2015-05-01, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebountyhunter
1. Låt dom köra om och söka vilka jävla jobb de vill. Inget sjukhus kan eller kommer anställa någon utan giltiga intyg på rätt utbildning. Ingen anställer en ingenjör som knappt kan tala engelska. Om man funderar på att tvinga företag att anställa resulterar det ändå i att personer kommer få avsluta sin anställning när det visar sig att en utbildning för elektriker i Syrien inte är vare sig gångbar eller giltig här. En rörmokare från Iran kan noll om våra avloppssystem och vårt svenska regelverk. Samma sak gäller många andra hantverksyrken. Att skala kebabkött är fan inte att vara kock, men visst, Melker Andersson kanske behöver en lökhackare.

2. Nej, chanserna minskar inte, de är fan ta mig så små de kan bli just nu.

3. Kan kan man väl men om det är vettigt är en helt annan sak.

Detta är bara snicksnack som vanligt. Det kommer aldrig genomföras i realiteten.

Snabbspår till enkla sysslor kan det bli tal om, t ex en bussförarutbildning och sedan är syrianen busschaffis eller återinför titeln "vårdbiträde" så kan äldreboenden snabbt fyllas med mer personal. Men att intala sig att flyktingakademikerna ska kunna få snabbspår är skrattretande. Problemet är att sossarna inte accepterar att alla inte kan vara akademiker, inte heller de nyanlända.
Citera
2015-05-01, 19:43
Bannlyst
Fler nylanserade slogans så låglöneinvandrare skall få resurser att få jobb som svennebanan inte skall få. Goldman Sachs-muppen Ylva visar igen det som ingen svennebanan ser, globaliseringspolitik och NWO på uppdrag av sionister i Bilderberg.
Citera
2015-05-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
"Ofta välutbildade", ja, men deras höga utbildningar håller inte samma höga kvalité som våra gör. Ska vi därför sänka kraven inom t ex vården? Sedan är det också en myt att många är välutbildade, men det är en annan femma.

Även om utbildningarna håller hög kvalitet så är det ingen garanti för att de ska kunna omvandlas till svenska motsvarande. För ett par veckor rapporterades om en invandrad kvinna med psykologutbildning som uppmanades att gå en svensk psykologutbildning då hennes utländska variant inte gick att transformera till vår (hittar inte reportaget).

Den som inte förstår att detta kommer leda till kollaps, inbördeskrig eller både och, måste ha ordentliga skygglappar. Om man ger flyktingar gräddfil före infödda svenskar blir SD största parti på några månader. Lycka till, politiker.
Citera
2015-05-01, 20:00
Medlem
senapslamms avatar
– Det betyder att vi kan få snabbspår för kockar, ingenjörer, tekniker, målare, fordonsmekaniker, elektriker sjuksköterskor och läkare, förklarade Ylva Johansson."

Nationalekonom Tino har räknat ut att maximalt 10 % av dem som kommer har den yrkesutbildning som Ylva säjer. 40 % hade lägre än gymnasiekompetens. Cirka 50% var i prinicp för gamla eller handikappade för att arbeta alls. Hur går detta ihop?

Dessutom de få välutbildade läkarna som kommer skulle verkligen behövas i Syrien. För att bygga upp det egna landet. Nu stjäl vi dem.
Citera
2015-05-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
– Det betyder att vi kan få snabbspår för kockar, ingenjörer, tekniker, målare, fordonsmekaniker, elektriker sjuksköterskor och läkare, förklarade Ylva Johansson."

Nationalekonom Tino har räknat ut att maximalt 10 % av dem som kommer har den yrkesutbildning som Ylva säjer. 40 % hade lägre än gymnasiekompetens. Cirka 50% var i prinicp för gamla eller handikappade för att arbeta alls. Hur går detta ihop?

Dessutom de få välutbildade läkarna som kommer skulle verkligen behövas i Syrien. För att bygga upp det egna landet. Nu stjäl vi dem.

Det var nog så att de första som flydde Syrien var högutbildade. Resten som flyr efter det är trash eller folk som aldrig varit i Syrien, men som söker en ekonomisk bättre tillvaro i Sverige.
Citera
2015-05-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainoverflow
+1 på den.
Om man är rädd för att en somalisk analfabet (som det står i den här tråden) ska lyckas sno någons jobb borde nog denna personen fundera om det verkligen bara är invandringens fel att hans/hennes liv ser ut som det gör.
Vad vi behöver är en BETYDLIGT mer liberal arbetsmarknad. Det måste bli billigare att skapa jobb.

Invandrare får inte jobb, arbetsgivare som anställer invandrare söker inte kvalité som en egenskap hos anställda utan enbart bidrag som kan fås genom att anställa denna. Därför konkurrerar invandrare inte med svenskar på arbetsmarknaden, ingen arbetsgivare söker aktivt efter att anställa invandrare för någonting annat än bidrag. Ditt argument är urvattnat eftersom att vi inte konkurrerar på arbetsmarknaden med invandrare. Arbetslösheten i Sverige talar starkt om att vi inte har ett behov av arbetskraftsinvandring eftersom att vi har brist på arbete som det är i Sverige, ett läge som är tufft för svenska ungdomar och ännu tuffare för de icke-eftertraktade invandrarna.
Citera
2015-05-01, 20:16
Medlem
Steinarrs avatar
Hon verkar ha blandat ihop europeiska invandrare med bidragsflyktingar från tredje världen.
Citera
2015-05-01, 20:19
Bannlyst
Detta är inget nytt. De (bilderbergarna) kommer att fortsätta med detta tills Sverige och Europa inte finns kvar längre. Alla vita skall bort enligt NWO-planen och behaga de nya herrarna av denna planet. Goyim är inte människa och är född för att mjölkas och vara slav åt dem utvalda.

Välutbildade kommer inte till Sverige. Inte ens andra EU-medborgare från Västeuropa vill till Sverige. Det är tredje världens analfabeter och fattiga som kommer hit, då NWO bombar i sönder länder och stjäl deras råvaror. Titta bara Somalia och Syrien, där NWO vill åt oljan.
Senast redigerad av CarlVonSchtekare 2015-05-01 kl. 20:25.
Citera
2015-05-01, 20:23
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
"Ofta välutbildade", ja, men deras höga utbildningar håller inte samma höga kvalité som våra gör. Ska vi därför sänka kraven inom t ex vården? Sedan är det också en myt att många är välutbildade, men det är en annan femma.

De välutbildade invandrarna som kommer hit är från europeiska länder, så klart.

Denna dumma kärring verkar tro att européer är samma sak som sandnegrer och negrer LOL
Citera
2015-05-01, 20:39
Medlem
Okey, det innebär att fler ska sättas i jobb. Var är jobben ?
Citera
2015-05-01, 20:41
Medlem
Fjodorovs avatar
Ylva Johansson borde med detsamma lämna sin post. Hon representerar uppenbarligen inte svenskarna längre.

Jag ser att de bryr sig om de svenska arbetslösa ungdomarna....
Citera
2015-05-01, 20:42
Medlem
Ceits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift

1. Hur tänker ni unga om att bli omkörda och inte få samma "snabbspår"?

2. Ni förstår väl att era chanser att få ett jobb minskar?

3. Kan man som ung svensk rösta på Socialdemokraterna?

http://www.sydsvenskan.se/sverige/sn...for-nyanlanda/

1. Först och främst tycker jag inte att det bör få förekomma snabbspår, speciellt inte bland yrkesgrupper inom hälsa och sjukvård. Inom min yrkeskategori skrivs det just nu väldigt mycket om att vårt fackförbund försöker pressa på socialstyrelsen om att godkänna legitimationer snabbare. Jag oroar mig dock inte för min egen skull utan för patientsäkerheten. Dom nyanlända kan vara hur duktiga som helst på det dom gör, det kan jag inte uttala mig om, men jag tror att språkbristerna kommer påverka en hel del.

2. Det vet jag inte. Jag tror nog ändå att jag är relativt attraktiv när jag är klar. Vem ger man helst en tillsvidare anställning - en nyutexaminerad, fräsch, svensk tjej på ~20 år eller en avdankad, syrisk flykting på ~40 år som bryter?

3. Kan, kan man ju. Frågan är väl snarare om viljan att rösta på dom finns där.

Vi kan ta http://svenskfarmaci.se/apotek/krona...nda-apotekare/ som exempel på snabbspår. Kronans droghandel har gått ut med att dom erbjuder 200 praktikplatser till nyanlända, syriska(positiv särbehandling?) apotekare, dessa nyanlända har inte fått sina legitimationer godkända än och får därmed bara plocka varor m.m. Alla jublar och tycker att Kronans visar på ett himla gott omdöme. En representant från arbetsförmedlingen säger i ett uttalande i en annan artikel att "Det här är jättebra, apoteken skriker efter apotekare!". Det fanns 82 tjänster runt om i Sverige utannonserade på platsbanken sist jag kollade, och alla sökte efter "farmaceuter". Apoteken anställer i första hand receptarier, apotekare skriker dom inte efter, clownerna på arbetsförmedlingen har 0 koll på yrkeskategorin alltså. Någon vecka tidigare kunde man läsa en artikel om att arbetslösheten bland apotekare ökar. Känns som att huvudsaken här är att man får billig arbetskraft men sen slätar man över det med ursäkter som inte ens stämmer överens med verkligheten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6149689
En kommentar säger: "Jag är invandrad läkare. Vi gjorde en tenta i Uppsala när jag kom hit. Jag tyckte det var busenkelt och förstod inte hur man kunde skriva underkänt, men likväl var det många vid samma tentamenstillfälle som underkändes. Man skall akta sig här så man inte snabbspårar in undermålig arbetskraft som i sista ände patienter blir lidande av. Det här är inte alls så enkelt som vissa tror att det är."

Kan inte annat än hålla med. Man får definitivt akta sig. Sen kan väl knappast en tenta vara nog för att visa på att man besitter tillräckligt med kompetens för att jobba i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in