2015-04-30, 03:57
Medlem
skeghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinman
Jag vill med all tydlighet understryka en viktig sak. Dom som känner mig här minns säkert att jag ofta upprepar det samma.

Nästan inga av dom tankegångar jag på ett dåligt sätt presenterar är mina egna; dom är resultatet av långa studier var jag har tagit till mig det relevanta. Detta har varit möjligt p g a min formella utbildning som har gett mig en säkerhet. Man bör förstå att dessa problem är eviga; dom har funnits länge. Men av olika anledningar väljer jag att inte alltid ge referenser.

En av anledningarna är att man ofta då uppfattas som snorkig och lärdomshögfärdig trots att det egentligen inte är mycket jag vet. Den andra anledningen är att folk ofta då tar fasta på det dom har hört om den jag refererar till vilket ofta blir helt fel. Därför är det bättre att fokusera på problemen och med jämna mellanrum påpeka att det inte är mina tankar.

Dom ovanstående tankarna finns utvecklade hos Nietzsche i poetisk form; jag tror att man kan finna en del hos Markis de Sade men den främsta inspirationskällan är Platon.

Hos Nietzche finner man en skepsis rent generellt gentemot medlidandet. Ett medlidande som hos lärofadern Schopenhauer är centralt. Denna skepsis gentemot medlidandet går hand i hand med hans konception om moralens genealogi eller ursprung på svenska. Han spårar dess uppkomst ur en människotyp som han uppfattar som svag. Eftersom denna människotyp är svag och obegåvad har hon en tendens att söka styrka i flockar. Nu menar Nietzsche att den kristna religionen är en sådan moral.

Rent filosofiskt sker något - och här håller jag med tror jag - märkligt i o m kristendomens uppkomst: det onda splittras från det dåliga och får en egen existens. Tidigare uppfattade man det dåliga och det onda som samma sak. Samma sakförhållande gäller givetvis det goda och det bra. Tidigare var det goda och det som är bra samma sak.

Om vi nu försöker applicera det vi har lärt oss på dom exempel vi dragit fram och diskuterat.

En människa som är dålig är enligt den klassiska filosofiska traditionen en människa som är ondskefull och okunnig. Dålig, ondskefull och okunnig är samma sak och bra, god och kunnig är samma sak.

Nu kanske du förstår mitt svar bättre när jag hävdar att man inte skall ta ifrån människan förmågan, viljan eller motivet att lära sig. För det är det samma som att göra denne ond, eftersom dålig, ond och okunnig är samma sak.

Vidare hävdar man inom den filosofiska traditionen ( Sokrates ) att det man inte vet skall man heller inte fabulera om. Vi vet inte om döden är något bra eller dåligt. Alltså bör vi inte anta något, annat än om vi har en hypotes eller ett antagande och om vi utgående från detta antagande lyckas föra ett logiskt korrekt resonemang.

Alltså vet vi inte om det inte är bättre för en person att dö än att leva. Det kan vi inte veta före vi har ett sådant resonemang. Och vi finner ett sådant i dialogen faidon.

Men nu till det mest komplicerade och till den punkt där den kristna traditionen och den filosofiska verkligen går isär. Den klassiska sokratiska positionen vid moraliska avgöranden är följande; man bör lyssna till sin daimon, vilket är det samma som sin personliga gud. Jo du läser rätt. Var och en av oss har en personlig gud.

Man kan också kalla det samvetet, eller den inre rösten. Vad säger ditt samvete eller din inre röst att du bör göra? Ju mer kunskap du har och ju bättre och godare du är dessto klarare ser du. Ett annat sätt att uttrycka det. Du är i harmoni med din personliga daimon, din ledsagare här i livet.

När du således handlar och utför en altruistisk handling gör du alltså inget annat än din plikt mot dig själv och din boss som är en gud, din inre röst. Svårare än så är det inte. Du som person har inga plikter mot någon annan människa, du har att lyda din egen gud och utföra din egen uppgift här i världen.

Så om ditt öde eller din daimon vill att du skall leva ett altruistiskt liv då gör du bäst i att lyda. Som du märker är det här en, som Nietzsche säkert skulle hålla med om, individualistisk moral, i motsats till den kristna gemensamma moralen. Därför är det också rent generellt svårt att säga vad som är rätt inom filosofin. Detta eftersom det i enskilda fall kan vara så att daimon stoppar en från altruistiska handlingar.

Tack Tinman, väldigt intressant läsning!
Istället för att bjuda på sång, bjöd du mig på en resa igenom tiden med upptäckdet av moral.
Du är den första, vad jag vet, människan jag skrivit med som har lagt så mycket tid på läsning inom sådant som jag själv bara fantiserar om. Jag jag säger fantiserar för jag kan inte hålla mig till ståndpunkter för att uppväcka en filosofi.

Att ens samvete är en gud tyckte jag var en extremt intressan tanke. Jag skulle vilja dra en linje mellan den tanken och en annan jag haft.

Alla människor ser sin egen verklighet, och i den verkligheten är allt korrekt, därmed finns inget gott eller ont att ställa för alla att ta följe till. Då sitter det altså ett gäng moralgubbar i universums bastu och försöker vinna i deras tävling om vem som kan skapa den bästa förklarningen av godhet. Men vem styr dem?

Jag gillar idén men jag tycker den klangar med idén om att allas moral klistras till varann, när du föds bygger du upp en person kring din omgivning.

Med globalization blir den än mer kluven och särskild, och det känns svårt att sätta ramen på bastugubben som styr, varför lär den sig av oss? Är vi alla ett stort experiment för att svara på frågor och gåtor till en gud-i-allo som har ett extremt fall av multipla personligheter?
Vad är svaret till våran existens?

Är det kärlek? Det känns ju bra, det driver, driver vi allt med kärleken? Och varför drivs då andra av ondska? Det kanske bara är två bastubuggar, en ond, en god... de har kamp om vilken känsla som skall vinna. Vilken gör existensen mer nödvändig. Men det finns ingen vinnare, balansen har sin gång i all evighet. Balansen är svaret, JA FÖR FAN SVARET PÅ ALLT! Anledningen till att allt existerar är balans, allt som sker har en motkraft, allt som skapas har en motskapelse, allt kraft har en reaktion.

Förlåt för:
att jag pressade till sång, men jag vill verkligen ha en sång av dig iaf, snälla... förlåt igen
att jag drog upp bastugubbarna, de kändes rätt att dessa skulle styra oss
att jag klöv mina tankegångar
att jag hittade svaret på existensens stora gåta på ett sådant själviskt sätt, du kan glömma att det skedde, fortsätt med läsandet och sökandet.

Men mest ber jag om ursäkt för att jag humoriserara för mycket, och lite för att jag ber om ursäkt över det. Men jag var tvungen att återfå balansen

Tillbaka till ämnet, kärlek är balans. Man giver kärlek för att balansera mot bristen av kärlek, en människa som saknar kärlek behöver mer än en människa som saknar tak och mat. Återskapning av balansen kompletterar cirkeln och meningen.
Citera
2015-04-30, 04:05
Medlem
skeghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peertop
Oj, ett underbart bra inlägg.
Tål att funderas över... Avsky fick ny dimension utöver black and white

Personen som ogillar vissa inlägg jag gör, spelar teater om att vara förstånde.
Vid en viss gräns kommer dess tankar brista känslan, det är vad jag tror.

Men vad varar längst? tanken eller känslan?

Varför komma till en punkt när man redan är där?
Jag tackar för kärleken du giver mig, det tål såklart att sägas att dina ord skapar fin harmoni på den här delen av internetet och jag önskar att det sprider sig.

Du skrämmer mig och jag börjar tro att någon hemsk varelse lurar på FB i väntan på att kapa inlägg med hemska ord, den slingrar sig in likt en orm och köper tillit för att sedan spräcka bubblan och tömma alla färger ur livet.

Om känslan är något som ligger i allt så varar den längst. Om känslar dör ut varar tanken längst, men dör tanken?
Om jag behåller min känsla och tanke, kommer den leva kvar efter mig? Om jag sprider känslan och tanken, kommer de leva vidare? Vilket av dessa når ett slut? Når de nånsin slut?
Är de ord och energi?
Om jag tänker känslan men inte känner den, finns den? Om jag känner känslan men inte tänker på den, sprids den?
Citera
2015-04-30, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skegh
Tack Tinman, väldigt intressant läsning!
Istället för att bjuda på sång, bjöd du mig på en resa igenom tiden med upptäckdet av moral.
Du är den första, vad jag vet, människan jag skrivit med som har lagt så mycket tid på läsning inom sådant som jag själv bara fantiserar om. Jag jag säger fantiserar för jag kan inte hålla mig till ståndpunkter för att uppväcka en filosofi.

Att ens samvete är en gud tyckte jag var en extremt intressan tanke. Jag skulle vilja dra en linje mellan den tanken och en annan jag haft.

Alla människor ser sin egen verklighet, och i den verkligheten är allt korrekt, därmed finns inget gott eller ont att ställa för alla att ta följe till. Då sitter det altså ett gäng moralgubbar i universums bastu och försöker vinna i deras tävling om vem som kan skapa den bästa förklarningen av godhet. Men vem styr dem?

Jag gillar idén men jag tycker den klangar med idén om att allas moral klistras till varann, när du föds bygger du upp en person kring din omgivning.

Med globalization blir den än mer kluven och särskild, och det känns svårt att sätta ramen på bastugubben som styr, varför lär den sig av oss? Är vi alla ett stort experiment för att svara på frågor och gåtor till en gud-i-allo som har ett extremt fall av multipla personligheter?
Vad är svaret till våran existens?

Är det kärlek? Det känns ju bra, det driver, driver vi allt med kärleken? Och varför drivs då andra av ondska? Det kanske bara är två bastubuggar, en ond, en god... de har kamp om vilken känsla som skall vinna. Vilken gör existensen mer nödvändig. Men det finns ingen vinnare, balansen har sin gång i all evighet. Balansen är svaret, JA FÖR FAN SVARET PÅ ALLT! Anledningen till att allt existerar är balans, allt som sker har en motkraft, allt som skapas har en motskapelse, allt kraft har en reaktion.

Förlåt för:
att jag pressade till sång, men jag vill verkligen ha en sång av dig iaf, snälla... förlåt igen
att jag drog upp bastugubbarna, de kändes rätt att dessa skulle styra oss
att jag klöv mina tankegångar
att jag hittade svaret på existensens stora gåta på ett sådant själviskt sätt, du kan glömma att det skedde, fortsätt med läsandet och sökandet.

Men mest ber jag om ursäkt för att jag humoriserara för mycket, och lite för att jag ber om ursäkt över det. Men jag var tvungen att återfå balansen

Tillbaka till ämnet, kärlek är balans. Man giver kärlek för att balansera mot bristen av kärlek, en människa som saknar kärlek behöver mer än en människa som saknar tak och mat. Återskapning av balansen kompletterar cirkeln och meningen.

Förstod du resonemanget om en splittring av begreppet dåligt-ont-okunnigt i o m kristendomen?Jag tror att folk som tänker sig följande helt enkelt av logiska skäl saknar möjligheter att skapa sig en koherent helhetsbild av tillvaron:

a) Det finns onda människor som är bra och duktiga.
b) Det finns onda människor som är bra och duktiga och kunniga.
c) Det finns goda människor som är dåliga
c) Det finns goda människor som är dåliga och okunniga.

Inser du vad det leder till att föreställa sig ondheten eller godheten utbryten från sin kontext ( dåligheten eller färdigheten )?

Det betyder att vi ställs inför en apori. Vad man inom den kristna religionen kallar en gåta.Tänkandet blir gåtfullt. Tänkandet blir paradoxalt! Ser du? Det som Nitzsche kallar paradoxen med en gud på korset.

Enligt filosofin finns nämligen inga onda människor per se. Alla onda är som sagt även dåliga och okunniga. Det är därför jag skäller så mycket på småfolk och annat pack som inte bemödar sig om att sträva efter kunskap utan i stället lever på andra eller på annat sätt lever vad man kunde kalla ett oegentligt liv. Det är dessa människor som ursprungligen borde vara slavar. Det är deras roll här i livet. Men tyvärr har teknologin ställt till det så att dom i stället för att arbeta för herrn nu kan vråla omkring med motorer.

Nu förstår du varför jag reagerar mot systematisk pliktenlig kristen altruism. Jo eftersom den tenderar att bibehålla status que vad det gäller dessa förhållanden.

Observera att jag inte ifrågasätter personlig tro,enbart de samhälleliga konsekvenserna av de värderingar baserat på ologiskt tänkande som tycks fortplanta sig i samhället i o m kristendomen.

T ex värderingen: ondskan är en kraft, jag föll för frestelsen. Därför var jag ond. Senare övervann jag ondskan. Allt sånt är fullständig främmande inom klassisk filosofi.

Sånt sker helt enkelt inte. Endera lär man sig något och drar konsekvenserna av det man lär sig och blir bättre, kunnigare och godare eller så lär man sig inget och går andra vägen. Och inte bara det. Inom filosofin tycks alla erkännda dugligheter följas åt. Den kunnige, gode och skicklige blir även modig, dödsoförskräckt,besinnad, storsint och alla dom andra i klassiskt hänseende älskade karaktärsdragen. I motsats till den småsinte, obesinnade, fege, okunnige, onde och värdelösa...han blir älskad av guden-gudarna och inte tvärtom. Älskad - inte älskande.

...på tal om det. I grekland var jag befinner mig hålls fortfarande "storsintheten" i ära. Det var först här jag förstod vad som menas med denna klassiska duglighet.
Citera
2015-04-30, 11:15
Medlem
skeghs avatar
Citat:
Förstod du resonemanget om en splittring av begreppet dåligt-ont-okunnigt i o m kristendomen?Jag tror att folk som tänker sig följande helt enkelt av logiska skäl saknar möjligheter att skapa sig en koherent helhetsbild av tillvaron:

a) Det finns onda människor som är bra och duktiga.
b) Det finns onda människor som är bra och duktiga och kunniga.
c) Det finns goda människor som är dåliga
c) Det finns goda människor som är dåliga och okunniga.

Inser du vad det leder till att föreställa sig ondheten eller godheten utbryten från sin kontext ( dåligheten eller färdigheten )?

Det betyder att vi ställs inför en apori. Vad man inom den kristna religionen kallar en gåta.Tänkandet blir gåtfullt. Tänkandet blir paradoxalt! Ser du? Det som Nitzsche kallar paradoxen med en gud på korset.

Enligt filosofin finns nämligen inga onda människor per se. Alla onda är som sagt även dåliga och okunniga. Det är därför jag skäller så mycket på småfolk och annat pack som inte bemödar sig om att sträva efter kunskap utan i stället lever på andra eller på annat sätt lever vad man kunde kalla ett oegentligt liv. Det är dessa människor som ursprungligen borde vara slavar. Det är deras roll här i livet. Men tyvärr har teknologin ställt till det så att dom i stället för att arbeta för herrn nu kan vråla omkring med motorer.

Nu förstår du varför jag reagerar mot systematisk pliktenlig kristen altruism. Jo eftersom den tenderar att bibehålla status que vad det gäller dessa förhållanden.

Observera att jag inte ifrågasätter personlig tro,enbart de samhälleliga konsekvenserna av de värderingar baserat på ologiskt tänkande som tycks fortplanta sig i samhället i o m kristendomen.

T ex värderingen: ondskan är en kraft, jag föll för frestelsen. Därför var jag ond. Senare övervann jag ondskan. Allt sånt är fullständig främmande inom klassisk filosofi.

Sånt sker helt enkelt inte. Endera lär man sig något och drar konsekvenserna av det man lär sig och blir bättre, kunnigare och godare eller så lär man sig inget och går andra vägen. Och inte bara det. Inom filosofin tycks alla erkännda dugligheter följas åt. Den kunnige, gode och skicklige blir även modig, dödsoförskräckt,besinnad, storsint och alla dom andra i klassiskt hänseende älskade karaktärsdragen. I motsats till den småsinte, obesinnade, fege, okunnige, onde och värdelösa...han blir älskad av guden-gudarna och inte tvärtom. Älskad - inte älskande.

...på tal om det. I grekland var jag befinner mig hålls fortfarande "storsintheten" i ära. Det var först här jag förstod vad som menas med denna klassiska duglighet.

Jag känner mig attackerad av dig, och jag tror att det beror på att du försöker pracka på mig din religion som du kallar "filosofi", här gick jag och trodde att det var något slags fritt tänkande. Men nej, här ska du följa riktlinjer som säger knasiga upprablingar av hur a/b/c/c bestämmer hur idiotin bakom gemensamt tänkande är. Och att goda kan vara dåliga ligger bakom en påträngd teori bakom att "okunnighet" är dåligt, altså obildning, altså att inte lyssna på andra predikor?

Så om jag inte lyssnar på din predikan blir jag altså okunnig eftersom jag imed följer en annan predikan. En predikan som jag intressant nog inte har valt att ta följeslag i. Ett som impregnats i min personlighet av 1000tals år civilisering och religiösa moralpredikor. Varför har du rätt?

Jag vet att jag attackerar dig nu och jag vill egentligen inte känna dessa dåliga vibbar.. men någonstans vet jag att jag kan förtsätta balansen igenom att kansta glansig kärlek på någon simpel, okunnig, oduglig och dålig människa som du säger. Och inte på någon som har tendenser av att kunna bli nästa diktator som studerat i många år för att han skall kunna bli av med sin empati och moralpinnar.

Jag vädjar dig än en gång, sätt en käpp i golvet och bjud på sång
Citera
2015-04-30, 12:23
Bannlyst
Citat:
Jag känner mig attackerad av dig, och jag tror att det beror på att du försöker pracka på mig din religion som du kallar "filosofi", här gick jag och trodde att det var något slags fritt tänkande. Men nej, här ska du följa riktlinjer som säger knasiga upprablingar av hur a/b/c/c bestämmer hur idiotin bakom gemensamt tänkande är. Och att goda kan vara dåliga ligger bakom en påträngd teori bakom att "okunnighet" är dåligt, altså obildning, altså att inte lyssna på andra predikor?

Så om jag inte lyssnar på din predikan blir jag altså okunnig eftersom jag imed följer en annan predikan. En predikan som jag intressant nog inte har valt att ta följeslag i. Ett som impregnats i min personlighet av 1000tals år civilisering och religiösa moralpredikor. Varför har du rätt?

Jag vet att jag attackerar dig nu och jag vill egentligen inte känna dessa dåliga vibbar.. men någonstans vet jag att jag kan förtsätta balansen igenom att kansta glansig kärlek på någon simpel, okunnig, oduglig och dålig människa som du säger. Och inte på någon som har tendenser av att kunna bli nästa diktator som studerat i många år för att han skall kunna bli av med sin empati och moralpinnar.

Jag vädjar dig än en gång, sätt en käpp i golvet och bjud på sång

Det var tråkigt att du känner det på det sättet. Jag såg att du skrev inlägg ganska sent igår, eller hur blev det. Kanske du har sovit dåligt.
Citera
2015-04-30, 13:55
Bannlyst
Måste göra dig och dom andra kristna på bättre humör nu känner jag.

En vederläggning skulle kanske kunna lyda så här. Det är mycket riktigt att i o m den kristna religionen och dom framsteg som den medförde kulturellt, sociologiskt och filosofiskt insåg man att det var fel att likställ ondska, dålighet och okunniget; att det rör sig om olika fenomen och att språket fram till kristendomen saknade tillräcklig subtilitet för att fånga denna väsentliga skillnad. I o m kristendomen avtäcktes verkligheten sin egentliga natur. Då man tidigare inte insåg att en person mycket väl kan vara ond, bra och skicklig och kunnig, förstod man som en följd av kristendomen att inte dölja detta i ett odifferentierat språk utan ärligt och öppet beteckna dessa fenomen i all sin renhet.

För låt oss betrakta ondskan som fenomen. Hur skulle någon kunna vara ond på riktigt om denne samtidigt inte hade förmåga till ondska? Kan faktiskt en fullständigt okunnig person kallas ond? Och är det inte så att en god kan vara helt okunnig? Allt tyder ju på det, eftersom en sådan person inte har kunskap att skada någon annan. Därför bör den gode inte bli ond och sträva efter kunskap utan förbli i sitt tillstånd av okunnighet.

Av den anledningen sysslar vi kristna med olika former av hjälpverksammhet i hela världen var vi samtidigt sprider guds ord och håller folk bort från den onda kunskapen som bara gör att folk blir onda. Därför är också altruismen varje sann kristens främsta bud. För precis som du säger så blir folk oförvägna av regelbunden hjälp och slutar att försöka p g a lathet men det håller dom samtidigt borta från ondskans väg, kunskapen. Eller vill du att dom skall bli onda och skada dig kanske? Vi kristna gör ett stort jättearbete i att hålla ondskan borta från världen.
Citera
2015-04-30, 16:16
Medlem
skeghs avatar
Citat:
Det var tråkigt att du känner det på det sättet. Jag såg att du skrev inlägg ganska sent igår, eller hur blev det. Kanske du har sovit dåligt.
Du har rätt, jag har sovit dåligt, men jag vet inte om jag tar tillbaka mina tankar om hur knasigt du ställer dig här. Blir extra förvirrad över att du tydligen helt 100% tror jag är kristen, jag trodde innan att du drog en liknelse av mina tankar till kristendomen. Jag sover extra ikväll och återkommer imorgon med klarare huvud och återstäld balans av kärlek
Citera
2015-04-30, 17:13
Bannlyst
Citat:
Du har rätt, jag har sovit dåligt, men jag vet inte om jag tar tillbaka mina tankar om hur knasigt du ställer dig här. Blir extra förvirrad över att du tydligen helt 100% tror jag är kristen, jag trodde innan att du drog en liknelse av mina tankar till kristendomen. Jag sover extra ikväll och återkommer imorgon med klarare huvud och återstäld balans av kärlek

Då vederlägger vi dom kristna fantasierna.

För att avgöra frågan om det är möjligt eller inte för en person att vara både ond och kunnig alternativt både god och okunnig samtidigt måste vi ty oss till den klassiska filosofiska sokratiska metodiken med frågor och svar. Eftersom man här på nätet inte tillräckligt snabbt kan få någon att svara ( i allmänhet vill folk inte svara ) så svarar jag själv på frågorna och om någon har några invändningar mot tillvägagångssättet eller svaren så är denne välkommen att presentera dessa.

Då börjar vi.
Dom kristna säger alltså att en person kan vara okunnig och god jämte ond och kunnig. Filosofin hävdar att detta inte är möjligt.
Filosofin (härefter betecknad med F ):
Är det möjligt att en person samtidigt vet att en sak är ond och ändå gör det?
Den kristne ( härefter betecknad med K ): Ja
F: Är det inte så att ondska är skadligt?
K: Ja
F: Bra, korta svar skall det vara. Vidare. Och det som är skadligt är dåligt, inte sant*?
K: Ja för den som drabbas av det.
F: Personen som utför den onda handlingen vet alltså att det är skadligt och dåligt och ändå gör han det.
K: Det förefaller så.
F: Låt oss granska om det är rimligt. En snickare som är ond utför alltså medvetet ett dåligt arbete i tron att det skadar någon annan? En advokat som medvetet försvarar sin klient dåligt är ond eftersom han medvetet skadar någon annan, o s v
Anser snickaren eller advokaten att dess dåligt uförda handlingar är dåligt för dom själva?
K: Dom flesta som medvetet utför en ond handling och skadar andra anser att det befrämjar dom själva.
F: Alltså tror dom att handlingen är god eller bra?
K: ja.
F: Vet dom då att handlingen är dålig eller bra?
K: Nej
f: Alltså saknar den onde kunskap
K: Det förefaller så
F: Okunnighet och ondska är samma sak och inte olika saker.
K: Alltid när du börjar så här blir jag alldeles virrig i huvudet och känner mig alldeles tafatt. Fastän jag tidigare trodde att jag visste att den onde är kunnig har du nu fått mig att tvivla.
F: Det är inte jag min vän som får dig att tvivla, det är du själv. Jag är bara budbärare och inget annat.
Men vänta nu kommer en annan där som kallar sig materialisten. Låt oss höra vad han har att säga:
M: Alltid är ni filosofer lika bedrägliga. Bara för att du tror att du kan lura den kristne lurar du inte mig. Tror du inte jag ser igenom dina spetsfundigheter? När domaren på felaktiga grunder dömer en person till fängelset medvetet och utför en ond handing gör han det eftersom han vet att det befrämjar honom själv och eftersom han vet att det är dåligt för den som drabbas av det. Alltså är den onde kunnig i dubbelmening: han vet vad som är bra för honom själv och han vet vad som är dåligt för andra.
F: Men kära nån ändå. Svara på en enkel fråga: Vad gör domare?
M: Dömer förstås, vad trodde du?
F: Jag tror ingenting. Hur dömer dom?
M: Enligt lagen.
F: Anser du att en domare som inte dömer enligt lagen är en kunnig domare?
M: Ha, ha, ha. Nu försöker du igen med ditt trixande! Så här går det till. Den orättfärdige domaren är den mest kunnige i lagboken, för han hittar kryphål i den så att han kan utföra alla dom onda handlingar han vill för att göra ont mot andra och gott mot sig själv.
F: Gör en sådan person det rätta?
M: Givetvis inte.
F: Vet en sådan person vad som är rätt?
M: Givetvis vet han det.
F: Han vet alltså vad som är det rätta och ändå handlar han orätt?
M: Ja.
F: Det är omöjligt.
M: Varför det, det sker ju hela tiden. Orättfärdigheter begås ju konstant.
F: Då vet dom inte att det är orätt. Domaren tror att det är riktigt och rätt att skada andra och befrämja sig själv. Eller anser du att det är rätt av domare att skada andra och befrämja sig själva och hitta kryphål i lagboken?
M: Nej.
F: Alltså saknar en sådan person kunskap. Således är den onde okunnig och inte kunnig.
M: Det förefaller så
Citera
2015-05-01, 04:12
Medlem
skeghs avatar
Citat:
Då vederlägger vi dom kristna fantasierna.

För att avgöra frågan om det är möjligt eller inte för en person att vara både ond och kunnig alternativt både god och okunnig samtidigt måste vi ty oss till den klassiska filosofiska sokratiska metodiken med frågor och svar. Eftersom man här på nätet inte tillräckligt snabbt kan få någon att svara ( i allmänhet vill folk inte svara ) så svarar jag själv på frågorna och om någon har några invändningar mot tillvägagångssättet eller svaren så är denne välkommen att presentera dessa.

Då börjar vi.
Dom kristna säger alltså att en person kan vara okunnig och god jämte ond och kunnig. Filosofin hävdar att detta inte är möjligt.
Filosofin (härefter betecknad med F ):
Är det möjligt att en person samtidigt vet att en sak är ond och ändå gör det?
Den kristne ( härefter betecknad med K ): Ja
F: Är det inte så att ondska är skadligt?
K: Ja
F: Bra, korta svar skall det vara. Vidare. Och det som är skadligt är dåligt, inte sant*?
K: Ja för den som drabbas av det.
F: Personen som utför den onda handlingen vet alltså att det är skadligt och dåligt och ändå gör han det.
K: Det förefaller så.
F: Låt oss granska om det är rimligt. En snickare som är ond utför alltså medvetet ett dåligt arbete i tron att det skadar någon annan? En advokat som medvetet försvarar sin klient dåligt är ond eftersom han medvetet skadar någon annan, o s v
Anser snickaren eller advokaten att dess dåligt uförda handlingar är dåligt för dom själva?
K: Dom flesta som medvetet utför en ond handling och skadar andra anser att det befrämjar dom själva.
F: Alltså tror dom att handlingen är god eller bra?
K: ja.
F: Vet dom då att handlingen är dålig eller bra?
K: Nej
f: Alltså saknar den onde kunskap
K: Det förefaller så
F: Okunnighet och ondska är samma sak och inte olika saker.
K: Alltid när du börjar så här blir jag alldeles virrig i huvudet och känner mig alldeles tafatt. Fastän jag tidigare trodde att jag visste att den onde är kunnig har du nu fått mig att tvivla.
F: Det är inte jag min vän som får dig att tvivla, det är du själv. Jag är bara budbärare och inget annat.
Men vänta nu kommer en annan där som kallar sig materialisten. Låt oss höra vad han har att säga:
M: Alltid är ni filosofer lika bedrägliga. Bara för att du tror att du kan lura den kristne lurar du inte mig. Tror du inte jag ser igenom dina spetsfundigheter? När domaren på felaktiga grunder dömer en person till fängelset medvetet och utför en ond handing gör han det eftersom han vet att det befrämjar honom själv och eftersom han vet att det är dåligt för den som drabbas av det. Alltså är den onde kunnig i dubbelmening: han vet vad som är bra för honom själv och han vet vad som är dåligt för andra.
F: Men kära nån ändå. Svara på en enkel fråga: Vad gör domare?
M: Dömer förstås, vad trodde du?
F: Jag tror ingenting. Hur dömer dom?
M: Enligt lagen.
F: Anser du att en domare som inte dömer enligt lagen är en kunnig domare?
M: Ha, ha, ha. Nu försöker du igen med ditt trixande! Så här går det till. Den orättfärdige domaren är den mest kunnige i lagboken, för han hittar kryphål i den så att han kan utföra alla dom onda handlingar han vill för att göra ont mot andra och gott mot sig själv.
F: Gör en sådan person det rätta?
M: Givetvis inte.
F: Vet en sådan person vad som är rätt?
M: Givetvis vet han det.
F: Han vet alltså vad som är det rätta och ändå handlar han orätt?
M: Ja.
F: Det är omöjligt.
M: Varför det, det sker ju hela tiden. Orättfärdigheter begås ju konstant.
F: Då vet dom inte att det är orätt. Domaren tror att det är riktigt och rätt att skada andra och befrämja sig själv. Eller anser du att det är rätt av domare att skada andra och befrämja sig själva och hitta kryphål i lagboken?
M: Nej.
F: Alltså saknar en sådan person kunskap. Således är den onde okunnig och inte kunnig.
M: Det förefaller så

Du bjöd inte på sång, men en pjäs fick man sig iaf! Tack!
Jag har väldigt svårt att följa dig bara, just för att du har skapat en bild av tre människor för dig själv, dessa tycker jag inte stämmer... du säger förstås att pjäsen kan ändras.
Ge mig då hand-dockorna så ska jag göra ett försök.

Vi bjuder in herr Tänkom. Herren i fråga tror inte på att statliga moraler är korrekta moraler i sig, så en domare kan inte hålla sig i denna pjäs. Domaren är bara någon som har blivit given makt som han kan tvinga folk med.

F: Är en ond människa ond?
A: Ja
F: Men om han tycker sin gärning är god, är inte det god i hans samvete då?
A: Ja, men för att avbryta dina korta bryt i svaren så är moralen större än du vill greppa den. Moral är inte ja och nej, många spelar en roll i dessa beslut. Att en människa tycker döden är ok betyder inte att han kan ha rätt. Just för att flera miljarder fler människor tycker emot.
F: Men med det resonemanget kan även dessa människor ha fel. Vad har du att säga till försvar... Grekland står i mitt försvar.
A: Blanda inte in din mytologiska makt här F! Visst kan du ha rätt i tanke, men låt oss då säga att förgörning är korrekt. Jag förstör allt runt omkring mig, hela universum. River sönder varenda atom. Jag säger jag gjorde rätt. Är det ok?
F: Jag tror ingenting.
A: Precis, du kan då inte tro längre, för inget finns kvar. Du är så smart F!

En bonde träder då på plats, han har glyst å lyssne pårem på höll å vell säge sitt.

B: Om ja nö högger hövva av men höna, tycker ja de ä rätt. Vad tycker ny?
F: Du har gjort en gärning som är god för dig, men du är okunnig och dålig. Dålig gärning + vad du tror är god gärning + du är dålig = Neutral, det spelar ingen roll vad du gör
A: Du förintade ett liv, du gjorde en dålig gärning, men det var acceptabelt i ditt samvete och enligt ditt lands moraler och lagar. Du kommer komma över det, men i en annan del av världen skvätter det tårar.

Spåra ur lite, men vi avslutar där. Jag vill bara visa att man inte kan använda dina dockor för att spela ut verkligheten och förklara ditt tänk. Jag förstår vad du vill ha sagt, men jag vill att du förklarar det högre än tankarna själva. För inget kan slå mina tankar eftersom jag tycker alltid vad jag vill, jag är god och gör gott, och du är god och gör gott i dina tankar. Men vem av oss bestämmer vem den onde är för att få fram det goda budskapet?

Jag kan säga att jag gör det. Jag kan säga att du använder dig av en samling böcker för att kunna stryka allt som är ont i världen igenom att sätta en stämpel att allt är gott från något perspektiv. Du kanske försöker gräva ner något ondt? Eller försöker du upplysa dig själv om varför i helvete vi finns här? Vi skapar neutral balans av ingenting? Är ägget ett ägg?

Sång ger pluspoäng som alltid

En liten notis till givandet: Du kan ge och ta och skapa balans, men om du ger och ger skapar du en regnbåge. Och i slutet av den regnbågen hittar du en guldklimp, det är kärleken.
Citera
2015-05-01, 14:21
Bannlyst
Citat:
Du bjöd inte på sång, men en pjäs fick man sig iaf! Tack!
Jag har väldigt svårt att följa dig bara, just för att du har skapat en bild av tre människor för dig själv, dessa tycker jag inte stämmer...

du säger förstås att pjäsen kan ändraen domare kan inte hålla sig i denna pjäs. Domaren är bara någon som har blivit given makt som han kan tvinga folk med.

Kommer du ihåg vad jag försökte pränta in i dig och andra här på forumet för nån dag sedan, några inlägg ovan? Vad? Vad var det jag sade? Jag menade det? Jag sade att INGA AV DESSA TANKEGÅNGAR ÄR MINA. Om dom hade varit mina, min vän, jag hade inte suttit på Kreta och skrivit detta på en skitig toalett utan jag hade suttit i Oxford och kört Mercedes till jobbet som lysande filosofen. Nej skojar lite nu, men faktum är att det är så.

Det lustiga är att den som är lite insatt i filosofi ( vilket inte du är än, men man vet inte vad framtiden bär i sitt sköte, såna här sammankomster sker aldrig bara av en slump tror jag ) förstår av det jag har skrivit här att många av dom platonska dialogerna förmodligen är skrivna av elever eller andra filosofer och att det inte har någon betydelse vem som har skrivit dom eftersom det rör sig om evigt giltiga resonemang. Jag har nu, tycks det mig åtminstone åstadkommit en demonstration av detta. ( Och om något är mitt eget så är det att jag här och nu 2015 på flashback har demonstrerat detta, även om det givetvis har gjorts tidigare i andra sammanhang. Och om ingen har något att invända mot detta får vi anta att det är sant att vi inte vet vem som har skrivit dom platonska dialogerna och att det kan ha varit "vem som helst" - förutom av den stora merparten av mänskligheten som ju är idioter. Men vem som helst i meningen, vilken verklig filosof som helst, när som helst. Nu 2015 eller för 5000 år sedan. Fantastiskt eller hur? )

Men som sagt inget av det jag har skrivit är mitt eget. Inte ens dom formella känslomässiga reaktionerna hos till exempel materialisten. Känsloreaktionen motsvaras av den som Thrasymachos uttrycker i bok ett staten. Fullständiga kopia allt om du vill kalla det det. Du finner samma sak i staten på ett ungefär bok 1 eller faidon eller någon annan dialog. Strukturen är den samma.

Men i det läget vi hade försatt oss i o m försvaret av kristendomen var vi tvungna att ty oss till den sokratiska dialogen.( Och jag tror att de som förstod vederläggningen och inte är kristna eller materialister drog en lättnadens suck )

Mer än så är det inte. Om du tycker att du har svårt att förstå det har du svårt att förstå filosofin. Då kommer du att konfronteras med samma sak om du t ex studerar dialogen "Kriton". Men med tiden lossnar det om du inte ger upp...
Citera
2015-05-02, 10:40
Medlem
skeghs avatar
Citat:
Kommer du ihåg vad jag försökte pränta in i dig och andra här på forumet för nån dag sedan, några inlägg ovan? Vad? Vad var det jag sade? Jag menade det? Jag sade att INGA AV DESSA TANKEGÅNGAR ÄR MINA. Om dom hade varit mina, min vän, jag hade inte suttit på Kreta och skrivit detta på en skitig toalett utan jag hade suttit i Oxford och kört Mercedes till jobbet som lysande filosofen. Nej skojar lite nu, men faktum är att det är så.

Det lustiga är att den som är lite insatt i filosofi ( vilket inte du är än, men man vet inte vad framtiden bär i sitt sköte, såna här sammankomster sker aldrig bara av en slump tror jag ) förstår av det jag har skrivit här att många av dom platonska dialogerna förmodligen är skrivna av elever eller andra filosofer och att det inte har någon betydelse vem som har skrivit dom eftersom det rör sig om evigt giltiga resonemang. Jag har nu, tycks det mig åtminstone åstadkommit en demonstration av detta. ( Och om något är mitt eget så är det att jag här och nu 2015 på flashback har demonstrerat detta, även om det givetvis har gjorts tidigare i andra sammanhang. Och om ingen har något att invända mot detta får vi anta att det är sant att vi inte vet vem som har skrivit dom platonska dialogerna och att det kan ha varit "vem som helst" - förutom av den stora merparten av mänskligheten som ju är idioter. Men vem som helst i meningen, vilken verklig filosof som helst, när som helst. Nu 2015 eller för 5000 år sedan. Fantastiskt eller hur? )

Men som sagt inget av det jag har skrivit är mitt eget. Inte ens dom formella känslomässiga reaktionerna hos till exempel materialisten. Känsloreaktionen motsvaras av den som Thrasymachos uttrycker i bok ett staten. Fullständiga kopia allt om du vill kalla det det. Du finner samma sak i staten på ett ungefär bok 1 eller faidon eller någon annan dialog. Strukturen är den samma.

Men i det läget vi hade försatt oss i o m försvaret av kristendomen var vi tvungna att ty oss till den sokratiska dialogen.( Och jag tror att de som förstod vederläggningen och inte är kristna eller materialister drog en lättnadens suck )

Mer än så är det inte. Om du tycker att du har svårt att förstå det har du svårt att förstå filosofin. Då kommer du att konfronteras med samma sak om du t ex studerar dialogen "Kriton". Men med tiden lossnar det om du inte ger upp...

Avståndet på förståelsen spricker djupare än någonsin. Jag vill gärna påpeka att din pjäs var du själv även fast du säger att det inte är så. Du har speglat dina tankar och fantasifulla motsägelser in i flera karaktärer. Om du nu inte är en människa alls och inte står för något alls som du säger, utan bara lägger fram bevis på papper, har jag väldigt svårt att glida vidare med dig.

Jag gjorde samma som dig, jag tog mina punkter och försökte spegla dem i en pjäs. Och får känslan av att du snart säger att du inte existerar. Att allt du har läst har fått dig att komma till erkännandet att livet är en dröm, du är bara en skrivare för vissa påfynd som tänkts fram i en gammal grekisk toalett.

Om du kan avvika från dina studier, släpp allt du vet och bara känna i luften. Kan du då ge mig ett annorlunda svar på moral, etik och kärlek? Eller måste vi komma till samma slutsats att vad flest inser är goda gärningar inte behöver vara korrekt verklighet? Måste vi sitta och fantisera hur ondskans anus är bra eftersom den är kunnig?

Varför är inte ignorans, glädje och kärlek bäst?

Herr Ölhävare sa en gång
- Jag är full, därför känner jag. Och jag känner för att dricka öl, och hålla käften... dricka öl, ja och hålla käften.

Visst har han sin punkt, men Mr Krister tjöt fram:
- Tala är guld, men diamanten är i tungor.

Ingen skrev detta i en bok, för det var inte anpassat till den gemensamma bestämda verkligheten. Men i någon annans verklighet så var detta svaret på allt!
Citera
2015-05-03, 15:33
Medlem
GaudierGashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Positivt att du inte blandar in organiserad religion / antireligion (ateism) i diskussionen - givetvis kan alla följa älska-din-nästa-principen.

Är det hjälporganisationer vi ska hålla vid liv (stor del av proften går inte till de hjälpoffer som avses med insamlingarna, och svindlerier är vanliga), eller är det dags att jobba för ett system som omöjliggör att extrem fattigdom och svält uppstår till att börja med? Bara en tanke.

Eko-kollektiv finns lite här och var, här finns en lista på svenska sådana:
http://hem.fyristorg.com/assets/

Ett annat världsberömt trädgårdskollektiv som kanske kan vara av intresse är Findhorns trädgårdar i Skottland, läs mer: http://www.findhorn.org/aboutus/

Detta beror på vem du frågar. De indiska jainisterna använder munskydd (för att inte skada insekter vid inandning), samt går på tåna (för att inte råka trampa på insekter av misstag). En opraktisk livsstil som är svår att följa. Att vara en odlande jordbrukare blir svårt eftersom man kan råka döda något i marken när man brukar den. En rimlig inställning bör vara att undvika onödigt dödande, men ordet onödigt måste såklart definieras först. Frukterianer har väl den mest livsbejakande inställningen till kost, utan att vara totalt opraktisk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Frukterianism. Eller förresten, breatharianismen (leva på luft) är nog snäppet vassare: http://en.wikipedia.org/wiki/Inedia. Näringsmässigt tror jag frukterianism kan vara riskabelt, och breatharianism ska vi inte ens prata om . "Mellanläget" lakto-ovo-vegetarianism verkar passa många, utan att de riskerar näringsbrist. Veganism är lite vanskligare, men kan gå om man har stenkoll.

Rent spontant tycker jag man kan strunta i om altruismen bottnar i egoism, så länge det blir en win-win-situation för alla inblandade. Det är målet som är intressant, inte motiven.

En annan länk som kanske kan vara av intresse, då de tar upp hållbar samhällsutveckling:
http://steg3.se/
Jag har talat om min skepticism med större organisationer tidigare i tråden och att man kanske borde arbeta för att förhindra det från grunden, men även med ett sådant jobb (förutsatt att man inte jobbar ideellt) får man ju pengar, och de pengarna kanske man borde investera även de i nytta för andra människor. Var man nu väljer att placera dem, det är ju intressant! Jag gillar det du säger.

Jag tackar så hemskt mycket för länkarna till kollektiven! Har kikat igenom den ena och funnit några i mitt eget område. Intressant!

Jag tycker inte att en dålig handling gottgör för ett större antal goda (om man talar i absoluthet), men att gå på tår hela livet, det låter ju absurt för någon som inte har den filosofin. Dock försöker jag att ej trampa på insekter där jag ser att de finns. Var går gränsen, det är frågan.

Målet är intressant och motiven är intressanta. The end does not justify the means. Sådant kan leda till mycket otäckt tror jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Blink
Jag tänker att man i första hand bör minimera lidandet som man själv indirekt orsakar - d.v.s. vad kan jag undvika i min vardag. Om man bryr sig om allt lidande - inte bara mänskligt lidande - så är födan den största faktorn; och att undvika animaliska produkter är det enda rätta i så fall. Jag tror att det är den lättaste och billigaste förändringen med störst inverkan man kan göra som individ.
Jag håller med! Det är nog definitivt bland några av de enklaste förändringar man kan göra. Vad tror du vidare?
Citat:
Ursprungligen postat av MLE
Ja du, jag vet faktiskt inte. Ska du starta ett parti eller?
Nej, det var inte min tanke. Vad hade du svarat om jag sagt ja?
Citat:
Kul att jag kunde ge något givande i dina tankar, inte alltid jag lyckas med något sådant. Jag kanske är en bit på spåret nu. Jag kanske har gjort min gärning för dagen? Inte för att jag tror man håller poäng och lägger av när man nått sitt mål.

Jag måste säga att du förde in mig på bättre tankebanor också. Att skicka vidare sina I-landspengar är helt klart mycket mer givande än att åka till en plats för at dela ut sina besparingar. Är man på plats så försöker man nog få mera känsla från givandet, lite givande girighet kanske. Jag är nog girig på det sättet. Jag tycker inte att någon som giver varje dag på en organization skall få pengar för mödan, jag tycker inte den ska få betala transport till jobbet och mat. Knasigt, jag kommer behöva grubbla länge över om givarambassadören skall få en bit bröd.

Vore det inte intressant om du levde upp till din originaltext? Kan du tänkas sälja allt du har och flytta in i ett kollektiv som inte har några utgifter? Tänk vad mycket pengar du skulle kunna skicka då! Det är nog väldigt enkelt att starta upp det levnadssättet, men samtidigt så ser man ju inte resultaten. Man blir nog bitter i slutändan. Jag tror jag har sett den bitterheten, man blir en sådan som skriker på folk att de inte får köpa bananer från Israel. Till slut ger man bara pengar och kärleken avdunstar. Då ger man bittra pengar, arga, hatiska gåvor. Och som extra plåster på såret så är man själv behandlad som man inte vill, man behandlar sig själv som man inte vill behandla den nästa.

Du får gärna lösa detta eftersom jag nu har slingrar runt tankarna och har svårt att få ihopp begreppen om kärlekens cirkel i livet...
Jo, det vore intressant. Har kollat runt lite bland de kollektiv som finns i Sverige via en länk som weseeyou bifogade här, där det finns många intressanta alternativ. Han har även i sitt inlägg bidragit med en hel del intressant information till ämnet. Kika gärna om du inte gjort det!

Den bitterheten du beskriver är något jag fruktar, dock anser jag att den måste upplevas innan man lägger såpass stor vikt vid den att man inte pröva alls. Jag kan ha fel. Vad tror du? Tänk om det är kärleksfullt utan att man själv känner kärleken? Dvs att man försakar sig själv såpass att man är genombitter, men att det ger mycket lycka åt andra iallafall. Jag tror trots allt inte att kärleken man lägger ned i det kommer märkas, endast resultatet av ens arbete.

Jag ser även att du och tinman gett er in på en vidare filosofisk dialog, kommer ni fram till något intressant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in