Citat:
Ursprungligen postat av
GaudierGash
Jag ska försöka dela med mig om det sker! Din vilja är väl den bästa av alla skills, då de flesta saknar den och avstår?
Jag håller verkligen med dig, jag känner mig som Dr. Jekyll och Mr. Hyde emellanåt. Åskådare genom samvete i sina handlingar - mycket, mycket intressant. Det är som att man ser sig vara självisk men inte kan göra något åt det. Jag antar att det kan vara svårt att älska sin näste som sig själv om man avskyr sina egoistiska drag som kikar fram ibland... Om man lär sig älska sina egoistiska drag, eller åtminstone att acceptera dem, kan man då göra samma sak i andra människor?
Filosofilärarn själv? Var inte riktigt med på vad du menade. Jag tror att han är avstängd för en period, så vi får vänta ett slag på sång.
Jag tycker inte att du låter obildad, snarare insiktsfull inom ämnen som många människor inte är.
Först får jag tacka hemskt mycket för dina gosiga uppmuntrande svar. Det märks att du jobbar flytigt med att älska din näste!
Kan man acceptera andra egoister? Jag kan enbart tala från eget perspektiv, och jag säger väl ja. Men till viss sträckning. Jag känner nästan att jag måste viska nästa mening, men.. jag jobbar hårt för att se förbi egoisten som står bakom min partner. Det är tyvärr något som inte går att ljusna på så jag lever helt enkelt med det eftersom resterande personlighet är 100% acceptabel i mina ögon.
Jag har även många vänner som är egoister, några av mina närmaste är nog av största rangen. Jag börjar se et mönster här.
Dras jag till egoister? Är det universums samspel av gott på ont? Får jag ens betrakta mig så högt att jag står i högre rank än mina närmsta människor?
Samtidigt har jag även vänner som står högt över mig med icke egoismen, och dessa ser jag då upp till och strävar efter liknelser.
Det måste ju betyda att man måste ha en skala att leva efter, man kan inte alla vara lika. för då vet man inte vad som är ner och upp. Men samtidigt så skulle inget behöva åka upp om allt redan var frid.
Kan du se förbi egoisten? Du kanske har en helt annan bild än mig över vad egoisten innebär. Det skulle ju kunna vara någon ytterst ond som kommer i tankarna. För mig dök de människor jag känner bäst upp och mitt svar blev som åvan.
Jag benämde den tyste som filosofilärarn som ett skämt, jag kände lite påtvingade argument som kändes ungefär som en gammal lärare jag hade på gymnasiet. Det är synd att vi får vänta på att denne blir friad för vidare diskussion, men jag är egentligen bara intresserad av filosofisk sång ännu. Jag vet nämligen inte om jag hört något sådant förut.
Man har hört dikter, predikor, dolda budskap, flummeri m.m. i sång, men jag personligen har inte hört n filosofi vad jag vet.
Bara för det vill jag slänga in mer i diskussionen. Om man ger sång till sin näste, i form av kärlekssång. Är de givande, eller är det bara ljudvågor som flyter bort. Får man fram glädje och kanske en skvätt tårar blir man väl nöjd. Men ska man skapa mer förändring med sången? Sätta en kopp framför sig samtidigt för att samla pengar till den berörde som man sjunger för. Sprida ord som får ändring på folks humör, eller med lite tur moral. Sprider oändlig kärlek. tänker jag efter finns det ju faktist artister som lyckas med detta.
Jag dalar iväg som vanligt.
Jag gillar dig skarpt förresten, du är som en dirrigerare på något sätt samtidigt som du står över alla tankar och kan sätta dig i alla situationer. Väldigt öppet sinne. Och helt i luften så jag inte vet var jag skulle platsa dig som människa. Du skulle kunna vara allt från en tiggare som precis lärt sig skriva, till en nobelpristagare som sitter och dikterar till sin iphone ur jacuzzi. Men det är väl det som är så spännande på detta forum. En samling tankar från okända hjärnor. En kamp om korrekt och fel, hat och kärlek. Kommer det nå sitt slut? Sista inlägget... svaret till allt.