2015-05-01, 20:18
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Washington is calling on Ukrainian authorities to thoroughly and swiftly investigate the tragedy of May 2 in Odessa on the eve of its anniversary, US State Department Spokesperson Marie Harf told journalists.

At least 48 people died, and over 200 were injured. Local officials accused Kiev of covering up the actual death toll of at least 116.

http://sputniknews.com/politics/20150501/1021585162.html
Ukrainska myndigheter ska få kritik för att inte ha undersökt branden.
Hade de gjort det så hade det underlättat för Ukraina.
2015-05-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Ukrainska myndigheter ska få kritik för att inte ha undersökt branden.
Hade de gjort det så hade det underlättat för Ukraina.

Så vad anser FN:s Ukrainska mänskliga rättighetsmission om Ukrainska myndigheters utredning av Odessa massakern?

OCH: Hur länge har den ryska militärövningen pågått i Rostov?

Edit: Du frågade tidigare "Det är en jävligt lång "övning" som pågått i Rostov. Tycker du inte? ".
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-01 kl. 20:34.
2015-05-01, 20:51
Medlem
Representatives of the International Consultative Group of the Council of Europe (CE) will arrive in Ukraine at the beginning of June to assist in the investigation of last year’s tragedy in Odessa, the CE headquarters in Strasbourg said on Thursday.

The International Consultative Group on Ukraine was set up by Council of Europe Secretary General Thorbjorn Jagland to help investigate the events on Maidan in February 2014. The activity of the group was later expanded to follow the developments around the tragedy in Odessa on May 2, when at least 48 people died and 247 were injured in the clashes and the fire in the Trade Unions House.

http://en.voicesevas.ru/news/4822-council-of-europe-representatives-to-assist-in-investigating-odessa-tragedy.html
2015-05-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Representatives of the International Consultative Group of the Council of Europe (CE) will arrive in Ukraine at the beginning of June to assist in the investigation of last year’s tragedy in Odessa, the CE headquarters in Strasbourg said on Thursday.

The International Consultative Group on Ukraine was set up by Council of Europe Secretary General Thorbjorn Jagland to help investigate the events on Maidan in February 2014. The activity of the group was later expanded to follow the developments around the tragedy in Odessa on May 2, when at least 48 people died and 247 were injured in the clashes and the fire in the Trade Unions House.

http://en.voicesevas.ru/news/4822-council-of-europe-representatives-to-assist-in-investigating-odessa-tragedy.html
Vore nog mer klädsamt om man utredde Rysslands krigsbrott och Putins agerande som ju startade hela konflikten med ond bråd död för cicilbefolkningen i öster. Ukraina tål säker att skärskådas medan Ryssland har garderoben full av ljusskygga skelett. Så tro inte på vad Putins propagandakanaler spyr ur sig. RT, Sputniknews mm har ju inte friheten att skriva sannngen, bara ofriheten att vidbefordra Kremls lögner. Men din ihärdighet förtjänar en stor röd stjärna.
2015-05-01, 21:26
Medlem
Den Nato-ukrainska dödslistan är igång igen. Ukrainska Peacemaker är i full fart. De senaste tilläggen verkar gälla folk på Krim. På annan plats sägs att besökarnas IP-adresser loggas och undersöks då det misstänks att så kallade separatister vill veta om deras namn finns på listan.

https://psb4ukr.org/criminal/

--

Verkhovna Rada deputy and advisor to the Ministry of Internal Affairs of Ukraine Anton Gerashchenko called "idiotic" demands the Ukrainian Ombudsman stop work site "Peacemaker", which collects information about opponents of the Ukrainian authorities.

Earlier Tuesday, a spokesman for the Ombudsman of Ukraine Mikhail Chaplyga reported that the Ukrainian office of the Ombudsman pointed out to law enforcement authorities on the illegality of the site "Peacemaker", which supposedly collects information about "terrorists and separatists."

Earlier, former deputy of the Verkhovna Rada Elena Bondarenko called "tool for murderers" site "Peacemaker" , who oversees the advisor to the Ministry of Internal Affairs of Ukraine Anton Gerashchenko.

http://vz.ru/redir/?source=vz_menu_links&nomain=1&id=742728&vzurl=htt p://www.vz.ru/news/2015/4/28/742728.html
2015-05-01, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelbuss
Och du fortsätter med en dåres envishet hävda att en invasion inte inträffat. Man kan nästa tro att din chef står och flåsar dig i nacken och läser allt du skriver.

Men visst, ryssarna har inte invaderat. Du kanske kan visa oss andra var de köper alla sina state of the art stridsvagnar? Ebay.ru? Jag skulle gärna ha en. Passar nog på att införskaffa mig ett förband ryssar som kan kontrollera den åt mig när jag ändå är igång.

USA borde väl rimligen ha otvetydiga bevis för hur det egentligen ligger till. Varför inte bara offentligöra dessa. Verkar märkligt att det inte ska gå att få en bekräftelse eller dementi på om ryska armen befinner sig i Ukraina.
Finns det några rapporter från ryssar i armen som talar om att ha krigat i Ukraina? Finns ju en hel del rapporter från frivilliga ryssar. Hur är det med soldatmödrar, har de något att säga om saken?
2015-05-01, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Vore nog mer klädsamt om man utredde Rysslands krigsbrott och Putins agerande som ju startade hela konflikten med ond bråd död för cicilbefolkningen i öster. Ukraina tål säker att skärskådas medan Ryssland har garderoben full av ljusskygga skelett. Så tro inte på vad Putins propagandakanaler spyr ur sig. RT, Sputniknews mm har ju inte friheten att skriva sannngen, bara ofriheten att vidbefordra Kremls lögner. Men din ihärdighet förtjänar en stor röd stjärna.
Marie Harf USA:s utrikesdepartementets talesperson avvisar bestämt det du försöker göra sammankoppla massakern Odessa med inbördeskriget i Ukraina.

"QUESTION: You sound, whether you want it or not, but you sound as if you are condoning the violence by saying it’s part of a bigger violence."

"MS HARF: Not at all. I did not say that. I said, we have urged for a thorough and transparent investigation so those responsible can be held accountable. And that investigation, as I understand it, is ongoing. We’ve urged the Ukrainian Government to do this as quickly as possible. This was a tragic event, of course. We have been very clear about that."
http://www.state.gov/r/pa/prs/dpb/2015/04/241347.htm
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-01 kl. 21:50.
2015-05-01, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Marie Harf USA:s utrikesdepartementets talesperson avvisar bestämt det du försöker göra sammankoppla massakern Odessa med inbördeskriget i Ukraina.

"QUESTION: You sound, whether you want it or not, but you sound as if you are condoning the violence by saying it’s part of a bigger violence."

"MS HARF: Not at all. I did not say that. I said, we have urged for a thorough and transparent investigation so those responsible can be held accountable. And that investigation, as I understand it, is ongoing. We’ve urged the Ukrainian Government to do this as quickly as possible. This was a tragic event, of course. We have been very clear about that."
http://www.state.gov/r/pa/prs/dpb/2015/04/241347.htm
Ok men då verkar det ju utredas av myndgeterna i Ukraina trots allt. Men att under brinnande krig göra civila utredningar
är nog inte helt lätt. Vad som än hände i Odessa så är det ju bara en händelse av många liknande i krigets spår. Räfs och rättarting lär få vänta tills kriget är slut, Ukrainas gränser säkrade och begångna krigsbrott då kan utredas rättssäkert. Flygkraschen är väl det enskilt största att utreda, bäva månne Ryssland.
2015-05-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cykelbuss
Och du fortsätter med en dåres envishet hävda att en invasion inte inträffat. Man kan nästa tro att din chef står och flåsar dig i nacken och läser allt du skriver.

Men visst, ryssarna har inte invaderat. Du kanske kan visa oss andra var de köper alla sina state of the art stridsvagnar? Ebay.ru? Jag skulle gärna ha en. Passar nog på att införskaffa mig ett förband ryssar som kan kontrollera den åt mig när jag ändå är igång.

Ukraina beväpnar Novorossiyas soldater. Illovaisk och Debaltsevo i synnerhet gav ett rikt krigsbyte. Utländska vapen funna. Är inte detta känt i tråden? Flera fabriker reparerar tanks och andra stridsfordon sedan länge. Våren 2014 sålde ukrainska officerer vapen, berättade Strelkov. En kommendant, kanske det var Belzer, sade att han hade köpt vapen av självaste Poroshenko.

Rebels' Debaltsevo Trophy Count: Over 450 Heavy Weapons, 200 Pieces of Armor, 60 Tanks

Including nearly 200 heavy weapons which are immediately operable - the rest will be put into working condition after some are cannibalized for parts

http://russia-insider.com/en/rebels-debaltsevo-trophy-count-over-450-heavy-weapons-200-pieces-armor-60-tanks/6258
2015-05-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ok men då verkar det ju utredas av myndgeterna i Ukraina trots allt. Men att under brinnande krig göra civila utredningar
är nog inte helt lätt. Vad som än hände i Odessa så är det ju bara en händelse av många liknande i krigets spår. Räfs och rättarting lär få vänta tills kriget är slut, Ukrainas gränser säkrade och begångna krigsbrott då kan utredas rättssäkert. Flygkraschen är väl det enskilt största att utreda, bäva månne Ryssland.
Inte riktigt, så här skriver UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine (report 1 December 2014 to 15 February 2015) om Odessa utredningen:

"Measures to achieve accountability for grave human rights violations committed during the Maidan protests, in which at least 104 demonstrators and 13 law enforcement officers were killed, and in 2 May violence in Odesa when 48 persons were killed, remain inadequate with poor progress over the reporting period"
http://www.un.org.ua/en/information-centre/news/1870

Edit: Du verkar endast kunna svamla fram dåliga bortförklaringar. De kanske går hem bland "brun-fisarna" men inte bland normalt folk.
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-01 kl. 23:10.
2015-05-01, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
USA borde väl rimligen ha otvetydiga bevis för hur det egentligen ligger till. Varför inte bara offentligöra dessa. Verkar märkligt att det inte ska gå att få en bekräftelse eller dementi på om ryska armen befinner sig i Ukraina.
Finns det några rapporter från ryssar i armen som talar om att ha krigat i Ukraina? Finns ju en hel del rapporter från frivilliga ryssar. Hur är det med soldatmödrar, har de något att säga om saken?

Sveriges satellitkapacitet blev känd under Tjernobyl-katastrofen 1986. Vi var de enda som publicerade bilder, så vitt jag vet. Vad Sverige kunde göra 1986 kan många göra bättre år 2015. Ukraina övervakas intensivt, kan jag tänka mig. Det går inte i vår tid att dölja en invasion. Sanningen är känd i hela Europa.
2015-05-02, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeltrast
Svensk satellitkapacitet 1986, -driver du med oss???
Kan du visa dessa så vitt du vet enda publicerade bilderna.

Satellitbilderna finns troligen bara i nyhetsarkiven och jag vet inte om icke-journalister kan gräva där. Jag minns katastrofen och jag minns bilderna. Katastrofen var stor och vi följde nyheterna med oro.

Greenpeace påpekar farorna med branden nära Tjernobyl. Jag oroar mig också. I röken kan finnas radioaktivt material. Det kan spridas långväga. Översätt på yandex eller google.

http://ukraina.ru/news/20150501/1012926076.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in