Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Tja, vad lägger du i begreppet "fungerar" när du uttrycker dig så?
ByeByeBoston kan nog svara för sig själv.
Jag ger min syn på saken.
(1) Det finns ett utbud av lokaler att hyra.
(2) Man behöver inte stå i kö för rätten att diskutera att hyra av fastighetsbolaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Det är stor brist på mindre lokaler som kan hysa verksamheter av praktisk karaktär. Tänk hantverkare, enklare tillverkning, lagerhållning. Hyrorna på sådana lokaler är helt fabulösa och trots det så produceras inga nya. Det här är otäckt tydligt när man som företagare försöker utvidga verksamheten. Kontorsfastigheter i all ära - samhällsekonomin består av mer än pappersvändarnas arbetsstationer.
a) hur vet du att det är brist?
b) Uppenbarligen finns det ingen större "brist" för de som är beredda att betala de "fabulösa" hyrorna. Fö var det länge sedan tillverkning och lagerhållning flyttade utanför städerna pga att det inte var prisvärt att ägna sig åt det där. Det ter sig mer som du gnäller över en samhällsförändring där folket ändrar sina betalningspreferenser.
c) Folket visar med sin betalningsvilja vad de vill betala för. Och kan nu de som utvecklar datorspel betala mer än en någon som ska lagerhålla då blir det speltillverkarna som sätter sig där. Vill du ha en Stalin som bestämmer vem som ska få hyra var?
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
En konkurrent som varit verksam i 30 års tid och köpte en fastighet för vrakpris back in the days, som idag fungerar som litet kontor, lager och verkstad, har en enorm konkurrensfördel.
Har man? Om nu konkurrenten köpte den i Bastuträsk och inte får igen köpeskillingen och kunderna har flyttat så ser jag inte riktigt konkurrensfördelen.
Vad du talar om är att någon råkade köpa där det sedan blivit populärt. Men vad har folkets förändrade preferenser över tiden med frågan att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Tänk 70 m2 inomhus och en inhägnad tomt om det dubbla. Om min firma ska hyra samma fastighet så går det omöjligt att konkurrera prismässigt. Och observera att här finns ingen osynlig hand som leder till att en bäst skickade entreprenören i slutändan levererar tjänsten.
Det handlar ju bara om att klara av att konkurrera. Och en del som säljer där det är högre priser tar också mycket högre betalt. Och lyckas då gå runt.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Naturligtvis förespråkar jag inte reglerade hyror på dylika lokaler. Men jag ser inte hur marknadshyrorna löser ett problem.
Marknadshyrorna gör att det finns ett utbud och att den som kan betala kan hyra där.
Antag i stället att det vore 8 års kö till kommersiella lokaler. På vad sätt skulle det vara bättre. Ett företag måst vänta 8 år på att expandera. Det är knappast önskvärt. Och ännu svårare blir det för de som måst krympa, men måste vänta 8 år på att komma sig till en mindre lokal.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Kanske kan man hävda att tillgången på kontorsarbetsplatser av större modell har upprätthållits med marknadshyror, men den marknaden har också sett spektakulära kracher med betalningsnotor som landat i knäet på skattebetalarna.
Om det är så att de som vill hyra kontor har bättre betalförmåga så har lokalerna omvandlats till kontor. Inget konstigt i det.
Vilka betalningsnotor är det du tänker på?