2015-05-02, 15:47
Medlem
Perignons avatar
Tragiskt* nog är flashback sannare än gammelmedia. Samtidigt är just detta gammelmedias dödsdom; snuttifiering, döljande av fakta samt politiskt vinklade nyheter i en aldrig sinande ström.

*Hade vi haft ett sunt medieklimat och seriösa journalister som bedrev riktig journalistik, hade vi inte haft den mediekris som finns idag. Dessutom hade vi vetat mer om hur det faktiskt ser ut i omvärlden och även i landet. Nu passerar det mesta som presenteras den trötta medelmedborgaren genom politrukernas censurfilter innan det förpackas i cellofan och glitter så att mediekonsumenten ska köpa ännu en vinklad sanning.
Citera
2015-05-02, 16:00
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Tror snarare på det rimliga att skiten kan leva kvar men utan att den efterfrågas av konsumenter. Den blir nästan till max beroende av statens subventioner men liten i omfattning kommer skiten att förbli. "Vara kvar" sedan, tråden uppdateras ju med data om uppsägningar och konkurser. Det går åt helvete! Det går inte bra.

Du är nöjd, ja men var det då! Själv lånar jag tex The Economist (den har sina brister den också) på biblioteket. Inte fan att jag läser eller tittar eller lyssnar på svenskt därför att det är skit.

Har jag sagt att jag är nöjd? Jag avskyr gammelmedia och välkommmar dess undergång med öppna armar. Är det något fel i att spekulera runt vilka de nya alternativen är och hur pass gångbara de kan vara som nyhetsförmedlare? Du behöver inte lägga ord i min mun. Jag har aldrig sagt att jag är nöjd pappskalle.
Citera
2015-05-02, 16:11
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Har du hört talas om Twitter? Du kan följa all världens nyhetskanaler, bloggare m.m. i ditt flöde. Bara att snabbt skrolla igenom dagens händelser & klicka på de länkar som verkar intressanta. Man får allt serverat & slipper sitta en hel dag & planlöst bläddra igenom hundratals hemsidor.

Det slår allt gammelmedia kan prestera. Dessutom är det som står i trycka tidningar ofta gårdagens nyheter.

Det är sant som du säger. Fast vad det gäller svenska nyheter på twitter så bottnar de allt för ofta i åsikter om någon artikel som skrivits i gammelmedia. Detsamma gäller här på Flashback.
Citera
2015-05-02, 16:18
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Man kan iaf. konstatera att nivån i gammalmedia sjunker dag för dag. Läste precis på AFA-Bladet: "Bäbisextra", "Bäbisyra"!! Vem är det man vänder sig till med sådant språk, WT, och annat löst folk? Tänkande människor kan ju inte annat än vända sig till alternativ media/kanaler.

Så snacket om att det inte finns gångbart alternativ kan ju bara inte stämma. Folk finner dessa kanaler snarare än du tror, tro mig!

Jag håller med dig och hoppas du har rätt i att folk hittar alternativa kanaler fortare än jag kan säga hej. Helst skulle jag se att dessa kanaler skulle attrahera alla, wt, annat löst folk, min gamla mormor, fan och hans moster, alla ska med!
Citera
2015-05-02, 16:52
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Därför att det är det som krävs. Först när vi ser ett alternativ som de allra flesta tycker är väl fungerande och kan ta till sig kan vi lägga gammelmedia och dess negativa påverkan på samhället i graven för gott.
Struntprat. Det folkliga är den fostrande opinionsbildningsjournalistiken som existerar idag. Den är mer skadlig än nyttig. Intresset för att informera sig om aktuella händelser är större än någonsin och det som hänt är att det just nu krävs litet mer egen aktivitet av nyhetskonsumenten än förut. Men det är inget problem i sig.
Citera
2015-05-02, 17:37
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Struntprat. Det folkliga är den fostrande opinionsbildningsjournalistiken som existerar idag. Den är mer skadlig än nyttig. Intresset för att informera sig om aktuella händelser är större än någonsin och det som hänt är att det just nu krävs litet mer egen aktivitet av nyhetskonsumenten än förut. Men det är inget problem i sig.

Det skulle kunna vara ett problem i och med att en massa människor exkluderar sig själva från nyheterna när det krävs lite mer än att surfa in på aftonbladet. Å andra sidan kanske dessa individer alltid har varit ointresserade och inte brytt sig i nyheterna i vilken form de än kommit. Intellektuellt segregerade om man så vill. Jag är dock rörande överens med dig om att dagens journalistik, som fortfarande ändå domineras av gammelmedia, i huvudsak är skadlig för samhället.
Citera
2015-05-02, 19:08
Medlem
Perignons avatar
En trend som nu är adamant och oomkullrunkelig är att SVT alltid har minst en "djurnyhet" i högerspalten på förstasidan (svt.nyheter).
Det är i princip samma blaj-stuk som Aftonhoran kör med, dvs. söta djurungar och liknande. I skrivande stund handlar dom fem (!) djurnyheterna om vitryggig hackspett/myggbekämpning kring Österfärnebo (den enda djurnyheten jag kan se som faktiskt har ett nyhetsvärde), söta djurnungar (jo, på allvar handlar artikeln om just fenomenet söta djurungar), sophämtning med häst, tigrar på djurpark, sjölejon som drog med sig man från båt.

Allt detta på SVT nyheters förstasida.

Stor journalistik, my ass. Ett tecken i tiden? Absolut.
Citera
2015-05-02, 19:11
Medlem
nins avatar
Extremt bra gräv där Tugor angående tjobakk. Min gissning är att ditt gräv var på en nivå som fd "journalisten" tjobakk aldrig var i närheten av.
Citera
2015-05-02, 21:04
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
En sorts gammelmedia som inte har diskuterats så mycket i tråden är radio.

Jag tror att radio till skillnad från papperstidningar och TV kommer ha en marknad en lång tid framöver. Framförallt på grund av att det finns en radio i varje bil och jag ser inte riktigt något annat medium som kan ersätta bilradio utan att utgöra en potentiell trafikfara.
Citera
2015-05-02, 21:29
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
[...] jag ser inte riktigt något annat medium som kan ersätta bilradio utan att utgöra en potentiell trafikfara.

Spotify, podcasts, talböcker?
Citera
2015-05-02, 21:31
Medlem
Citat:
En sorts gammelmedia som inte har diskuterats så mycket i tråden är radio.

Jag tror att radio till skillnad från papperstidningar och TV kommer ha en marknad en lång tid framöver. Framförallt på grund av att det finns en radio i varje bil och jag ser inte riktigt något annat medium som kan ersätta bilradio utan att utgöra en potentiell trafikfara.
Frågeställningen där är väl om vi ska ha licensfinansierad radio som konkurrerar med (ut?) kommersiell radio.
Citera
2015-05-02, 21:55
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Sveriges Radio vill dock helst lägga ned FM-sändingarna:
Citat:
Så Sveriges Radio körde alltså igång testerna med DAB hösten 1995. Det dröjde till 2001 innan en ordentlig granskning i media gjordes av försöken. Aftonbladet gick igenom hur försöken gick. Svaret var - uselt.

DAB var ett fiasko. 25 personer anställda av Sveriges Radio sände radio 10 timmar om dagen för 10 lyssnare. Ytterligare 35 personer runt om i landet sände också.

Kostnaden var då uppe i 156 miljoner.

http://www.sloseriombudsmannen.se/2015/04/22/dab-radion-ett-pengab%C3%A5l-26592917

Nu är det igen aktuellt med digitalradio:

Citat:
Regeringen har ärvt en tossig idé av förre kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth, nämligen att lägga hundratals miljoner kronor på att bygga ett nytt marknät för digitalradio och försöka förmå befolkningen att köpa nya apparater till hem och till bilar för att kunna lyssna.

Alliansen tillsatte en digital samordnare, som i december i fjol lämnade över en plan för hur de analoga sändningarna ska kunna vara skrotade år 2022.

Ivrigt påhejade av höjdare på Sveriges Radio och inom kommersiell radio, som själva har starka intressen i att bevara marksändningarna, beskrevs teknikskiftet som en ödesfråga och digitaliseringen som en landvinning utan vilken det inte skulle vara möjligt att till exempel ”via en display på mottagaren visa olika typer av programinformation”.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article20623551.ab

Jag tror knappast att folk skaffar bilradio med DAB utan det blir nog ren interetradio man lyssnar på i framtida bilar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in