2015-05-01, 17:01
Medlem
Rakiis avatar
Dåligt drag i tråden, är alla bakfulla eller ute på demonstrationståg idag?

Själv är jag och gör ingetdera, ska sitta hemma och se på en Pinku Eiga idag, Wet Desire ifrån 1972 som fanns på Asiatorrents featured torrents-lista. Sen ska jag se Sleepless Night ifrån 2012 och kanske den regissörens tidigare film Eighteen som jag har sett tidigare men vill fräscha upp minnet och kanske höja betyget.

Får se om jag kollar någon ny film också, kanske A Girl at my Door eller Rent-a-Cat sen.
Citera
2015-05-01, 21:48
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Dåligt drag i tråden, är alla bakfulla eller ute på demonstrationståg idag?

Själv är jag och gör ingetdera, ska sitta hemma och se på en Pinku Eiga idag, Wet Desire ifrån 1972 som fanns på Asiatorrents featured torrents-lista. Sen ska jag se Sleepless Night ifrån 2012 och kanske den regissörens tidigare film Eighteen som jag har sett tidigare men vill fräscha upp minnet och kanske höja betyget.

Får se om jag kollar någon ny film också, kanske A Girl at my Door eller Rent-a-Cat sen.

Spelat Sleeping Dogs hela dagen -.- Haha bakfull har man också vart. Men älskade verkligen allt med Sleeping Dogs! Har du spelat det? Isf, kan du rekommendera en triadfilm i liknande stil? Ett mörkt och skitigt neon-Hong Kong och brutalt våld? Helst inget Johnnie To. Verkar inte som han riktigt gör de triad-filmerna jag önskar.
Citera
2015-05-02, 00:21
Medlem
DumBeasts avatar
My Man (Kazuyoshi Kumakiri, 2014)

My Man är en speciell film. Baserad på en bok jag inte läst så jag vet inte hur mycket som kommer därifrån och vad som faktiskt är enbart Kumakiri. Det finns en ambivalens i ”My Man” som gör den otroligt intressant och kontroversiell utöver det provocerande ämnet när det gäller vad man kan acceptera hos fiktiva rollfigurer och vad som är accepterat att visa utan att lägga in en brasklapp.

My Man handlar om ung man som tar hand om den ca. 5-åriga dottern till en släkting som går bort under en jordbävning. Tidigt börjar deras förhållande få en sexuell natur och innan hon kommit ur tonåren lever de i en parrelation. Kumakiri visar det här med sin vanliga distans som gör att allt känns realistiskt och vardagligt. Endast vid några få tillfällen tillåter han att något utomstående stör parets relation och när det gör det får det stora men inte långvariga konsekvenser. Det gör att så gott som allt fokus ligger på själva relationen mellan far och dotter, inte på handling och konflikter. Tack vare skådespelarna blir det filmens största styrka.

Tadanobu Asano och Fumi Nikaido gör båda otroliga rollprestationer. Asano som den perverse, okontrollerade, svage Jungo och Nikaido som den starka men behövande Hana. De lyckas hitta en balans i sina roller där Asano lyckas framstå samtidigt som otroligt motbjudande men också sympatisk och Nikaido som både utnyttjad och samtidigt i kontroll. Det är genom hela filmen oklart vem som är den mest drivande i förhållandet och Kumakiri utnyttjar det ända tills filmens slut. Den oklarheten och kraften i rollprestationerna, främst Nikaidos, är det som gör att man som tittare kan börja ställa sig frågan om vad som är tillåtet eller inte, fastän det egentligen borde vara solklart. På ett sätt får Kumakiri tittaren lika förvirrad och pervers som Jungo, på ett annat sätt känns det ändå självklart vad svaret är i verkligheten.

Det finns otroligt mycket mer att säga om My Man och relationen mellan Jungo och Hana, publik och filmskapare, vad som är underhållning och vad som är accepterat och inte. Men jag stannar här.
Senast redigerad av DumBeast 2015-05-02 kl. 00:23.
Citera
2015-05-02, 11:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Spelat Sleeping Dogs hela dagen -.- Haha bakfull har man också vart. Men älskade verkligen allt med Sleeping Dogs! Har du spelat det? Isf, kan du rekommendera en triadfilm i liknande stil? Ett mörkt och skitigt neon-Hong Kong och brutalt våld? Helst inget Johnnie To. Verkar inte som han riktigt gör de triad-filmerna jag önskar.

Japp, jag har spelat det för ett par år sedan och gillade spelet mycket, men överlag har jag dålig koll på just triadfilmer så vet inte vad man ska rekommendera bortom Johnnie To då, tyvärr!
Citera
2015-05-02, 12:30
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Japp, jag har spelat det för ett par år sedan och gillade spelet mycket, men överlag har jag dålig koll på just triadfilmer så vet inte vad man ska rekommendera bortom Johnnie To då, tyvärr!

Okej synd. Jaja, jag får leta lite själv. Det är ju iof jävligt roligt det också. Hittade en film från 80-talet som verkar riktigt bra. Hong Kong Godfathers, kanske blir att jag ser den ikväll/inatt
Citera
2015-05-02, 12:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Okej synd. Jaja, jag får leta lite själv. Det är ju iof jävligt roligt det också. Hittade en film från 80-talet som verkar riktigt bra. Hong Kong Godfathers, kanske blir att jag ser den ikväll/inatt

Den har jag faktiskt sett för fyra år sedan såg jag på FT, givit den en trea så se det som en indikation på en bra film så gott som något.
Citera
2015-05-02, 12:48
Medlem
Rakiis avatar
Ingen annan som har sett Sea Fog ännu?

Såg den igår utan egentliga aningar om vad den skulle handla om förutom människosmuggling, lite därför som jag såg den nu i kölvattnet av det som hände för ett par veckor sedan. Ganska lugnt och långsamt tempo i början till en väldigt våldsam och uppskruvad andra och tredje akt som tog mig helt på sängen då jag inte hade förväntat mig någonting. Ska inte skriva mera, men jag gillade den väldigt mycket och gav den en ytterst stark trea på Filmtipset, se den men läs inte på för mycket och kolla ingen trailer!

Får se om jag ser någon Yimou-film idag för att knyta an till projektet igen som har legat på is, men skönt att man inte har någon deadline på den och kan kolla i sitt eget tempo, lutar åt att se Vikarien idag.

Sen har jag lite Miike-filmer på G att se också, dock inte börjat att kolla på MPD Psycho ännu, men såg Bodyguard Kiba 2 imorse tillsammans med en koreansk film som heter The Moonlight of Seoul som var bra, gillade båda filmerna.

Skönt att man inte var bakfull igår så man orkade att se på film istället för att släpa sig till pizzerian, ligga i sängen och jämra sig eller bara sova bort hela dagen.
Citera
2015-05-02, 12:50
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ingen annan som har sett Sea Fog ännu?

Såg den igår utan egentliga aningar om vad den skulle handla om förutom människosmuggling, lite därför som jag såg den nu i kölvattnet av det som hände för ett par veckor sedan. Ganska lugnt och långsamt tempo i början till en väldigt våldsam och uppskruvad andra och tredje akt som tog mig helt på sängen då jag inte hade förväntat mig någonting. Ska inte skriva mera, men jag gillade den väldigt mycket och gav den en ytterst stark trea på Filmtipset, se den men läs inte på för mycket och kolla ingen trailer!

Får se om jag ser någon Yimou-film idag för att knyta an till projektet igen som har legat på is, men skönt att man inte har någon deadline på den och kan kolla i sitt eget tempo, lutar åt att se Vikarien idag.

Sen har jag lite Miike-filmer på G att se också, dock inte börjat att kolla på MPD Psycho ännu, men såg Bodyguard Kiba 2 imorse tillsammans med en koreansk film som heter The Moonlight of Seoul som var bra, gillade båda filmerna.

Skönt att man inte var bakfull igår så man orkade att se på film istället för att släpa sig till pizzerian, ligga i sängen och jämra sig eller bara sova bort hela dagen.

Har inte fått sett Sea Fog ännu, men haft tanke om det länge och ditt korta men klarogörande omdöme satte spiken i kistan. Denna skall jag se så fort jag kan Tackar för tipset.
Citera
2015-05-02, 13:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Har inte fått sett Sea Fog ännu, men haft tanke om det länge och ditt korta men klarogörande omdöme satte spiken i kistan. Denna skall jag se så fort jag kan Tackar för tipset.

Tror faktiskt att den kan falla dig och er andra som skriver i tråden, plus att den verkligen är helt rätt, tragiskt nog, i tiden nu.

Nästa film jag ser om en stund blir nog A Girl at My Door tror jag, vet faktiskt inte vad jag ska förvänta mig där heller, men hoppas på att bli överraskad.
Citera
2015-05-02, 13:23
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Tror faktiskt att den kan falla dig och er andra som skriver i tråden, plus att den verkligen är helt rätt, tragiskt nog, i tiden nu.

Nästa film jag ser om en stund blir nog A Girl at My Door tror jag, vet faktiskt inte vad jag ska förvänta mig där heller, men hoppas på att bli överraskad.

Tror t.om att det var Sydkoreas oscarsbidrag förra året, som lite extra kuriosa men tog sig tyvärr inte så långt.
Citera
2015-05-02, 18:20
Medlem
erections avatar
Citat:

Vilken relle är det som du har? Jag laddade hem filmen på Pirate Bay och fanns undertexter på subscene!

Jupp. Den på piratebay jag har! Tackar!
Citera
2015-05-02, 18:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Jag gillade den här väldigt mycket faktiskt, vägde hela tiden mellan en stark trea och en svag fyra men landade till slut på trean, höll kanske inte hela vägen för att förtjäna en fyra, men en bra film om moraliska dilemman och moraliskt förfall i en liten fiskeby någonstans i södra Sydkorea.

Se den om ni har tid över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in