Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Vanja
Löjligt med 8 av 14 lag i champions league. Rent töntigt. Lika bra att låta alla vara med.
Jag hoppas att de kör på fotbollsformatet när A-licensen går ut.
- Införa förkval för sämre lag och ligor innan gruppspelet
- 32 lag i gruppspelet i åtta grupper
- KHL är en svår nöt, men eftersom den håller såpass bra klass bland de bästa lagen anser jag att de tre bästa ryska lagen och två bästa utländska lagen direktkvalificeras till gruppspelet. Ett ryskt lag och de två näst bästa utländska lagen går in i sista kvalomgången. Två sämsta utländska lagen går in i näst sista kvalomgången
- SHL, NLA, DEL, Liiga och Extraliga har tre direktkvalificerade lag (två bästa i grundserien och slutspelsvinnaren) plus ett lag i sista kvalomgången
- EBEL (Österrike) har två direktkvalificerade lag plus ett lag i sista kvalomgången
- Norska Get-ligaen och slovakiska Extraliga har ett direktkvalificerat lag plus ett lag i någon av kvalomgångarna beroende på kvaliteten på ligan
- Resterande ligor har ett lag i någon av kvalrundorna
Vilket ger oss 24 direktkvalificerade lag och åtta lag från sista kvalomgången som går in som fjärdeseedade vid lottningen.
Jag tycker också att utländska lag i exempelvis EBEL ska få chansen att representera sitt land i CHL. Möjligtvis något förkval om platsen mellan vinnaren i inhemska ligan och det "bättre" laget (exempelvis italienska HC Bolzano i EBEL och Asiago i Serie A).