2015-05-01, 05:20
Medlem
Rammsbergs avatar
14,6 procent är jättebra i en Ipsosmätning. Speciellt med en ökning på hela 1,8 procentenheter i skenet av senaste tidens uteslutningsturbulens.

Att SD ökar i särklass mest av alla är ingenting som presenteras högst upp i DNs artikel eller ens skrivs ut. Istället står det i slutet av artikeln:

"Sverigedemokraterna ökar inom felmarginalen till 14,6 procent…". Men, men en fin siffra oavsett.

http://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-dyster-hogtidsdag-for-s/

Powergirl och rejdar, var är ni? Vore intressant med era kommentarer.
Senast redigerad av Rammsberg 2015-05-01 kl. 05:23.
2015-05-01, 05:27
Medlem
Någon som vet om Skop kommer den här månaden?

Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
14,6 procent är jättebra i en Ipsosmätning. Speciellt med en ökning på hela 1,8 procentenheter i skenet av senaste tidens uteslutningsturbulens.

Att SD ökar i särklass mest av alla är ingenting som presenteras högst upp i DNs artikel eller ens skrivs ut. Istället står det i slutet av artikeln:

"Sverigedemokraterna ökar inom felmarginalen till 14,6 procent…". Men, men en fin siffra oavsett.

Powergirl och rejdar, var är ni? Vore intressant med era kommentarer.

De snickrar väl på ett nytt tak för SD.
2015-05-01, 07:03
Medlem
RingRing2014s avatar
Helt otroligt, den stora sverigevänliga folkrörelsen och SD bara dundrar fram, det är rekord på rekord.
Det nya månadssnittet visar att SD stärkts ytterligare bland väljarna denna månad, med andra ord, chansen för att något institut ska drämma till med den psykologiskt mycket viktiga milstolpen 20% eller mer nästa månad har ökat.

Som vi alla redan vet så ligger det verkliga stödet för SD långt över Ipsosmätningen ändå, har vi 20% redan nu i ett val?

Heja Sverige, kämpa Sverige! Mot andra största parti.
Senast redigerad av RingRing2014 2015-05-01 kl. 07:07.
2015-05-01, 07:47
Medlem
fernebos avatar
Ny Aftonbladet/Sverige tycker-mätning släppt. Hittar dock inga siffror för de enskilda partierna. Bara text om att sossarna rasar och att alliansen gått om de rödgröna.
2015-05-01, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ny Aftonbladet/Sverige tycker-mätning släppt. Hittar dock inga siffror för de enskilda partierna. Bara text om att sossarna rasar och att alliansen gått om de rödgröna.
Nytt rekord i Inizio med 0,1 från 16,3 till 16,4%.
2015-05-01, 08:10
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Såhär ser det ut enligt Aftonbladet/Inizio:

V 5.5
S 27.3
MP 6.4

KD 4.3
C 7.6
FP 4.9
M 24.1

SD 16.4

Övr3.4
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-05-01 kl. 08:15.
2015-05-01, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Ipsos fr sep till maj: 10.5, 12.5, 12.5, 12.5, 13.1, 13.6, 12.8, 14.6

Det krävs inget geni för att förstå att Ipsos är ett skämtinstitut som ljuger om SD:s siffror.
Ja ja ja så Ipsos har inte ändrat viktning efter valet, big deal. +1,8 är ändå en ärligt rapporterad ökning utifrån Ipsos premisser. Den största uppgång som rapporterats i april. De ligger lite under Novus och Demoskop men det får duga.

April månads humorpris går istället till fossilen Sifo vars växeltelefonist har vevat flitigt vid proppväxeln och kopplat fram till landets enda kvarvarande bakelittelefoner, genom vilka Sifo hafver samspråkat med backstugusittare, biografpianister, hjulmakare och landsfiskaler hvilka låtit meddela att de önskar lägga sina röster på Allmänna valmansförbundet, Bondeförbundet, Frisinnade landsföreningen och Sveriges socialdemokratiska arbetareparti. Sverigedemokraterna veta de icke vad det vara.

Sifo har alltså kommit fram till att SD backar med -1,4 en månad då samtliga andra unisont rapporterar ökningar med mellan +0,3 och +1,8 (genomsnittlig ökning för de 6 OI som inte heter Sifo: +1,1).
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-05-01 kl. 08:43.
2015-05-01, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Som vi alla redan vet så ligger det verkliga stödet för SD långt över Ipsosmätningen ändå, har vi 20% redan nu i ett val?

Funderade just på detta. Vad vet vi egentligen? Inte mycket alls. Själv skulle jag uppskatta stödet för SD till 17-19%.

Den viktigaste frågan är, hur stora behöver SD bli i opinionen för att sjupartiet ska få panik?

Skulle det bli ett extra val tex i september, tror jag att SD hinner växa någon procent till och att möjligheten finns att kunna mobilisera ytterligare 2-3%, helt enkelt för att många väljare inser att 500000 nya berikare plus tiotosentals tiggare inom mandatperioden är en katastrof och att enda chansen att stoppa vansinnet är nu. Så i bästa fall runt 23% i höst. Jag tror personligen inte att det räcker för att bli andra största parti, men vem vet? Om centern växer samtidigt som sossarna och moderaterna minskar, skulle SD tom kunna bli störst.
2015-05-01, 08:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
DN/IPSOS: SD 14,6% - Rekord!

Jag fattade direkt att det var rekord efter att jag, då jag vaknade, slog på SVT-Text & såg att det fanns en IPSOS-undersökning, men man nämnde inget om SD, varken i rubrik eller artikel. Det brukar indikera rekordsiffror för SD.
2015-05-01, 09:00
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:

SD ökar med 0.1 samtidigt som övrigt ökar med 0.8 Jag är ju rätt nyfiken på vad som finns i övrigt, skulle det vara F! som lurar i vassen?
2015-05-01, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag fattade direkt att det var rekord efter att jag, då jag vaknade, slog på SVT-Text & såg att det fanns en IPSOS-undersökning, men man nämnde inget om SD, varken i rubrik eller artikel. Det brukar indikera rekordsiffror för SD.

Kremlologi, att det skall behövas i Sverige...

Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
SD ökar med 0.1 samtidigt som övrigt ökar med 0.8 Jag är ju rätt nyfiken på vad som finns i övrigt, skulle det vara F! som lurar i vassen?

En del av dem kanske utträngda rasistiska SD:are som börjar fylla upp på högerkanten?
Senast redigerad av Rundstedt 2015-05-01 kl. 09:16.
2015-05-01, 09:10
Medlem
SD fortsätter att öka och slår nya rekord hela tiden. Spelar ingen roll hur mycket interna bråk och stridigheter det än är så finns det inget som tycks påverka partiet i negativ riktning. Är man inte över 20% (verkliga siffror)redan nu så är det i alla fall väldigt nära.

Så jag tror definitivt det finns utrymme för ytterligare ett invandringskritiskt parti. Något SD-light parti. SDU plus KDU kanske? Skyttedal lär väl vara lika bränd i KD som Kasselstrand blivit efter hennes uttalanden om volymer och tak. Någon slags konstellation borde kunna växa fram.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in