2015-05-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Intressant att titta på Majs skörd av OU:s.

SD:s resultat i mätningarna:

Sifo: 12,5 (-1,4)
Ipsos: 14,6 (+1,8) - rekord
Sentio: 17,8 (+1,2) - rekord
Novus: 15,8 (+0,7)
Demoskop: 15,7 (+1,5) - rekord
Yougov: 19,5 (+1,0) - rekord
ST-inizio: 16,4 (+0,4) - rekord

Med andra ord, rekord i 5 av 7 OI:s resultat. Ökning i 6/7 OI:s resultat.

Här man man lugnt konstatera att SIFO misslyckats med sin mätning ordentligt.

Ytterligare en viktig trend i denna månad är att vi ser nya rekordnivåer i 5/7 undersökningar. När vi ser detta så innbär det att SD lär troligtvis fortsätta öka nästa månad. När rekorden börjar försvinna så ser vi en utplaning. Jag tror precis som många andra här att SD kommer snart över 20%. Kanske redan denna månad (maj) eller iallafall senast Augusti.

Och nu handlar det verkligen om nivåer då partiets gravitation drar till sig ytterligare väljare av bara farten. M a o: SD kommer inte plana ut just över 20%.
2015-05-01, 18:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Och nu handlar det verkligen om nivåer då partiets gravitation drar till sig ytterligare väljare av bara farten. M a o: SD kommer inte plana ut just över 20%.
Men det är, för att undvika hybris, viktigt att framhålla att detta inte i något meningsfullt avseende beror på skicklig politisk hantering hos SD.

Det är verkligheten & de övriga partiernas vansinne som driver upp SD's siffror.
2015-05-01, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men det är, för att undvika hybris, viktigt att framhålla att detta inte i något meningsfullt avseende beror på skicklig politisk hantering hos SD.

Det är verkligheten & de övriga partiernas vansinne som driver upp SD's siffror.

Detta är så sant som det är sagt.

Det SD saknar är både kortsiktig PR-känsla för vad som lockar, men framförallt inte skrämmer väljare. Men också en långsiktig förståelse för gynnsam positionering i framtidens politiska landskap och debatt, som jag ser det.

Servil anpassningsvilja till ett komprometterat paradigm, en kodifierad "icke-nationalism", naket sunkig interndemokrati där kompetens snarast diskvalificerar och girig nepotism härskar, ett anammande av motståndarnas bild av partiet som allra minst nästan rasistiskt, radikalt och neofascistiskt.

Den spännande dynamiken i Sverige är att vi inte bara har Europas vanvettigast envetna etablerade partier - vi har också det mest valhänta "populistpartiet".
Senast redigerad av oyto 2015-05-01 kl. 19:29.
2015-05-01, 19:39
Medlem
Menveds avatar
Enligt FranzLiszts modell så har nu ett tänkt högerblock, M,SD,KD tillsammans 48 procent. Redan i maj kan "det konservativa blocket" nå egen majoritet.

Detta faktum kan påverka interndebatten i M och KD och påverka inställningen till DÖ bland vissa gräsrötter. AKB som definitivt inte vill bryta DÖ vill inte att det hypotetiska "konservativa blocket" ska få egen majoritet. Förmodligen inte heller Ebba BT, som vill att partiet ska fortsätta vara politiskt irrelevant men överleva på moderata stödröster.
2015-05-01, 19:40
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:

Den spännande dynamiken i Sverige är att vi inte bara har Europas vanvettigast envetna etablerade partier - vi har också det mest valhänta "populistpartiet".
Nja, det är väl inte riktigt sant. För det första är väl måste man ha i åtanke att SD är det just nu kanske snabbast växande populistpartiet i västeuropa. För 6 år sedan hade man 0 riksdagsmandat och behandlades som luft, idag är man inte långt ifrån att notera 20% i opinionsmätningar. Det är en resa som dess gelikar i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Storbritannien, Österrike, Nederländerna m fl faktiskt aldrig har behövt göra - där växte partierna ganska som huvudregel ganska långsamt och i de fall de växte väldigt fort så var de ofta en one man show (se: UKIP, Frihetspartiet i Nederländerna och något till). SD har på rekordkort tid faktiskt byggt ett stabilt parti i princip i klass med Dansk folkeparti i Danmark och Framstegspartiet i Norge, partier som har 15-30 års erfarenhet av arbete i sitt nationella parlament.
2015-05-01, 19:49
Medlem
Citat:

Visst ligger det mycket i det du säger. Jag har blivit rätt besviken på SD-ledningen senaste månaden mycket enligt det oyto beskriver nedan, men jag måste ändå tillstå att det måste ju finnas en anledning att SD och inte tex SvP tagit sig in i riksdagen. Det ger jag dem. Att de nu befinner sig i riksdagen gör att folk som vaknar såklart lägger rösten på SD och inte SvP eller annat invandringskritiskt parti. Således ta sig in i riksdagen är bra gjort. Öka som de gjort från 5-6% till 13% är också bra. Att de nu nosar på 20% tror jag mer har att göra med yttre faktorer än inre hos SD.

Citat:
Detta är så sant som det är sagt.

Det SD saknar är både kortsiktig PR-känsla för vad som lockar, men framförallt inte skrämmer väljare. Men också en långsiktig förståelse för gynnsam positionering i framtidens politiska landskap och debatt, som jag ser det.

Servil anpassningsvilja till ett komprometterat paradigm, en kodifierad "icke-nationalism", naket sunkig interndemokrati där kompetens snarast diskvalificerar och girig nepotism härskar, ett anammande av motståndarnas bild av partiet som allra minst nästan rasistiskt, radikalt och neofascistiskt.

Du går från klarhet till klarhet. Det är alltid intressant att läsa dina inlägg. Det fet:ade får SD se till att lösa illa kvickt. Startar det ett nytt parti, SDU kanske träffar marken springandes och då kommer det finnas många irriterade att helt plötsligt behöva kämpa om.
2015-05-01, 20:55
Medlem
S.Kandals avatar
Allt är ganska enkel matematik egentligen. Så länge 7k vägrar att diskutera minskad invandring kommer sd att öka.

Det hände något unikt i min släkt häromdagen. Det var kusinträff och när vi träffas diskuteras allt mellan himmel och gjord. Det som dock alltid undvikits tidigare är politiska spörsmål och detta eftersom familjerna i fråga är uttalat höger/vänster...ingen har velat förstöra stämningen.

Men nu hände något unikt. Vi diskuterade tiggare och volymfrågor på invandringen. Ingen ansåg att sverige borde fortsätta inslagen väg med fortsatt massinvandring och samtliga var överens om att något måste göra. Jag blev oerhört glatt överraskad och jag kan säga att vi aldrig varit så tighta som vid detta tillfälle.

Är helt övertygad om att min upplevelse inte på något sätt är unik. Varje dag hålls släktkalas och dyligt och där lär sd vinna röster på löpande band.

Tiden och logiken talar således för sd.
Senast redigerad av S.Kandal 2015-05-01 kl. 21:05.
2015-05-01, 20:58
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Allt är ganska enkel matematik egentligen. Så långe 7k vägrar att diskutera minskad invandring kommer sd att öka.

Det hände något unikt i min släkt häromdagen. Det var kusinträff och när vi träffas diskuteras allt mellan himmel och gjord. Det som dock alltid undvikits tidigare är politiska spörsmål och detta eftersom familjerna i fråga är uttalat höger/vänster...ingen har velat förstöra stämningen.

Men nu hände något unikt. Vi diskuterade tiggare och volymfrågor på invandringen. Ingen ansåg att sverige borde fortsätta inslagen väg med fortsatt massinvandring och samtliga var överens om att något måste göra. Jag blev oerhört glatt överraskad och jag kan säga att vi aldrig varit så tighta som vid detta tillfälle.

Är helt övertygad om att min upplevelse inte på något sätt är unik. Varje dag hålls släktkalas och dyligt och där lär sd vinna röster på löpande band.

Tiden och logiken talar således för sd.

Kom ni ut och sa att ni håller på SD, eller pratade ni bara allmänt om tiggeriet och invandringen?

Miljoner svenskar ogillar tiggeri och massinvandring men fortsätter ändå rösta på sjuklövern av någon obegriplig anledning.
2015-05-01, 21:30
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Kom ni ut och sa att ni håller på SD, eller pratade ni bara allmänt om tiggeriet och invandringen?

Miljoner svenskar ogillar tiggeri och massinvandring men fortsätter ändå rösta på sjuklövern av någon obegriplig anledning.

Nja...släkten har en bit kvar

Någon nämnde att om idiotin fortsätter röstar jag på sd nästa val... och detta kan jag säga, det är en riktig bomb i min släkt.
Det skrattades åt denna kommentar varefter jag påpekade att om inget händer före nästa val är det vår skyldighet att rösta på sd...detta följdes av mera skratt. Dvs vi är inte riktigt där ännu, men tiden är snart mogen.
2015-05-01, 21:33
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
Nja...släkten har en bit kvar

Någon nämnde att om idiotin fortsätter röstar jag på sd nästa val... och detta kan jag säga, det är en riktig bomb i min släkt.
Det skrattades åt denna kommentar varefter jag påpekade att om inget händer före nästa val är det vår skyldighet att rösta på sd...detta följdes av mera skratt. Dvs vi är inte riktigt där ännu, men tiden är snart mogen.

Bra, 2018 är alla på tåget. (Fast då är det jävligt försenat.)

OnT: Visst känns det som att 20% kommer att uppnås i någon OU under maj?
2015-05-01, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Visst ligger det mycket i det du säger. Jag har blivit rätt besviken på SD-ledningen senaste månaden mycket enligt det oyto beskriver nedan, men jag måste ändå tillstå att det måste ju finnas en anledning att SD och inte tex SvP tagit sig in i riksdagen. Det ger jag dem. Att de nu befinner sig i riksdagen gör att folk som vaknar såklart lägger rösten på SD och inte SvP eller annat invandringskritiskt parti. Således ta sig in i riksdagen är bra gjort. Öka som de gjort från 5-6% till 13% är också bra. Att de nu nosar på 20% tror jag mer har att göra med yttre faktorer än inre hos SD.

Du går från klarhet till klarhet. Det är alltid intressant att läsa dina inlägg. Det fet:ade får SD se till att lösa illa kvickt. Startar det ett nytt parti, SDU kanske träffar marken springandes och då kommer det finnas många irriterade att helt plötsligt behöva kämpa om.
Hade Oyto fått bestämma hade SD inte kommit in riksdagen. Som sagt, det finns ju en anledning till att det är just SD som dominerar. Den största orsaken där, förutom 7K självt, är en viss organisatorisk talang. Fria bakåtblockande tänkare är precis vad SD inte behöver för tillfället. En töntig socialkonservativ nationalism är uppenbarligen vad Sveriges väljare kan sträcka sig till, bra så, så länge. Översmarthet och ideologisk driv hade kanske inte lett dem någonstans, vem vet. Art man fått skämmas å deras representanter ibland får man ta. Eller så har jag helt fel.
2015-05-01, 22:00
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Delar till stor del den uppfattningen, jag har inte varit särskilt imponerad av SD i debatter och tal.
Med tanke på hur vansinnig invandringspolitiken är och har varit borde SD ha kunnat göra betydligt bättre ifrån sig.

Det som däremot imponerade stort på mig var däremot MK i tv-intervjun nu senast.
Rena statsmannen jämfört med övriga partiledare! Fortsätter man så är det kört för 7-klövern.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in