2015-05-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej, det är för att de bokade upp en massa reklamtid inför extravalet och när det blev avblåst kunde de inte avboka. Inget öppet köp, så att säga. Så de fyller tiden med blaj om skolan. Det visar också att de faktiskt trodde att extravalet skulle bli av, att det inte bara var en fint för att lura in alliansen i DÖ. Man tror att 7K har smarta planer och strategier, men de vet knappt vad de gör. De lägger ut räls framför ett rusande tåg.

Aha, det låter plausibelt.

Bra liknelse!!
2015-05-01, 14:06
Medlem
I Lena Mellins analys står det :
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article20720787.ab

Med den här mätningen går Aftonbladet/Sverige tycker över till en ny publiceringsplan. Därför är avståndet från förra mätningen två veckor i stället för en månad.

Sverige tycker granskas av ett vetenskapligt råd med internationell expertis. Där sitter bland andra Gunilla Broadbent, ord*förande i undersökningsföretagens internationella branschorganisation Esomar

2 mätningar varje månad då ?
2015-05-01, 14:14
Medlem
mina3grabbars avatar
Vi vill se mer av detta!
https://www.youtube.com/watch?v=g5VjuPsT-84

För några år sedan smög jag lite med mitt medlemskap.
Idag har jag SD-knappen tydligt fastsatt på jackan och är stolt över mitt partival!
2015-05-01, 14:31
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Ny uppdatering av partimodellen. Eftersom förhandsvisning kan fungera dåligt samt (vilket ev kan leda till att en inaktuell version av filen visas) så måste man ladda ner pdf:en. Ska försöka åtgärda detta asap.

Av de totalt 17 parti-mätningar som gjorts i dagens Ipsos och Inizio hamnade 16 inom de 95%iga intervallen, precis lagom alltså.

Highlights från modellen:
  • Nuvarande stöd för SD: 18.3 ± 1.0
  • S ser ut att störtdyka
  • Alliansen ser ut att ha gått om de röd-gröna

Ny uppdatering med bättre layout och mer statistik kommer inom kort.
Intressant hur M ökar och S störtdyker, men det är också mycket trevligt att det nuvarande stödet för MP är bara 5.3 ± 0.4!

Vilket trevlig dag detta har blivit!
2015-05-01, 14:43
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piume
I Lena Mellins analys står det :
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article20720787.ab

Med den här mätningen går Aftonbladet/Sverige tycker över till en ny publiceringsplan. Därför är avståndet från förra mätningen två veckor i stället för en månad.

Sverige tycker granskas av ett vetenskapligt råd med internationell expertis. Där sitter bland andra Gunilla Broadbent, ord*förande i undersökningsföretagens internationella branschorganisation Esomar

2 mätningar varje månad då ?

Vetenskapligt råd! Vad betyder det? Sammanträde om resultatet, Sd 20%. A säger -"nä jag tycker 15%" och B säger -"jag tycker vi inte ska uppmuntra dem sätt 11%".

Marknadschefen säger -"vi säljer dubbel så många "horor" de dagar vi har mätningar"! Särskilt om SD ökar, det gör våra gråsosseläsare upprörda och de vill läsa allt om det.
2015-05-01, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Eftersom de röda nu är mindre än de blåa så vore det läga att kräva omval. Kräva det om och om igen.

Det finns ingen möjlighet att de röda försöker regera på de blå´s budget när de är i minoritet, det går inte.

Fast de blåa har ju tydligt deklarerat att de inte vill sitta vid makten - en deklarations som stavas Decemberöverrenskommelsen. De hade chansen att pusha Löfven till nyval men valde att lämna walk over.

Hur politiska partier har som ambition att slippa regera och driva igenom sin politik övergår f.ö. mitt förstånd, men det är tyvärr så det ser ut i dagens Sverige. Det enda jag kan tänka mig är att det börjat gå så mycket grus i Alliansapparaten att enda sättet för dem att kunna avveckla densamma utan att totalrasa i stöd var att tacka nej till regeringsmakten, och sedan upplösa sin pakt med motiveringen att de ville vara fria att 'driva kraftig opposition'. Men men, deras agerande har ju iaf gynnat SD hittills, och kommer fortsätta göra så. Låt oss bara hoppas inte Löfven och hans anhang hinner skruva tillbaka klockan och skattetrycket alltför mycket innan de sladdar av banan.
2015-05-01, 15:21
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nej, det är för att de bokade upp en massa reklamtid inför extravalet och när det blev avblåst kunde de inte avboka. Inget öppet köp, så att säga. Så de fyller tiden med blaj om skolan. Det visar också att de faktiskt trodde att extravalet skulle bli av, att det inte bara var en fint för att lura in alliansen i DÖ. Man tror att 7K har smarta planer och strategier, men de vet knappt vad de gör. De lägger ut räls framför ett rusande tåg.

Bra observation. När Löfven säger "vi/jag ska bla bla" så betyder det att detta endast är hans ambition och ska inte tolkas som ett löfte. Det stack han inte under stolen med när han svarade på KU:s frågor förra veckan:

https://www.youtube.com/watch?v=hvb9DNdlKCQ&feature=youtu.be

Att Löfven tillåts bete sig på det här sättet är talande. Det finns helt enkelt inte finnas någon inre kärna av skickliga och kompetenta S-veteraner som kan kontrollera honom. Löfven har krönt sig själv och ser sitt uppdrag att leda Sverige som heligt, därför svarar han endast inför högre makter. Han blir inte ens besvärad när han konfronteras med att ha ljugit.

Du skrev för några dagar sedan följande:

SD kommer med största säkerhet att gå förbi det andra största partiet snart. Frågan är dock om det kommer att vara M som är andra störst när detta sker. Med nuvarande utveckling för S kan det bli så att SD går förbi S.

Hur långt Löfven kan lyckas urholka partiets väljarstöd innan SD etablerat sig på 20% återstår att se, men jag tror att du kan ha rätt.
Senast redigerad av SmokeOn 2015-05-01 kl. 15:25.
2015-05-01, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oingoboingo
Fast de blåa har ju tydligt deklarerat att de inte vill sitta vid makten - en deklarations som stavas Decemberöverrenskommelsen. De hade chansen att pusha Löfven till nyval men valde att lämna walk over.

Hur politiska partier har som ambition att slippa regera och driva igenom sin politik övergår f.ö. mitt förstånd, men det är tyvärr så det ser ut i dagens Sverige. Det enda jag kan tänka mig är att det börjat gå så mycket grus i Alliansapparaten att enda sättet för dem att kunna avveckla densamma utan att totalrasa i stöd var att tacka nej till regeringsmakten, och sedan upplösa sin pakt med motiveringen att de ville vara fria att 'driva kraftig opposition'. Men men, deras agerande har ju iaf gynnat SD hittills, och kommer fortsätta göra så. Låt oss bara hoppas inte Löfven och hans anhang hinner skruva tillbaka klockan och skattetrycket alltför mycket innan de sladdar av banan.

Sannolikt hade Reinfeldt och alliansen åstadkommit det de avsåg att göra med regeringsmakten under de 8 åren. Men fr a vill man inte smusta händerna med att ta tag i "flodhästen i rummet", d v s migrationspolitiken. Det kan vara taktiskt av alliansen att låta Löfven regera sönder sitt parti med MP och V.
2015-05-01, 16:11
Medlem
Menveds avatar
Den här månadens mätningar blir ohyggligt intressanta. S har alltså minskat med 2,7 procentenheter i april när 8 mätningar är genomförda. Det kan knappast fortsätta i en månad till men om det gör det så kan S drabbas av panik när som helst. Kan eventuellt leda till att regeringen spricker.
2015-05-01, 18:02
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Intressant att titta på Majs skörd av OU:s.

SD:s resultat i mätningarna:

Sifo: 12,5 (-1,4)
Ipsos: 14,6 (+1,8) - rekord
Sentio: 17,8 (+1,2) - rekord
Novus: 15,8 (+0,7)
Demoskop: 15,7 (+1,5) - rekord
Yougov: 19,5 (+1,0) - rekord
ST-inizio: 16,4 (+0,4) - rekord

Med andra ord, rekord i 5 av 7 OI:s resultat. Ökning i 6/7 OI:s resultat.

Här man man lugnt konstatera att SIFO misslyckats med sin mätning ordentligt.

Ytterligare en viktig trend i denna månad är att vi ser nya rekordnivåer i 5/7 undersökningar. När vi ser detta så innbär det att SD lär troligtvis fortsätta öka nästa månad. När rekorden börjar försvinna så ser vi en utplaning. Jag tror precis som många andra här att SD kommer snart över 20%. Kanske redan denna månad (maj) eller iallafall senast Augusti.
2015-05-01, 18:16
Medlem
Fick precis erbjudande att vara med i en SIFO-undersökning. Det som direkt slog mig, var att SIFO skänker fem spänn till nån välgörenhet i Afrika för varje deltagare. Har man inte direkt kontaminerat poolen av "försöksdjur" när man gör på det viset? Det känns rätt så rimligt att godhetsknarkare av olika sorter flockar till en sådan undersökning så som flugor flockas till en koskit och att godhetsknarkarna säkert oftare sympatiserar med partier som vill ge allt till alla (SVaMPen).

Vem vet vilka olika andra sätt man manipulerar deltagarskaran? Kanske detta kan vara en (om så liten) delförklaring till SDs kräftgång hos tex SIFO.
2015-05-01, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Bra observation. När Löfven säger "vi/jag ska bla bla" så betyder det att detta endast är hans ambition och ska inte tolkas som ett löfte. Det stack han inte under stolen med när han svarade på KU:s frågor förra veckan:

https://www.youtube.com/watch?v=hvb9DNdlKCQ&feature=youtu.be

Att Löfven tillåts bete sig på det här sättet är talande. Det finns helt enkelt inte finnas någon inre kärna av skickliga och kompetenta S-veteraner som kan kontrollera honom. Löfven har krönt sig själv och ser sitt uppdrag att leda Sverige som heligt, därför svarar han endast inför högre makter. Han blir inte ens besvärad när han konfronteras med att ha ljugit.

Du skrev för några dagar sedan följande:

SD kommer med största säkerhet att gå förbi det andra största partiet snart. Frågan är dock om det kommer att vara M som är andra störst när detta sker. Med nuvarande utveckling för S kan det bli så att SD går förbi S.

Hur långt Löfven kan lyckas urholka partiets väljarstöd innan SD etablerat sig på 20% återstår att se, men jag tror att du kan ha rätt.
Om Löfven och resten av 7K ständigt tvingas kommentera migrations- och tiggerifrågor i samma takt som nu, kommer det att gå fortsatt utför för Löfven och uppför för SD. Han börjar stamma när han ska komma ihåg alla floskler han lärt sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in