2015-05-02, 19:36
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njor
Ja, fast man kan köra externt. Alltså bara länka till bilden som ligger på t.ex. imgur.

Ja, det är sant. Jag bedömde TS fråga om att "ladda upp bilder till Flashback" som just att ladda upp bilder till Flashback. Att kunna lägga in bildlänkar vore bra.

Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nej, texten tar inte så mycket plats.

Nej, jag vet vad du menar och mitt påstående var inte heller "Text tar upp orimligt mycket lagringsutrymme". Mängden, särskilt det faktum att inget raderas, gör ändå sitt och jag antar att formatet (antal separata ämnen samt svar och dylikt) inte gör det bättre.

Så länge det är som i dagsläget så är det nog ändå måttligt i sammanhanget men med bilder på varierande storlek så skulle det dra iväg rejält.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2015-05-02 kl. 19:39.
Citera
2015-05-02, 19:43
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkCat
Hej FB. Kommer man kunna ladda upp bildinlägg på flashback i framtiden när kommer det komma.?
Vore riktigt roligt att kunna ladda upp bilder
Funktionen finns, men den är inte påslagen. En rest från vBulletin m.a.o. Att den inte är påslagen är för att skydda forumet. De som vill se Flashback stängas ner skulle spamma loss med barnporr och annat. Sen är kärnverksamheten diskussionsforum, inte att posta "roliga" bilder.
Citera
2015-05-02, 19:55
Medlem
Nereons avatar
Man skulle väl kunna ha en grej (som t.ex. spoiler taggen) som är expanderbar, och stängd från början, som bilder automatiskt hamnar i? Så får man expandera den om man vill se bilden. Men den juridiska biten kvarstår ju då fortfarande.
Citera
2015-05-02, 19:59
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det är 8161 inlägg skrivna hittills idag (räknaren syns på mobilsidan). Som sagt, jag påstår inte att text tar upp stort lagringsutrymme men att det ändå behöver plats att lagras på. Jag menar däremot att bilder tar upp rejält mycket mer plats och att det skulle kunna orsaka problem då utrymmet krymper i så snabb takt.

Edit: 8206 inlägg då jag hade skrivit färdigt
Vi gör en uppskattning på 10000 inlägg per dag. Maxlängden på ett inlägg är 10000 tecken. Det blir 100MB om dagen eller 30GB om året. En normal hårddisk på 3TB skulle alltså ta hundra år att fylla.

Men du har helt rätt i att bilder skulle kunna dra iväg det hela, även om det naturligtvis går att lösa genom att inte tillåta bilder över en viss storlek och liknande åtgärder.
Citera
2015-05-02, 21:14
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Vi gör en uppskattning på 10000 inlägg per dag. Maxlängden på ett inlägg är 10000 tecken. Det blir 100MB om dagen eller 30GB om året. En normal hårddisk på 3TB skulle alltså ta hundra år att fylla.

Men du har helt rätt i att bilder skulle kunna dra iväg det hela, även om det naturligtvis går att lösa genom att inte tillåta bilder över en viss storlek och liknande åtgärder.
Avatarerna tar väl också en del utrymme.
Citera
2015-05-02, 21:17
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njor
Det finns en räknare som vi kan se. Den finns på högra sidospalten när man tittar i ett ämne.
Jo, jag såg den nu. Det var bara jag som var blind.

Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Avatarerna tar väl också en del utrymme.
20kB per avatar. Idag har det tillkommit 100 medlemmar. Vi pratar alltså om 2MB per dag. Det är ingenting.
Senast redigerad av kinesarsle 2015-05-02 kl. 21:26.
Citera
2015-05-02, 22:00
Medlem
epost72s avatar
Det går väl lika bra att ladda upp bilder externt och länka till dem?
bild
Citera
2015-05-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Det går väl lika bra att ladda upp bilder externt och länka till dem?
bild

Man blir ju så trött i fingret av att behöva styra runt och klicka och sen tillbaka plus att det tar jättelång tid. Skoja bara men det är typ argumenten som finns mot länk, kanske något mer men kommer inte på. Sen har det nämnts massa andra pro-argument så jag tycker inte det är en fråga längre, såvida ingen kommer på något nytt riktigt bra argument vilket jag inte tror kommer att hända.
Citera
2015-05-04, 00:30
Medlem
Axells avatar
Jag förstår varför inte Flashback vill ha bilder upplagda på grund av det juridiska om folk lägger upp massa skit. Dock kanske man kunde försöka hänvisa folk att lägga upp via nån sida där de i regel inte tar bort bilderna så snabbt(om det ej är olagligheter då förståss). Många gamla trådar är förstörda pga döda länkar till imageshack och liknande.
Citera
2015-05-04, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Jag förstår varför inte Flashback vill ha bilder upplagda på grund av det juridiska om folk lägger upp massa skit. Dock kanske man kunde försöka hänvisa folk att lägga upp via nån sida där de i regel inte tar bort bilderna så snabbt(om det ej är olagligheter då förståss). Många gamla trådar är förstörda pga döda länkar till imageshack och liknande.
Ah juste det där glömde jag, det där är faktiskt en ganska bra anledning till att man ska kunna lägga in bilder här men frågan är om det verkligen är flashbacks ansvar att backa upp dåliga uppladdningssajter. Kan dock tycka att man borde kunna laborera lite med funktioner till hur man kan åtminstone förbättra det här broken link problemet.
Citera
2015-05-05, 23:36
Medlem
Moramannens avatar
Förutom den juridiska aspekten skulle jag tro att en sån funktion eventuellt skulle kunna leda till att folk började posta memes och liknande istället för att skriva riktiga inlägg, och i flera forum skulle det därmed kunna vara hämmande för diskussionen. Tänker då särskilt på de politiska delforumen, kapten Picard som gör en facepalm skulle säkert bli vanlig där. I kombination med riktiga argument gör det förstås inget, men det riskerar lätt att bara bli ett jävla bildspammande.

Däremot vore det ju enormt praktiskt i "Egna konstverk"-tråden och liknande.

Men problemet att bilder som ligger på imageshack försvinner efter ett tag (inget jätteproblem enligt mig, men småjobbigt är det allt) försvinner ju inte med att bilden syns direkt bara man skriver i url:en, för att lösa det skulle man istället ladda upp bilderna direkt här på Flashback, vilket en del föreslagit. Men då är vi tillbaka på det juridiska igen.

Jag tycker nog ändå att idén är värt ett försök.
Citera
2015-05-07, 18:42
Medlem
cavvemans avatar
Kanske kodarna skulle kunna ordna med en kompromiss?
På imgur finns funktionen när man går in i en diskussion så kan man bara flytta muspekaren över en bildlänk och bilden syns när pekaren är över länken och försvinner på direkten när man flyttar på pekaren. Exempel

På detta sättet så slipper man även använda sig av [img] taggar
Samt att admin väljer ut i vilka forum/delforum som denna funktionen skulle kunna fungera i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in