2015-05-03, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Limning
När männen tar hälften av platserna på sjuksköterskeutbildningen så får väl kvinnorna söka de lediga platserna på civilingenjörsutbildningen istället. Alla måste ju ha ett jobb.
Kvinnor kommer sannolikt inte att söka dessa platser till civilingenjörsutbildningen. Vad ska DU som FEMINIST göra för att KVINNOR ska söka de tomma platserna? Det finns ingen man som hindrar er ...
Citera
2015-05-03, 22:41
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
När männen tar hälften av platserna på sjuksköterskeutbildningen så får väl kvinnorna söka de lediga platserna på civilingenjörsutbildningen istället. Alla måste ju ha ett jobb.

De söker ju inte dessa utbildningar nu så tänker du tvinga de att göra det eller?
Citera
2015-05-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Vi tar redan 180 % vad pratar du om. Det mesta är obetalt arbete

Du är sjuk som ser kärlek till ett barn som arbete. Sök hjälp.
Citera
2015-05-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashdownssyndrom
Kvinnor kommer sannolikt inte att söka dessa platser till civilingenjörsutbildningen. Vad ska DU som FEMINIST göra för att KVINNOR ska söka de tomma platserna? Det finns ingen man som hindrar er ...
Kvinnor har redan 30 % av platserna på civilingenjörsutbildningarna. Naturligtvis kommer fler kvinnor som inte kommer in på sköterskeutbildningen för att antalet lediga platser minskat att söka sig till andra utbildningar där antalet lediga platser ökat.
Citera
2015-05-03, 22:49
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:
Du verkar fatta trögt. Det så kallade glastaket hindrar kvinnor att ta svenska vita mäns gottejobb. Det är därför vissa efterfrågar kvotering till gottejobben.

Vad hindrar män från att ta kvinnors lågavlönade skitjobb?

Ja, du har nog rätt, jag fattar trögt.
Jag trodde kvinnor ville ha jämlikhet. Finns det ett tak av glas som t.o.m hindrar kvinnor från att vilja ha till 50 % samma arbetsuppgifter som män.

Jag måste ha missat svenska feministers krav på kvotering till arbetsuppgifter som rörläggare, slaktare, betongarbetare eller något annat arbete som består till 95 % av män.
Jag har faktiskt mest hört krav på kvotering till styrelserum.

Svenska män har i allmänhet svårt att se de enorma fördelarna med jämlikhet, så därför får kvinnor som vanligt gå i täten för förändringar. Ett ansvar jag tror feminister gärna axlar.
Så ta männens gottejobb så blir latmaskarna tvungna att ta kvinnors slit.
Citera
2015-05-03, 22:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kvinnor har redan 30 % av platserna på civilingenjörsutbildningarna. Naturligtvis kommer fler kvinnor som inte kommer in på sköterskeutbildningen för att antalet lediga platser minskat att söka sig till andra utbildningar där antalet lediga platser ökat.

När jag pluggade datavetenskap var det färre men mer utmärkande var att en större andel kvinnor hoppade av eller valde andra yrken efter utbildningen. Andelen som tog sig hela vägen till jobb är alltså markant lägre, och detta trots att många arbetsgivare kvoterar in kvinnor.

Detta är alltså helt självvalt av kvinnorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Inger
Ja, du har nog rätt, jag fattar trögt.
Jag trodde kvinnor ville ha jämlikhet. Finns det ett tak av glas som t.o.m hindrar kvinnor från att vilja ha till 50 % samma arbetsuppgifter som män.

Jag måste ha missat svenska feministers krav på kvotering till arbetsuppgifter som rörläggare, slaktare, betongarbetare eller något annat arbete som består till 95 % av män.
Jag har faktiskt mest hört krav på kvotering till styrelserum.

Svenska män har i allmänhet svårt att se de enorma fördelarna med jämlikhet, så därför får kvinnor som vanligt gå i täten för förändringar. Ett ansvar jag tror feminister gärna axlar.
Så ta männens gottejobb så blir latmaskarna tvungna att ta kvinnors slit.
Ja, du fattar helt enkelt förbannat trögt.

Vad är det som är så åtråvärt med att vara rörläggare menar du som gör att kvinnor hellre skulle lägga rör än arbeta i vården? Förutom att lönen är bättre då förstås?
Citera
Bannlyst
Citat:
30 %, kallar du det jämställdhet? kvinnor kan bättre än så ...
Citera
2015-05-03, 22:58
Medlem
Och igen då - då är det alltså till män du ska rikta din uppmaning att ta 50% av all samhällsbörda eller hålla käft.
Senast redigerad av Limning 2015-05-03 kl. 23:00.
Citera
2015-05-03, 23:00
Medlem
Citat:
Ja när män tar hälften av platserna på sköterskeutbildningarna så blir det nog 60-70 % kvinnor på civilingenjörsutbildningarna ska du se.
Citera
2015-05-03, 23:03
Medlem
Kent-Ingers avatar
Citat:

30% är en god början!
Men vi nöjer oss inte förrän 100% av alla yrken är besatta till 50% kvinnor och 50% av män.
Citera
2015-05-03, 23:03
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och igen då - då är det alltså till män du ska rikta din uppmaning att ta 60% av all samhällsbörda eller hålla käft.

Tog argumenten slut, kvinnorna får skärpa sig om de vill ha välbetalda jobb. Gör de uppoffringar som krävs eller acceptera en lägre lön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in