans de ligger i sängen och "vilar"!!
Så konstigt man hatar män.
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2015-05-04 kl. 13:33.
Citera
2015-05-04, 13:19
Bannlyst
Citat:
Fjortisar kanske. Serien utgår från amerikansk moral och dubbelmoral och då kanske det är cool med att tjejer är självförsörjande och har ett aktivt sexliv men från svenska mått mätt är det ju att slå in öppna dörrar.

Att se den som en sitcom bland alla andra amerikanska sitcoms a la Vänner, ja men inte som någon slags ögonöppnare.
Du är antagligen yngre än vad jag är. I början av 2000-talet så kände jag många kvinnor i åldern 20-30 som älskade Sex and the City. Serien sågs som en fräsch feministisk serie som förespråkade att kvinnor ska få knulla runt som de själva vill utan att bli moraliserade av omgivningen, att kvinnor ska vara självständiga och rika och leva glammiga liv i lyx och överflöd fokuserat på sex och shopping och kvinnlig vänskap. Även svensk media hyllade denna feministiska provokativa serie och dess ideal av att leva ytliga liv med sex och shopping i överflöd. Visst var det att slå in öppna dörrar men människan älskar att vara självgod och serien hyllade ju det ytliga kommersiella liv som många unga kvinnor önskar leva. 80-talisterna och framåt får bekräftat att yta, egoism, självupptagenhet osv. är de rätta värderingarna och att man trots all denna yta även kan vara feminist. Att vara feminist har nästan ett måste i början av 2000-talet till skillnad från nu när radikalfeministerna gett ordet feminism dåligt rykte och många skyr etiketten.

Musikgruppen Spice Girls var ett liknande fenomen, som under ungefär samma period sågs som ett feministisk projekt i stil med Sex and the City. Snygga tjejer som var lyxiga och framgångsrika och samtidigt pratade om feminism och kvinnors frihet.
Senast redigerad av flashdownssyndrom 2015-05-04 kl. 13:28.
Citera
2015-05-04, 14:36
Medlem
NietzschesHorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissegrabben
Driver du med mig? Vad exakt i detta skulle vara kvinnofientligt din jävla pajas?

Du har så rätt. Det är naturligtvis AIK:s supporterklubb som är viktigast för samhället. Att påstå att familjen skulle vara viktigast för samhället är ett tydligt tecken på kvinnofientlighet...

Kan du peka ut vad som är kvinnofientligt?

Är det att män och kvinnor är olika?

Är det att SD anser att pappa är lika viktig som mamma i uppfostran av ett barn? Kan du förklara hur ett jämställande mellan mamma och pappa skulle vara kvinnofientligt, en annan skulle kanske tolka det som jämställt.

Är det kvinnofientligt att värna om barns rätt att få umgås med sina föräldrar? Är det kvinnofientligt att barnet ska ha rätt att få veta vem dennes föräldrar är? Hur tänker du egentligen när du påstår att detta skulle vara kvinnofientligt? Är barns rättigheter ett hot mot kvinnor?

Är det fel att män och kvinnor gör olika val i livet? Här kommer en stor chock åt dig, det är redan vad män och kvinnor gör, och det är beror på ovanstående stycke, nämligen att män och kvinnor är olika. Är det kvinnofientligt?

Offtopic: även om TS agenda är sorglig, så är det rubbat att sådana här saker ovan klassas som "kvinnofientligt" av FBs feminister. Helt sunda familjevärderingar är "fientligt" i deras ögon. Jag kan inte låta bli att fundera på vad som rör sig i en individs huvud som reagerar med avsky på att man vill ge ett barn en trygg och stabil uppväxt. Jag relaterar det till kognitiv dissonans och även till anti-socialitet. Det vill säga att man inte kan tolerera det som flertalet människor uppskattar och strävar efter och därför i sitt huvud förvandlar det till något avskyvärt och som är värt förakt. Exempelvis en kärleksfull kärnfamilj.

Dags för dessa människor att sticka ut huvudet i verkligheten, kanske även röra sig utanför Sveriges gränser? Man behöver inte resa långt för att inse att Sverige är det extrema undantaget och jag fascineras dagligen över hur inskränkta dessa individer är Känns som att de har hämtat sin världsbild från en klubb på södermalm med internationellt tema.
Senast redigerad av NietzschesHorse 2015-05-04 kl. 14:42.
Citera
2015-05-04, 15:50
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Offtopic: även om TS agenda är sorglig, så är det rubbat att sådana här saker ovan klassas som "kvinnofientligt" av FBs feminister. Helt sunda familjevärderingar är "fientligt" i deras ögon. Jag kan inte låta bli att fundera på vad som rör sig i en individs huvud som reagerar med avsky på att man vill ge ett barn en trygg och stabil uppväxt. Jag relaterar det till kognitiv dissonans och även till anti-socialitet. Det vill säga att man inte kan tolerera det som flertalet människor uppskattar och strävar efter och därför i sitt huvud förvandlar det till något avskyvärt och som är värt förakt. Exempelvis en kärleksfull kärnfamilj.

Dags för dessa människor att sticka ut huvudet i verkligheten, kanske även röra sig utanför Sveriges gränser? Man behöver inte resa långt för att inse att Sverige är det extrema undantaget och jag fascineras dagligen över hur inskränkta dessa individer är Känns som att de har hämtat sin världsbild från en klubb på södermalm med internationellt tema.

Tvärtom det finns väldigt många fina svenska kvinnor.
Men svenska killarna verkar inte lyckas med dem riktigt. För det enda de har att komma med är att de inte ska runka..
Sen skyller ni på invandrarna.
Citera
2015-05-04, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Tvärtom det finns väldigt många fina svenska kvinnor.
ja de är fina att titta på men tur att jag inte är ihop med någon
Citera
2015-05-04, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Själv vet jag bara killar som inte kan laga mat och inte bryr sig om att försöka lära sig, och vill att tjejerna ska göra det. De är lata. Samma med städning. De vill tjejerna ska göra allt och kommer med ursäkten att de inte kan.
Men tjejerna är ofta bra på att laga mat.
Sen ska de ha sin jävla livsstil "att inte göra något" som går ut på att de har tjejer som slavar och gör allt arbete åt dem medans de ligger i sängen och "vilar"!!
Så konstigt man hatar män.
Men så är det ju inte i de flesta relationer, jag tycker att du överdriver.
Citera
2015-05-04, 17:10
Medlem
Citat:

Idag skulle det ju ses som extremt omoraliskt att se den som feminist, Då kvinnorna i serien faktiskt försörjer sig själva.
Citera
2015-05-04, 17:39
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
ja de är fina att titta på men tur att jag inte är ihop med någon
Okey, men allt dethär "överge svenska kvinnor" handlar nog inte så mycket om hur kvinnorna är. Mer om att de som skriver sånt inte kan få dem.
Jag vet många som inte är direkt dålig lr hemska eller nåt som skrivs om kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in